اخبار داغ

گزارشی از سردرگمی ناتمام کشاورزان؛

غفلت مسئولان از اصلی‌ترین منبع درآمد مردم آذربایجان‌ غربی/ سیب‌های درجه یکی که یا در باغ‌ها رها شدند یا کنار جاده‌ها می‌پوسند

غفلت مسئولان از اصلی‌ترین منبع درآمد مردم آذربایجان‌ غربی/ سیب‌های درجه یکی که یا در باغ‌ها رها شدند یا کنار جاده‌ها می‌پوسند
با وجود اینکه کشاورزان بارها اعتراض خود از شرایط اقتصادی و مواد اولیه را به گوش مسئولان رسانده‌اند اما تاکنون هیچ‌کدام از مدیران و نمایندگان استانی در راستای حمایت از این قشر اقدامی نکرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، چند سالی است کشاورزان آذربایجان‌غربی که اولین تولیدکنندگان سیب در کشور محسوب شده و سالانه بیش از یک میلیون تن سیب تولید می‌کنند، با مشکلات متعددی مواجه هستند که این مشکلات در سال‌جاری رنگ و نوع دیگری به خود گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,
 
,
از ابتدای سال تاکنون کشاورزان با گرانی‌های بیش از حد ملزومات رسیدگی به محصولات کشاورزی از جمله سموم شیمیایی، کود، کارگر و موارد این چنین روبرو هستند که در همین راستا بسیاری از کشاورزان قادر به برداشت مفید محصولات تابستانه خود نشدند.
,
 
,
با نزدیک شدن به فصل پاییز کشاورزان اقدام به خرید ملزومات لازم جهت برداشت محصولات خود‌ کردند که‌ طبق گزارشات مردمی با‌ افزایش بی‌رویه قیمت سبد پلاستکی روبرو‌شده و‌ بسیاری توان خرید نداشته و برخی هم ناامید از وجود سبدهای پلاستیکی در کارگاه‌های تولیدی، دست خالی ماندند.
,
 
,
طی گزارشات و پیگیری‌های گذشته، سراغ مسئولان مربوطه در بخش خصوصی و دولتی رفتیم که هیچ ارگانی مسئولیت این مشکل را بر عهده نگرفته و برخی نبود مواد پلاستیکی را عامل گرانی جعبه و‌کمبود این مورد اعلام کردند و برخی هم وجود کافی مواد اولیه در بورس را خاطرنشان شدند.
,
 
,
با این وحود تنها‌ کشاورزان مهره سوخته این بی توجهی‌ها می‌شوند.
,
 
,

* سیب‌هایی که در باغ‌ها رها شدند

, * سیب‌هایی که در باغ‌ها رها شدند,
مردی میانسال در یکی از کارگاه‌های تولید سبد پلاستیکی توجه خبرنگار اروم‌نیوز را به سوی خود جلب می‌کند.
,
 
,
او که در حال گفت‌و‌گو با مسئولان این واحد است، می گوید: فقط ۲ هزار جعبه لازم دارم، قیمت هم هرچند که باشد می‌پردازم تا فقط بتوانم میوه‌ام را در سبد قرار داده و بسته‌بندی کنم.
,
 
,
این کشاورز، می‌گوید: یک قطعه باغ سیب زرد و قرمز در جاده دریا (چی‌چست) ارومیه دارم. سیب‌هایم بسیار زیبا و بدون هیچ کرم‌زدگی یا لک هستند اما متاسفانه نه کسی خریدار سر زمین است و نه قادر به تهیه سبد برای برداشت هستم!
,
 
,
وی، می‌افزاید: نزدیک به ۲۰ تن سیب دارم که هرسال اجاره میدادم اما امسال هیچ‌کس خریدار سیب‌های مرغوبم نشد. حال باید آن‌ها را بسته بندی کنم تا شاید بتوانم در سردخانه بفروشم اما امروز به بیش از ۷ واحد تولید و فروش سبد رفته‌ام که هیچ‌کدام حاضر به فروش ۲ هزار جعبه به من نشدند. سرگردانم و نمی‌دانم چه می‌شود.
,
 
,
او، در پاسه به این سوال که اگر جعبه پیدا نکنید چه‌کار می‌کنید؟، می‌گوید: چه کار می‌توانم بکنم؟ باید تمام محصولم را در باغ رها کنم. مگر سبد نباشد می‌توان محصول برداشت؟ در ظروف خانه که بسته‌بندی نمی‌کنم. یا باید تکان دهم و سیب درجه یک را به عنوان سیب صنعتی بفروشم و یا باید بماند و در باغ بپوسد!
,
 
,
این کشاورز ادامه می دهد: متاسفانه مسئولانمان در خواب به سر‌ می‌برند‌ و‌ هیچ ارگانی جویای حال کشاورزان نیست. مگر می‌شود در یک شهری که ۸۰ درصد مردم کشاورز هستند جعبه پیدا نشود؟!
,
 
,

* سبد دارم، کارگر پیدا نمی‌شود!

, * سبد دارم، کارگر پیدا نمی‌شود!,
مرد دیگری که در گوشه‌ای ایستاده بود، نزدیک‌تر آمده و‌خود را اسماعیل معرفی می‌کند و می‌گوید که از سال ۶۹ در کار سیب است اما امسال سردرگم ۵ نفر کارگر است.
,
 
,
وی، ادامه می‌دهد: امسال به شدت با نبود‌ کارگر فصلی و روز‌مزد روبه‌ر‌و هستیم.
,
 
,
وی، تصریح می‌کند: هر کیلو کاغذ جعبه را ۲۲ هزار تومان، هر عدد سطل ۱۵ هزار تومان، هر عدد سبد را نیز ۸ هزار تومان خریده‌ام. همه چیز آماده است اما هیچ‌کس برای چیدن محصول ندارم.
,
 
,
اسماعیل، ابراز می‌کند: ما کشاورزان به تنهایی و مشکلات مربوط به خودمان عادت کرده‌ایم. با در باغ ماندن محصولات ما هیچ کس آسیب نمی‌بینید.
,
 
,
وی، تاکید می‌کند: رانت‌خواران، مدیران و بزرگان در پی امورات خود هستند و این کشاورزان هستند که باید به تنهایی همه مشکلات را به دوش بکشند.
,
 
,

* دپوهای کنار جاده‌ای در انتظار سیب های درجه یک

, * دپوهای کنار جاده‌ای در انتظار سیب های درجه یک,
کشاورز دیگری، تاکید می‌کند: اگر قادر به برداشت محصولاتمان نشویم باید آن‌ها را به دپوداران کنار جاده‌ای به قیمت تنها ۴۰۰ تومان بفروشیم، محصولی که از اول بهار تاکنون بیش از ۳ هزار تومان هزینه داشته است.
,
 
,
طی چند هفته گذشته یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در خطبه‌های نماز جمعه مرکز آذربایجان‌غربی نیز به موضوع کشاورزی و ضرورت پرداختن مسئولان به مشکلات فعالان این بخش اختصاص داده شده که باید منتظر ماند و دید این مطالبات را مسئولان و مدیران سازمان های مربوطه چه زمانی می‌شنوند و به حل مشکلات کشاورزان می‌پردازند.
,
 
,

* پیگیری‌هایی که در نامه‌های اداری خلاصه می‌شوند

, * پیگیری‌هایی که در نامه‌های اداری خلاصه می‌شوند,
طی روزهای گذشته، برخی از نمایندگان در صفحات شخصی خود از نامه‌هایی که به بخش‌های مختلف دولتی در راستای حمایت و پیگیری مشکلات کشاورزان نوشته‌اند، رونمایی کرده‌اند.
,
 
,
گویا این نمایندگان بیشتر برای خود قدمی انتخاباتی برداشته‌اند و هیچ نتیجه‌ای از هیچ‌کدام از نامه‌ها مشاهده نشده، ولی دیدار روز گذشته استاندار آذربایجان‌غربی با وزیر جهاد کشاورزی می‌تواند نویدبخش تصمیمات مناسب در این حوزه باشد.
,
 
,
هرچند در این دیدار وعده‌هایی برای حل مشکل سیب و گوجه فرنگی استان داده شده، اما باید منتظر ماند و دید که آیا این تصمیمات و وعده‌ها به نفع کشاورزان خواهد بود یا اینکه نرخ اندک خرید محصولات باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود.
,
 
,
بهتر است استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران دستگاه‌های مربوطه نسبت به حل ریشه‌ای مشکل کشاورزی اقدام درخور انحام دهند نه فقط برای نمایش کوتاه مدت یا موقت در اذهان عمومی…
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه