اخبار داغ

روحانی در جلسه هیئت دولت:

قدرت و جایگاه ملت بزرگ ایران بعد از یکسال و نیم فشار مداوم اقتصادی، رفیع‌تر شده است/ برای هرگونه فداکاری آمده‌ام

قدرت و جایگاه ملت بزرگ ایران بعد از یکسال و نیم فشار مداوم اقتصادی، رفیع‌تر شده است/ برای هرگونه فداکاری آمده‌ام
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز و باوجود مظلومیت و فشار به این ملت، روز عزت ملت ایران است، گفت: قدرت و جایگاه ملت بزرگ ایران بعد از یکسال و نیم فشار مداوم اقتصادی، روشن‌تر و رفیع‌تر شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، با مرور تحولات ۱۳ مهر سال ۵۷ به عنوان یک قطعه مهم تاریخی در ایران و اصرار رژیم صدام برای خروج حضرت امام (ره) از عراق گفت: همزمان با اصرار رژیم صدام، کشور‌های همسایه عراق نیز تحت فشار رژیم شاه حضار به پذیرش امام نبودند و در نهایت ایشان تصمیم گرفتند عازم فرانسه شده و در نهایت در نوفل لوشاتو ساکن شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
رئیس جمهور با بیان اینکه «این غربت ظاهری امام و فشار آن زمان رژیم شاه و همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها، درست برعکس خواسته آنها نتیجه داد»، گفت: این فشار، یک فرج و گشایشی را برای انقلاب، ملت ایران و امام بوجود آورد به گونه‌ای که صدای امام رساتر و گوش جهانیان برای دریافت پیام انقلاب شنواتر شد و مردم ایران علیرغم همه فشار‌های رژیم، نشاط و توانمندی جدیدی پیدا کردند.
,
 
,
آقای روحانی اظهار کرد: این فشار دشمن و روحیه بلند ملت، ما را به پیروزی بزرگ تاریخی رساند و امروز احساس می‌کنم یکبار دیگر بعد از ۴۱ سال تاریخ تکرار می‌شود. همه به ما فشار آوردند، آمریکا بدترین فشار‌های اقتصادی را بر ما وارد کرد و نگذاشت شرکت‌های اقتصادی دنیا با ما کار کنند و در فروش نفت ما اخلال و در روند فعالیت‌های بانکی و بیمه‌ای ما مشکلات بوجود آورد.
,
 
,
رئیس جمهور تصریح کرد: آنها فکر می‌کردند که این فشار‌ها یک نتیجه مناسبی برایشان ایجاد خواهد کرد، اما امروز احساس می‌کنیم درست به عکس شده است یعنی ملت بزرگ ایران بعد از یکسال و نیم فشار مداوم اقتصادی، از هر روز دیگر قدرت و توان و جایگاهش در سطح جهان روشن‌تر و رفیع‌تر شده است.
,
 
,
رئیس جمهور با بیان اینکه در سفر به ارمنستان برای حضور در جمع سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا، این احساس عزت و جایگاه ایران کاملاً مشخص بود، گفت: در سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل نیز برای ما روشن بود که امروز، علیرغم مظلومیت و فشار به این ملت، روز عزت ملت ایران است.
,
 
,
آقای روحانی ادامه داد: در سفر سازمان ملل هر کجا ایران و نماینده ایران بود، سیاست و دیپلماسی همان‌جا می‌چرخید و همه می‌خواستند از ایران بشنوند؛ منطقه از زبان ایران، سیاست‌های جهانی از زبان ایران و حتی به بیانی سیاست داخلی آمریکا هم با بیان و عمل ایران؛ همه آن‌ها احساس می‌کردند اقدام ایران می‌تواند در سیاست داخلی آمریکا هم تأثیرگذار باشد.
,
 
,
رئیس جمهور تصریح کرد: لابی ضد ایرانی توطئه‌ای را تهیه کرده بود که به مردم جهان بگوید ایران آغازگر یک تنش در منطقه حساس خلیج فارس است؛ شرایط غیرمناسب و یا حتی شرایط جنگی پیش روست و آغازگر و مقصرش ایران است.
,
 
,
آقای روحانی افزود: لازم بود این توطئه شکسته شود و همه مردم جهان بشنوند آن‌هایی که این مشکل را در منطقه پیش آوردند کسانی هستند که ۵ سال پیش مردم مظلوم یمن را هدف بمباران وحشیانه خودشان قرار دادند و ایران در طول این مدت مدافع مظلومین و مقاوم و مبارز در برابر تروریسم جهانی بوده و کسی نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند.
,
 
,
رئیس جمهور بیان کرد: آنچه در پایان مدت کوتاهی که در نیویورک بودیم احساس کردیم این بود که جوی که دشمن ساخته بود، شکسته شد و شرایط دیگری پیش آمد؛ مخصوصاً که ما منادی صلح بودیم و بحث ابتکار صلح هرمز را مطرح و این طرح را ارایه دادیم.
,
 
,
آقای روحانی ادامه داد: این طرح با توجه به مسایل مختلف و از دید کشور‌های مختلف بود؛ هیچ کس نمی‌توانست با این طرح مخالفت کند و لو اینکه کسی دلش نمی‌خواست بگوید که ما پشتیبان این طرح هستیم.
,
 
,
رئیس جمهور با اشاره به اینکه از طرف دیگر آنها کار دیگری را می‌خواستند در اذهان عمومی جا بیندازند، گفت: آنها می‌خواستند این را در اذهان جا بیندازند که همه چیز برای یک دیپلماسی صلح‌آمیز و مناسب در منطقه و برای مردم ایران مهیاست و این ایران است که سختگیری می‌کند و سر باز می‌زند، بنابراین در حدود ۷۰ ساعتی که در نیویورک بودم بیش از ۲۳ برنامه و حدود ۱۵ ملاقات با سران کشور‌ها داشتیم و در این مدت کوتاه، خیلی از سران ۱+۵ را در نیویورک، آنکارا، ارمنستان و در سه اجلاس اخیر ملاقات کردیم.
,
 
,
آقای روحانی تصریح کرد: در این مدت توانستیم این توطئه‌ای را که طراحی کرده بودند در هم شکسته و تاکید کنیم ایران از مذاکره فرار نمی‌کند و پای میز مذاکره است. در این راستا مسأله مهمی هم رخ داد، ۱+۵ که از دید ضد ایرانی‌ها، مرده بود و اسراییل، ارتجاع منطقه و کاخ سفید می‌گفتند که ۱+۵ مرده است، همه جمع شده بودند که ۱+۵ درست شود.
,
 
,
رئیس جمهور تصریح کرد: همه اصرار‌ها، صحبت‌ها و تماس‌ها بر این مبنا بود که یکبار دیگر ۱+۵ درست شود و ما هم گفتیم که حرفی نداریم و در یک شرایط مناسب اشکالی ندارد، به شرط اینکه آن‌هایی که به ۱+۵ ضربه زدند به آداب و رسوم ۱+۵ برگردند.
,
 
,
آقای روحانی گفت: ۱+۵ بر مبنای تعهد یک توافق بود و باید به آن سمت حرکت کنند و اگر به آن سمت حرکت کردند، اشکالی ندارد. ۱+۴ که در نیویورک تشکیل شد، می‌توانست ۱+۵ هم بشود.
,
 
,
رئیس جمهور با بیان اینکه خیلی‌ها تلاش کردند که مذاکراتی در سطح سران ۱+۵ در سازمان ملل تشکیل شود، اظهار کرد: ظاهرش این بود که بگوییم مخالفیم و شرکت نمی‌کنیم تا همه تقصیر‌ها گردن ایران بیفتد و بگویند درست است که آمریکا مقصر بوده، ولی الان که تسلیم است و می‌گوید حاضراست که با شما بنشیند و به قول یکی از رهبران اروپا، همه ما الان در نیویورک جمع هستیم و این بهترین فرصت تاریخی است.
,
 
,
رئیس جمهور خطاب به ملت ایران با تأکید بر اینکه آنچه این روز‌ها برخی در تبلیغات جهانی مطرح می‌کنند با واقعیت فاصله دارد، گفت: البته این حرف که طرحی را فرانسه آماده کرده بود و کلیت آن طرح به یک معنا می‌توانست قابل قبول باشد، چون کلیت آن برمی‌گشت به اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که همیشه این را گفتیم، ایران به صلح منطقه و صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که همیشه کمک کردیم. آمریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز و پول نفت در اختیار قرار بگیرد.
,
 
,
آقای روحانی اضافه کرد: این اصولی بود که فرانسه با آمریکایی‌ها مطرح کرده بود و بعد با ما مطرح کرد، بنابراین اصل این حرفی که الان در روزنامه‌ها و تبلیغات دنیا شایع و مطرح شده و خود رئیس جمهور فرانسه به صورتی بیان کرده، درست است.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه