اخبار داغ

بانوی نویسنده دفاع مقدس:

مهجور ماندن کتاب‌های دفاع مقدس در جامعه/ بی مهری برخی مسئولان برای چاپ کتاب‌ها

مهجور ماندن کتاب‌های دفاع مقدس در جامعه/ بی مهری برخی مسئولان برای چاپ کتاب‌ها
بانوی نویسنده دفاع مقدس استان سمنان برای چاپ کتاب های خود با مشکل رو به رو است که بی مهری مسئولان را عامل آن می داند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، ادبیات دفاع مقدس دربرگیرنده گونه‌ها و قالب‌های مختلفی است؛ از میان آنها می‌توان به ادبیات داستانی، ادبیات مستندنگار یا خاطره ‌نویسی اشاره کرد. حال باید دید که چه مؤلفه‌هایی ادبیات دفاع مقدس را برجسته‌ و شاخص کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

سرانه مطالعه یکی از شاخص های توسعه است متاسفانه در کشور شاهد پایین بودن سرانه مطالعه کتاب هستیم اما مطمئنا در این بحث سیاستگذاری کلی کشور موثر بوده و نمی توان گناه آن را به یک سازمان و اداره محدود کرد.

,

در جای جای کشور و یا استان افراد زیادی هستند که با قلم و ایده خود هنرهای بسیار زیادی می آفرینند چه بسا می توان گفت هرچه از این هنرها بوی شهید و شهادت به استشمام برسد، مطمئنا ارزشمند تر است.

,

طیبه جعغری 50 سال سن دارد که در زمینه دفاع مقدس و شهدا نویسندگی می کند. وی متولد شهرستان شاهرود بوده و دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی و ارشد تاریخ اسلام است.

,

این نویسنده دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مرآت، با بیان اینکه از سال 80 با گذراندن دوره های ویراستاری نویسندگی را شروع کرده ام، گفت: پس از نویسندگی وارد حیطه خاطره نویسی در همان زمان با شروع نوشتن فرهنگ نامه شهدای استان مشغول به نوشتن این کتاب شدم.

, مرآت,

جعفری با اشاره به اینکه در داستان نویسی ماهر بودم و دو داستانم به صورت مشترک به چاپ رسید، افزود: در سال 82 اولین داستانم در کتاب شش داستان با 3 هزار نسخه و در سال 85 دومین داستان در کتاب آتش لبخند به چاپ رسید.

,

وی مطرح کرد: خاطرات شهدای استان به جز فرهنگ نامه شهدا را با همکاری یکی از دوستانم به صورت مشترک در سال 83 با عنوان نوازشگران جان به چاپ رساندیم.

,

, ,

نویسنده دفاع مقدس با بیان اینکه نوشتن خاطرت سردار شهید حسین عرب عامری از روستای خیج شهرستان شاهرود به بنده پیشنهاد شد، اظهار کرد: جمع آوری خاطرات این شهید بیش از یک سال طول کشید.

,

جعفری با توجه به اینکه خاطرات این شهید را به صورت میدانی بررسی کردم، عنوان کرد: کتاب شهید اخوی عرب در سال 88 با 3 هزار نسخه و در یک جلد به چاپ رسیده است.

,

وی با اعلام اینکه خاطرات اخوی عرب در قالب بازآفرینی خاطرات شهدا نوشته شده است که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، بیان کرد: هفت سین های بی بابا عنوان خاطرات این شهید انتخاب شد.

,

, ,

نویسنده دفاع مقدس ادامه داد: این شهید در جبهه به رفقای خود اخوی می گفت و به طور متقابل اورا هم اخوی عرب صدا می زدند.

,

جعفری با بیان اینکه 4 سال درخصوص عملیات مرصاد تحقیق کرده ام اما با بی مهری برخی افراد به چاپ نرسید، گفت: پس از چند ماه نوشتن خاطرات سرداران شهرستان شاهرود به روایت همسران آن ها به بنده  پیشنهاد شد.

,

وی با اعلام اینکه خاطرات همسران 15 شهید شهرستان شاهرود را جمع آوری کرده ام که ماه بانو نام گرفته است، اظهار کرد: پس از مدت ها خاطرات دو شهید احمد و محمود قنبریان با عنوان دونیمه یک سیب در سال 93 با 2 هزار نسخه به چاپ رسید.

,

, ,

نویسنده دفاع مقدس در خصوص کتاب دو نیمه یک سیب گفت: خانم مزینانیان همسر شهید احمد قنبریان پس از شهادت همسر خود با برادرش محمود ازدواج  می کند که پیکر پاک این شهید مفقود الاثر است.

,

جعفری با بین اینکه محمد قنبریان شهید مدافع حرم برادر این دو شهید بزرگوار است، اظهار کرد: خاطرات همسر این شهید مدافع حرم جمع آوری شده و به محتوای کتاب دو نیمه یک سیب اضافه می شود.

,

وی از جمع آوری خاطرات 52 شهید بندر گز خبر داد و عنوان کرد: این کتاب در قالب بازآفرینی و در مجموعه کتاب دست چین های خدا با 1 هزار نسخه در سال 93 به چاپ رسید.

,

, ,

نویسنده دفاع مقدس در ادامه افزود: جمع آوری مطالبی در خصوص شهدای بانک ملی استان سمنان با عنوان نخل هایی که تشنه روییدند از دیگر آثار من به حساب می آید و در حال حاضر مشغول نوشتن خاطرات رزمندگان استان در عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر هستم.

,

جعفری در پاسخ به این سوال که چرا نویسندگی خاطرات شهدا را انتخاب کرده است، مطرح کرد: در وهله اول توفیق خدا و خواست شهدا است و در مرحله بعد توانایی افرادی که می توانند اثری از یک شهید را با هر زبانی انتقال دهد یک رسالت برای آن فرد به شمار می رود.

,

وی با بیان اینکه متاسفانه همه ی مردم ناخودآگاه درگیر سوء فرهنگ انگلیسی قرار گرفتند که خودشان از آن بی خبر هستند، افزود: برای انجام کار فرهنگی متاسفانه در کشور تلاش زیادی نمی شود، به طوری که کار فرهنگی میطلبد که در زمان، مکان مناسب با فکر اساسی انجام گیرد که در کشور این امر اجرایی نمی شود.

,

نویسنده دفاع مقدس ادامه داد: در حال حاضر همه به دنبال صرفا چاپ شدن یک کتاب و گزارش دادن آن هستند، بنده این امر را کار فرهنگی نمی دانم بلکه یک کار ضد فرهنگی است.

,

جعفری با اشاره به اینکه کاری که در خور و شایسته یک شهید نبوده و از لحاظ فنی مشکل دارد یک امر ضد فرهنگ شهید و شهادت است، بیان کرد: متاسفانه اقدامی برای معرفی کتاب های مربوط به شهدا در سطح کشور و استان صورت نمی گیرد.

,

وی با بیان اینکه به جز چاپ کتاب در سطح کشور که با مشکلات زیادی رو به رو است، متاسفانه هیچ برنامه فرهنگی از مسئولین دیده نمی شود، افزود: برای بهتر دیده شدن کتاب ها و افزایش سرانه مطالعه، مسابقات کتابخوانی برگزار کنند.

,

نویسنده دفاع مقدس اظهار کرد: در حال حاضر جوانان به خواندن رمان های غربی و ضد فرهنگی روی آوردند که آسیب های بسیار بزرگی را در بر دارد.

,

 جعفری با اعلام اینکه اولین راوی زن استان سمنان به حساب می آید، عنوان کرد: در مناطق جنگی 8 سال دفاع مقدس عملیات را روایت می کنم.

,

وی ادامه داد: خانواده از ابتدا پشتیبانم بودند اما از لحاظ مالی، فکری و زمانی مورد حمایت همسرم قرار گرفتم.

,

نویسنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه همسرم در کار نقاشی چهره فعالیت می کند و اکثرا عکس شهدا را طراحی می کند، افزود: به فرزندانم توصیه می کنم همیشه شهدا در خانه ما حضور دارند و شاهد کارهای ما هستند.

,

جعفری از چاپ 100 عنوان کتاب در سطح استان با همکاری بنیاد شهید، حفظ آثار و کنگره شهدای استان خبر داد و گفت: 60 درصد از کتاب های تالیفی در سطح استان را با همکاران پیش از چاپ نقد کردیم که متاسفانه با وجود اشکلات زیاد باز هم به چاپ رسید.

,

وی با بیان اینکه کتاب نوازشگران جان، هفت سین های بی بابا و شش داستان به درخواست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوده است، افزود: کتاب آتش لبخند از سوی حفظ آثار و دو نیمه یک سیب از کنگره سرداران به بنده در خواست شد.

,

نویسنده دفاع مقدس اذعان کرد: رتبه اول جشنواره بسیج استان در سال91، رتبه دوم در جشنواره مولفان استان در سال 88، رتبه سوم جشنواره کشوری ادبی هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، رتبه چهارم جشنواره داستان استان در سال 89 و رتبه تقدیر جشنواره ملی پیامبراکرم(ص) را در کارنامه خود دارم.

,

نویسنده دفاع مقدس در پایان تصریح کرد: ضمن عرض تشکر از خدمت شما باید این نکته به مسئولین گوش زد کرد که تا یک سیاست فرهنگی در کشور پیاده شده وکارهای فرهنگی بیشتری برنامه ریزی شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه