اخبار داغ

ادعای پالیتیکو: ایران و آمریکا بر سر چارچوب مذاکرات توافق کردند اما پیش‌شرط روحانی مانع شد

ادعای پالیتیکو: ایران و آمریکا بر سر چارچوب مذاکرات توافق کردند اما پیش‌شرط روحانی مانع شد
نشریه پالیتیکو در گزارشی مدعی شده که تهران و واشنگتن بر سر سندی ۴ بندی ارائه شده از سوی مکرون برای برقراری مذاکرات میان دو کشور توافق کردند اما پیش‌شرط روحانی باعث شده مذاکرات انجام نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  نشریه پالیتیکو روز سه‌شنبه در گزارشی به نقل از برخی مقامات فرانسوی مدعی شد که حسن روحانی و دونالد ترامپ هفته گذشته در نیویورک بر سر توافق چهار بندی ارائه شده توسط مکرون برای برقراری مذاکرات میان ایران و آمریکا به توافق رسیده بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

منابع مدعی شدند که با اینکه ایران و آمریکا بر سر انجام مذاکرات توافق کرده بودند اما اصرار روحانی برای برداشته شدن تحریم‌های آمریکایی علیه ایران باعث شد تا دیداری میان مقامات دو کشور انجام نگیرد.

,

در این سند آمده بود که ایران باید بپذیرد که "هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت"، "به تمام تعهدات هسته‌ای خود عمل می‌کند" و "بر سر چهارچوب بلندمدت فعالیت‌های هسته‌ای خود مذاکره کند". این سند همچنین از ایران می‌خواست تا از "ستیزه‌جویی‌ خود دست بکشد و از طریق گفت‌وگو صلح و ثبات را در منطقه حفظ کند."

,

منابع فرانسوی می‌گویند که در متن این سند اشاره‌ای به برنامه موشک‌های بالیستیک ایران نشده بود. در این سند چهاربندی همچنین از آمریکا خواسته شده بود "تمام تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از سال ۲۰۱۷ را بردارد و ایران بتواند آزادانه به فروش نفت خود بپردازد".

,

یک منبع فرانسوی گفت که رئیس‌جمهور فرانسه ابتدا این سند را روز سه‌شنبه هفته گذشته به دونالد ترامپ ارائه کرده و پس از موافقت ترامپ با این سند، آن را به دست حسن روحانی رسانده است.

,

وی در این خصوص مدعی شد: وی (روحانی) با اساس این سند موافقت کرد و از مکرون بابت اشاره صریح به لغو تحریم‌ها تشکر کرد اما وی می‌خواست که دونالد ترامپ پیش از ورود به مذاکرات، تمامی تحریم‌ها را ملغی کند.

,

به گفته یک منبع دیگر مکرون برای کاهش تنش‌ها و برقراری مذاکرات، تماسی تلفنی میان روحانی و ترامپ را ترتیب داد  اما روحانی هیچگاه به این تماس تلفنی رضایت نداد.

,

منبع: ایسنا

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه