اخبار داغ

وبسایت آمریکایی تحلیل می‌کند؛

یمنی‌ها کاملا حق دفاع از خود را دارند/ حمله به تأسیسات نفتی عربستان، تماشایی‌ترین و ماهرانه‌ترین حمله تا به امروز

یمنی‌ها کاملا حق دفاع از خود را دارند/ حمله به تأسیسات نفتی عربستان، تماشایی‌ترین و ماهرانه‌ترین حمله تا به امروز
توانایی نوظهور یمنی ها در حمله تلافی جویانه به قلب عربستان می تواند عامل صلح باشد. جهان می تواند با استفاده از این فرصت، سعودی ها و دولت ترامپ را متقاعد سازد که جنگ وحشتناک و ناکام آنها ارزش ادامه دادن ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ وبسایت آمریکایی آنتی‌وار با طرح سؤال "آیا آمریکایی ها اجازه خواهند داد تا ترامپ جنگی را به خاطر عربستان سعودی آغاز کند؟" نوشت، روز شنبه، 14 ام سپتامبر، 2 پالایشگاه نفت و دیگر زیرساخت های نفتی عربستان سعودی با 18 هواپیمای بدون سرنشین و 7 موشک کروز مورد اصابت قرار گرفتند و به طرز چشمگیری تولید نفت عربستان را به نصف کاهش دادند و آن را از حدود 10 میلیون به 5 میلیون بشکه در روز رساندند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, آنتی‌وار,

دولت ترامپ در 18 سپتامبر با سرزنش ایران اعلام کرد که تحریم های بیشتری را علیه این کشور اعمال می کند و افراد نزدیک به ترامپ خواستار اقدام نظامی هستند. اما حمله به تأسیسات سعودی ها تنها به دلیل پاسخ مخالف به درخواست مصرانه برای پایان فوریِ جنگ یمن و خاتمه بخشیدن به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران رخ داد.

,

مسئله منشاء این حمله هنوز مورد اختلاف است. دولت حوثی در یمن بلافاصله مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. این اولین بار نیست که حوثی ها درگیری را مستقیما به خاک عربستان سعودی می کشانند، زیرا آنها دائما در برابر بمباران مدام عربستان سعودی ایستادگی می کنند.

,

 

,
 
,
, ,

 

,

مقامات سعودی سال گذشته گفتند که بیش از 100 موشک شلیک شده از یمن را رهگیری کرده اند.

,

اما این مورد، تماشایی ترین و ماهرانه ترین حمله تا به امروز بوده است. حوثی ها با ادعای اینکه از داخل خودِ عربستان سعودی کمک دریافت کرده اند، اظهار داشتند که این عملیات پس از یک عملیات دقیق اطلاعاتی، دیده بانی و همکاری پیشرفته با افرادی از درون پادشاهی انجام شد.

,

این اظهارات به احتمال زیاد به شیعه های سعودی در استان شرقی که بخش عمده ای از تأسیسات نفتی عربستان در آن واقع شده اشاره دارد. مسلمانان شیعه که حدود 15 تا 20 درصد از جمعیت این کشور تحتِ سلطه اهل سنت را تشکیل می دهند، ده ها سال است که با تبعیض مواجه بوده و سابقه قیام علیه رژیم را دارند.

,

پس احتمال دارد که برخی از اعضای جامعه شیعه در داخل پادشاهی، اطلاعات یا حمایت لجستیکی را برای حمله حوثی ها فراهم آورده یا حتی به نیروهای حوثی در راه اندازی موشک ها یا هواپیماهای بدون سرنشین از داخل عربستان سعودی کمک کرده باشند.

,

 

,
 
,
, ,

 

,

اما با این حال، "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا بلافاصله ایران را مورد سرزنش قرار داد و خاطرنشان کرد که آن حملات هوایی از جانب غرب و شمال غربی تأسیسات نفتی بوده، نه از طرف جنوب که به سمت یمن است.

,

اما ایران سمت غرب و شمال غربی نیست، بلکه سمت شمال شرقی است. به هر صورت، اینکه کدام بخش از این تأسیسات نفتی مورد اصابت قرار گرفته و موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین از کجا پرتاب شده لزوما هیچگونه اهمیتی ندارد. ایران به شدت انجام این حمله را انکار می کند.

,

به گزارش cnn، بازرسان سعودی و آمریکایی ادعا می کنند که به احتمال بسیار زیاد این حمله از پایگاه ایرانی واقع در ایران در نزدیکی مرز عراق انجام شده، اما نه آمریکا و نه عربستان سعودی هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نداده اند.

,

وزارت دفاع عربستان در 18 سپتامبر طی جلسه ای مطبوعاتی به مطبوعات جهان گفت که ایران در این حمله مداخله داشته است. وی نیز قادر به ارائه مدرک نبود.

,

دونالد ترامپ نیز اعلام کرد که به وزارت خزانه داری آمریکا دستور داده تا تحریم های خود را علیه ایران به طور اساسی افزایش دهد.

,

متحدان آمریکا به ندرت، ادعاهای آمریکا مبنی بر آغاز حمله توسط ایران را پذیرفته اند.

,

وزیر دفاع ژاپن به خبرنگاران گفت: "ما بر این باوریم که حوثی ها بنا به اظهاراتی که مسئولیت آن را بر عهده گرفته اند، این حمله را انجام داده اند."

,

امارات متحده عربی با نا امیدی ابراز داشت که آمریکا خیلی سریع انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفت.

,

دولت های آمریکا از هر دو حزب، طی سال های اخیر به این حوادث واکنش نشان داده اند و از هر بهانه ای برای ترساندن و تهدید دشمنان خود استفاده کرده و مردم آمریکا را از نظر روانشناختی برای جنگ آماده می کنند.

,

اگر ایران، تسلیحات یا پشتیبانی لجستیکی این حمله را برای حوثی ها فراهم آورده باشد، بخش کوچکی از تهیه نامحدود تسلیحات و حمایت لجستیکی که آمریکا و متحدان اروپایی اش برای عربستان سعودی فراهم آورده اند را به نمایش گذاشته است.

,

تنها در سال 2018، ارتش سعودی با بودجه 67.6 میلیارد دلاری پس از آمریکا و چین، سومین خرج کننده تسلیحات و نیروهای نظامی جهان شد.

,
 
,
, ,

 

,

بر طبق قوانین جنگ، یمنی ها کاملا حق دفاع از خود را دارند. این حق شامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان که سوخت هواپیماهای جنگی سعودی که بیش از 17000 حمله هوایی انجام داده اند را تأمین می کند، می شود. طی جنگ 4 ساله در یمن، حداقل 50000 بمب و موشک که اغلب ساخت آمریکا بودند، پرتاب شده است. در نتیجه این بحران انسانیت، در هر 10 دقیقه 1 کودک یمنی به خاطر بیماری های قابل پیشگیری، گرسنگی و سوء تغذیه کشته می شود.

,
 
,
, ,
 
,
 
,
, ,

 

,

پروژه اطلاعات یمن، نزدیک به یک سوم از حملات هوایی سعودی به مکان های غیر نظامی را دسته بندی کرده و اطمینان می دهد که بخش اعظمی از کشته شدگان در این جنگ، غیر نظامی بوده اند. این امر، حملات هوایی به رهبری عربستان را به یک جنایت جنگی زشت و سیستماتیک تبدیل می کند. رهبران عربستان سعودی و مقامات ارشد هر کشوری که در این ائتلاف است باید مسئولیت این جنایت را بپذیرند.

,

این شامل "اوباما" رئیس جمهور اسبق آمریکا که در سال 2015 کشور خود را وارد جنگ کرد و "ترامپ" که حتی با وجود وحشیگری سیستماتیک که تمام جهان را به وحشت انداخته آمریکا را در این ائتلاف نگه داشته نیز می شود.

,

توانایی نوظهور یمنی ها در حمله تلافی جویانه به قلب عربستان می تواند عامل صلح باشد. جهان می تواند با استفاده از این فرصت، سعودی ها و دولت ترامپ را متقاعد سازد که جنگ وحشتناک و ناکام آنها ارزش ادامه دادن ندارد. اگر ما این فرصت را از دست بدهیم، می تواند مقدمه ای برای جنگی بسیار گسترده تر باشد.

,

بنابراین این لحظه به خاطر مردم گرسنه و در حال مرگ یمن، مردم ایران که تحت فشار حداکثری تحریم های اقتصادی آمریکا هستند و همچنین آینده کشور ما و جهان، مهم است.

,

اگر ارتش آمریکا، رژیم صهونیستی یا عربستان سعودی برنامه مناسبی برای حمله به ایران بدون راه اندازی جنگی گسترده تر داشتند، این کار را پیش تر از این انجام می دادند.

,

ما باید به ترامپ، رهبران کنگره و تمام نمایندگان منتخب خود بگوییم که جنگ دیگری را نمی پذیریم و می دانیم که هرگونه حمله آمریکا به ایران می تواند به سرعت به جنگ منطقه ای یا جهانیِ غیر قابل کنترل و فاجعه بار تبدیل شود.

,
 
,
, ,

 

,

ترامپ گفت که منتظر این است تا سعودی ها به او بگویند چه کسی مسئول این حملات بوده است تا به طور مؤثری نیروهای مسلح آمریکا را تحت فرماندهی "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی قرار دهد.

,

وی در طول ریاست جمهوری خود به عنوان دست نشانده ای از سوی "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی و "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی به سیاست خارجه آمریکا پرداخته و لفاظی سیاسی "اول آمریکا" خود را به سخره گرفته است.

,
 
,
, ,

 

,

"تولسی گابارد" نماینده ایالت هاوایی در کنگره آمریکا با طعنه گفت: "داشتن کشوری که به عنوان سگ عربستان سعودی عمل می کند، با شعار "اول آمریکا" منافات دارد."

,

سناتور "برنی سندرز" بیانیه ای مبنی بر اینکه ترامپ برای حمله به ایران هیچ اختیاری از جانب کنگره ندارد منتشر کرده است. حداقل 14 عضو دیگر کنگره از جمله؛ سناتور "وارِن" و عضو کنگره "گابارد" (از نامزدهای ریاست جمهوری) بیانیه مشابهی را منتشر کرده اند.

,

کنگره پیش از این، "قطعنامه قدرت های جنگ" را تصویب کرد تا به همدستی آمریکا در جنگ تحت رهبری عربستان سعودی در یمن خاتمه دهد، اما ترامپ آن را وتو کرد. مجلس این قطعنامه را مجددا احیا و آن را به اصلاحیه لایحه بودجه نظامی FY2020 NDAA پیوست کرد. اگر مجلس سنا موافقت کند که آن ماده را در لایحه نهایی نگه دارد، ترامپ باید بین خاتمه دادن به نقش آمریکا در جنگ یمن یا وتوی کل بودجه نظامی آمریکا در سال 2020 یکی را انتخاب کند.

,

اگر کنگره با موفقیت، اقتدار قانون اساسی خود را نسبت به نقش آمریکا در این درگیری دوباره به دست آورد، می تواند نقطه عطفی برای خاتمه دادن به این جنگ دائمی که آمریکا از سال 2001 تاکنون به خود و جهان تحمیل کرده، باشد.

,
 
,
, ,

 

,

اگر آمریکایی ها در صحبت کردن ناموفق باشند، ممکن است خیلی دیر متوجه شویم که ناکامی ما در کنترل خودفروشی و جنگ طلبی، ما را به مرز جنگ جهانی سوم سوق می دهد.

,

امیدواریم این بحران، اکثریت آمریکایی های صلح دوستِ خاموش را از خواب بیدار کند تا قاطعانه صلح را از ترامپ مطالبه کرده و وی را وادار کنند تا منافع و خواست مردم آمریکا را بر متحدان بی مرام خود ترجیح دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه