اخبار داغ

در گفتگو با جوانانی که با «شهید زدایی» در تبریز مقابله کردند؛

کارمندی قصد داشت اقدام ما را به نام فعالیت خودجوش شهرداری جا بزند/ چه عمدی باشد چه سهوی؛ توهین به شهدا شوخی‌بردار نیست

کارمندی قصد داشت اقدام ما را به نام فعالیت خودجوش شهرداری جا بزند/ چه عمدی باشد چه سهوی؛ توهین به شهدا شوخی‌بردار نیست
علی شاهی، پویا نظام و سیدمحمد آقازاده جوان دهه هفتادی هستند که این روزها جهاد فرهنگی را به کوچه پس کوچه های تبریز کشانده و اقدام به اصلاح تابلوهایی هستند که عنوان «شهید» از اسم آنها حذف شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار هر اندازه که اقدام حذف عنوان «شهید» از تابلوی معابر و اماکن عمومی تبریز آزاردهنده است، اقدام متقابل جوانان تبریزی برای مقابله با جریان «شهید زدایی» امیدبخش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار ,

علی شاهی، پویا نظام و سیدمحمد آقازاده جوان دهه هفتادی هستند که این روزها جهاد فرهنگی را به کوچه پس کوچه های تبریز کشانده و اقدام به اصلاح تابلوهایی هستند که عنوان «شهید» از اسم آنها حذف شده است.

,

این سه جوان آتش به اختیار دانشجو بوده و با بعد از نخستین ساعات انتشار اخبار مربوط به شهید زدایی، با هزینه شخصی و در حرکتی جهادی، اقدام به زدن برچسب به تابلوی معابر عمومی شدند.

,

ماحصل گفتگوی یک ساعته تحریریه تبریزبیدار با دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی حاوی نکات جالبی است که از نظر می گذرانیم:

,

 

,

Image title

, Image title,

ماجرا از یک عکس شروع شد

تبریزبیدار: این اقدام شما ابتدا از کجا کلید خورد؟ 

شاهی:  از اردوی جهادی هوراند برمی گشتم که در فضای مجازی عکس کوچه شهید رضوانجو را دیدم با آقای نظام تماس گرفته و گفتم که برچسب «شهید» را نوشته و چاپ کند تا بعد از برگشتن به آن کوچه برویم و این طور شد که برای اولین بار کارمان را شروع کردیم.

, ماجرا از یک عکس شروع شد,
,
,
,
,

Image title

, Image title,

بعد از اینکه اقدام ما رسانه ای شد، مردم و  آشنایانی که قبلا چند مورد را دیده بودند، به ما اطلاع دادند و ادامه دادیم.. بعضی از کوچه ها را خانواده شهدا به ما اطلاع دادند و رفتیم و بعضی کوچه ها را نیز خودمان یافتیم.

,

Image title

, Image title,

قصد دادن جو سیاسی به موضوع را نداشته و نداریم

نظام: برای اولین بار که می خواستیم برچسب شهید را بچسبانیم، (برای کوچه شهید رضوانجو) وقتی در محل حاضر شدیم، مشاهده کردیم که قبل از ما تعدادی از خواهران بسیجی برچسب شهید را چسبانده اند‌ اما آنها رسانه ای نکرده بودند ولی ما عکس گرفتیم و رسانه ای کردیم که همه ببینند که در آنجا چه اتفاقی افتاده بود.

سپس ما شروع کردیم به چسباندن برچسب های شهدا در سایر کوچه ها و تقریبا نیم ساعت بعد از اینکه در فضای مجازی کوچه ای را مشاهده کردیم، در محل حاضر می شویم. حتی گاها در ساعت ۱۲ و ۱ شب مشغول چسباندن برچسب بودیم. ما اصلا قصد نداشتیم این موضوع به یک مسأله سیاسی تبدیل شود. چون به هرحال آقای شهردار خدمت گذار ما است و ما نیز یک شهروند هستیم.

,
,
,
,
,

Image title

, Image title,


بعضا از‌ ما می پرسند که آیا شما تک تک کوچه هایی را که واژه «شهید» را حذف کرده اند، می گردید و پیدا می کنید؟ ما پاسخ می دادیم که تعدادی از این کوچه ها را خود خانواده های شهدا به ما معرفی کردند و ما در محل حاضر شده و برچسب را زده ایم.

البته اینطور هم نیست که هر کوچه ای را که گفتند برویم و برچسب شهید را بزنیم. ابتدا از اهالی کوچه تحقیق می کنیم و بعد از اینکه مطمئن شدیم، می چسبانیم.

,
,
,
,

کارمندی قصد داشت اقدام ما را به نام فعالیت خودجوش شهرداری جا بزند

,

تبریزبیدار: چه مشکلاتی در این راه پیش روی شما بود؟ 

نظام: خواهران بسیج به ما گفتند که از شهرداری گفته اند شما حق ندارید این فیلم ها و تصاویر را پخش کنید. ما نمی خواستیم آبروی شهرداری را ببریم و منتظر بودیم بعد از مهلت ۲۴ ساعته بسیج، شهرداری این موضوع را حل کند اما اینطور نشد.

فردی که در شهرداری منطقه ۱۰ کار می کند و ظاهرا اسم بسیجی را یدک می کشد، بر چسبی را که ما زده بودیم، کنده و خودش برچسب دیگری را زد که حتی یکی از خبرگزاری هم منتشر کرده بود. به او می گوییم اگر شما بسیجی هستی، ما نیز بسیجی هستیم و قرار نیست که شما از عنوان بسیجی بودن سوء استفاده کرده و به اسم شهرداری تمام کنید.

شاهی: فونت و گرافیک برچسب هایی که شهرداری چاپ کرده بود، متفاوت بود و آمدند و برچسب های ما را کندند و آنها را چسباندند.‌ این کار را در خیابان شهید امام دوست (منطقه ارم) نیز تکرار کردند. حتی اهالی محل شاهد بودند و به ما نردبان نیز دادند و کمک کردند و فیلمش نیز موجود است.

,
,
,
,
,
,
,

هیچ کس ما را همراهی نکرد اما به کمک شهدا الگویی برای بسیجی های تهران شدیم

اما اینکه بعدا این فرد از طرف شهرداری بیاید و برچسب تازه بزند و بگوید که به صورت خودجوش این کار را انجام داده است، قابل قبول نیست. چون که این وظیفه شهرداری است و نیازی به خودجوش بودن نیست. در بعضی از کوچه ها مثل شهید فاتح، واژه انگلیسی شهید نوشته شده بود اما عبارت فارسی شهید نبود. یا در کوچه شهید رهبری، در تابلوی قدیمی شهید نوشته شده بود اما در تابلوی جدید نوشته نشده بود.

,
,
,

متاسفانه نه صداوسیما و نه شهرداری هیچکدام در این قضیه پا پیش نگذاشتند اما بچه های تهران از ما الگو گرفتند و در آنجا نیز این اقدام انجام شد.

,

بعد از ناامیدی از همه جا، وقتی که به نماز جمعه می رفتیم دیدیم حاج آقا آل هاشم صریح و محکم واکنش نشان دادند  و علاوه برایشان سردار خرّم نیز از فضای مجازی شاهد فعالیت های ما بودند.

,

تبریزبیدار: از اینکه حرکت شما پیشگام بود و بعد به تهران و سایر جاها منتقل شد، چه حسی دارید؟

,

شاهی: افتخار می کنیم که همانند قیام مردم تبریز در هشتم دی ماه سال ۸۸ که یک روز زودتر از کل کشور به خیابان ها آمدند، ما نیز برای اولین بار در کشور این کار را شروع کردیم و در شهرهای دیگر بعد ازما شروع کردند. علت اینکه نمی خواستیم رسانه ای شود این بود که این کار را درمقابل شهدا خیلی ناچیز می دانستیم، ما باید جانمان را فدای شهدا کنیم.

,

همانطورکه رهبر انقلاب فرموده اند، باید مراقب سال ۹۸ باشیم چون دشمن هزینه زیادی کرده و از هرموضوعی سوء استفاده می کند مخصوصا اینکه انتخابات مجلس پیش رو است و دشمن می خواهد از کوچکترین موضوع ضربه به نظام بزند 


تبریزبیدار: بیشتر در کدام مناطق حضور داشته و شاهد حذف عنوان «شهید» از تابلوها بودید؟

,
,
,
,

نظام: اغلب در مناطق قره آغاج، مارالان، دارایی، محدوده ابوریحان و بیشتر از همه در محدوده شهرداری منطقه ۱۰ از جمله شهرک ارم و مفتح.

,

Image title

, Image title,

مردم پشتوانه ما بودند

,

تبریزبیدار: واکنش مردم نسبت به شما وقتی در حال اصلاح تابلوها بودید، چه بود؟

,

 نظام: مردم خودشان به ما کمک می کردند، مثلا یکی نردبان می آورد، دیگری اطلاعاتی در مورد شهید می داد و برخی ها هم از این اقدام شهرداری ناراحت شده و گلایه ها می کردند.

,

 شاهی: عده ای ممکن است بی تفاوت باشند اما آنچه برای ما مهم است، استقبال خانواده شهدا و برخی چهره های فعال اجتماعی بود. همه می دانیم که مردم در مشکلات متعددی به سر می برند و برخی ها از این فرصت سوءاستفاده کرده و با شهیدزدایی از جامعه می خواهند موضوع شهید و شهادت را عادی جلوه دهند. هنوز هم مادرانی هستند که چشم انتظار فرزندان شهید خود هستند و اقدام شهیدزدایی جسارت به آنها است.

,

چه عمدی باشد چه سهوی؛ توهین به شهدا شوخی بردار نیست

,

تبریزبیدار: تحلیل شما از احتمال عمدی یا سهوی بودن این موضوع چیست؟

,

 شاهی: چه عمدی باشد چه سهوی باید بدانند که نام شهدا شوخی بردار نیست اما فکر می کنم شبیه عمد است. مثلا در سجادیه جنوبی کوچه ای به اسم «شهید خردمند» است که تابلو کهنه و قدیمی پشت تیر چراغ برق زده اند که اصلا دیده نمی شود.

,

از طریق واسطه ها تهدید می شدیم

,

تبریزبیدار: مطمئنا بدنبال چنین اقدامات خودجوشی ممکن است تهدیدهایی نیز از سوی برخی ذینفعان بدنبال داشته باشد، آیا شما هم در این راه تهدید شده اید؟

,

نظام: چند باری از طریق واسطه هایی که احتمال می دهیم عوامل شهرداری بودند، تهدید شده ایم اما شهدا پشت ما هستند و نمی گذاریم خون شهدا پایمال شود.

,

 شاهی: ما در این راه مصمم هستیم  و هزینه داده ایم و باز هم هزینه می دهیم و بسم الله گفتیم و تا پای جان وسط میدان خواهیم ماند.

,

مسئولین کار هم نمی کنند حداقل توجیه منطقی بیاورند

,

تبریزبیدار: در پایان چه حرفی به مسئولین و متولیان شهری برای جلوگیری از چنین مسایلی دارید؟

,

نظام: مسئولین اگر هم قرار نیست کاری کنند، حداقل توجیه های قانع کننده بیاورند، اینکه می گویند خلاصه نویسی تابلوها برای جلوگیری از حواس پرتی راننده ها و تصادف خودروها است، غیر منطقی است اولا این تابلوها اکثرا در ورودی کوچه ها است و افراد پیاده عبور می کنند و اگر کسی هم با خودرو عبور کنید سرعت چندانی ندارد که با خواندن تابلو تصادف کند!

,

 

,

Image title

, Image title,

آقازاده: رهبر انقلاب فرمودند زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست و کار ما در راستای همین زنده نگه داشتن یاد شهدا است و رسالتی است که بر دوش گرفته ایم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه