اخبار داغ

تجمل‌گرایی از منظر روان‌شناسی؛

ارتباط گرایشات لاکچری با از هم پاشیدگی زندگی زناشویی

ارتباط گرایشات لاکچری با از هم پاشیدگی زندگی زناشویی
استاد دانشگاه شهید مدنی می‌گوید: کافی است به دادگاه های خانواده و گزارشات رسمی و غیر رسمی اختلافات زناشویی مراجعه کنیم تا بدانیم درصد قابل توجهی از اختلافات زناشویی و حتی جدایی همسران از یکدیگر و متلاشی شدن خانواده ها ریشه در همین گرایشات تجمل گرایانه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار؛ تجمل گرایی از زوایای مختلف روانشناختی، فرهنگی، اقتصادی، جامعه‌شناختی و حتی سیاسی قابل بررسی است. از دیدگاه جامعه شناختی و اقتصاد سیاسی عامل اصلی رشد و رواج فرهنگ مصرف گرایی رشد نظام سرمایه داری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار,

در این رهیافت نظام سرمایه داری به عنوان نظامی اقتصادی سیاسی متکی بر تولید و مصرف انبوه است که ضامن حفظ این نظام سیاست های تولید نیاز بویژه نیازهای کاذب جهت گشایش بازارهای مصرف متنوع جهت عرضه تولیدات خود به بازار می باشد که نتیجه این امر رواج فرهنگ مصرف گرایی و گرایش به تجملات می باشد.

,

صمد رسول زاده اقدم، استاد دانشگاه شهید مدنی تبریز در گفتگوی مشروح با تبریزبیدار به تجمل گرایی از منظر روانشناختی پرداخته و نکات جالب توجهی را بیان می کند.

,

رسول زاده می گوید: با توجه به محدودیت سلایق و ذائقه های مصرفی انسان ها و به سبب محدودیت های جغرافیایی و فرهنگی نظام بازار و تولید ناگزیر از گسترش مرزهای عمل خود به فرامرزها و در اختیار گرفتن فرهنگ دیگر کشورها می باشد.

,

وی ادامه می دهد: بنابراین عنصر اصلی در حفظ نظام سرمایه داری نفوذ فرهنگ، باورها، افکار و تغییر سبک زندگی انسان ها در اقصی نقاط جهان می باشد که از این طریق نظام سرمایه داری می تواند همواره دستان نیازمندی را برای تولیدات خود یافته و بقای خود را تضمین نماید.

,

این روان شناس با اشاره به تاثیر رسانه ها در تجمل گرایی تشریح می کند: در این بین نقش رسانه های اجتماعی و تبلیغات را نمی شود نادیده گرفت، یکی از ابزارهای مهم تولید و القای نیازهای کاذب که تحت عنوان تجمل گرایی مطرح می شود رسانه های ارتباط جمعی می باشد که از آنها به عنوان ابزارهای اصلی صنعت فرهنگی یاد می شود.

,

وی می افزاید: سرمایه داران و تولید کنندگان از طریق ظرفیت ها و قدرتی که رسانه های ارتباط جمعی دارند می توانند در تغییر ارزش ها و سبک زندگی زندگی انسانها نقش بسزایی ایفا کنند.

,

رسول زاده در خصوص ملاک ارزش گذاری در جامعه بیان می کند: متاسفانه امروز ارزش های جامعه به سمت مصرف بی رویه و تجملات سوق یافته است. امروز ارزش و قیمت انسان ها با محصولاتی که مصرف می کنند سنجیده می شود. خانه مجلل، مبلمان لوکس،اتومبیل های لاکچری، لباس های مارک دار، تفریحات تجملاتی و ... همه ابزارهایی برای کسب احترام و منزلت اجتماعی هستند، به بیان دیگر می توان گفت تجمل گرایی امروزه دارای کارکردهای آشکار و پنهان بسیاری هم برای تولید کنندگان کالاهای لوکس میباشد.

,

آشفته بازار مصرف گرایی در طبقات مردم

, آشفته بازار مصرف گرایی در طبقات مردم,

وی می گوید: در این آشفته بازار مصرف گرایی، رقابتی شدید در مصرف و مصرف بیشتر ایجاد شده است، این رقابت نه فقط در بخشی از طبقات جامعه بلکه در تمامی طبقات و اقشار قابل ملاحظه است.

,

این استاد دانشگاه تاکید می کند: در دنیایی که پولدار بودن و دارایی تبدیل به ارزش اجتماعی شده است هر کسی دوست دارد به فراخور شرایط طبقاتی خود و حتی بیش از آن با توسل به کالاهای لوکس ارزش و منزلت اجتماعی برای خود کسب کند و هر چه رقابت شدیدتر می شود ابزارهای تولید نیاز هم پرکارتر می شوند تا با تولید نیازهای جدید و القای ان از طریق تبلیغات پویایی بازار مصرف خود را تضمین کنند.

,

حتی مشکلات اقتصادی هم از سرعت میل به مصرف نمی کاهد!

, حتی مشکلات اقتصادی هم از سرعت میل به مصرف نمی کاهد!,

رسول زاده اضافه می کند: در جهان معاصر مصرف کالاها علاوه بر کارکردهای آشکار دارای کارکردهای نمادین هستند که این کارکردها ارزش بیشتری نسبت به کارکردهای اصلی یافته اند. به عنوان مثال امروز کالاهای نادر و زینتی نمادی برای تعمیق فاصله های طبقاتی و نشان دادن فاصله انسان ها و طبقات از یکدیگر می باشد و هر زمان که این فاصله ها کمتر می شود ابزارهای تولید نیاز با ارائه فهرست دیگری سعی می کنند ولع مصرف را در جامعه زنده نگه دارند به همین دلیل است که علیرغم مشکلات اقتصادی و بحران های مالی جامعه میل به مصرف و تجمل همیشه وجود دارد و تشدید هم می شود.

,

وی ادامه می دهد: از منظر روانشناختی می توان گفت تمایل به تجمل گرایی نوعی ارضای نیازهای درونی و روانی انسان ها را در پی دارد. اگر بخواهیم بر اساس طبقه بندی نیازهای مازلو به این قضیه نگاه کنیم، استفاده از کالاهای تجملی و لوکس نیازهایی از قبیل نیاز به احترام، نیاز های اجتماعی و حتی احساس امنیت وجودی انسانها را تامین می کند.

,

ارتباط گرایشات لاکچری با از هم پاشیدگی زندگی زناشویی

, ارتباط گرایشات لاکچری با از هم پاشیدگی زندگی زناشویی,

این روان شناس با بیان اینکه امروز مراسم عروسی و جشن های خاصی نظیر تولدها عرصه ای برای کسب احترام و نمایش ثروت شده است، می گوید: در این جشن ها ماهیت اصلی آنها که اعلام ورود انسان به دوران جدیدی از زندگی می باشد به فراموشی سپرده شده و جای آن را تفاخر و چشم و هم چشمی گرفته است که همه در جهت کسب نوعی رضایت و ارضای برخی نیازهای روانی انسان ها می باشد.غافل از اینکه مبنای خوشبختی و تداوم زندگی زناشویی در عشق و تعقل می باشد نه در مهمانی ها و جشن های لاکچری آنچنانی.

,

وی خاطر نشان می کند: کافی است به دادگاه های خانواده و گزارشات رسمی و غیر رسمی اختلافات زناشویی مراجعه کنیم تا بدانیم درصد قابل توجهی از اختلافات زناشویی و حتی جدایی همسران از یکدیگر و متلاشی شدن خانواده ها ریشه در همین گرایشات تجمل گرایانه دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه