اخبار داغ

پتک فراموشی برپیشه آهنگری؛سختی هایی که در کنار هُرم آتش کم می آورند

پتک فراموشی برپیشه آهنگری؛سختی هایی که در کنار هُرم آتش کم می آورند
آهنگری سنتی یکی از مشاغلی است که در گذر ماشینی شدن رونق کمتری دارد ولی با این حال برخی از کاربردهای خاص خود را در زندگیهای امروزی حفظ کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، آهنگری سنتی یکی از مشاغلی است که در گذر ماشینی شدن رونق کمتری دارد ولی با این حال برخی از کاربردهای خاص خود را در زندگیهای امروزی حفظ کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار, ایلام بیدار,

در گذشته بسیاری از صنعتگران از راه اشتغال به این صنعت، روزگار می گذرانده اند تا آنجا که یکی از بازارهای قدیمی در تفرش به نام «بازارچه آهنگران» معروف است و اکنون تنها 2 نفر در این بازار پیشه آهنگری سنتی همراه با کوره و چکش را ادامه می دهند.

,

 "عبدل رستمی"، یکی ازصنعتگران ایوانی ؛است که حدود 40 سال است که آهنگری سنتی را در ایوان انجام می دهد.

,

 رستمی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: ازدهه 60از طریق پدرم و یکی از آهنگران قدیمی که در همسایگی ما سکونت داشتند با این حرفه آشنا شدم. این آشنایی سبب ایجاد علاقه وافری در من شد.

,

وی اظهار کرد: هیچ گاه از شغلی که انتخاب کرده ام، پشیمان نیستم هر چند درآمدش چندان زیاد نیست و تنها در بهار و تابستان رونق بهتری دارد و از جمله مشاغل پرزحمت و طاقت فرساست، اما همچنان علاقه به کارم، دلیل اصلی تحمل تمام سختیها است.

,

 این صنعتگرایوانی  در خصوص اقلام تولیدی در مغازه اش، ادامه داد: چاقو، قیچی، تیشه، کلنگ، سوزن، درفش و به عبارتی هرگونه وسیله ای که با فولاد درست می شود، بنابر نظر مشتری درست می کنم.

,

رستمی با اشاره به کاربردهای آهنگری سنتی در گذشته، بیان کرد: در گذشته، آهنگری سنتی مادر همه صنایع بود و هر کسی که می خواست هر شغلی را شروع کند باید اول در آهنگری سنتی کارگری می کرد تا با ابزار و وسایل آشنا شود و ابزار کارش را تهیه کند و سپس کارش را شروع کن،اما امروزه با صنعتی شدن مشاغل، آهنگری سنتی در حال انقراض است.

,

وی اضافه کرد: در برخی از کشورها، ساخت وسایل دست ساز آهنی رواج پیدا کرده است. اگر در کشور ایران به مشاغل سنتی بها داده نشود، در آینده همین وسایل دست سازی که در حال حاضر در داخل کشور تولید می شود، در آینده باید از کشورهای دیگر وارد شود.

,

این صنعتگرایوانی  به لذات این کار اشاره کرد و ادامه داد: هر قطره عرقی که در کنار کوره آتش بر صورتم سرازیر می شود، برایم شادی بخش و لذت آفرین است و برایم با هیچ وسیله قیمتی قابل مبادله نیست.

,

وی با بیان این مطلب که از نظر فرهنگی به مشاغل قدیمی بهایی داده نمی شود، گفت: اگر فرهنگ سازی شود و صنعتگران این عرصه در نمایشگاهها نیز شرکت داده و کارهای آنها معرفی شود، این صنایع قدیمی رونق بیشتری پیدا می کنند.

,

رستمی خاطر نشان کرد: به لحاظ تسهیلاتی نیز هیچ بهایی به مشاغل سنتی داده نمی شود. اگر تسهیلات داده شود، می توان این نوع مشاغل را توسعه و از انقراض درآورد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه