اخبار داغ

فرمانده اسبق لشکر 88 زاهدان در گفت‌وگو با خاورستان مطرح کرد؛

تکیه بر توان داخلی عامل خودکفایی در تجهیزات نظامی/ بی‌توجهی به اقتصاد و فرهنگ کشور را به زانو در می‌آورد/ دفاع مقدس برگرفته از آموزه‌های عاشورا بود

تکیه بر توان داخلی عامل خودکفایی در تجهیزات نظامی/ بی‌توجهی به اقتصاد و فرهنگ کشور را به زانو در می‌آورد/ دفاع مقدس برگرفته از آموزه‌های عاشورا بود
فرمانده اسبق لشکر 88 زاهدان با بیان این‌که با تکیه بر توان داخلی در تجهیزات نظامی توانستیم به خودکفایی برسیم گفت: همان‌گونه که نیروهای مسلح صنایع دفاعی را تقویت کردند و امروز نیازی به کشورهای خارجی نداریم، کشور ما در تمام بخش‌های اقتصادی نیز می‌تواند توانمند باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیر سرتیپ‌دوم علی فرشاد، رزمنده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خاورستان، با بیان این‌که در سال 1360 به استخدام ارتش جمهوری اسلامی درآمدم گفت: ابتدا به عنوان کارآموز و از سال 1363 به عنوان فرمانده آتش‌بار توپ‌خانه در مناطق عملیاتی حضور داشتم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, امیر سرتیپ‌دوم علی فرشاد، رزمنده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با , خاورستان،, خاورستان،, خاورستان،,  با بیان این‌که در سال 1360 به استخدام ارتش جمهوری اسلامی درآمدم گفت: ابتدا به عنوان کارآموز و از سال 1363 به عنوان فرمانده آتش‌بار توپ‌خانه در مناطق عملیاتی حضور داشتم.,

وی اظهار کرد: حدود 100 ماه حضور در جبهه و مناطق عملیاتی دفاع مقدس را در کارنامه دارم و توفیق جانبازی در سال 1366 در عملیات پدافندی پیدا کردم.

,

رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان این‌که در عملیات‌های غرب کشور حضور داشتم، گفت: در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس به عنوان کارآموز حضور داشته و در لشکر 77 انجام وظیفه کردم.

,

فرشاد با اشاره به این‌که عملیات‌های غرب کشور بیشتر پدافندی و دفاع از مرز بود افزود: از سال 1363 تا 1372 فرمانده لشکر 88 زرهی زاهدان بودم و دوران جنگ تحمیلی سال 1363 در مناطق غرب کشور از جمله سومار، نفت‌شهر، استان ایلام و کرمانشاه انجام وظیفه کردم.

,

وی اظهار کرد: در لشکر 88 زرهی زاهدان تعداد زیادی از رزمندهگان اهل بیرجند بودند که بسیاری نیز به شهادت رسیدند. شهید یعقوبی یکی از رزمنده‌هایی بود که در عملیات حمله هوایی دشمن با سلاح شیمایی به شهادت رسید.

,

رزمنده دوران دفاع مقدس عنوان کرد: رزمندگان بسیاری از بیرجند در لشکر 77 و 88 زرهی زاهدان خدمت کرده و نقش پر رنگی در دفاع از کشور داشته‌اند اما کمتر معرفی شده و در مورد این افراد صحبت شده است.

,

فرشاد با اشاره به نقش ارتش در پیروزی دفاع مقدس گفت: ارتش در آغاز جنگ تحمیلی مهم‌ترین نیروی دفاعی کشور به حساب می‌آمد چون از امکانات و تجهیزات زیادی برخوردار بود. نیروی هوایی، زمینی و دریایی و یگان‌های رزمی قدرت‌مندی داشت.

,

وی بیان کرد: اوایل جنگ ارتش به سپاه و بسیج کمک می‌کرد و بعد آن‌ها ساختار سازمانی خود را ارتقا دادند. هر کشوری بخواهد دفاع جانانه و کاملی از کشورش داشته باشد نیاز به تقویت دارد.

,

فرمانده اسبق لشکر 88 زاهدان و بازنشسته نیروی زمینی ارتش گفت: نیروی مسلح در دوران صلح ساختار سازمانی کوچکی دارد اما در زمان جنگ مجبور است آن را توسعه دهد و برای دفاع نیروی بیشتری بکار گیرد.

,

ارتش در طول دفاع مقدس لحظه‌ای برای دفاع از کشور کم نگذاشته است

, ارتش در طول دفاع مقدس لحظه‌ای برای دفاع از کشور کم نگذاشته است, ارتش در طول دفاع مقدس لحظه‌ای برای دفاع از کشور کم نگذاشته است,

فرشاد تصریح کرد: ارتش در طول دفاع مقدس لحظه‌ای برای دفاع از کشور کم نگذاشته است. در عملیات‌هایی که باید توسط سپاه پاسداران به طور مستقل انجام می‌شد نیز ارتش با نیروی هوایی، مهندسی و یگان‌های پشتیبانی کننده از سپاه حمایت کرده است.

,

وی اظهار کرد: ارتش در طول دفاع مقدس به ویژه سال اول به خوبی انجام وظیفه کرد. علی‌رغم این‌که دوسوم نیروی زمینی ارتش در امنیت داخلی در کردستان، ترکمن‌صحرا و مناطق مختلف مأمور امنیت داخلی کشور بود و در آغاز جنگ در مرز حضور نداشت اما همین نیروی کم جانانه جنگید و مانع رسیدن عراق به اهدافش شد.

,

رزمنده دوران دفاع مقدس بیان کرد: حزب بعث عراق به طور واقعی به 20 درصد اهداف خود در آغاز جنگ رسید اما 80 درصد دیگر توسط نیروهای نظامی ایران حفظ شد و از دسترسی دشمن به خاک کشور جلوگیری به عمل آمد که دشمن به راحتی نتواند وارد خاک ایران شود.

,

فرشاد خاطرنشان کرد: در سال دوم جنگ تحمیلی با طرح‌ریزی عملیات‌های بزرگی از جمله ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس بخش بزرگی از نقاطی که در تصرف ارتش عراق بود با محوریت ارتش و با همکاری سپاه پاسداران، بسیج و نیروهای جهاد سازندگی از دست دشمن آزاد شد.

,

وی اظهار کرد: ارتش از سال سوم جنگ یعنی بعد از فتح خرمشهر انجام عملیات‌های آفندی بزرگ را آغاز کرد تا بتواند از کشور عراق امتیاز بگیرد، کشور را حفظ کرده و از دادن امتیاز به دشمن خودداری کند.

,

رزمنده دوران دفاع مقدس افزود: ارتش در طول جنگ ستاد کل نیروهای مسلح که همان ستاد فرماندهی کل قوا است را تشکیل داد. این ستاد شرح وظایف ارتش و سپاه را مستقل از یکدیگر بیان کرد. سپاه پاسداران مسئول حفظ دستاوردهای نظام است و ارتش برابر اصل 44 قانون اساسی مسئولیت حفاظت از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی را بر عهده دارد.

,

فرشاد عنوان کرد: در حال حاضر ارتش جمهوری اسلامی از آمادگی و امکانات خوبی برخوردار است و با حفاظت از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از کشور دفاع کرده و خواهد کرد.

,

وی بیان کرد: در عملیات‌های دوران دفاع مقدس از سال دوم جنگ و بازپس‌گیری خرمشهر، تلاش شد رزمنده‌ها در بخش‌هایی وارد کشور عراق شده و امتیاز بگیرند. به این ترتیب اگر در پایان سال دوم جنگ آتش‌بس را می‌پذیرفتیم باید به کشور عراق امتیاز می‌دادیم چراکه شرایط، شرایط خوبی برای متارکه نبود.

,

رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: آن زمان اصلا بحث صلح مطرح نبود بلکه هدف فقط آتش‌بس و گذاشتن اسلحه به زمین بود که با این کار دشمن سوءاستفاده کرده و مجدد به ایران حمله می‌کرد.

,

فرشاد اظهار کرد: به دلیل این‌که بخش‌های کوچکی از خاک کشور در پایان سال دوم جنگ در اشغال عراق بود باید برای بازپس‌گیری این بخش‌ها رزمندگان وارد خاک عراق می‌شدند. بر این اساس عملیات‌هایی طراحی شد و طی چند نوبت رزمندگان وارد بخش‌های مختلفی از خاک عراق شده و امتیازاتی به دست آوردند که این امتیازات منجر به بازپس‌گیری نقاط تصرف شده ایران شد.

,

وی گفت: عراق از سوی دو ابر قدرت دنیا یعنی آمریکا و شوروی حمایت می‌شد و علاوه بر این 36 کشور دیگر عراق را حمایت می‌کردند در حالی‌که مردم ایران تنها و بدون هیچ کشور حمایت کننده‌ای از کشورشان دفاع کرده و به پیروزی رسیدند.

,

قطعنامه 598

, قطعنامه 598, قطعنامه 598,

فرمانده اسبق لشکر 88 زاهدان و بازنشسته نیروی زمینی ارتش با بیان این‌که یکی از تعاریف این است "پیروزی در جنگ همان تسلیم‌شدن دشمن است"، اظهار کرد: صدام در سال‌های 1364 و 1365 تسلیم کشور ایران شد و از سازمان‌های بین‌المللی درخواست کمک کرد. بر این اساس قطعنامه 598 را سازمان ملل تهیه و صادر کرد و عملا جنگ کم‌کم به پایان نزدیک می‌شد.

,

فرشاد در خصوص قطعنامه 598 گفت: قطعنامه 598 بر مبنای خواسته‌های کشور ایران تهیه شده بود و بندهایش مورد موافقت ایران بود اما فقط به توالی اجرای بندها ایراد گرفت. بند ششم قطعنامه بررسی حملات نظامی عراق و آغازگر جنگ بود که باید مشخص و به دنیا معرفی می‌شد و کشور ایران معتقد بود این مسئله باید بند اول قطعنامه باشد.

,

وی اضافه کرد: رزمندگان گفتند زمانی سلاح خود را روی زمین می‌گذاریم که مشخص شود کشور عراق به ایران حمله کرده است. عراق نیز تا پایان جنگ ادعای دفاع از کشور خود را داشت و ایران را آغازگر جنگ می‌دانست! لذا لازم بود دنیا بداند که عراق به ایران حمله کرده و ما را مورد تهدید قرار داده است. در نهایت پس از مدتی طولانی، قطعنامه توسط امام خمینی (ره) پذیرفته شد و رزمندگان نیز این مسئله را پذیرفتند.

,

رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: عراق که با تمام قدرت خود و سایر کشورها نتوانست به اهدافش برسد این قطعنامه را پذیرفت. با پذیرش دو کشور جنگ به اتمام رسید و کشور عراق تمام خواسته‌های ایران و این‌که آغازگر جنگ بوده را پذیرفت و از سوی سازمان ملل نیز عراق به عنوان متجاوز معرفی شد. کشور ایران بدون این‌که یک‌متر از خاک کشور را به عراق بدهد در نهایت به پیروزی رسید.

,

چرا می‌گوییم دفاع مقدس؟

, چرا می‌گوییم دفاع مقدس؟, چرا می‌گوییم دفاع مقدس؟,

فرشاد با اشاره به این‌که دفاع ما دفاع مقدس نام گرفت، بیان کرد: جنگ‌های زیادی در دنیا انجام شده است اما در جنگ ایران و عراق رزمندگان ما با الگوگرفتن از آموزه‌های دینی و قیام عاشورا، جنگ را در برابر دشمن ارزش‌مند نشان دادند و با افزوده‌شدن انگیزه‌های معنوی و دینی به توان نظامی رزمندگان با اعتقادات مذهبی از کشور دفاع کردند.

,

وی گفت: در حال حاضر دفاع فلسطینیان از کشورشان به تعبیری مقدس است و این نیز به دلیل تسری پیدا کردن فرهنگ ایثار و شهادت رزمندگان ایرانی در هشت سال دفاع مقدس است که به نقاط مختلف دنیا رسیده و در حال تکثیر است.

,

رزمنده دوران دفاع مقدس اظهار کرد: دوران دفاع مقدس باعث افزایش تجربه رزمندگان شد و توانستیم بین تخصص، تجهیزات و ایمان تلفیق ایجاد کرده و با تجهیزات دفاعی خود و تکیه بر توان داخلی به خودکفایی برسیم و نیازی به خرید تسلیحات از دیگر کشورها نداشته باشیم.

,

برای دفاع از کشور با هیچ ابرقدرتی تعارف نداریم

, برای دفاع از کشور با هیچ ابرقدرتی تعارف نداریم, برای دفاع از کشور با هیچ ابرقدرتی تعارف نداریم,

فرشاد خاطرنشان کرد: با این توان داخلی که به دست آورده‌ایم قصد حمله به هیچ کشوری در دنیا نداریم ضمن این‌که برای دفاع از کشور نیز با هیچ ابرقدرتی تعارف نداریم.

,

وی با بیان این‌که کشور ایران در صنایع دریایی، نیروی زمینی، هوایی و موشکی به تولیدات بومی دست پیدا کرده، افزود: گاهی عنوان می‌شود کشور ایران که در صنایع نظامی و دفاعی رشد کرده چرا در صنعت خودروسازی رشد نداشته است؟ باید گفت ما برای پیشرفت در حوزه دفاعی و نظامی خواسته‌ایم و توانسته‌ایم. لذا برای رشد در سایر زمینه‌ها باید با اتکا بر توان داخلی و اعتماد به نیروهای متخصص باشد.

,

زیرساخت‌های امنیتی برای حل مشکلات اقتصادی در کشور فراهم است/ مسئولان مانند دوران دفاع مقدس تلاش کنند

, زیرساخت‌های امنیتی برای حل مشکلات اقتصادی در کشور فراهم است/ مسئولان مانند دوران دفاع مقدس تلاش کنند, زیرساخت‌های امنیتی برای حل مشکلات اقتصادی در کشور فراهم است/ مسئولان مانند دوران دفاع مقدس تلاش کنند,

رزمنده دوران دفاع مقدس اظهار کرد: هر کشوری برای رشد نیاز به تأمین زیرساخت‌های امنیتی دارد و ارتش و سایر نیروهای مسلح زیرساخت‌های امنیتی لازم را در کشور به وجود آورده است.

,

به زانو درآوردن کشور با بی‌توجهی به اقتصاد و فرهنگ

, به زانو درآوردن کشور با بی‌توجهی به اقتصاد و فرهنگ, به زانو درآوردن کشور با بی‌توجهی به اقتصاد و فرهنگ,

فرشاد عنوان کرد: در حال حاضر کشور به قدرت دفاعی رسیده و جنگ سختی وجود نخواهد داشت اما آن‌چه می‌تواند کشور را به زانو درآورد و برای ما مشکلاتی ایجاد کند اقتصاد و فرهنگ است. لذا لازم است مسئولان نهایت توان خود را برای مقابله با مشکلات اقتصادی و فرهنگی در این زمانی‌که تمام زیرساخت‌های امنیتی در کشور فراهم شده بکار گیرند.

,

وی با بیان این‌که مسئولان باید با حداکثر توان در بخش اقتصاد و صنعت فعالیت کرده و کشور را از مشکلات فرهنگی و اقتصادی حفظ کنند، تأکید کرد: مسئولان باید شبانه‌روزی کار کنند. اگر بخواهند به ساعت کاری مقّید باشند کاری انجام نخواهد شد. در حال حاضر مسئولان باید مانند زمان هشت سال دفاع مقدس شبانه‌روزی تلاش کنند تا کشور را توسعه دهند.

,

فرمانده اسبق لشکر 88 زاهدان و بازنشسته نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: همان‌گونه که نیروهای مسلح در بخش دفاعی و امنیتی ورود کرده و صنایع دفاعی را به‌گونه‌ای تقویت کردند که امروز نیازی به کشورهای خارجی نداریم، کشور ما در تمام بخش‌های اقتصادی نیز می‌تواند توانمند باشد. ما توانستن را نشان داده‌ایم. در حال حاضر نیز لازم است مسئولان با اعتماد و اتکا به جوانان در بخش‌های اقتصادی، صنعتی و فرهنگی کشور را حفظ کنند.

,

فرشاد در خصوص جوانان امروزی، گفت: جوانان امروزی شاید ظاهری متفاوت با جوانان سال 1359 داشته باشند اما باطن آن‌ها تفاوتی ندارد و جوانان امروزی برای دفاع از کشور آماده‌اند. علی‌رغم تهدیدات فرهنگی در فضای مجازی اما در زمان‌های خاص از جمله مراسم مذهبی شاهد حضور حداکثری جوانان هستیم. 72 درصد شهدای ما جوانان بودند و این یعنی جوانان جنگ را اداره کردند. ما مدیون جوانان کشور هستیم.

,

امدادهای غیبی در جبهه

, امدادهای غیبی در جبهه, امدادهای غیبی در جبهه,

وی با بیان خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس، بیان کرد: با توجه به این‌که من فرمانده توپخانه آتش‌بار بودم و محلی که قرار داشتیم پُر از امکانات و تجهیزات منفجره بود، در یکی از روزها که ما آماده عملیات بودیم و آتش‌بار دشمن نیز به سمت ما در حال تیراندازی بود، در کنار محل استقرار نیروهای یگان یک تانکر هزار لیتری آب قرار داشت. حین تیراندازی دشمن برخی از گلوله‌های کوتاه برد و برخی بلند به اطراف اصابت می‌کرد اما یک گلوله‌ای که 45 کیلوگرم وزن داشت و اگر در محل استقرار ما اصابت می‌کرد باعث جراحات زیاد و حتی شهادت دوستان می‌شد به طور کاملا عجیبی از دهانه تانکر آب که شاید قطر آن به 20 سانتی‌متر می‌رسید عبور کرد و داخل تانکر آب افتاد. وقتی داخل تانکر افتاد به انتهایش اصابت کرد و منفجر شد. سردی آب باعث سردشدن ترکش‌ها شد و فقط آب به سروصورت رزمندگان ریخته شد و خوشبختانه هیچ مجروحی نداشتیم. این چیزی جز لطف خداوند و همان امداد غیبی در جبهه نبود.

,

سرباز شجاع 

, سرباز شجاع , سرباز شجاع ,

رزمنده دوران دفاع مقدس در خاطره دیگری گفت: عملیات مرصاد در منطقه‌ای که یگان ما حضور داشت توسط دشمن به طور کامل محاصره شده بود اما من برای حفظ روحیه رزمنده‌ها گفتم تانک‌های پشت سر ما خودی است و نگران نباشید در حالی‌که همه، تانک‌های دشمن بود. در یگان ما یک سرباز اهل مشهد که فوق‌العاده شجاع و نترس اما در مباحث دینی و احکام ضعیف بود حضور داشت. علی‌رغم این‌که نیروهای کادر در این یگان حضور داشتند اما من برای اطلاع از محاصره منطقه این سرباز را صدا زدم و گفتم یگان ما در محاصره کامل دشمن است و تانک‌های پشت سر ما تانک‌های دشمن است. هیچ‌کدام خودی نیست. اما نمی‌خواهم که روحیه رزمنده‌ها ضعیف شود از طرفی باید از یگان خود دفاع کنیم و نمی‌توانیم برگردیم. لذا از تو می‌خواهم از موضع آتش‌بار دفاع کنی. این سرباز که تعداد زیادی مهمات با خود به همراه داشت اطراف موضع حرکت می‌کرد و از جاهای مختلف به سمت تانک‌های عراقی شلیک می‌کرد و اجازه نمی‌داد حلقه محاصره دشمن کامل شود. همین سرباز به تنهایی به اندازه 200 نیرو تلاش کرد و به لطف خداوند یگان ما حفظ شد.

,

فرشاد تصریح کرد: در جنگ افراد بزرگ و با انگیزه زیادی که از امتیازات ما بود، داشتیم و همین انگیزه بود که باعث پیروزی کشور شد.

,

اعتراف ژنرال شینته به قدرت‌مندی نیروهای ایرانی

, اعتراف ژنرال شینته به قدرت‌مندی نیروهای ایرانی, اعتراف ژنرال شینته به قدرت‌مندی نیروهای ایرانی,

وی خاطرنشان کرد: ژنرال شینته فرمانده لشکر 3 زرهی ارتش عراق در خلال عملیات بیت‌المقدس شکست خورد و به دستور صدام اعدام شد. این ژنرال حین اعتراف در صحبت‌های خود گفته بود من در مقابل نیروی قدرتمندی ایستاده‌ام و از این‌که اعدام می‌شوم ناراحت نیستم. حتی گفته بود نیروهای نظامی ایران بسیار با انگیزه هستند و طبیعی است که من در برابر این‌گونه افراد با انگیزه شکست بخورم.

,

حرف آخر

, حرف آخر, حرف آخر,

رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به این‌که گاهی شنیده می‌شود عده‌ای می‌گویند می‌توانستیم جنگ نکنیم و جنگی اتفاق نیفتد، تصریح کرد: دشمن به کشور ما حمله کرد و باید از کشور خود دفاع می‌کردیم. ما جنگ نکردیم بلکه از کشور خود دفاع کردیم.

,

فرشاد با بیان این‌که در جنگ 188 هزار شهید داشتیم، اظهار کرد: اگر یک‌بار به آمار تلفات تصادفات جاده‌ای که پلیس‌راه اعلام می‌کند توجه شود با حساب سرانگشتی در یک‌سال شاهد از بین‌رفتن تعداد زیادی از هم وطنان هستیم که بیش از شهدای عملیات‌های دوران دفاع مقدس است.

,

جنگ تحمیلی برای نسل جوان تجزیه و تحلیل شود

, جنگ تحمیلی برای نسل جوان تجزیه و تحلیل شود, جنگ تحمیلی برای نسل جوان تجزیه و تحلیل شود,

وی بیان کرد: به جای ایجاد شبهه و سوال برای جنگ تحمیلی باید جنگ برای نسل جوان تجزیه و تحلیل شود و بدانند برای کشور چه اتفاقاتی افتاده است. جنگ ما برگرفته از آموزه‌های عاشورا بود که باید این آموزها برای جوانان بیان و نسل به نسل معرفی شود.

,

فرمانده اسبق لشکر 88 زاهدان و بازنشسته نیروی زمینی ارتش تأکید کرد: علی‌رغم این‌که عنوان می‌شود در جنگ احساسی برخورد شد باید گفت در جنگ علمی و باتخصص برخورد کردیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه