اخبار داغ

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان؛

واحدهای آلاینده در حال اعمال الزامات زیست‌محیطی هستند/ برای بقای آخرین یوزهای آسیایی، آرام‌تر می‌رانیم!/ پناهگاه حیات‌وحش خوش‌ییلاق از چرای مفرط دام رنج می‌برد/ تعامل مطلوب محیط‌زیست و جوامع بومی در جنگل ابر

واحدهای آلاینده در حال اعمال الزامات زیست‌محیطی هستند/ برای بقای آخرین یوزهای آسیایی، آرام‌تر می‌رانیم!/ پناهگاه حیات‌وحش خوش‌ییلاق از چرای مفرط دام رنج می‌برد/ تعامل مطلوب محیط‌زیست و جوامع بومی در جنگل ابر
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان سمنان گفت: برنامه مدیریت پایش با درنظر گرفتن تمامی ملاحظات زیست‌محیطی به بهره‌بردار بوکسیت ابلاغ خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، اطلاع‌رسانی در خصوص آخرین وضعیت آلایندگی واحدهای صنعتی و بررسی وضعیت زیست‌محیطی مناطق مختلف استان سمنان، علاوه بر این که یکی از اولویت‌های شبکه اطلاع‌رسانی مرآت است احتمالا برای بسیاری شهروندان استان نیز حائز اهمیت است. ما مردم دوست داریم بدانیم که حال محیطی که در آن زیست می‌کنیم چطور است! با این مقدمه شما را به مطالعه گفتگو با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان دعوت می‌کنیم. شهروندان همه شهرهای استان می‌توانند گوشه‌ای از اوضاع زیست‌محیطی منطقه خود را در این گفتگو ببینند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت: در زمستان سال گذشته، عباسعلی دامنگیر، مدیرکل سابق و بازداشت‌شده محیط‌زیست در گفتگو با مرآت اعلام کرد که غبار صبحگاهی قابل مشاهده در سمنان، در واقع بخار آب است و نباید آن را با مواد آلاینده اشتباه گرفت. چندی بعد یکی از مسئولان اداره‌کل محیط‌زیست در گفتگو با مرآت ضمن اعلام خبر صدور اخطار برای برخی از واحدهای صنعتی، اعلام کرد که برخی از کارخانه‌های واقع در حد شرقی سمنان، برای آن که فیلترهایشان نسوزد مجازند چند دقیقه‌ای دریچه‌های خروج آلاینده‌ها را باز کنند. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

, مرآت: در زمستان سال گذشته، عباسعلی دامنگیر، مدیرکل سابق و بازداشت‌شده محیط‌زیست در گفتگو با مرآت اعلام کرد که غبار صبحگاهی قابل مشاهده در سمنان، در واقع بخار آب است و نباید آن را با مواد آلاینده اشتباه گرفت. چندی بعد یکی از مسئولان اداره‌کل محیط‌زیست در گفتگو با مرآت ضمن اعلام خبر صدور اخطار برای برخی از واحدهای صنعتی، اعلام کرد که برخی از کارخانه‌های واقع در حد شرقی سمنان، برای آن که فیلترهایشان نسوزد مجازند چند دقیقه‌ای دریچه‌های خروج آلاینده‌ها را باز کنند. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟,

درباره این که گفته‌شده غبار قابل ملاحظه، بخار آب است باید گفت در واقع آن‌چه مشاهده می‌شود آئروسل‌ها هستند که بخشی از آن بخار آب هم هست. اما آن‌چه مشاهده می‌شود در صبحگاه به دلیل جهت شکست نور بزرگنمایی می‌شود. برای امتحان، می‌توانید در صبح از شهرک صنعتی عبور کنید و از سمتِ دیگر غبارها به منطقه نگاه کنید، خواهید دید که غبارآلود بودن هوا به شدتی از سمت دیگر(غرب به شرق و رو به سوی نور خورشید) مشاهده می‌شد، نیست.

,

اما محیط‌زیست به محض آن که آلایندگی را مشاهده کند، اخطار خواهد داد. این اخطار بدان معنی نیست که آلایندگی تداوم دارد. واحدها با دریافت اخطار تلاش می‌کند تا آلایندگی را برطرف کنند. واحدهایی که پیشتر نیز اخطار دریافت کرده بودند، نسبت به خرید یا ساخت تجهیزات کنترل آلودگی اقدام کرده‌اند و در حال کاهش آلایندگی در مهلت قانونی تعیین‌شده هستند.

,

آن‌چه که درباره آزاد کردن خروجی کوره برای نسوختن فیلترها عنوان شده نیز خلاف واقع است. با توجه به این که ذرات خروجی از کوره به عنوان یک محصول جانبی، تبدیل به سرمایه می‌شود، واحد صنعتی مدنظر شما اساسا حاضر نیست که این ذرات را از دست بدهد. آن‌چه که از پنجره‌های سالن کارخانه خارج می‌شود، ناشی از غباری است که در مقطع زمانی ذوب‌گیری پاتیل‌ها، به مدت 3 تا 4 دقیقه در فضا پراکنده می‌شود.

,

غبارهای شهرک صنعتی برای مناطق مسکونی خطرآفرین نیست

, غبارهای شهرک صنعتی برای مناطق مسکونی خطرآفرین نیست, غبارهای شهرک صنعتی برای مناطق مسکونی خطرآفرین نیست,

بر اساس محاسبات و مدل‌سازی‌های انتشار، این غبار نمی‌تواند برای مناطق مسکونی سمنان خطرآفرین باشد. ما هم نسبت به این موضوع حساس هستیم؛ ضمن آن که واحد صنعتی مذکور حتی برای رفع مشکل پیش‌گفته نیز بر اساس پیشنهادات ما در حال برنامه‌ریزی برای کنترل غبار و نصب کانال‌های وکیوم در سقف سالن است. این اقدام البته زمان‌بر است.

,

مرآت: برخی از صنایع خود را «صنعت سبز» خوانده‌اند. پاره‌ای از مخاطبان ما معتقدند که این عناوین خریدنی است. دیدگاه شما چیست؟

, مرآت: برخی از صنایع خود را «صنعت سبز» خوانده‌اند. پاره‌ای از مخاطبان ما معتقدند که این عناوین خریدنی است. دیدگاه شما چیست؟,

این عنوان خریدنی نیست اما کسب آن زحمت بسیاری دارد. واحدی که می‌خواهد این عنوان را دریافت کند باید در سایت صنعت سبز ثبت‌نام کند و تمام مستندات و اطلاعات لازم را در آن سایت بارگذاری کند و پس از آن مدیرکل استان باید این مستندات را تأیید کند. بسیاری از واحدها توانایی مستندسازیِ این‌چنینی را ندارند اما برای برخی از واحدها این موضوع در اولویت است و حتی برخی از پرسنل خود را مسئول این کار می‌کنند.

,

اعتبار گواهی «صنعت سبز» یکساله است

, اعتبار گواهی «صنعت سبز» یکساله است, اعتبار گواهی «صنعت سبز» یکساله است,

البته اعتبار گواهی «صنعت سبز» یکساله است. ممکن است یک واحد صنعتی سبز، به واسطه اجرای یک طرح توسعه، این عنوان را از دست بدهد و ممکن است پس از آن، تجهیزات لازم را نصب کند و مجددا صنعت پاک و سبز شود.

,

مرآت: از جمله مولفه‌های «صنعت سبز» ایجاد فضای سبز است. آیا مطابق رصدهای شما صنایع اصطلاحا سبز به میزان استاندارد نسبت به ایجاد فضای سبز اقدام کرده‌اند؟

, مرآت: از جمله مولفه‌های «صنعت سبز» ایجاد فضای سبز است. آیا مطابق رصدهای شما صنایع اصطلاحا سبز به میزان استاندارد نسبت به ایجاد فضای سبز اقدام کرده‌اند؟, مرآت: از جمله مولفه‌های «صنعت سبز» ایجاد فضای سبز است. آیا مطابق رصدهای شما صنایع اصطلاحا سبز به میزان استاندارد نسبت به ایجاد فضای سبز اقدام کرده‌اند؟,

من هنوز هیچ واحدی را به عنوان واحد سبز اعلام نکرده‌ام اما اولا الزاما نباید فضای سبز مذکور در داخل واحد صنعتی باشد و ثانیا در ایجاد فضای سبز شرایط آب و هوایی را لحاظ می‌کنیم.

,

مرآت: آیا شمار شرکت‌هایی نظیر شرکت‌های تولیدکننده مواد شیمیایی سمنان، در کشورهای اروپایی رو به کاهش است؟

, مرآت: آیا شمار شرکت‌هایی نظیر شرکت‌های تولیدکننده مواد شیمیایی سمنان، در کشورهای اروپایی رو به کاهش است؟,

در این‌باره اطلاع دقیقی ندارم اما کلسیم و کلر به عنوان دو ماده لازم برای صنعت مذکور به وفور در استان سمنان یافت می‌شود و به همین خاطر شرکت‌های کلر آلکالی در استان سمنان زیاد استقرار پیدا کرده‌اند.

,

مرآت: در ارتباط با آخرین وضعیت شاهوار و معدن بوکسیت، نتیجه بررسی‌های شما را می‌شنویم.

, مرآت: در ارتباط با آخرین وضعیت شاهوار و معدن بوکسیت، نتیجه بررسی‌های شما را می‌شنویم.,

ما نخستین بررسی‌های آب رودخانه تاش را زمانی انجام داده‌ایم که بارندگی صورت گرفته بود و دومین بررسی‌ها هم در زمان آب شدن برف‌ها صورت گرفته است. در زمان بارندگی غلظت برخی فلزات در بعضی از روان‌‌آب‌ها زیاد بوده است اما سه مرحله نمونه‌برداری ما از آب رودخانه پس از اتمام بارندگی‌ها، از سالم بودن آب رودخانه حکایت دارد.

بنابراین به مردم اطمینان می‌دهیم که آب رودخانه تاش در زمانی که بارندگی وجود ندارد، سالم است. حتی در زمان بارندگی هم آب در ورودی روستای تاش سالم است.

برنامه مدیریت پایش به بهره‌بردار بوکسیت ابلاغ خواهد شد

مرآت: در ارتباط با تخریب شاهوار نظری ندارید؟

در این ارتباط منابع طبیعی و آب منطقه‌ای مسئولیت دارند اما شرکت بهره‌بردار موظف شده است که تمامی ملاحظات زیست‌محیطی را در کار خود لحاظ کند. ما شرح خدمات جدیدی را به بهره‌بردار ابلاغ کرده‌ایم و بهره‌بردار هم در این ارتباط با دانشگاه شاهرود قراردادی منعقد کرده است. برنامه مدیریت پایش با درنظر گرفتن تمامی ملاحظات اعم از ملاحظات کنترل کیفیت آب، کنترل فرسایش، کنترل رسوب، مدیریت آبراهه‌ها و مسیل‌ها، کنترل وضعیت پوشش گیاهی و جانوری تدوین و به بهره‌بردار ابلاغ خواهد شد.

یک ناظر مقیم هم از جانب ما به بهره‌بردار معرفی شده و در حال عقد قرارداد است. تا زمانی که ما گزارشات دوره‌ای ناظر را تأیید نکنیم، او نمی‌تواند حقوقی دریافت کند.

مروری کلی بر وضعیت زیست‌محیطی مناطق مختلف استان

مرآت: مهم‌ترین اقدامات شما در مناطق مختلف استان و آن‌چه که مایلید از طریق این گفتگو به اطلاع مردم استان برسانید را از زبان شما می‌شنویم.

هریک از شهرهای استان نقشی مهم در توسعه پایدار و تأمین معیشت مردم دارند؛ بنابراین ما اهمیت هیچ شهری را کم‌تر از اهمیت شهری دیگر نمی‌دانیم. اما در یک نگاه کلی درباره شهرهای استان به نکاتی اشاره خواهم کرد. با توجه به این که شهرهای ایوانکی، گرمسار و آرادان حدفاصل شعاع 60 تا 120 کیلومتری تهران قرار گرفته‌اند، به دلیل ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع 60 کیلومتری تهران، همه صنایع در طول سال‌های این ممنوعیت، به این شهرها روی آورده‌اند و قطب صنعتی غرب استان را شکل داده‌اند.

بیشتر صنایعی در این محدوده استقرار پیدا کرده‌اند که به دلیل پتانسیل‌های ایجاد آلایندگی، قابلیت استقرار در محدوده 60 کیلومتری شهر تهران را نداشته‌اند و به همین دلیل کنترل و پایش مداوم  این واحدها هزینه‌ بسیار زیادی دارد. ما در شهر آرادان بهترین زیست‌گاه‌های قوچ البرز مرکزی را داریم که بخشی از آن تحت عنوان منطقه شکار ممنوع خنار غربی تحت مدیریت ماست.

در جنوب شهرستان گرمسار هم پارک ملی کویر را داریم؛ یکی از مهم‌ترین پارک‌های ملی کشور و یکی از 13 ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور که به برنامه «انسان و کره مسکون» یونسکو معرفی و ثبت شده است. در این پارک حدودا 600 هزار هکتاری هیچ تعارض و حقوق شخصی نداریم و تمام آن در اختیار حیات وحش است. با توجه به احتمال دست‌اندازی و تخریب توسط عوامل سودجو، این پارک نیازمند کنترل‌های خاص است که هزینه و انرژی زیادی صرف می‌کند.

به تازگی طرح احیاء مجدد گورخر آسیایی هم مطرح شده و بخشی از اعتبارات ما هم برای ایجاد سایت‌های قرنطینه، تکثیر، پرورش، نگهداری و رهاسازی نسل دوم و سوم مولدین صرف می‌شود.

ثبت نخستین تصاویر از یوزپلنگ آسیایی در چاه‌شیرین

در جنوب سمنان نیز منطقه شکارممنوع چاه‌شیرین را داریم که در طول 40-50 سال گذشته علائم حضور یوزپلنگ آسیایی را در منطقه شاهد بوده‌ایم اما تصویری از یوزپلنگ ثبت نشده بود که برای نخستین‌بار در مردادماه تصاویری از یوزپلنگ در چاه‌شیرین تهیه شد که موجی از شادی را در دل دوستداران حیات وحش در دنیا ایجاد کرد.

منطقه پرور در مهدیشهر هم از جمله موارد استثنایی زیست‌گاه‌های حیات وحش کشور است. در هیچ نقطه‌ای از کشور مردم نمی‌توانند با حیات وحش عکس سلفی بگیرند! جمعیت گوشتخوار مطلوبی شامل خرس و پلنگ هم در منطقه پرور وجود دارد.

در شمال شهرستان دامغان نیز دو منطقه شکارممنوع طالو و شیربند در مجاورت منطقه طزره و منطقه سفیدکوه آرسک در مجاورت جاده و کوه‌های چشمه‌علی است. در این مناطق زیست‌گاه‌های مطلوبی برای آهو و گونه‌های کوه‌زی و تپه‌ماهوری از جمله کل، قوچ، میش، خرس، پلنگ(و همه گونه‌هایی که مناطق جنوبی البرز زندگی می‌کنند) داریم.

شاهرود مهم‌ترین شهر از نظر تنوع زیستی و مناطق حفاظت‌شده است. نه تنها در استان، بلکه در کشور، شاهرود و زیست‌گاه‌های آن حرفی برای گفتن دارند. مجموعه پارک ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش، منطقه حفاظت‌شده توران و... در شاهرود بسیار حائز اهمیت هستند. منطقه حفاظت‌شده توران نیز با وسعت یک میلیون و 460 هزار هکتار(100 هزار هکتار از این میزان، پارک ملی است) به عنوان یکی از 13 ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور به کمیسیون انسان و کره مسکون یونسکو معرفی و ثبت شده است.

ضرورت ایمن‌سازی محور عباس‌آباد به میان‌دشت

در حال اجرای طرح‌هایی هستیم تا حیات وحش در این منطقه بتواند خود را بازسازی کند. ایمن‌سازی مسیر کریدور حیات‌وحش به ویژه یوزپلنگ در محور عباس‌آباد به میان‌دشت از دیگر اقداماتی است که در این محدوده باید انجام شود. مشکلات برای حیات‌وحش در این محدوده از زمانی آغاز شد که جاده چهاربانده شد. از زمانی که این جاده چهاربانده شده، 8 قلاده یوزپلنگ تلف شده‌اند.

هزینه افزایش سرعت در این محدوده را حیات‌وحش و اکوسیستم‌های طبیعی و تنوع زیستی کشور منطقه می‌پردازد! تنها امید دنیا برای حفظ آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی به این منطقه است. نخستین طرح برای حل مشکل پیش‌گفته، فنس‌کشی بود. از سال 96 تا کنون فقط 4 کیلومتر در دو سوی جاده فنس‌کشی صورت گرفته و تا تکمیل طرح، مجموعا 60 کیلومتر فنس‌کشی لازم است.

برای بقای یوزهای آسیایی، آرام‌تر می‌رانیم!

با توجه به افزایش نرخ اقلام لازم، هر کیلومتر فنس‌کشی، چیزی در حدود 400 میلیون تومان هزینه دارد؛ یعنی این طرح در مجموعه 24 میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که تأمین آن در کوتاه‌مدت ممکن نیست. به همین خاطر پیشنهاد ما مبنی بر کاهش سرعت در این محور در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد که در پی آن فرمانده پلیس راه استان اعلام کردند که به دلیل آن که جاده، جاده ترانزیت است در استان اجازه کاهش سرعت را نداریم و نیاز به اجازه پلیس راه کشور است.

به تازگی من در کمیسیون تصادفات، در حضور رئیس پلیس‌راه کشور که به سمنان سفر کرده بودند، موضوع را مطرح کردم و ایشان با روی باز پذیرفتند و فرمودند همین‌جا مسأله را تصویب کنید و نه تنها دستور کاهش سرعت را صادر می‌کنیم بلکه تجهیزات کنترل هوشمند سرعت هم باید در مسیر نصب شود.

در شاهرود دو منطقه مهم دیگر نیز وجود دارد: جنگل ابر و پناهگاه حیات وحش خوش‌ییلاق. بخش کوچکی از حیات‌وحش خوش‌ییلاق در استان گلستان و 135 هزار هکتار از آن در استان سمنان واقع شده است. این پناهگاه بیشتر از چرای مفرط دام رنج می‌برد. به ویژه آن که سال‌هاست منابع طبیعی و دستگاه‌های ذی‌مدخل پروانه‌های چرای دام را در این پناهگاه نظام‌مند کنند و هنوز بی‌قاعده از مراتع بهره‌برداری می‌شود.

ما نمی‌گوییم دام‌ها از خوش‌ییلاق خارج شوند؛ بلکه باید بر اساس ظرفیت و پروانه و ممیزی صورت‌گرفته چرا انجام شود.

تعامل مطلوب محیط‌زیست و جوامع بومی در جنگل ابر

در خصوص جنگل ابر هم باید بدانیم که این منطقه توریستی است و گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. از زمانی که این منطقه به عنوان منطقه حفاظت‌شده به تصویب رسیده است پاسگاهی در منطقه ایجاد شده و با مشارکت جوامع بومی منطقه از جمله شرکت تعاونی گردشگری روستای ابر، از منطقه حفاظت و بهره‌برداری می‌شود و مدیریت پسماند و مقابله با آتش‌سوزی‌ها هم توسط همین شرکت تعاونی انجام می‌شود.

تعامل بسیار منطقی و خوبی بین محیط‌زیست و جوامع بومی به وجود آمده تا بهره‌برداری‌ها در حوزه گردشگری و... آسیب کم‌تری به جنگل ابر برساند.

مرآت: بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

از محبت شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

,

ما نخستین بررسی‌های آب رودخانه تاش را زمانی انجام داده‌ایم که بارندگی صورت گرفته بود و دومین بررسی‌ها هم در زمان آب شدن برف‌ها صورت گرفته است. در زمان بارندگی غلظت برخی فلزات در بعضی از روان‌‌آب‌ها زیاد بوده است اما سه مرحله نمونه‌برداری ما از آب رودخانه پس از اتمام بارندگی‌ها، از سالم بودن آب رودخانه حکایت دارد.

بنابراین به مردم اطمینان می‌دهیم که آب رودخانه تاش در زمانی که بارندگی وجود ندارد، سالم است. حتی در زمان بارندگی هم آب در ورودی روستای تاش سالم است.

برنامه مدیریت پایش به بهره‌بردار بوکسیت ابلاغ خواهد شد

مرآت: در ارتباط با تخریب شاهوار نظری ندارید؟

در این ارتباط منابع طبیعی و آب منطقه‌ای مسئولیت دارند اما شرکت بهره‌بردار موظف شده است که تمامی ملاحظات زیست‌محیطی را در کار خود لحاظ کند. ما شرح خدمات جدیدی را به بهره‌بردار ابلاغ کرده‌ایم و بهره‌بردار هم در این ارتباط با دانشگاه شاهرود قراردادی منعقد کرده است. برنامه مدیریت پایش با درنظر گرفتن تمامی ملاحظات اعم از ملاحظات کنترل کیفیت آب، کنترل فرسایش، کنترل رسوب، مدیریت آبراهه‌ها و مسیل‌ها، کنترل وضعیت پوشش گیاهی و جانوری تدوین و به بهره‌بردار ابلاغ خواهد شد.

یک ناظر مقیم هم از جانب ما به بهره‌بردار معرفی شده و در حال عقد قرارداد است. تا زمانی که ما گزارشات دوره‌ای ناظر را تأیید نکنیم، او نمی‌تواند حقوقی دریافت کند.

مروری کلی بر وضعیت زیست‌محیطی مناطق مختلف استان

مرآت: مهم‌ترین اقدامات شما در مناطق مختلف استان و آن‌چه که مایلید از طریق این گفتگو به اطلاع مردم استان برسانید را از زبان شما می‌شنویم.

هریک از شهرهای استان نقشی مهم در توسعه پایدار و تأمین معیشت مردم دارند؛ بنابراین ما اهمیت هیچ شهری را کم‌تر از اهمیت شهری دیگر نمی‌دانیم. اما در یک نگاه کلی درباره شهرهای استان به نکاتی اشاره خواهم کرد. با توجه به این که شهرهای ایوانکی، گرمسار و آرادان حدفاصل شعاع 60 تا 120 کیلومتری تهران قرار گرفته‌اند، به دلیل ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع 60 کیلومتری تهران، همه صنایع در طول سال‌های این ممنوعیت، به این شهرها روی آورده‌اند و قطب صنعتی غرب استان را شکل داده‌اند.

بیشتر صنایعی در این محدوده استقرار پیدا کرده‌اند که به دلیل پتانسیل‌های ایجاد آلایندگی، قابلیت استقرار در محدوده 60 کیلومتری شهر تهران را نداشته‌اند و به همین دلیل کنترل و پایش مداوم  این واحدها هزینه‌ بسیار زیادی دارد. ما در شهر آرادان بهترین زیست‌گاه‌های قوچ البرز مرکزی را داریم که بخشی از آن تحت عنوان منطقه شکار ممنوع خنار غربی تحت مدیریت ماست.

در جنوب شهرستان گرمسار هم پارک ملی کویر را داریم؛ یکی از مهم‌ترین پارک‌های ملی کشور و یکی از 13 ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور که به برنامه «انسان و کره مسکون» یونسکو معرفی و ثبت شده است. در این پارک حدودا 600 هزار هکتاری هیچ تعارض و حقوق شخصی نداریم و تمام آن در اختیار حیات وحش است. با توجه به احتمال دست‌اندازی و تخریب توسط عوامل سودجو، این پارک نیازمند کنترل‌های خاص است که هزینه و انرژی زیادی صرف می‌کند.

به تازگی طرح احیاء مجدد گورخر آسیایی هم مطرح شده و بخشی از اعتبارات ما هم برای ایجاد سایت‌های قرنطینه، تکثیر، پرورش، نگهداری و رهاسازی نسل دوم و سوم مولدین صرف می‌شود.

ثبت نخستین تصاویر از یوزپلنگ آسیایی در چاه‌شیرین

در جنوب سمنان نیز منطقه شکارممنوع چاه‌شیرین را داریم که در طول 40-50 سال گذشته علائم حضور یوزپلنگ آسیایی را در منطقه شاهد بوده‌ایم اما تصویری از یوزپلنگ ثبت نشده بود که برای نخستین‌بار در مردادماه تصاویری از یوزپلنگ در چاه‌شیرین تهیه شد که موجی از شادی را در دل دوستداران حیات وحش در دنیا ایجاد کرد.

منطقه پرور در مهدیشهر هم از جمله موارد استثنایی زیست‌گاه‌های حیات وحش کشور است. در هیچ نقطه‌ای از کشور مردم نمی‌توانند با حیات وحش عکس سلفی بگیرند! جمعیت گوشتخوار مطلوبی شامل خرس و پلنگ هم در منطقه پرور وجود دارد.

در شمال شهرستان دامغان نیز دو منطقه شکارممنوع طالو و شیربند در مجاورت منطقه طزره و منطقه سفیدکوه آرسک در مجاورت جاده و کوه‌های چشمه‌علی است. در این مناطق زیست‌گاه‌های مطلوبی برای آهو و گونه‌های کوه‌زی و تپه‌ماهوری از جمله کل، قوچ، میش، خرس، پلنگ(و همه گونه‌هایی که مناطق جنوبی البرز زندگی می‌کنند) داریم.

شاهرود مهم‌ترین شهر از نظر تنوع زیستی و مناطق حفاظت‌شده است. نه تنها در استان، بلکه در کشور، شاهرود و زیست‌گاه‌های آن حرفی برای گفتن دارند. مجموعه پارک ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش، منطقه حفاظت‌شده توران و... در شاهرود بسیار حائز اهمیت هستند. منطقه حفاظت‌شده توران نیز با وسعت یک میلیون و 460 هزار هکتار(100 هزار هکتار از این میزان، پارک ملی است) به عنوان یکی از 13 ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور به کمیسیون انسان و کره مسکون یونسکو معرفی و ثبت شده است.

ضرورت ایمن‌سازی محور عباس‌آباد به میان‌دشت

در حال اجرای طرح‌هایی هستیم تا حیات وحش در این منطقه بتواند خود را بازسازی کند. ایمن‌سازی مسیر کریدور حیات‌وحش به ویژه یوزپلنگ در محور عباس‌آباد به میان‌دشت از دیگر اقداماتی است که در این محدوده باید انجام شود. مشکلات برای حیات‌وحش در این محدوده از زمانی آغاز شد که جاده چهاربانده شد. از زمانی که این جاده چهاربانده شده، 8 قلاده یوزپلنگ تلف شده‌اند.

هزینه افزایش سرعت در این محدوده را حیات‌وحش و اکوسیستم‌های طبیعی و تنوع زیستی کشور منطقه می‌پردازد! تنها امید دنیا برای حفظ آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی به این منطقه است. نخستین طرح برای حل مشکل پیش‌گفته، فنس‌کشی بود. از سال 96 تا کنون فقط 4 کیلومتر در دو سوی جاده فنس‌کشی صورت گرفته و تا تکمیل طرح، مجموعا 60 کیلومتر فنس‌کشی لازم است.

برای بقای یوزهای آسیایی، آرام‌تر می‌رانیم!

با توجه به افزایش نرخ اقلام لازم، هر کیلومتر فنس‌کشی، چیزی در حدود 400 میلیون تومان هزینه دارد؛ یعنی این طرح در مجموعه 24 میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که تأمین آن در کوتاه‌مدت ممکن نیست. به همین خاطر پیشنهاد ما مبنی بر کاهش سرعت در این محور در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد که در پی آن فرمانده پلیس راه استان اعلام کردند که به دلیل آن که جاده، جاده ترانزیت است در استان اجازه کاهش سرعت را نداریم و نیاز به اجازه پلیس راه کشور است.

به تازگی من در کمیسیون تصادفات، در حضور رئیس پلیس‌راه کشور که به سمنان سفر کرده بودند، موضوع را مطرح کردم و ایشان با روی باز پذیرفتند و فرمودند همین‌جا مسأله را تصویب کنید و نه تنها دستور کاهش سرعت را صادر می‌کنیم بلکه تجهیزات کنترل هوشمند سرعت هم باید در مسیر نصب شود.

در شاهرود دو منطقه مهم دیگر نیز وجود دارد: جنگل ابر و پناهگاه حیات وحش خوش‌ییلاق. بخش کوچکی از حیات‌وحش خوش‌ییلاق در استان گلستان و 135 هزار هکتار از آن در استان سمنان واقع شده است. این پناهگاه بیشتر از چرای مفرط دام رنج می‌برد. به ویژه آن که سال‌هاست منابع طبیعی و دستگاه‌های ذی‌مدخل پروانه‌های چرای دام را در این پناهگاه نظام‌مند کنند و هنوز بی‌قاعده از مراتع بهره‌برداری می‌شود.

ما نمی‌گوییم دام‌ها از خوش‌ییلاق خارج شوند؛ بلکه باید بر اساس ظرفیت و پروانه و ممیزی صورت‌گرفته چرا انجام شود.

تعامل مطلوب محیط‌زیست و جوامع بومی در جنگل ابر

در خصوص جنگل ابر هم باید بدانیم که این منطقه توریستی است و گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. از زمانی که این منطقه به عنوان منطقه حفاظت‌شده به تصویب رسیده است پاسگاهی در منطقه ایجاد شده و با مشارکت جوامع بومی منطقه از جمله شرکت تعاونی گردشگری روستای ابر، از منطقه حفاظت و بهره‌برداری می‌شود و مدیریت پسماند و مقابله با آتش‌سوزی‌ها هم توسط همین شرکت تعاونی انجام می‌شود.

تعامل بسیار منطقی و خوبی بین محیط‌زیست و جوامع بومی به وجود آمده تا بهره‌برداری‌ها در حوزه گردشگری و... آسیب کم‌تری به جنگل ابر برساند.

مرآت: بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

از محبت شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

,

ما نخستین بررسی‌های آب رودخانه تاش را زمانی انجام داده‌ایم که بارندگی صورت گرفته بود و دومین بررسی‌ها هم در زمان آب شدن برف‌ها صورت گرفته است. در زمان بارندگی غلظت برخی فلزات در بعضی از روان‌‌آب‌ها زیاد بوده است اما سه مرحله نمونه‌برداری ما از آب رودخانه پس از اتمام بارندگی‌ها، از سالم بودن آب رودخانه حکایت دارد.

بنابراین به مردم اطمینان می‌دهیم که آب رودخانه تاش در زمانی که بارندگی وجود ندارد، سالم است. حتی در زمان بارندگی هم آب در ورودی روستای تاش سالم است.

برنامه مدیریت پایش به بهره‌بردار بوکسیت ابلاغ خواهد شد

مرآت: در ارتباط با تخریب شاهوار نظری ندارید؟

در این ارتباط منابع طبیعی و آب منطقه‌ای مسئولیت دارند اما شرکت بهره‌بردار موظف شده است که تمامی ملاحظات زیست‌محیطی را در کار خود لحاظ کند. ما شرح خدمات جدیدی را به بهره‌بردار ابلاغ کرده‌ایم و بهره‌بردار هم در این ارتباط با دانشگاه شاهرود قراردادی منعقد کرده است. برنامه مدیریت پایش با درنظر گرفتن تمامی ملاحظات اعم از ملاحظات کنترل کیفیت آب، کنترل فرسایش، کنترل رسوب، مدیریت آبراهه‌ها و مسیل‌ها، کنترل وضعیت پوشش گیاهی و جانوری تدوین و به بهره‌بردار ابلاغ خواهد شد.

یک ناظر مقیم هم از جانب ما به بهره‌بردار معرفی شده و در حال عقد قرارداد است. تا زمانی که ما گزارشات دوره‌ای ناظر را تأیید نکنیم، او نمی‌تواند حقوقی دریافت کند.

مروری کلی بر وضعیت زیست‌محیطی مناطق مختلف استان

مرآت: مهم‌ترین اقدامات شما در مناطق مختلف استان و آن‌چه که مایلید از طریق این گفتگو به اطلاع مردم استان برسانید را از زبان شما می‌شنویم.

هریک از شهرهای استان نقشی مهم در توسعه پایدار و تأمین معیشت مردم دارند؛ بنابراین ما اهمیت هیچ شهری را کم‌تر از اهمیت شهری دیگر نمی‌دانیم. اما در یک نگاه کلی درباره شهرهای استان به نکاتی اشاره خواهم کرد. با توجه به این که شهرهای ایوانکی، گرمسار و آرادان حدفاصل شعاع 60 تا 120 کیلومتری تهران قرار گرفته‌اند، به دلیل ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع 60 کیلومتری تهران، همه صنایع در طول سال‌های این ممنوعیت، به این شهرها روی آورده‌اند و قطب صنعتی غرب استان را شکل داده‌اند.

بیشتر صنایعی در این محدوده استقرار پیدا کرده‌اند که به دلیل پتانسیل‌های ایجاد آلایندگی، قابلیت استقرار در محدوده 60 کیلومتری شهر تهران را نداشته‌اند و به همین دلیل کنترل و پایش مداوم  این واحدها هزینه‌ بسیار زیادی دارد. ما در شهر آرادان بهترین زیست‌گاه‌های قوچ البرز مرکزی را داریم که بخشی از آن تحت عنوان منطقه شکار ممنوع خنار غربی تحت مدیریت ماست.

در جنوب شهرستان گرمسار هم پارک ملی کویر را داریم؛ یکی از مهم‌ترین پارک‌های ملی کشور و یکی از 13 ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور که به برنامه «انسان و کره مسکون» یونسکو معرفی و ثبت شده است. در این پارک حدودا 600 هزار هکتاری هیچ تعارض و حقوق شخصی نداریم و تمام آن در اختیار حیات وحش است. با توجه به احتمال دست‌اندازی و تخریب توسط عوامل سودجو، این پارک نیازمند کنترل‌های خاص است که هزینه و انرژی زیادی صرف می‌کند.

به تازگی طرح احیاء مجدد گورخر آسیایی هم مطرح شده و بخشی از اعتبارات ما هم برای ایجاد سایت‌های قرنطینه، تکثیر، پرورش، نگهداری و رهاسازی نسل دوم و سوم مولدین صرف می‌شود.

ثبت نخستین تصاویر از یوزپلنگ آسیایی در چاه‌شیرین

در جنوب سمنان نیز منطقه شکارممنوع چاه‌شیرین را داریم که در طول 40-50 سال گذشته علائم حضور یوزپلنگ آسیایی را در منطقه شاهد بوده‌ایم اما تصویری از یوزپلنگ ثبت نشده بود که برای نخستین‌بار در مردادماه تصاویری از یوزپلنگ در چاه‌شیرین تهیه شد که موجی از شادی را در دل دوستداران حیات وحش در دنیا ایجاد کرد.

منطقه پرور در مهدیشهر هم از جمله موارد استثنایی زیست‌گاه‌های حیات وحش کشور است. در هیچ نقطه‌ای از کشور مردم نمی‌توانند با حیات وحش عکس سلفی بگیرند! جمعیت گوشتخوار مطلوبی شامل خرس و پلنگ هم در منطقه پرور وجود دارد.

در شمال شهرستان دامغان نیز دو منطقه شکارممنوع طالو و شیربند در مجاورت منطقه طزره و منطقه سفیدکوه آرسک در مجاورت جاده و کوه‌های چشمه‌علی است. در این مناطق زیست‌گاه‌های مطلوبی برای آهو و گونه‌های کوه‌زی و تپه‌ماهوری از جمله کل، قوچ، میش، خرس، پلنگ(و همه گونه‌هایی که مناطق جنوبی البرز زندگی می‌کنند) داریم.

شاهرود مهم‌ترین شهر از نظر تنوع زیستی و مناطق حفاظت‌شده است. نه تنها در استان، بلکه در کشور، شاهرود و زیست‌گاه‌های آن حرفی برای گفتن دارند. مجموعه پارک ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش، منطقه حفاظت‌شده توران و... در شاهرود بسیار حائز اهمیت هستند. منطقه حفاظت‌شده توران نیز با وسعت یک میلیون و 460 هزار هکتار(100 هزار هکتار از این میزان، پارک ملی است) به عنوان یکی از 13 ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور به کمیسیون انسان و کره مسکون یونسکو معرفی و ثبت شده است.

ضرورت ایمن‌سازی محور عباس‌آباد به میان‌دشت

در حال اجرای طرح‌هایی هستیم تا حیات وحش در این منطقه بتواند خود را بازسازی کند. ایمن‌سازی مسیر کریدور حیات‌وحش به ویژه یوزپلنگ در محور عباس‌آباد به میان‌دشت از دیگر اقداماتی است که در این محدوده باید انجام شود. مشکلات برای حیات‌وحش در این محدوده از زمانی آغاز شد که جاده چهاربانده شد. از زمانی که این جاده چهاربانده شده، 8 قلاده یوزپلنگ تلف شده‌اند.

هزینه افزایش سرعت در این محدوده را حیات‌وحش و اکوسیستم‌های طبیعی و تنوع زیستی کشور منطقه می‌پردازد! تنها امید دنیا برای حفظ آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی به این منطقه است. نخستین طرح برای حل مشکل پیش‌گفته، فنس‌کشی بود. از سال 96 تا کنون فقط 4 کیلومتر در دو سوی جاده فنس‌کشی صورت گرفته و تا تکمیل طرح، مجموعا 60 کیلومتر فنس‌کشی لازم است.

برای بقای یوزهای آسیایی، آرام‌تر می‌رانیم!

با توجه به افزایش نرخ اقلام لازم، هر کیلومتر فنس‌کشی، چیزی در حدود 400 میلیون تومان هزینه دارد؛ یعنی این طرح در مجموعه 24 میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که تأمین آن در کوتاه‌مدت ممکن نیست. به همین خاطر پیشنهاد ما مبنی بر کاهش سرعت در این محور در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد که در پی آن فرمانده پلیس راه استان اعلام کردند که به دلیل آن که جاده، جاده ترانزیت است در استان اجازه کاهش سرعت را نداریم و نیاز به اجازه پلیس راه کشور است.

به تازگی من در کمیسیون تصادفات، در حضور رئیس پلیس‌راه کشور که به سمنان سفر کرده بودند، موضوع را مطرح کردم و ایشان با روی باز پذیرفتند و فرمودند همین‌جا مسأله را تصویب کنید و نه تنها دستور کاهش سرعت را صادر می‌کنیم بلکه تجهیزات کنترل هوشمند سرعت هم باید در مسیر نصب شود.

در شاهرود دو منطقه مهم دیگر نیز وجود دارد: جنگل ابر و پناهگاه حیات وحش خوش‌ییلاق. بخش کوچکی از حیات‌وحش خوش‌ییلاق در استان گلستان و 135 هزار هکتار از آن در استان سمنان واقع شده است. این پناهگاه بیشتر از چرای مفرط دام رنج می‌برد. به ویژه آن که سال‌هاست منابع طبیعی و دستگاه‌های ذی‌مدخل پروانه‌های چرای دام را در این پناهگاه نظام‌مند کنند و هنوز بی‌قاعده از مراتع بهره‌برداری می‌شود.

ما نمی‌گوییم دام‌ها از خوش‌ییلاق خارج شوند؛ بلکه باید بر اساس ظرفیت و پروانه و ممیزی صورت‌گرفته چرا انجام شود.

تعامل مطلوب محیط‌زیست و جوامع بومی در جنگل ابر

در خصوص جنگل ابر هم باید بدانیم که این منطقه توریستی است و گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. از زمانی که این منطقه به عنوان منطقه حفاظت‌شده به تصویب رسیده است پاسگاهی در منطقه ایجاد شده و با مشارکت جوامع بومی منطقه از جمله شرکت تعاونی گردشگری روستای ابر، از منطقه حفاظت و بهره‌برداری می‌شود و مدیریت پسماند و مقابله با آتش‌سوزی‌ها هم توسط همین شرکت تعاونی انجام می‌شود.

تعامل بسیار منطقی و خوبی بین محیط‌زیست و جوامع بومی به وجود آمده تا بهره‌برداری‌ها در حوزه گردشگری و... آسیب کم‌تری به جنگل ابر برساند.

مرآت: بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

از محبت شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

,

ما نخستین بررسی‌های آب رودخانه تاش را زمانی انجام داده‌ایم که بارندگی صورت گرفته بود و دومین بررسی‌ها هم در زمان آب شدن برف‌ها صورت گرفته است. در زمان بارندگی غلظت برخی فلزات در بعضی از روان‌‌آب‌ها زیاد بوده است اما سه مرحله نمونه‌برداری ما از آب رودخانه پس از اتمام بارندگی‌ها، از سالم بودن آب رودخانه حکایت دارد.

,

بنابراین به مردم اطمینان می‌دهیم که آب رودخانه تاش در زمانی که بارندگی وجود ندارد، سالم است. حتی در زمان بارندگی هم آب در ورودی روستای تاش سالم است.

,

برنامه مدیریت پایش به بهره‌بردار بوکسیت ابلاغ خواهد شد

, برنامه مدیریت پایش به بهره‌بردار بوکسیت ابلاغ خواهد شد, برنامه مدیریت پایش به بهره‌بردار بوکسیت ابلاغ خواهد شد,

مرآت: در ارتباط با تخریب شاهوار نظری ندارید؟

, مرآت: در ارتباط با تخریب شاهوار نظری ندارید؟,

در این ارتباط منابع طبیعی و آب منطقه‌ای مسئولیت دارند اما شرکت بهره‌بردار موظف شده است که تمامی ملاحظات زیست‌محیطی را در کار خود لحاظ کند. ما شرح خدمات جدیدی را به بهره‌بردار ابلاغ کرده‌ایم و بهره‌بردار هم در این ارتباط با دانشگاه شاهرود قراردادی منعقد کرده است. برنامه مدیریت پایش با درنظر گرفتن تمامی ملاحظات اعم از ملاحظات کنترل کیفیت آب، کنترل فرسایش، کنترل رسوب، مدیریت آبراهه‌ها و مسیل‌ها، کنترل وضعیت پوشش گیاهی و جانوری تدوین و به بهره‌بردار ابلاغ خواهد شد.

,

یک ناظر مقیم هم از جانب ما به بهره‌بردار معرفی شده و در حال عقد قرارداد است. تا زمانی که ما گزارشات دوره‌ای ناظر را تأیید نکنیم، او نمی‌تواند حقوقی دریافت کند.

,

مروری کلی بر وضعیت زیست‌محیطی مناطق مختلف استان

, مروری کلی بر وضعیت زیست‌محیطی مناطق مختلف استان, مروری کلی بر وضعیت زیست‌محیطی مناطق مختلف استان,

مرآت: مهم‌ترین اقدامات شما در مناطق مختلف استان و آن‌چه که مایلید از طریق این گفتگو به اطلاع مردم استان برسانید را از زبان شما می‌شنویم.

, مرآت: مهم‌ترین اقدامات شما در مناطق مختلف استان و آن‌چه که مایلید از طریق این گفتگو به اطلاع مردم استان برسانید را از زبان شما می‌شنویم.,

هریک از شهرهای استان نقشی مهم در توسعه پایدار و تأمین معیشت مردم دارند؛ بنابراین ما اهمیت هیچ شهری را کم‌تر از اهمیت شهری دیگر نمی‌دانیم. اما در یک نگاه کلی درباره شهرهای استان به نکاتی اشاره خواهم کرد. با توجه به این که شهرهای ایوانکی، گرمسار و آرادان حدفاصل شعاع 60 تا 120 کیلومتری تهران قرار گرفته‌اند، به دلیل ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع 60 کیلومتری تهران، همه صنایع در طول سال‌های این ممنوعیت، به این شهرها روی آورده‌اند و قطب صنعتی غرب استان را شکل داده‌اند.

,

بیشتر صنایعی در این محدوده استقرار پیدا کرده‌اند که به دلیل پتانسیل‌های ایجاد آلایندگی، قابلیت استقرار در محدوده 60 کیلومتری شهر تهران را نداشته‌اند و به همین دلیل کنترل و پایش مداوم  این واحدها هزینه‌ بسیار زیادی دارد. ما در شهر آرادان بهترین زیست‌گاه‌های قوچ البرز مرکزی را داریم که بخشی از آن تحت عنوان منطقه شکار ممنوع خنار غربی تحت مدیریت ماست.

,

در جنوب شهرستان گرمسار هم پارک ملی کویر را داریم؛ یکی از مهم‌ترین پارک‌های ملی کشور و یکی از 13 ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور که به برنامه «انسان و کره مسکون» یونسکو معرفی و ثبت شده است. در این پارک حدودا 600 هزار هکتاری هیچ تعارض و حقوق شخصی نداریم و تمام آن در اختیار حیات وحش است. با توجه به احتمال دست‌اندازی و تخریب توسط عوامل سودجو، این پارک نیازمند کنترل‌های خاص است که هزینه و انرژی زیادی صرف می‌کند.

,

به تازگی طرح احیاء مجدد گورخر آسیایی هم مطرح شده و بخشی از اعتبارات ما هم برای ایجاد سایت‌های قرنطینه، تکثیر، پرورش، نگهداری و رهاسازی نسل دوم و سوم مولدین صرف می‌شود.

,

ثبت نخستین تصاویر از یوزپلنگ آسیایی در چاه‌شیرین

, ثبت نخستین تصاویر از یوزپلنگ آسیایی در چاه‌شیرین, ثبت نخستین تصاویر از یوزپلنگ آسیایی در چاه‌شیرین,

در جنوب سمنان نیز منطقه شکارممنوع چاه‌شیرین را داریم که در طول 40-50 سال گذشته علائم حضور یوزپلنگ آسیایی را در منطقه شاهد بوده‌ایم اما تصویری از یوزپلنگ ثبت نشده بود که برای نخستین‌بار در مردادماه تصاویری از یوزپلنگ در چاه‌شیرین تهیه شد که موجی از شادی را در دل دوستداران حیات وحش در دنیا ایجاد کرد.

,

منطقه پرور در مهدیشهر هم از جمله موارد استثنایی زیست‌گاه‌های حیات وحش کشور است. در هیچ نقطه‌ای از کشور مردم نمی‌توانند با حیات وحش عکس سلفی بگیرند! جمعیت گوشتخوار مطلوبی شامل خرس و پلنگ هم در منطقه پرور وجود دارد.

,

در شمال شهرستان دامغان نیز دو منطقه شکارممنوع طالو و شیربند در مجاورت منطقه طزره و منطقه سفیدکوه آرسک در مجاورت جاده و کوه‌های چشمه‌علی است. در این مناطق زیست‌گاه‌های مطلوبی برای آهو و گونه‌های کوه‌زی و تپه‌ماهوری از جمله کل، قوچ، میش، خرس، پلنگ(و همه گونه‌هایی که مناطق جنوبی البرز زندگی می‌کنند) داریم.

,

شاهرود مهم‌ترین شهر از نظر تنوع زیستی و مناطق حفاظت‌شده است. نه تنها در استان، بلکه در کشور، شاهرود و زیست‌گاه‌های آن حرفی برای گفتن دارند. مجموعه پارک ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش، منطقه حفاظت‌شده توران و... در شاهرود بسیار حائز اهمیت هستند. منطقه حفاظت‌شده توران نیز با وسعت یک میلیون و 460 هزار هکتار(100 هزار هکتار از این میزان، پارک ملی است) به عنوان یکی از 13 ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور به کمیسیون انسان و کره مسکون یونسکو معرفی و ثبت شده است.

,

ضرورت ایمن‌سازی محور عباس‌آباد به میان‌دشت

, ضرورت ایمن‌سازی محور عباس‌آباد به میان‌دشت, ضرورت ایمن‌سازی محور عباس‌آباد به میان‌دشت,

در حال اجرای طرح‌هایی هستیم تا حیات وحش در این منطقه بتواند خود را بازسازی کند. ایمن‌سازی مسیر کریدور حیات‌وحش به ویژه یوزپلنگ در محور عباس‌آباد به میان‌دشت از دیگر اقداماتی است که در این محدوده باید انجام شود. مشکلات برای حیات‌وحش در این محدوده از زمانی آغاز شد که جاده چهاربانده شد. از زمانی که این جاده چهاربانده شده، 8 قلاده یوزپلنگ تلف شده‌اند.

,

هزینه افزایش سرعت در این محدوده را حیات‌وحش و اکوسیستم‌های طبیعی و تنوع زیستی کشور منطقه می‌پردازد! تنها امید دنیا برای حفظ آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی به این منطقه است. نخستین طرح برای حل مشکل پیش‌گفته، فنس‌کشی بود. از سال 96 تا کنون فقط 4 کیلومتر در دو سوی جاده فنس‌کشی صورت گرفته و تا تکمیل طرح، مجموعا 60 کیلومتر فنس‌کشی لازم است.

,

برای بقای یوزهای آسیایی، آرام‌تر می‌رانیم!

, برای بقای یوزهای آسیایی، آرام‌تر می‌رانیم!, برای بقای یوزهای آسیایی، آرام‌تر می‌رانیم!,

با توجه به افزایش نرخ اقلام لازم، هر کیلومتر فنس‌کشی، چیزی در حدود 400 میلیون تومان هزینه دارد؛ یعنی این طرح در مجموعه 24 میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که تأمین آن در کوتاه‌مدت ممکن نیست. به همین خاطر پیشنهاد ما مبنی بر کاهش سرعت در این محور در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد که در پی آن فرمانده پلیس راه استان اعلام کردند که به دلیل آن که جاده، جاده ترانزیت است در استان اجازه کاهش سرعت را نداریم و نیاز به اجازه پلیس راه کشور است.

,

به تازگی من در کمیسیون تصادفات، در حضور رئیس پلیس‌راه کشور که به سمنان سفر کرده بودند، موضوع را مطرح کردم و ایشان با روی باز پذیرفتند و فرمودند همین‌جا مسأله را تصویب کنید و نه تنها دستور کاهش سرعت را صادر می‌کنیم بلکه تجهیزات کنترل هوشمند سرعت هم باید در مسیر نصب شود.

,

در شاهرود دو منطقه مهم دیگر نیز وجود دارد: جنگل ابر و پناهگاه حیات وحش خوش‌ییلاق. بخش کوچکی از حیات‌وحش خوش‌ییلاق در استان گلستان و 135 هزار هکتار از آن در استان سمنان واقع شده است. این پناهگاه بیشتر از چرای مفرط دام رنج می‌برد. به ویژه آن که سال‌هاست منابع طبیعی و دستگاه‌های ذی‌مدخل پروانه‌های چرای دام را در این پناهگاه نظام‌مند کنند و هنوز بی‌قاعده از مراتع بهره‌برداری می‌شود.

,

ما نمی‌گوییم دام‌ها از خوش‌ییلاق خارج شوند؛ بلکه باید بر اساس ظرفیت و پروانه و ممیزی صورت‌گرفته چرا انجام شود.

,

تعامل مطلوب محیط‌زیست و جوامع بومی در جنگل ابر

, تعامل مطلوب محیط‌زیست و جوامع بومی در جنگل ابر, تعامل مطلوب محیط‌زیست و جوامع بومی در جنگل ابر,

در خصوص جنگل ابر هم باید بدانیم که این منطقه توریستی است و گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. از زمانی که این منطقه به عنوان منطقه حفاظت‌شده به تصویب رسیده است پاسگاهی در منطقه ایجاد شده و با مشارکت جوامع بومی منطقه از جمله شرکت تعاونی گردشگری روستای ابر، از منطقه حفاظت و بهره‌برداری می‌شود و مدیریت پسماند و مقابله با آتش‌سوزی‌ها هم توسط همین شرکت تعاونی انجام می‌شود.

,

تعامل بسیار منطقی و خوبی بین محیط‌زیست و جوامع بومی به وجود آمده تا بهره‌برداری‌ها در حوزه گردشگری و... آسیب کم‌تری به جنگل ابر برساند.

,

مرآت: بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

, مرآت: بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.,

از محبت شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه