اخبار داغ

اربعین؛ حلقه واسط اتحاد ایران و پاکستان؛

سیستان و بلوچستان؛ ورودی شرقی حرم سیدالشهداء/ ساماندهی 5 هزار خادم برای میزبانی از 72 هزار زائر پاکستانی

سیستان و بلوچستان؛ ورودی شرقی حرم سیدالشهداء/ ساماندهی 5 هزار خادم برای میزبانی از 72 هزار زائر پاکستانی
سالها بود این زوار می آمدند و می رفتند اما نه کسی به استقبال شان می رفتد و نه بدرقه ای برایشان تدارک دیده میشد تا آنکه عده ای جوان مومن، متعهد انقلابی کمر هست بسته و با آورده مالی و خودروهای شخصی شان خود را به مرز میرجاوه رساندند و با سلام و صلوات و گلاب و اسپند که تنها دارایی شان بود لبخند رضایت را بر لبان زائران حسینی کشور پاکستان نشاندند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل عصرهامون؛ آنچه در بالا خواندید بخشی از گفته های دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان وبلوچستان است که از همان ابتدا به همراه سایر جوانان انقلابی استان عزم شان را جزم کردند تا غبار بی توجهی از زائر حسینی امام حسین(ع) را بزدایند و در نهایت هم کاری کردند کارستان و امروز پس از دریافت کارنامه موفق چندین ساله توانسته اند به برکت نام سرور و سالار شهیدان چهره واقعی سیستان وبلوچستان را به دنیا معرفی کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

 

,

رضا بختیاری در گفتگو با عصرهامون با اشاره به نزدیکی ایام اربعین امام حسین(ع) افزود: چند سال قبل بود که به طور اتفاقی متوجه حضور تعدادی از زائرانی بودیم که از کشور پاکستان و مرز میرجاوه وارد سیستان وبلوچستان می شدند اما در کمال غربت و بی تفاوتی بدون توقف به سمت سایر استان ها می رفتند تا خود را به کشور عراق رسانده و در پیاده روی اربعین شرکت کنند.

,

 

,

وی افزود: در گام اول به همراه تعدادی از جوانان انقلابی و آتش به اختیار سیستان وبلوچستان کار بررسی میدانی و کسب اطلاعات لازم را آغاز کردیم و دریافتیم که این زوار روزها و هفته ها را سپری می کنند تا از دورترین نقاط پاکستان خود را به مرز ایران برسانند که در این راه مشقات بسیاری را نیز باید متحمل شوند.

,

 

,

وی تاکید کرد: یکی از اصلی ترین مسائلی که این زوار را رنج می داد تامین امنیت جانی و البته سختی تردد در این کشور بود که آنها باید چندین روز و هفته در انتظار بمانند تا در نهایت بعد از همراهی نیروهای ارتش و تامین امنیت موفق شوند به ایران رسیده و وارد استان شوند.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: پس از جمع بندی اطلات به این نتیجه رسیدیم که خدمت رسانی به این زوار ثوابی کمتر از حضور در پیاده روی اربعین ندارد و از همان سال عهد کردیم که به جای شرکت در پیاده روی اربعین خودمان را وقف این زوار کنیم پس دست به کار شدیم و مسئولیت پذیرایی از آنها را عهده دار شدیم.

,

 

,

وی گفت: تمام دارایی اولمان همان لبخند محبتی بود که با چاشنی قدری نان و سیب زمینی آب پز و ترشی با گلاب و اسپند تقدیم زوار می کردیم که البته تنها انتظار زوار نیز همان لبخند و محبت بود چرا که آنها مردم سیستان وبلوچستان و عموماً ایرانیان را بهترین میزبانان مسلمان می دانستند.

,

 

,

وی ادامه داد: سال اول به همین منوال و با کمترین امکانات سپری شد و موفق شدیم به حدود 2هزار زائر حسینی خدمات رسانی کنیم اما این زوار سفیران و مبلغانی شدند برای ایرانیان و مردم شیعه و سنی سیستان وبلوچستان که در زمان بازگشت به کشورشان وصف احسان و تکریم ایرانیان را به سایر هم وطنان خود اعلام کردند و در سال آینده توفیق شد تا از بالغ بر 7هزار زائر پذیرایی کنیم که بسیار خوشحال و خرسند بودیم.

,

 

,

به گفته بختیاری؛ به مروز زمان این رقم در سال بعد به حدود 44هزار زائر رسید و در سال 97 بیش از 65 هزار زائر حسینی از کشور پاکستان وارد خاک ام القرای جهان اسلام شد و برای امسال هم پیش بینی می کنیم بیش از 72 هزار نفر در قالب زائر حسینی وارد سیستان وبلوچستان شوند که باید مورد تکریم و احترام قرار بگیرند.

,

 

,

وی افزود: پس از آنکه با رشد چشمگیر زوار مواجه شدیم تصمیم گرفتیم یک ستاد مردمی تشکیل دهیم که در قالب این ستاد کمیته های متعددی نیز پیش بینی شد و در هر کمیته افراد متخصص داوطلب خدمت رسانی شدند و امروز این ستاد با محوریت و اولویت مردم در قالب یک چارت مدون و مرتب خدمت است.

,

 

,

دبیر ستاد مردمی اربعین استان ادامه داد: کم کم و با ورود رسانه ها به موضوع؛ بحث میزبانی از زوار پاکستانی به یک دستورالعمل اداری و افتخار برای مردم شیعه و سنی سیستان وبلوچستان تبدیل شد که اهل سنت استان نیز نقش پررنگی در این ستاد ایفا کرده و می کنند.

,

 

,

وی گفت: برادران اهل سنت جزو اولین کسانی بودند که با اهداء قربانی و استقبال از این زوار در ورودی مرز میرجاوه، ارادت خود به زائر امام حسین(ع) و دوستی با برادران مسلمان پاکستانی را ابزار کردند و همین طور در مسیرهای تردد این زوار هم با برپایی سیاه چادر و موکب های صلواتی کار پذیرایی از آنها با خرما و غذاهای سنتی و بومی خود را انجام دادند.

,

, ,

 

,

وی خاطرنشان کرد: کمیته های تخصصی ما در این ستاد هر یک در حوزه کاری خود به یک متخصص و نوعی جامعه شناس و روانشناس در بخش زائران پاکستانی تبدیل شده اند تا جائی که به این نتیجه رسیدیم عموماً پاکستانی ها افرادی با حساسیت بالا نسبت به جامعه پیرامونی و جلوه های بصری هستند که این امر در مورد نوع غذاهای آنها نیز صدق میکند.

,

 

,

وی گفت: در ابتدا تصورمان این بود که هر چه غذا تندتر باشد بیشتر باب میل این زوار خواهد بود و مقدار زیادی فلفل به غذای آنها اضافه می کردیم اما ماحصل تجربه و تخصص کمیته ها موجب شد با به کارگیری آشپز پاکستانی همه جوانب از لحاظ نوع طعم و حتی سیمای بصری غذا را نیز مطابق میل زائر امام حسین(ع) تغییر دهیم که بسیار هم با استقبال مواجه شد.

,

 

,

به گفته بختیاری؛ بحث زبان و گویش اردوی این زائران یکی از مشکلات ارتباط گیری اعضای ستاد بود که در این زمینه نیز با رایزنی های انجام شده با جامعه المصطفی، امور بین الملل قرارگاه خاتم و مراکز دینی در قم آن دسته طلاب پاکستانی و افرادی که مسلط به زبان اردو بودند را در استان بکارگیری کردیم که کار ترجمه را انجام می دادند و امسال نیز همین رویه تکرار خواهد شد.

,

 

,

وی افزود: سال های گذشته خدمات این ستاد در 5 قالب اصلی اسکان، اطعام، فرهنگی، حمل و نقل و بهداشت و درمان بود که در سال جاری محور شبکه سازی نیز اضافه شده است که در این راستا قصد داریم تمامی خدمات، امکانات و حتی نیازمندی های زوار در تمام طول مسیر را شبکه سازی کنیم که آنها تا مرز شلمچه با کوچکترین مشکل مواجه نشوند و به نوعی میزبانی ارزنده و شایسته ایرانیان را به نمایش بگذاریم.

,

 

,

بختیاری تاکید کرد: نکته مهم و قابل توجه در میزبانی زوار حسینی پاکستان این است که آنها به هیچ وجه به فکر خورد و خوراک و مسائل تغذیه ای نیستند بلکه عموماً انسان هایی هستند خونگرم و مهربان که تنها شیفته حسن خلق و برخورد مهربانانه مردم ایران می باشند و به دفعات مختلف در این سالها شاهد بودیم که اکثر زنان و مردان پاکستانی به منظور قدردانی از خدمات ارائه شده به آنها در امورات جاریه ستاد با خادمان همکاری و مشارکت داشته اند و همین موضوع جلوه های بسیار زیبا و غیرقابل وصفی از همکاری و همدلی خادم و زائر را به تصویر می کشاند که باید شکرگذار بود.

,

 

,

وی گفت: دشمنان اسلام و انقلاب با ده ها و هزاران نقشه آشکار و پنهان در صدد ایجاد تفرقه میان امت های مسلمان هستند اما همین روی خوش و لبخند از سر محبت و علاقه خادمان ستاد مردمی اربعین به زائران حسینی ارباب چنان انس و الفت و دوستی میان دو ملت را افزایش داده که به نوعی می توان گفت با کمترین امکانات نقشه های چندین میلیون دلاری و شوم دشمنان نقش برآب شده است.

,

 

,

بختیاری ضمن قدردانی از حمایت های همه جانبه سپاه پاسداران که نسبت به این ستاد داشته است افزود: شاید در سالهای اولیه با بی مهری برخی ادارات دولتی و فرهنگی روبرو بودیم و حامی ستاد در آن زمان پس از خداوند و همت مردم، نهاد انقلابی سپاه بود اما مدتی ست که سایر نهادها نیز پای کار آمده اند و هر کس به سهم خود در این امر شریک شده است.

,

 

,

وی گفت: علیرغم اینکه اکثر سازمان ها و نهادها علاقه مندند در این حوزه خدمت رسانی کنند اما باز هم مردم گردانندگان اصلی این ستاد هستند و همه زیر پرچم ستاد مردمی ادای دین می کنند و امروز شاهد هستیم که شهروندان شیعه و سنی درخواست های مکرری دارند که از این زوار در منازل شخصی خود پذیرایی کنند.

,

 

,

به گفته بختیاری؛ سال گذشته برخی از حسینیه ها و تکایا پیش قدم شدند و در فواصل مختلف میزبانی این زوار را متقبل شدند و امسال علاوه بر اعلام آمادگی گرو های قبلی، هیات های مذهبی و جوانان انقلابی دیگر از داخل و خارج استان نیز تمایل خود برای شریک شدن در میزبانی از زوار پاکستانی را ارائه کرده اند.

,

 

,

وی تصریح کرد: در همین راستا و به منظور سامان دادن به این مواکب صلواتی، بکارگیری دقیق از خادمان افتخاری و داوطلب بر اساس تخصص و همچنین شفاف سازی مسائل مالی و نوع و میزان نذورات و کمک های نقدی و غیرنقدی شهروندان تارنمایwww.40054.ir راه اندازی شد تا همه این افراد بتوانند به راحتی ضمن کسب اطلاعات بیشتر در هر بخشی که تمایل دارند نام نویسی کنند.

,

 

,

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان وبلوچستان تاکید کرد: امسال با رایزنی های انجام شده شرایط فراهم شد تا شهروندان در تمام کشور با شماره گیری کد دستوری ستاره 6655ستاره40054 مربع نسبت به واریز وجوه نقدی خود اقدام و نام شان را در لیست خادمان اربعین ثبت کنند.

,

وی تاکید کرد: علاوه بر این کد دستوری؛ شماره کارت 0117-3364-8111- 6273 نیز نزد بانک انصار به نام ستاد مردمی اربعین سیستان وبلوچستان ایجاد شده و خیران و علاقمندان به اهل بیت می توانند وجوه نقدی خود را از این طریق واریز کنند که این شماره تنها حساب رسمی و مورد تائید می باشد.

,

 

,

بختیاری افزود: امسال نیز عملیات رسمی خدمت رسانی به این زوار آغاز شده و تا روز اربعین ادامه دارد و تمامی خدماتی که ارائه می شود همچون موکب داران در کشور عراق به صورت رایگان در اختیار زوار قرار خواهد گرفت.

,

 

,

وی تصریح کرد: در سال جاری 12 موکب مردمی در مرز میرجاوه و 7 موکب در زاهدان مستقر خواهد شد که در کنار اماکنی از جمله حسینیه شهیدان جهانزاده، آستان مقدس شهدای گمنام، موکب امام حسین(ع)، موکب الغدیر، زائر سرای امام رضا(ع) و... کار پذیرایی و اسکان زوار را انجام خواهند داد.

,

 

,

سپاه؛ در خدمت زائران حسینی پاکستان

, سپاه؛ در خدمت زائران حسینی پاکستان,

فرمانده سپاه سلمان سیستان وبلوچستان نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: سپاه پاسداران امسال نیز مانند گذشته با تمام قوا آماده پذیرایی زوار و حمایت از ستاد مردمی اربعین است.

,

 

,

سردار امان اله گشتاسبی افزود: با توجه به درخواست های مکرری که از سوی مردم داریم امسال شاهد رشد علاقه مندی مردم شیعه و سنی استان در میزبانی از این زوار هستیم و تمامی زیر ساخت های لازم از قبیل اسکان، اطعام و امور بهداشتی و درمانی و تسهیل ورود و خروج آنها مهیا شده است.

,

 

,

وی ادامه داد: پیش بینی می شود امسال بالغ بر 72 هزار زائر از کشور پاکستان وارد سیستان وبلوچستان شود که پذیرایی و میزبانی از این میزان زائر سخت و دشوار اما لذت بخش و شیرین است و کسانی که توفیق حضور فیزیکی در مراسم پیاده روی اربعین ندارند در این خطه از کشورمان به زائر اربعین خدمت رسانی می کنند.

,

 

,

وی تاکید کرد: سیستان وبلوچستان در واقع یکی از استان هایی است که بیشترین حجم ورود زوار غیرایرانی اربعین را به خود اختصاص داده و میطلبد تا در تصمیم گیری کلان کشوری به این موضوع اهمیت ویژه ای داده شود.

,

 

,

به گفته گشتاسبی؛ ضرورت دارد تا در موج اولیه ورود بتوانیم به خوبی پذیرای این زوار باشیم تا در گام های بعدی مشکلی به وجود نیاید.

,

 

,

فرمانده سپاه سلمان سیستان وبلوچستان تاکید کرد: به منظور خدمت رسانی به زائران حسینی اربعین در حال ساماندهی 5 هزار خادم افتخاری هستیم که این کار توسط ستاد مردمی اربعین در حال انجام است و تامین امنیت زوار از مرز میرجاوه تا خروج از استان نیز بر عهده قرارگاه قدس می باشد.

,

 

,

راه اندازی دو موکب سلامت ویژه زائران پاکستانی اربعین 

, راه اندازی دو موکب سلامت ویژه زائران پاکستانی اربعین ,

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در گفتگو با خبرنگار عصرهامون گفت: با هدف ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران پاکستانی  اربعین دو موکب سلامت در مرز میرجاوه و زائر سرای امام رضا(ع) زاهدان راه اندازی می شود.

,

 

,

سید محمد هاشمی شهری افزود: هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر و اربعین حسینی تعداد قابل توجهی از زائران پاکستانی برای سفر به کربلای معلی از مرز میرجاوه وارد کشورمان می شوند.

,

وی با بیان اینکه در ایام اربعین سال گذشته  45  هزار زائر  پاکستانی وارد کشور شدند ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون نیز 55 هزار پاکستانی از مرز میرجاوه وارد کشور شدند و پیش بینی می شود این تعداد رشد چشمگیری داشته باشد.

,

 

,

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه هر سال برای پیشگیری از ورود بیماری های قابل انتقال، به کشور،  تمهیدات بهداشتی و  درمانی فراوانی اندیشیده می شود افزود: تمام افرادی که از مرز میرجاوه وارد کشور می شوند در این ایام در مقابل فلج اطفال واکسینه شده و درصدی از زائران، از لحاظ ابتلاء به بیماری هایی مانند مالاریا و التور معاینه شده و در صورت ابتلاء، پیش از ورود به کشور تحت درمان قرار می گیرند.

,

 

,

وی تاکید کرد: امکان انتقال بیماری از طریق مبادی رسمی که نیروهای کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین حضور دارند وجود ندارد چرا که با دقت بالایی همکاران ما در حال بیماریابی هستند.

,

 

,

هاشمی شهری افزود: در صورت وجود ترددهای غیرمجاز از مرزها، امکان ورود افراد بیمار به کشور وجود دارد که این بخش یکی از نگرانی های ما در نظام سلامت است.

,

, ,

 

,

وی اضافه کرد: امسال همچنین برای دومین سال متوالی، کلینیک دندانپزشکی در مرز میرجاوه مستقر خواهد بود و به صورت رایگان به ارائه خدمات به زائران خواهد پرداخت.

,

 

,

وی افزود: همچنین برای ارتقاء آگاهی های بهداشتی این زائران، از بین زوار پاکستانی افرادی به عنوان داوطلب سلامت، آموزش های سلامت مورد نیاز را دریافت کرده و در طول مسیر به زائران آموزش خواهند داد.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه درصد زیادی از فعالیت ها و امورات مربوط به خدمت رسانی به زوارپاکستانی به صورت داوطلبانه توسط عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) انجام می شود، ادامه داد: تعداد زیادی از داوطلبان سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و همچنین طلاب آشنا به زبان اردو  برای انتقال آموزش های سلامت به زائران، مدیریت پسماندها، بهداشت آب و مواد غذایی مشارکت دارند.

,

 

,

اربعین؛ حلقه واسط اتحاد ایران و پاکستان

, اربعین؛ حلقه واسط اتحاد ایران و پاکستان,

سال گذشته بود که وزیر کشور پاکستان در بازدید از موکب های کشورمان در مرز میرجاوه اظهار کرد: خدمات بسیارمطلوبی به زوار حسینی از پاکستان در داخل ایران ارائه می شود که از تلاش های دست اندرکاران ایرانی بسیار تشکر می کنیم.

,

 

,

شهریارخان آفریدی با بیان اینکه ارادت به حضرت محمد(ص) و خاندان پاکش و امام حسین(ع) از مشترکات مسلمانان است گفت: رفت و آمد کاروان های زیارتی از پاکستان به ایران موجب رونق ارتباط بین ایران و پاکستان می شود.

,

 

,

وی اجتماع اربعین حسینی را حرکتی برای حمایت و نجات بشریت دانست که این حرکت منجر به حرکت به سمت منطقه ای یکپارچه می شود.

,

 

,

آفریدی در ادامه خاطر نشان کرد: با این نوع ارتباط بین ایران و پاکستان، هیچ قدرتی نمی تواند در رابطه دو کشور خللی ایجاد کند.

,

, ,

 

,

راه اندازی قطار پاکستان-زاهدان-کربلا

, راه اندازی قطار پاکستان-زاهدان-کربلا,

 مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور از فراهم شدن مقدمات و هماهنگی های لازم برای راه اندازی قطار بین المللی ترکیبی پاکستان- زاهدان- کربلا خبر داد.

,

مجید ارجونی در گفت وگو با عصرهامون گفت: چند سالی است که راه آهن جنوب شرق پیگیر برقراری خط ویژه برای نقش آفرینی در حمل و نقل و ارائه خدمت به زائران حرم اباعبدالله الحسین است؛ در همین راستا جلسات متعددی با طرف های پاکستانی در خصوص راه اندازی قطارهای زیارتی جهت تسهیل در جابجایی زائرین امام حسین (ع) از مرز میرجاوه به سمت مرزهای کشور عراق برگزار شده است.

,

 

,

وی درباره مزیت های قابل توجه تحقق این مهم افزود: مسلما امنیت، ایمنی، آرامش و آسایش و صرفه اقتصادی در سفرهای ریلی بسیار مناسب تر از سفر با سایر ناوگان است. جابجایی این حجم از مسافران به واسطه قطار، علاوه بر کاهش ریسک تصادفات جاده ای، بار سنگین ترافیک را نیز از شانه جاده های کشور بر می دارد؛ همچنین مانع بروز بی نظمی در مرز کشورها نیز می شود.

,

 

,

وی در ادامه از تلاش برای برقراری خط آزمایشی در این مسیر خبر داد و اذعان داشت: قرار بر این شده تا امسال برای اولین بار با عزم و همت پشتیبانی همگانی و حمایت مقامات ارشد استان و بخش خصوصی، جابجایی زائران کربلای معلی به صورت پایلوت و ترکیبی (از مرز تا زاهدان با اتوبوس و از زاهدان تا مرز شلمچه مستقیما با قطار) اجرا و در صورت کسب نتیجه مثبت، پس از مذاکره با راه آهن کشور به صورت مستمر ادامه پیدا کند.

,

 

,

ارجونی تاکید بر اینکه نرخ بلیط قطار مصوب و غیر قابل تغییر است و زائران از این جهت اطمینان داشته باشند، خاطرنشان کرد: احتمالا قبل از اربعین 4 یا 5 قطار به طور آزمایشی اقدام به جابجایی مسافر در این مسیر کنند؛ البته زمان آغاز فروش، قیمت بلیط و تاریخ برقراری خط ظرف روزهای آتی مشخص خواهد شد.

,

 

,

این مقام مسئول همچنین از آمادگی راه اهن برای تخصیص ناوگان ریلی مناسب و برنامه ریزی مناسب جهت سهولت سفر با قطار برای زائران خبر داد و گفت: در تلاشیم تا در بحث تخصیص ظرفیت به گونه ای برنامه ریزی شود که علاوه بر زائرین پاکستانی مردم استان هم بتوانند از خدمات این قطار بهره مند شوند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه