شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان آذربایجان شرقی
ساعت: 16:55 منتشر شده در مورخ: 1398/07/08 شناسه خبر: 1526087
پارکبانان آبی‌پوش و چالش با رانندگان؛
سیستم هوشمندی که سنتی حرکت می‌کند!
سامانه جدید پارک هوشمند که اخیرا تحت عنوان «آذر پارک» معرفی شده، مدت کوتاهی است که در تبریز اجرا می شود. این حرف و حدیث هایی دارد که حتی در جلسه دیروز شورای شهر نیز صدای بانوی شورا را درآورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، چندین سال است که شهروندان تبریزی برای پارک اتومبیل خود در حاشیه خیابان باید هزینه بپردازند این در حالی است که علیرغم هیاهو و تبلیغات فراوان، در این سالها پارکینگ مدرن و مکانیزه مناسبی در شهر تبریز احداث نشده است که خود جای بحث دارد.

یکی از مهمترین معضلات مرتبط با ترافیک، مساله پارکینگ است. هرچند در کشورهای توسعه یافته برای حل این معضل تدابیری جدید و برگرفته از پیشرفت های تکنولوژیکی بکار گرفته می شود، اما در شهر تبریز تنها راه حلی که متولیان امور شهری یافته اند، پولی کردن حاشیه های خیابان های پرتردد است .

آذر پارک ها (سامانه مدیریت پارک شهری)  نوعی کپی برداری از پارکومترهایی است که طی چندین  سال گذشته در تبریز اجرا می شد.

پارکومترها توسط شهرداری‌ها به ‌عنوان ابزاری برای اجرای یکپارچه طرح‌های مدیریت ترافیک برای توقف‌های کوتاه مدت و موقت در معابر شهری نصب و راه‌اندازی شده بودند .

سامانه جدید پارک هوشمند که اخیرا تحت عنوان «آذر پارک» معرفی شده، مدت کوتاهی است که در تبریز اجرا می شود. این حرف و حدیث هایی  دارد که حتی در جلسه دیروز شورای شهر نیز صدای بانوی شورا را درآورد.

علامت سوال یک عضو شورا برای آذر پارک؛ مناقصه یا ترک تشریفات

سونیا اندیش طی تذکری بر تعیین تکلیف وضعیت سیستم قبلی پارک متر های قبلی و کارت های قبلی اشاره کرده و در مورد سیستم جدید گفت: معلوم نیست که «آذرپارک» با مناقصه انتخاب شده یا ترک تشریفات صورت گرفته است.

نائب رئیس شورای شهر تبریز افزود: ظاهرا این سیستم هوشمند است و به محض پارک ماشین توسط افراد، استارت حضور زده می شود اما موقع ترک پارک، رانندگان باید به دنبال افراد بروند تا استارت را بردارند و گاها تا شب این استارت می ماند.

اما رانندگانی که روزانه با این سامانه سر و کار دارند حرف های جالبی دارند که در طی تردد خبرنگار تبریزبیدار در مسیرهای مختلف و صحبت با آنها اخذ شده است.

احمد یکی از رانندگانی است که در این خصوص می‌گوید: پارکبان‌ها در پی تصمیم برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو ، پدیدآمده اند.  با گذشت مدتی از این طرح به صورت سنتی به کارت شارژها تبدیل شدند واکنون سامانه آذرپارک.

وی می افزاید: ظاهرا سامانه به لحاظ مکانیزم و استانداردهای جهانی چیزی کم ندارد ولی از یک نقص مهم و ویژه رنج می‌برد. تعداد کثیری از  پارکبان‌ها آموزش های لازم را از حیث نحوه برخورد با مشتری ها نگذرانده اند. به نظر من، بهتر است به شیوه سنتی برگردیم. صرف مکانیزه بودن سامانه و سیستم این مشکل را حل نخواهد کرد.

 

خانم رضایی راننده دیگری است که در این باره می گوید: با توجه به اینکه این طرح بر روی اپیلیکشن موبایل ها نیز طراحی شده است ولی هیچ گونه راهنمایی جهت استفاده ازاین نرم افزار وجود ندارد  و عملا غیر قابل استفاده است. همچنین رفتار نامناسب پارکبانان با رانندگان از دیگر مواردی است که باعث آزردگی خاطر می شود.

وی ادامه می دهد: سازمان ترافیک شهرداری اعلام کرده بود که نیم ساعت اول پارک رایگان است ولی متاسفانه این امر نیز رعایت نمی شود و اغلب موارد پول نقد دریافت می کنند و یا با کش دادن زمان برای خروج موجب دریافت هزینه می شوند.

وی همچنین تشریح می کند: زمان خروج از پارک باید حداقل ده دقیقه ای منتظر پارکبان باشیم یا باید با عجز و لابه از پارکبان بخواهیم که خروج را بزند و گاها باعث درگیری لفظی و کدورت می شود، ای کاش مسئولین امر رسیدگی کنند.

ر. م راننده دیگری است که اجازه رسانه ای کردن نام خود را نداد و از پارکبانان ناراضی است.

وی می گوید: رفتار نامناسب و طرزصحبت کردن آنها گاهی منجر به تنش لفظی شده حتی اگر بیشتر ادامه پیدا بکند، حتما به درگیری منتهی می شود.

او ادامه می دهد: خیلی وقت ها با وجود توقف کمتر از یک ساعت، مبلغ اضافی دریافت می کنند و به اعتراض توجه نمی کنند و حتی توضیحی در مورد دریافت وجه اضافه دریافتی نمی دهند.

 

وی می گوید: علی رغم اعلام عدم دریافت وجه نقد از سوی سازمان های مربوطه به پارکبانان،این امر رعایت نشده و در خیابان آبرسان وجه نقد برای توقف نیم ساعته دریافت نموده اند.

هزینه های اضافی از کجا آب می خورد؟

اما رئیس سازمان ترافیک شهری شهرداری تبریز در واکنش به اعتراض شهروندان می‌گوید: سامانه پارکبان تبریز هوشمند شده است. برخی از رانندگان با مراجعه به سازمان ترافیک در خصوص دریافت هزینه اضافی گلایه کرده بودند اما باید گفت که این مبلغ به دلیل پارک خودرو در روزهای گذشته در خیابان‌های دیگر است به طوری که سامانه هوشمند پارک خودرو کل زمان پارک شده برای خودروها را در روزهای هفته در خود ثبت کرده و رانندگانی که به هر دلیل هزینه پارک را پرداخت نمی‌کنند، این هزینه در حساب کاربری آن‌ها ثبت می‌شود و هر زمان که می خواهند می‌توانند هزینه پارک خود راپرداخت کنند.

آدی‌بیگ همچنین در خصوص تعرفه پارک خودرو در تبریز می گوید: این هزینه‌ها مصوب شورای شهر است و ما با این مصوبه از رانندگان پول دریافت می‌کنیم.

اما شاید مهمترین ایرادی که به کلیت این طرح وارد است این است که به نظر می رسد به مرور زمان این طرح از روح خود تهی شده است و در مسیری نادرست قرار گرفته است . هدف اصلی این طرح، کنترل ترافیک و ایجاد عدالت در جای پارک بود اما در عمل بیشتر به منبع درآمدی برای شهرداری و شرکت های پیمانکاری تبدیل شده است.

 یکی از دلایل اصلی این ادعا آن است که در برخی خیابان های فاقد تراکم نیز این طرح اجرا می شود و یا در ساعات خلوتی که خیابان ها خالی هستند نیز افراد ملزم به پرداخت پول هستند.

با توجه به مصاحبه های انجام شده با رانندگان در خصوص آذر پارک، شاهد نارضایتی اغلب همشهریان هستیم. عدم رعایت قوانین توسط پارکبانان و رفتار نامناسب با همشهریان از اهم مواردی بوده است که موجبات نارضایتی را فراهم کرده است.

امید است متولیان امر با رسیدگی هر چه بیشتر به این موضوع و برخورد جدی با متخلفین موجبات رضایت همشهریان را جلب نمایند؛ همچنین برای حل معضل پارکینگ به طرح های مدرن تر و کارآمدتری نظیر پارکینگ های طبقاتی مکانیزه نیز توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/ 

http://dana.ir/1526087
ارسال نظر
نظرات