شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان فارس
ساعت: 14:42 منتشر شده در مورخ: 1398/07/07 شناسه خبر: 1525602
تیمسار بقایی:
شهید دوران، چهره ملی و ماندگار تاریخی است/ گشت هوایی بر خلیج فارس به عهده نیروی هوایی فارس است
مشاور مقام معظم رهبری در نیروی هوایی، شهید عباس دوران را یکی از افتخارات ایران و چهره ملی و ماندگار تاریخی معرفی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه، حبیب بقایی در سال ۱۳۲۹ در شهر شیراز و خانواده‌ای مذهبی و از پدر و مادری که اهل اسدآباد، ابرکوه، یزد بودند زاده شد. سال ۱۳۴۸ وارد دانشکده افسری شد. سرلشکر موسی نامجوی از جمله اساتیدش بود. سپس وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن مقدمات آموزش پرواز در ایران، به منظور تکمیل دوره خلبانی به کشور آمریکا اعزام شد. آنگاه پس از اخذ دانشنامه خلبانی به ایران بازگشت و با درجه ستوان دومی در پایگاه چهارم شکاری دزفول به عنوان خلبان هواپیمای «F5» مشغول به خدمت شد.

حبیب بقایی از دوستان نزدیک عباس بابایی بود. سابقه آشنایی آنها به سال ۱۳۵۴ در پایگاه هوایی دزفول برمی گردد. وی همچنین در آن سال در پایگاه دزفول با مصطفی اردستانی هم خدمت بوده است و در سال‌های بعد در پایگاه ششم شکاری بوشهر و پایگاه دوم شکاری تبریز نیز همکاری آنها ادامه داشت. حبیب بقایی در دوران دبیرستان نیز با عباس دوران همکلاسی بوده است.

بقایی در آغاز جنگ ایران و عراق در پایگاه دوم شکاری تبریز خدمت می‌کرد و از آنجا به طور مستمر در عملیات‌های تلافی جویانه برای انهدام تأسیات و اهداف نظامی در خاک عراق شرکت می‌کرد، از جمله اینکه در تاریخ ۱۲ آبان سال ۱۳۵۹ به همراه تعداد دیگری از خلبانان آن پایگاه، با دو فروند هواپیمای تایگر اف-۵ به تأسیسات نفت و گاز و پالایشگاه کرکوک یورش بردند و بخش اعظم تأسیسات مذکور را منهدم کردند. از سال ۱۳۶۲ به عنوان خلبان هواپیمای اف-۵ و سپس افسر عملیات به پایگاه دزفول منتقل می‌شود. هنگامی که در سال ۱۳۶۳ با تدبیر سرلشکر بابایی، قرارگاه رعد در پایگاه شکاری امیدیه تشکیل شد، بقایی مسئولیت فرماندهی پایگاه امیدیه را برعهده داشت. از جمله دیگر افرادی که در این قرارگاه مستقیماً عملیات‌های آفندی و پدافندی را طراحی و عملیاتی می‌کردند، منصور ستاری و علی غلامی بودند. این درحالی بود که تا پیش از آن باید در تهران دربارهٔ عملیات‌ها تصمیم‌گیری می‌شد و سپس با امریه و نامه نگاری و تلفن به اطلاع منطقه می‌رسید. بقایی از سال ۱۳۶۶ در دزفول به عنوان فرمانده پایگاه چهارم شکاری و فرمانده عملیات منطقه خوزستان و نماینده قرارگاه پدافند استقرار می‌یابد و این مسئولیت فرماندهی پایگاه تا سال ۱۳۷۳ ادامه می‌یابد.

پس از آن که منصور ستاری در دی ماه سال ۱۳۷۳ حین بازگشت از مأموریت، در حوالی پایگاه هوایی اصفهان دچار سانحه هوایی شد، حبیب بقایی در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۷۳ با حکم سیدعلی خامنه‌ای، به فرماندهی نیروی هوایی ارتش منصوب شد. وی تا ششم خرداد ۱۳۸۰ در این سمت باقی ماند.

حبیب بقایی در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۸۰ با حکم فرمانده کل قوا به سمت جانشین فرماندهی کل ارتش منصوب شد و تا ۴ مهرماه ۱۳۸۴ در این سمت باقی ماند.

حبیب بقایی در تاریخ ۵ مهرماه سال ۱۳۶۸ به همراه ۵۳ نفر از فرماندهان تراز اول جنگ ایران و عراق، مفتخر به دریافت نشان فتح درجه ۳ از رهبر جمهوری اسلامی گردید. همچنین در مهرماه ۱۳۷۶ در مراسم اعطای نشان به طراحان هواپیمای آذرخش توسط رهبر جمهوری اسلامی از سرتیپ حبیب بقایی نیز تجلیل شد. در اسفندماه ۱۳۸۹ نیز توسط سیدحسن فیروزآبادی در همایش چهره‌های ماندگار نیروی هوایی ارتش، از حبیب بقایی و ۲۲ نفر از خلبانان نیروی هوایی ارتش تجلیل شد. در آذرماه سال ۱۳۹۴ نیز در کنگره ملی سربازان صلح ایران از حبیب بقایی به عنوان یکی از شش نفر اسوه صلح و اقتدار، تجلیل به عمل آمد.

وی در گفتگو با خبرنگار ما، در ارتباط با نقش نیروی هوایی فارس و شیراز در هشت سال دفاع مقدس گفت: نیروی هوایی شیراز در دوران دفاع مقدس چه در آفند و چه در پدافند خدمات بسیار با ارزشی ارائه داده است. تمام ترددها و حتی کنترل کشتی ها، و به طور کلی، هرچه در خلیج فارس روی می داد، توسط هواپیماهای گشت و شناسایی که به عبارتی رادارهای متحرک هستند، کنترل می کرد. البته این کار همچنان هم ادامه دارد. این کار از دهه چهل توسط پایگاه هوایی شیراز در حال انجام است.

به گفته وی، هواپیمایی ترابری شیراز، در دوران دفاع مقدس، برای حمل بار، تخلیه مجروحین، چتربازان، مهمات و همچنین در بعضی اعزام نیروها، کارهای مهمی انجام داد و این کارها در تاریخ ماندگار خواهد بود.

وی اظهار داشت: عملیات های هواپیمای های f14 که در اوایل جنگ هنوز در شیراز بودند و بعدا به اصفهان منتقل شدند، در دفاع از صنعت نفت، صادرات و دفاع از اقتصاد کشور، نقش بسیار بسیار حیاتی و استراتژیک داشت.

بقایی تصریح کرد: خلبانان شیرازی هم به انواع و اقسام هواپیماها مسلط بودند و با همه هواپیماها در جنگ، به ارائه خدمات مشغول بودند، اگرچه پایگاه شیراز یک پایگاه آرامی بود.

یک خاطره:

وی با بیان اینکه خلبانان شیرازی، بسیار مهربان و دلسوز هستند به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: در سال 1364 یک هواپیما برای تخلیه مجروحین از شیراز به امیدیه آمد و بعد از اینکه مجروحین را سوار کرد، سه نفر از مجروحین در راه شیراز به شهادت می رسند و این اتفاق بر روی خلبانان آن هواپیما بسیار تأثیر می گذارد و این خلبانان بلافاصله بعد از تخلیه مجروحین در شیراز، بلند می شوند و به سمت امیدیه برمی گردند تا بقیه مجروحین را بدون فوت وقت به شیراز برسانند، اما هوا خراب بود و من هرچقدر به آنها تأکید کردم هوا خراب است، آنها قبول نکردند و آن هواپیما که با بهترین خلبانان به عملیات داوطلبانه رفته بود، به علت وضعیت بد جوی، به کوه های زاگرس برخورد کرد و خلبانان شجاع و دلسوز آن هم به شهادت رسیدند.

همرزم شهید بابایی ادامه داد: نیروی هوایی سپاه در اوایل جنگ، هنوز جانی نگرفته بود و تازه کار بود، پس بچه های نیروی هوایی ارتش در شیراز، چه آفند و چه پدافند، علاوه بر دفاع از شهر شیراز و صنایع بزرگ آن مثل پتروشیمی، پالایشگاه، و پایگاه به عملیات مختلف در مناطق جنگی هم می پرداختند و دین و تکلیف خود را در دوران دفاع مقدس به بهترین شکل انجام دادند.

 

شهید دوران، یکی از افتخارات ایران و چهره ملی و ماندگار تاریخی است/ گشت هوایی بر خلیج فارس بر عهده نیروی هوایی فارس است

 

این خلبان چیره دست شیرازی، یکی از شجاع ترین خلبانان ایران را شهید عباس دوران دانست و یادآور شد: با ایشان در سال 1341 در دبیرستان سلطانی همکلاسی بودیم.( با یادآوری خاطراتش با عباس دوران، هم خندید و هم گریه کرد)

تیمسار بقایی ادامه داد: وی شخصیت خاصی داشت و حتی در مدرسه هم هروقت به کسی زور می گفتند، یا کسی نیازبه کمکی داشت و او می فهمید، یا حتی نیاز کلاس ها مثلا به بخاری، همیشه عباس پیشقدم برای کمک بود. خدا رحمتش کند.

فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش افزود: شهید عباس دوران کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد را به هم ریخت و ابهت صدام را شکست، اگرچه خودش هم شهید شد، یکی از افتخارات تاریخ ایران است و چهره ملی و ماندگار تاریخی است.

وی در ادامه با بیان اینکه من از ابتدای جنگ تا سال 1373 که فرمانده نیروی هوایی شدم، در خوزستان حضور داشتم ادامه داد: در زمان جنگ از سال 1360 فرمانده پایگاه منطقه عملیاتی امیدیه و دزفول بودم و پس از تشکیل رعد در سال 1363 که در امیدیه بود، تمام عملیات های هوایی ترکیبی از کل کشور بود، اگرچه نیروهای اصفهان برای پوشش منطقه نفتی مأموریت داشتند.

این فرمانده نیروی هوایی تصریح کرد: کلیه عملیات های آفندی و پدافندی در هشت سال دفاع مقدس از قرارگاه رعد مدیریت و فرماندهی می شد.

مشاور مقام معظم رهبری در نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: من در محضر شهید بابایی تمام عملیات های خوزستان، از جمله تخلیه مجروحین، و بمباران هایی که از خوزستان انجام می شد، پیشقدم بودم؛ و همیشه هم در قرارگاه، میزبان بچه های فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد، و اطراف خوزستان هم بودم. بچه های شیراز به طور کلی در دفاع مقدس خیلی خوب عمل کردند و سرآمد همه آنها، عباس دوران بود.

 

شهید دوران، یکی از افتخارات ایران و چهره ملی و ماندگار تاریخی است/ گشت هوایی بر خلیج فارس بر عهده نیروی هوایی فارس است

 

به گفته بقایی، ماموریت های خاص گشت هوایی بر خلیج فارس، هم در دفاع مقدس و هم بعد از آن تا کنون، به عهده نیروی هوایی فارس است.

وی یکی دیگر از خلبانان شجاع دیگر که به درجه رفیع شهادت هم نائل شد را شهید ابوالفضل اسدزاده از بچه های جهرم دانست و گفت: شهید اسدزاده، یک خلبان واقعا بی نظیر بود.

انتهای خبر/

http://dana.ir/1525602
ارسال نظر
نظرات