اخبار داغ

گامی در جهت توسعه اقتصاد مقاومتی؛

کارآفرینی که سفالگری را در شاهرود زنده نگه داشت

کارآفرینی که سفالگری را در شاهرود زنده نگه داشت
پیشینه سفالگری در استان سمنان به پیش از میلاد برمی‌گردد که سهم هنرمندان سفال و سرامیک و هم‌چنین دست‌بافته‌ها بیش از دیگر رشته‌هاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در حالی بیکاری به معضل اصلی جوانان و خانواده ها و چالش اصلی جامعه تبدیل شده و جامعه از آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری و به دنبال آن فقر رنج می برد که ایجاد شغل می تواند به عنوان راهکاری موثر برای کاهش بیکاری و حتی توسعه اقتصادی در جامعه منجر شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

به همین منظور به یکی از صنایع مهم در شهرستان شاهرود پرداخته ایم که علاوه بر اشتغالزایی با استقبال بالایی از سوی مردم روبه رو است.

,

پیشینه سفالگری در استان سمنان به پیش از میلاد برمی‌گردد که سهم هنرمندان سفال و سرامیک و هم‌چنین دست‌بافته‌ها بیش از دیگر رشته‌هاست.

,

فرتاش فریبرز با 59 سال سن در زمینه سفال و سرامیک کارآفرینی می کند. وی دارای مدرک دیپلم رشته گرافیک و مدرک درجه دو هنری را است.

,

کارآفرین شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مرآت، با بیان اینکه 26سال است در زمینه سفال و سرامیک کارآفرینی می کنم، گفت: پس از آشنایی با این حرفه و ایجاد علاقمندی بسیار بالا تصمیم گرفتم به تولیدات سفال و سرامیک بپردازم.

, مرآت,

فریبرز در ادامه افزود: از ابتدا مشغول به معرق کاری چوب بودم و پس از پیگیری تولیدات سفال و سرامیک، کار با چوب را کنار گذاشتم.

,

وی با اشاره به اینکه از سال 78 به صورت انفرادی برای احداث یک کارگاه تولیدی سفال و سرامیک در شهرستان شاهرود اقدام کردم، عنوان کرد: برای احداث این کارگاه ابتدا به تحقیق و پژوهش تولید سفال و سرامیک در منطقه پرداختم.

,

کارآفرین شاهرودی ادامه داد: اولین نمایشگاه تولیدات دستی خود را در سال 81 در موزه شهر رشت برپا کردم که بازدیدکنندگان بسیار زیادی از این آثار دیدن کردند.

,

, ,

فریبرز از 8 ساختمان عمرانی مختص سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی در سطح استان خبر داد و گفت: کارگاه بنده در یکی از ساختمان های عمرانی میراث فرهنگی تاسیس شده است و در حال حاضر با چند نیرو مشغول تولید و طراحی سفال و سرامیک هستیم.

,

وی با توجه به اینکه در کارگاه سفال فرتاش دو عنوان صنایع دستی تولید می کند، اظهار کرد: کارهای سفال با دست و به کمک چرخ کاری همانند دیگر سفالگری ها انجام و سرامیک با کمک قالب ها تولید می شوند.

,

کارآفرین شاهرودی در خصوص مراحل تولید سرامیک مطرح کرد: تولیدات سرامیک به پخت بیشتری نیاز دارد و با وجود قالب های یکسان ریخته گری و پخته می شود، سپس با انجام طرح های مختلف و رنگ و لعاب بر روی آن ها دوباره پخته می شود.

,

, ,

فریبرز از اشتغالزایی برای 4 نفر به صورت مستقیم و 20 نفر یه صورت غیرمستقیم خبر داد و افزود: افراد به صورت غیر مستقیم در بسته بندی محصولات و حمل و نقل آن ها فعالیت می کنند.

,

وی ظروف تزئینی و مصرفی مختلفی مانند ظروف آشپزخانه، بشقاب، کاسه و.. در کارگاه فرتاش تولید می شود، تصریح کرد: بیشتر محصولات به شهرهای اصفهان، یزد، بیرجند، شیراز، ساری، کرج، قزوین و... صادر شده است.

,

, ,

, ,

کارآفرین شاهرودی با تاکید بر اینکه متاسفانه با وجود وضعیت فعلی برای تولید صنایع دستی با مشکلات زیادی روبه رو هستیم، افزود: بیشتر مسئولین کشور و استان در جریان تمامی مشکلات هستند اما متاسفانه کم کاری از برخی مسئولین دیده می شود.

,

فریبرز مطرح کرد: مشکلات در کشور بسیار وجود دارد، اما برخی برای حل این مشکلات هیچ تلاشی نمی کنند.

,

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی از کارآفرینان سطح استان حمایت کرده است، گفت: تسهیلات و ارائه صنایع دستی در نمایشگاه های مختلف کشوری و استانی از حمایت های این سازمان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه