اخبار داغ

رئیس اداره بازآفرینی شهری راه و شهرسازی مازندران اعلام کرد

وجود 5 هزار هکتار بافت فرسوده در مازندران/ سکونت یک‌ششم جمعیت استان در بافت‌های ناکارآمد

وجود 5 هزار هکتار بافت فرسوده در مازندران/ سکونت یک‌ششم جمعیت استان در بافت‌های ناکارآمد
رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران گفت: 5 هزار هکتار از وسعت اراضی 39 شهر استان در محدوده هدف بازآفرینی شهری ما هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص میزان بافت‌های فرسوده در استان، اقدامات بازآفرینی شهری در این رابطه و آخرین وضعیت نوسازی این مناطق در مازندران اظهار کرد: اصولا بافت‌های فرسوده یا ناکارآمد، بافت‌هایی هستند که در بازه زمانی طولانی شکل گرفته و به لحاظ ساختاری، دچار کمبودهایی است که عملا نیازگوی ساکنان خود نیستند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین الویت‌های نظام مدیریت شهری مدیریت، نوسازی و احیای این مناطق است تا در این بازآفرینی، ساکنان این مناطق از خدمات عمومی، رفاهی، درمانی و دسترسی آسان ترافیکی و خدماتی از این دست، مطابق آنچه در نظام امروز حق شهروندی است، برخوردار شوند.

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران خاطرنشان کرد: هدف از اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری و برنامه‌های تجدید حیات شهری، ارتقای کیفیت شرایط زندگی در سکونت‌گاه‌ها از طریق ایمن‌سازی، مقاوم سازی ساختمان‌ها، توسعه و بهبود زیرساخت‌های شهری، تامین خدمات مورد نیاز، ایجاد فرصت‌های شغلی و غیره است.

این مسئول گفت: در این راستا به داوطلبان واجدالشرایطی که واحدهای آنان در طرح بازآفرینی قرار دارد، مبلغ 40 میلیون تومان تسهیلات و بدون پیش شرط سپرده‌گذاری، به ازای هر واحد مسکونی داده می‌شود که سوخت دوران مشارکت در ساخت این واحدها، 9 درصد است.

اصولا به چه بافت‌هایی فرسوده اطلاق می‌شود؟

صادقی در پاسخ به این سوال که اصولا در مدیریت شهری به چه شهرهای بافت فرسوده گفته می‌شود، بیان کرد: ما چند تا گونه در بافت فرسوده داریم که گونه اول، بافت ناکارآمد میانی است که به همان بافت فرسوده عرف در میان مردم معروف است، یکی دیگر محدودیت‌های تاریخی شهرها است، یکی دیگر سکونت گاه‌های غیر رسمی است، روستاهای الحاق شده به بافت و همچنین محدوده‌های با کاربری‌های ناهمگون با فضاهای شهری نیز جزو محدوده‌های بافت فرسوده محسوب می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طول عمر یک ساختمان هم در بافت‌های فرسوده مطرح است یا خیر، عنوان کرد: خیر این مسئله اصلا مطرح نیست، هر چند کسی که ساختمانش نوساز باشد که نمی‌آید ساختمان جدیدی بسازد ولی برای ما قرارگیری این املاک در محدوده‌های طرح و هدف بازآفرینی راه و شهرسازی استان مهم است.

قراداشتن 5000 هکتار از اراضی شهری مازندران در محدوده بافت‌های فرسوده

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص میزان وسعت اراضی بافت‌های فرسوده در استان و میزان جمعیت ساکن در این مناطق، اعلام کرد: ما در استان 39 شهر داریم که محدوده بازآفرینی مصوب دارند و در این شهرها، 5 هزار هکتار از وسعت اراضی شهری در محدوده هدف بازآفرینی شهری ما هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان جمعیت ساکن در این مناطق در استان نزدیک به 500 هزار نفر است، افزود: این میزان از جمعیت نسبت به جمعیت مجموع 3 میلیون و 200 هزار نفری کل استان، یعنی چیزی حدود یک‌ششم جمعیت استان در محدوده بافت فرسوده ساکن هستند.

ساری، بابل و قائم‌شهر بیشترین سهم از بافت‌های فرسوده

صادقی در پاسخ به این سوال که بیشترین میزان بافت‌های فرسوده در استان در کدام شهرها و با چه وسعتی قرار دارد، اظهار کرد: شهرهای بابل در مجموع با 924 هکتار، ساری با 847 هکتار، قائم‌شهر با 811 هکتار، بابلسر با 782 هکتار و آمل با 660 هکتار دارای بیشترین میزان منطقه هدف بافت‌های فرسوده در محدوده هدف بازآفرینی و سکونت‌گاه‌ها و سایر گونه‌های اعلام شده از بافت‌های فرسوده هستند.

معرفی به بانک بیش از 2000 واحد طی دو سال اخیر در مازندران

وی در خصوص تعداد افراد معرفی شده به بانک طی سال گذشته پاسخ داد: در سال 97 تعداد یک‌هزار و 400 واحد به بانک‌های عامل جهت ساخت واحدهای نوساز در محدوده‌های طرح بازآفرینی استان معرفی شدند.

به گفته رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران، طی سال‌جاری و تا اواخر شهریورماه، تعداد 603 واحد جهت اخذ تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده به بانک‌های عامل معرفی شدند.

صادقی در پایان گفت: بی شک در اجرای طرح باز آفرینی شهری در محدوده بافت‌های فرسوده، اتخاذ بسته‌های تشویقی و تسهیل‌گری، تمهید برخی معافیت‌ها برای ایجاد رغبت در میان مالکان واحدهای فرسوده و به صورت خاص مشارکت خود مردم نقش حیاتی و بسزایی دارد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ ,
,
,
,
,
,
,
,
, اصولا به چه بافت‌هایی فرسوده اطلاق می‌شود؟,
,
,
,
,
,
, قراداشتن 5000 هکتار از اراضی شهری مازندران در محدوده بافت‌های فرسوده,
,
,
,
,
,
, ساری، بابل و قائم‌شهر بیشترین سهم از بافت‌های فرسوده,
,
,
,
, معرفی به بانک بیش از 2000 واحد طی دو سال اخیر در مازندران,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه