اخبار داغ

یادداشت؛

آیا آلودگی خلیج فارس به معنی پایان زندگی ساحل نشینان نیست؟

آیا آلودگی خلیج فارس به معنی پایان زندگی ساحل نشینان نیست؟
مسمومیت و آلودگی آب ناشی از رها و سرازیر شدن آلاینده ها ناشی از پساب ها و مواد شیمیایی صنعتی، منبعی برای آلودگی اکوسیستم محیطی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از سپاس،دریای خلیج فارس تصمیم به ادامه ی زندگی دارد بخاطر ما انسان هایی که قدرش را نمی دانیم. اما اگر اجازه بدهیم محبوبیت این خبر برای ما ساحل نشینان از اهمیت بالائی و بلکه برای اولویتی مساوی با زندگی است بسیاری می گویند که  خلیج  فارس از دست قدر نشناسی ما بستوه آمده است و شاید ما را رها کند تا در حسرت روزهای پاک و آبی اش ، بیابانی نمکزار و منجلابی از پساب های صنعتی را تجربه کنیم و در بی تدبیری خویش سرگردان بمانیم و دیگر اثری از برکت و نعمت های مختلف آن باقی نباشد و برای هر قطره آبش دلتنگ شویم و گرد و غبار نگرانی و پشیمانی بر روی پیشانی مان بنشیند؟!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,
اکنون با روند موجود اهمال و بی تفاوتی نسبت به آلودگی دریا لزوم اهتمام به اتخاذ تصمیمات خوب به یک تار مو بند است. قابل توجه دوستان شورای اسلامی شهر کنگان و نماینده محترم در مجلس و سایر مسئولین دست اندرکار، اگر به خدمت صادقانه به ساحل نشینان می اندیشید حتی جا دارد که یارگیری وصف بندی انتخاباتی و دپو کردن انرژی و وقت پشت صحنه ی انتخابات را تا حدی کنار گذاشته و به این مهم با اراده ای مصمم و بخاطر نجات زندگی مردم که قرین نجات محیط زیست دریاست بپردازید...!؟ به مردم گزارش مستند بدهید که در این خصوص چکار کرده اید؟
,
 
,
امکان بررسی اینکه علائم مسمومیت و آلودگی آب ناشی از رها و سرازیر شدن آلاینده ها ناشی از پساب ها و مواد شیمیایی صنعتی، منبعی برای آلودگی اکوسیستم محیطی است که زنجیره ی تبعات منفی آن رفته رفته بر زندگی ساحل نشیننان تاثیرات خود را نشان می دهد به نحوی که دیگر به آزمایشگاه و سنجش کارگاهی نیازی ندارد. زباله های صنعتی ناشی از استحصال گاز مایع و گاهی ضایعات باقی مانده از فعل و انفعالات پتروشیمی ها  در برخی مواقع بدون کنترل به آب های خلیج فارس تخلیه می شود به خصوص در  زمانی که مفاهیم زیست محیطی و توسعه یافتگی تحت الشعاع تمرکز برانتخابات و نتایج و نگرانی های حاصل  از آن قرار گرفته است بویژه که رویکرد در تجزیه و تحلیل صنعتی پسماند ها و نحوه ی دفع آن از سوی سازمان محیط زیست به طور واضح تعریف نشده و گزارشی مستند ارائه نمی شود و یا بشکلی قاطع پاسخگوی، سوالات پرسشگران پیگیر این عرصه نیستند.
,
 
,
ادامه ی این روند علاوه بر تخریب محیط زیست و منابع ثروت خدادی آبزیان که حداقل یادگار هزاران نسل  متوالی از گذشته است و باید بعنوان امانتی برای نسل های آینده مورد مراقبت قرار گیرد و نسل فعلی از مواهب آن برخوردار باشد، کمتر تحت نظارت و یا محاسبه تلفات و مطالعه ی ابعاد تخلفات زیست محیطی قرار دارد و آثار زیان بار آن اکنون نمونه ی واضح از زیر پا گذاشتن رویه های ضرورت نگاه علمی و اجرای قوانین مرتبط در بررسی آلاینده های  نا سازگار با محیط زیست نقش بوده که متاسفانه نقش مخرب خود را بیش از پیش آشکار کرده است.
,
 
,
اهمیت حفاظت منابع آب های ساحلی و سرزمینی و ... علاوه بر تخریب و نابودی همه ی گونه  های متنوع از آبزیان، از سوی باعث بروز و شیوع بیماریهای خطر ناکی چون سرطان و کاهش نسبت باروری در زنان یا مردان ، زایمان زودرس (نارس) ی غیره می گردد.
,

در بخش دوم این نوشتار نظر مخاطبین ارجمند را به اهمیت دریا از نگاهی اختصاصی تر جلب می کنم تا اهمیت مطلب بیش از پیش روشن گردد و در این راستا به تشریح کوتاهی از خلاصه ی موضوعی پژوهشی با عنوان چرا دریا را دوست داریم؟ علم سعی می کند تا دریابیم که چرا دوستدار آب و درصدد حفظ رابطه خود با آن هستیم:

,

 دانشمندی بنام "استفان سندز " از کلاهخود نوآوری خود استفاده می کند تا مرکز عصبی ( EEG ) همراه را در متن ماجرا قرار دهد استفان ساندز ،متخصص زیست پزشکی که رئیس مرکز تحقیقات ساندز در کالیفرنیاست سالها  به عنوان استاد بر این مبحث  وقت گذاشته و از تصاویر مغزی برای مطالعه بیماری آلزایمر استفاده می کند. او با ترکیب الکتروانسفالوگرام و حرکت چشم انسان، اطلاعات بی نظیری را در مورد چگونگی پردازش انسان از طریق رسانه یا محیط  زیست اطراف در ارتباط  با آب عقل آبی، لحظه به لحظه داده های جدیدی را  بدست ما می رساند.

,

فناوری تنها اخیراً امکان غوطه وری در اعماق اقیانوس مغز انسان را فراهم کرده است و با پیشرفت چشمگیر آزمایشگاه تحقیقاتی مانند کار استفان می توانیم مطالعه و درک خود را از مغز انسان گسترش دهیم تا ایده های جدیدی در مورد احساسات، همدلی، خلاقیت ، سلامتی و شفابخشی و رابطه ما با آب ارائه دهیم. اصطلاح عقل آبی برای ارتباط ذهنی آب و انسان نامیده است که به آرامش، ثبات، وحدت و یک احساس کلی خوشبختی و رضایت در هنگام دیدار از دریا یا اقیانوس اشاره دارد.تیم های تحقیقاتی مدل هایی از محیط ، ماهی و غذاهای دریایی را جمع آوری  مینمایند که درسبد رژیم غذایی روزانه ساکنین ساحل قرار گرفته است. بعد از بسیاری از تجزیه و تحلیل های بالینی و بیوشیمیایی، وضعیت سلامتی مصرف کنندگان را تحت مراقبت دارد.

,

دانشمندان براین باورند که تمام علاقه ی ما به آب، اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها، رودخانه ها، حوضچه ها و حتی آبشارها به تاثیر پذیری مستقیم آن از مایع حیات مربوط می شود.وقتی در ساحل دریا و اقیانوس ایستاده ایم و به این فکر می کنیم که این بخش از طبیعت چقدر بر بینایی ، صدا، احساس  ... و بوی آب چه تأثیری بر مغز ما می گذارد. ما شروع به جستجوی لحظه ای می کنیم تا با بسیاری قریب به اتفاق 80 درصد از ساکنین زمین که کنار آب روها در ابعاد مختلف زندگی می کنند همراه باشیم، زیرا این واحد محیطی عظیم روبروی ما رفاه اقتصادی، خوشبختی و آرامش را به ارمغان آورده است که لازم است بدانیم که باید چگونه آن را پاس بداریم.

,

ویژگی هایی در آب وجود دارد که ما را جذب کرده و  متحیّر می کند. جای تعجب نیست این مایع که فراوانترین ماده روی زمین است و در ترکیب با هوا، تنها عنصری است که بقای حیات و استمرار انسان را تضمین می کند. پلانکتون در دریا ها و اقیانوسها بیش از نیمی از نیاز اکسیژن ما را تأمین می کنند. که 96 درصد آن شور  و بیش از 70 درصد زمین را در بر می گیرد. به همین مناسبت بسیاری از دانشمندان سیاره ی زمین را" کره الماس آبی "می نامند زیرا یکی از ارکان حقوق انسانی وجود آب پاک و حفظ منابع پایدار آن محسوب می شود. و نیاز ما به آن ، مثل نیاز یک نوزاد به مادرش است.

,
آب همیشه منبعی الهام بخش ما بوده است با گوش دادن به صدای  آن، با تنفس بوی دریا ، با قدم زدن در ساحل و غیره ...یاد میگیریم وبه یاد می آوریم در تاریخ بشر ما ارتباط عمیق ما با آب را از طریق آثار هنری ، ادبیات و شعر می بینیم. آب به اشکال مختلف  احساس طراوت و شادابی و حتی به ما انرژی وسلامت می بخشد یا از احساس آرامش بخشی که هنگام شنیدن صدای امواج در ساحل به آن احساس می کنیم احساس تعلق به "بودن" می کنیم.
,
 
,
تحقیقات نشان داده است که بودن در نزدیکی دریا باعث می شود احساس راحتی، آرامش، شاد و سرزنده بودن داشته باشیم ، همانطور که همه ی ما "مادر" خود را دوست داریم از نظر جسمی، عاطفی و روحی با آن و با هم در ارتباط هستیم.
,
 
,
واقعیت وجودی مغز ما (ترکیب 80 درصدی از آب) با توجه به عوامل مختلفی از جمله آگاهی و درک ما از دریا و اقیانوس ، احساسات ، ترکیبات بیولوژیکی ، فرهنگ و همچنین محیط زیست ما به آنچه امروزه تشکیل شده است رسیده و به آن رسیده ایم تا حد زیادی وابسته به دریاست.
,

فراتر از ارتباط تکاملی ما با آب انسان ها با احساسات امروزی شان بیش از همیشه با آن پیوندهای عاطفی و نیازمندی عمیقی دارند."پابلو نرودا می گوید:" من به دریا احتیاج دارم زیرا او  چیزهای زیادی به من می آموزد. بگذارید اصلاً و همیشه در ساحل بمانیم. ما احساس کمک گرفتن، شادی و آرامش و هم زیستی رودرو نسبت به دریا داریم:" وقتی بر موج پارو می زنید شما در بالای برج بزرگ طبعیت قرار گرفته اید. "

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه