اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

دود خصوصی‌سازی غیر اصولی سیلوهای گندم در چشم مردم/ اقدامی که کارگران سیلوی گندم را از نان خوردن انداخت!

دود خصوصی‌سازی غیر اصولی سیلوهای گندم در چشم مردم/ اقدامی که کارگران سیلوی گندم را از نان خوردن انداخت!
مرداد ماه سال 97 بود که پس از دوسال از واگذاری سیلوهای گندم و مشکلاتی که در همدان و شیراز برای این شرکت ها به وجود آمد و با توجه به مشکلاتی که در امر واگذاری شرکت‌های غله برای برخی از پرسنل شرکت‌های واگذار شده پیش آمد، روحانی دستور توقف واگذاری این شرکت‌ها در استان‌ها را داد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ واگذاری سیلوهای گندم به بخش خصوصی چند سالی است که در دستور کار دولت قرار گرفته است و طی سه سال گذشته بارها خبر این خصوصی سازی ها در رسانه ها منتشر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این واگذاری ها در استان های فارس، همدان، تهران و ... تا حدودی پیش رفته است اما در این سال ها نمی توان نمونه موفقی از خصوصی سازی در بخش سیلوهای گندم را مشاهده کرد.

,

در سال های 94 به بعد سازمان خصوصی سازی شروع به واگذاری شرکت های غله و خدمات بازرگانی کرده بود و در همین زمینه چهار شرکت را به صورت یکجا واگذار کرد که ایراداتی به این موضوع وارد شد که با توجه به اینکه شرکت‌های غله بخش حاکمیتی محسوب می‌شوند قابل واگذاری به بخش خصوصی نیستند.

,

مرداد ماه سال 97 بود که پس از دوسال از واگذاری سیلوهای گندم و مشکلاتی که در همدان و شیراز برای این شرکت ها به وجود آمد و با توجه به مشکلاتی که در امر واگذاری شرکت‌های غله برای برخی از پرسنل شرکت‌های واگذار شده پیش آمد، روحانی دستور توقف واگذاری این شرکت‌ها در استان‌ها را داد.

,

این دستور اگرچه مثمر ثمر اما کمی دیر ابلاغ شد و در همین راستا روند خصوصی سازی شرکت بین المللی خلیج فارس که در حوزه حمل و نقل گندم و آرد در اسلامشهر و اکثر استان ها فعالیت می کند پیگیری شده و واگذاری این شرکت با همه شک و شبهه و سوالاتی که پیش آمده بود صورت گرفت.

,

اما خصوصی سازی این شرکت به همین مرحله ختم نشد در ادامه و با ارائه سهام این شرکت در بورس، شرکت صاحب سهام‌داران جدیدی شد که برای مدیریت شرکت تغییرات اساسی در شرکت ایجاد کردند.

,

 

,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

 

,

با خصوصی شدن این شرکت بین المللی در حوزه حمل و نقل آرد، حمایت های دولتی از این شرکت برداشته شد و همین مساله در ابتدای کار مشکلاتی را برای شرکت به وجود آورد؛ به گفته مدیران شرکت بین المللی خلیج فارس گندم و آرد شرکت سهامی خاص، این شرکت که با مشکلات زیادی روبه رو بوده است به دستور دولت و به طور قانونی مجوز تعدیل نیرو داشته اما برای ادامه فعالیت های خود و عدم بیکاری کارگران در راستای توسعه فعالیت های شرکت 150 نیروی جدید به کار گرفته است.

,

در همین راستا قراردادهای تعداد محدودی از کارگران این شرکت که دریافتی‌های آنها با وظیفه‌شان در شرکت همخوانی نداشته است، تعدیل شده و حقوق های آنها کاهش داشته است.

,

پیمان اسراری مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دوره جدید مدیریت شرکت در این خصوص می گوید: شرکت حمل و نقل خلیج فارساز جمله شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و مطرح در زمینه حمل و نقل تجاری کالا است که طی چهار دهه گذشته نقش به سزایی در توزیع و جابجایی محمولات و کالاهای استراتژیک کشور از جمله گندم و آرد داشته است.

,

وی در ادامه افزود این شرکت به سبب در اختیار داشتن بیش از ۱۰۰۰ نفر نیروی انسانی , ۲۳ شعبه و ۸۱ نمایندگی تحت پوشش در سراسر کشور،دارا بودن ۲۲ غرفه در پایانه های کشور , قریب به ۵۰۰ دستگاه ناوگان ملکی , مجموعه امکانات تعمیرگاهی مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات در مساحت معادل ۱۲۰۰۰ متر مربع در قالب ۶ سوله مسقف ( نمایندگی ۱۹۳۶ گواه) و مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین , دارا بودن ۶ ترمینال در سراسر کشور به مساحت ۱۲۷/۱۶۵ هکتار و در اختیار داشتن تاسیسات و مراکز ذخیره سازی مکانیزه و نیمه مکانیزه با ظرفیت ۴۲۰ هزار تن، از جمله شرکتهای توانمند حمل و نقل و لجستیک در سطوح داخلی و بین المللی  است.

,

شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس از زمانی که از شرایط دولتی خارج شده است تا امروز نتوانسته از هیچ یک از امکانات دولتی استفاده کند تا جایی که برای تعریف پروژه های جدید مجبور به شرکت در مزایده ها بوده و از هیچ یک از یارانه های دولتی استفاده نکرده است.

,

این روزها مشکلات اساسی شرکت در توزیع آرد موجب شده نگرانی هایی از بابت عدم توزیع به موقع آرد در کشور ایجاد شود

,

اسراری در خصوص این مشکل می گوید: در واقع با توجه به اینکه شرکت خلیج فارس تا سال 95 یک شرکت دولتی به شمار می‌آمد در صورتی که در حمل آرد و گندم دچار ضرر و زیان می‌شد موظف بود که به وظیفه خود عمل کند اما با توجه به اینکه ماهیت شرکت از سال 95 تغییر کرده امتیازاتی که بخش دولتی برای شرکت قائل بود هم اکنون حذف شده و شرکت به عنوان بخش خصوصی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کند.

,

وی در همین راستا معتقد است که در حال حاضر بر اساس آخرین محاسبات که در کل کشور انجام و به اطلاع مسئولین کشوری رسیده است به طور ماهیانه شرکت در توزیع و تخلیه آرد در حدود 21 میلیارد ریال متحمل ضرر می‌شود که در راستای جبران زیان موصوف دولت محترم مصوبه تنظیم بازار را ابلاغ کرده است.

,

 

,

ضرر 14میلیارد ریالی در هر ماه برای توزیع ارزان آرد

, ضرر 14میلیارد ریالی در هر ماه برای توزیع ارزان آرد, ضرر 14میلیارد ریالی در هر ماه برای توزیع ارزان آرد,

این روزها از یک طرف افزایش قیمت آرد مشکلات معیشتی را برای مردم به دنبال می آورد و از طرف دیگر حمل آرد با نرخ فعلی برای شرکت های حمل و نقل توجیه اقتصادی ندارد؛ آنچه که مشخص است از سال 93 تا کنون نرخ نان تغییری نداشته است و نرخ حمل آرد نیز افزایش نیافته است اما هزینه های حمل آرد اعم از سوخت خوردوها، تعمیرات، عوارض، مالیات و حتی لاستیک خودروها با افزایش چشمگیری مواجه بوده که حتی در برخی موارد به دو یا سه برابر قیمت قبل نیز افزایش داشته است.

,

مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس معتقد است که در شرایطی که نرخ حمل آرد افزایش نیافته، حمل برای شرکت خصوصی که متحمل ضررهای زیادی می‌شود و جبران هم نمی‌شود توجیه اقتصادی ندارد.

,

وی با اشاره به اینکه با این شرایط رانندگان تجاری هیچ رغبتی برای همکاری با این شرکت ندارند تصریح کرد: ما برای اینکه این خلأ در استان تهران خودش را نشان ندهد نهایتاً از ماشین‌های ملکی شرکت برای حمل آرد کمک گرفته ایم. هم اکنون در استان تهران بالغ بر 90 دستگاه ملکی شرکت حمل آرد را بر عهده دارد که متأسفانه از این بابت نیز شرکت خلیج فارس هر ماه متحمل ضرر 14 میلیارد ریالی می‌شود.

,

 

,

با وجود مشکلاتی که مدیران شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس از خصوصی سازی اول به ارث برده‌اند انتظار تعدیل نیرو و یا کاهش حقوق می رود اما حقیقت تلخ این است که خصوصی سازی در کشور با حاشیه هایی همراه بوده است که این حاشیه ها در مواردی مانند گندم که یک کالای استراتژیک محسوب می شود می تواند تبعات زیادی به دنبال داشته باشد.

,

کارشناسان معتقدند که با توجه به جایگاه استراتژیک شرکت های غله در کشور و نقش این شرکت ها در حوزه گندم، آرد، نان و خرید تضمینی و تنظیم بازار کالاهای اساسی، این شرکت ها حاکمیتی و نظارتی هستند و واگذاری این نقش‌ها به بخش خصوصی می تواند صدمات جبران ناپذیری در حوزه گندم وآرد و نان وارد کند.

,

طبیعتاً واگذاری سیلوها به ویژه سیلوهای استراتژیک با ظرفیت بالای 20 هزار تن برای ذخیره سازی کالای استراتژیک وظایف محوله به تعدادی از نهادهای دولتی را دچار مشکل خواهد کرد و طبیعی است اکنون که این خصوصی سازی به طور کامل انجام شده و بحران های اصلی این شرکت در دوره جدید پشت سر گذاشته شده است مسئولان تدابیر ویژه ای برای حل مشکلات این شرکت داشته باشند تا مبادا با مشکلات جدید هم نان مردم و هم نان کارگران آجر شود.


 

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه