اخبار داغ

ترکش‌های انفجار «آرامکو» به بحرین رسید

ترکش‌های انفجار «آرامکو» به بحرین رسید
توقف انتقال نفت از عربستان به بحرین به دنبال عملیات موفقیت آمیز نیروهای یمنی علیه دو پالایشگاه بسیار مهم شرکت نفتی آرامکو در عربستان نشان می دهد که این عملیات ابعاد گسترده تری پیدا کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمله موفقیت آمیز نیروهای یمنی علیه دو پالایشگاه بسیار مهم و حساس شرکت نفتی آرامکو در خاک عربستان باعث به وجود آمدن تنش و در هم ریختگی در دربار سعودی شد به طوریکه بنا به اذعان وزیر انرژی عربستان، تولید نفت در این منطقه ۵۰ درصد کاهش یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بیشتر بخوانید:

,

بیشتر بخوانید:

,

اما این تمام ماجرا نیست، به نظر می رسد ترکشهای حملات یمنی ها این بار بحرین را نیز دربرگرفته است. این نخستین باری است که عملیات نیروهای یمنی علاوه بر اینکه عربستان را هدف قرار می دهد باعث تأثیر گذاری مستقیم بر دیگر کشورها مانند بحرین می شود.

,

در همین خصوص منابع آگاه اعلام کردند که پس از حمله ارتش یمن به تأسیسات فرآوری نفت عربستان در البقیق، این کشور صادرات نفت به بحرین را متوقف کرده است.

,

خط لوله انتقال نفت عربستان به بحرین روزانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار بشکه نفت سبک را از تأسیسات آرامکو به شرکت باپکو بحرین منتقل می‌کرده است که پس از حمله پهپادی یمن انتقال نفت از طریق این خط لوله به طور کامل متوقف شده است.

,

منابع آگاه همچنین گفتند شرکت باپکو بحرین قصد دارد برای تأمین نفت مورد نیاز خود از نفتکش استفاده کرده و ۲ میلیون بشکه نفت را از عربستان به بحرین منتقل کند.

,

, ,

در همین راستا گزارش های خبری اعلام کردند که شرکت نفت باپکو بحرین بخش هایی از پالایشگاه الستره را به حال تعطیل در آورد. از جمله بخش های تعطیل شده بخش تقطیر نفت خام است.

,

در همین حال، اقدام بحرین برای امضای نخستین قرار داد خرید سامانه دفاع موشکی پاتریوت از آمریکا قابل توجه است. ناکارآمدی این سامانه های دفاع موشکی که در عربستان به صورت گسترده مستقر هستند از پیش کاملا آشکار شده است اما با این وجود بحرین تلاش می کند خود را زیر چتر آمریکا قرار دهد.

,

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جریان دیدار با ولیعهد بحرین و امضای این قرار داد تلاش کرد به این کشور در سایه حملات یمنی ها آرامش خاطر دهد. رئیس جمهور آمریکا ضمن تاکید بر همکاری‌های دوجانبه امنیتی و نظامی دو کشور اعلام کرد با وی درباره اوضاع خاورمیانه گفت‌وگو خواهد کرد. ترامپ گفت: این مایه افتخار من است که در کنار ولیعهد بحرین هستم. او یکی از دوستان خوب من است. بحرین یکی از کشورهای دوست ما است. ما در کنار آن‌ها خواهیم بود و از آن‌ها حمایت خواهیم کرد. آن‌ها هم در کنار ما خواهند بود. ما روابط قابل توجهی در بخش نظامی با همدیگر داریم. ما همچنین روابط قابل توجهی در بخش اقتصاد، تجارت با هم داریم. ما درباره تمامی این موارد با همدیگر گفت‌وگو می‌کنیم.

,

بحرین یک کشور مستقل به شمار نمی رود بلکه تبدیل به یکی از بخش های وابسته به عربستان شده است. این کشور هیچگاه سیاستهای مستقل از عربستان در قبال مسائل منطقه اتخاذ نکرده و در خصوص مسائل اقتصادی نیز به شدت به ریاض وابسته است.

,

, ,

منامه هیچگاه خود را از صف کشورهای وابسته محض به عربستان جدا نکرده و تاکنون نیز پیامدهای این تبعیت از ریاض را شاهد بوده است؛ یکی از این پیامدها همین توقف انتقال نفت به بحرین است.

,

به گزارش مهر، البته باید به این نکته اشاره کنیم که سیطره سعودی بر بحرین به سالهای دور برمی گردد؛ زمانیکه میدان نفتی ابوسعفه در مرزهای مشترک میان بحرین و عربستان کشف شد و ریاض در آن زمان تصمیم گرفت کنترل این میدان نفتی را به دست بگیرد، این در حالیست که بخش اعظم این میدان نفتی در خاک بحرین قرار داشت.

,

منامه نیز هیچگاه اقتصاد مستقل از عربستان نداشته و بعد از ایجاد پل ملک فهد، همواره به واردات کالاهای سعودی و ورود گردشگران سعودی به این کشور چشم دوخته است.

,

در زمینه نفتی نیز همین مسأله صدق می کند؛ عربستان از طریق غول نفتی آرامکو بر بازار نفت بحرین تسلط پیدا کرد و در اکتبر گذشته از ایجاد خط انتقال نفت خام با همکاری شرکت پابکو بحرین خبر داد. ذخایر موجود در شرکت مذکور تنها پاسخگوی سه الی چهار روز از نیازهای نفتی بحرین است.

,

این خط انتقال می تواند ۳۵۰ هزار بشکه نفت را به صورت روزانه از عربستان به بحرین منتقل کند. همین تسلط اقتصادی عربستان بر بحرین باعث شده تا منامه نیز از ترکشهای حملات موفقیت آمیز نیروهای یمنی علیه آرامکو در امان نماند. این در حالیست که بنا به گفته بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، راه اندازی مجدد پالایشگاه های آسیب دیده در آرامکو دست کم به چند ماه زمان نیاز دارد.

,

در حال حاضر ترس و وحشت بر مقامات بحرینی نسبت به آینده نامعلوم اقتصادی و نفتی این کشور سایه افکنده و به نظر میرسد زمان آن رسیده که منامه خود را از صف کشورهای تابع عربستان جدا کرده تا از پیامدهای سیاستهای ماجراجویانه ریاض در منطقه در امان بماند.

,

عملیات منحصر به فرد نیروهای یمنی که با استفاده از انواع مختلف پهپادها صورت گرفته برای نخستین بار ابعاد بسیار گسترده تری پیدا کرده و علاوه بر اینکه بحرین را درگیر خود کرده نگرانی هایی را نیز در میان اماراتی ها برانگیخته است. انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات در واکنش به عملیات بزرگ پهپادی یمنی ها به تاسیسات نفتی در دورترین نقطه شرقی عربستان گفت که حمله به شرکت آرامکو در شهر بقیق دامن امارات و کشورهای منطقه را هم خواهد گرفت.

,

درست است که این سخنان قرقاش در واقع نوعی فرافکنی علیه نیروهای یمنی و ایجاد ترس و وحشت برای کشورهای منطقه است اما نشان از این دارد که ابوظبی عمق خطر موجود علیه امارات را درک کرده و همان طور که نیروهای مقاومت یمن بارها اعلام کرده اند عملیات یمنی ها علیه کشورهای شرکت کننده در ائتلاف متجاوز سعودی یک پاسخ مشروع و در دفاع از خاک یمن صورت می گیرد و هیچ گریزی از آن نیست. پس بهتر است کشورهای مذکور قبل از آنکه دیر شود راه خود را از عربستان دست کم در موضوع پرونده یمن جدا کنند چرا که به احتمال زیاد عربستان نیز طی روزهای آتی باید به بازنگری در حساب و کتابهای خود در قبال مسأله یمن بپردازد تا از حملات کوبنده تر و بیشتر از سوی نیروهای مقاومت یمن در امان بماند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه