اخبار داغ

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد؛

رشد افسار گسیخته تورم به دنبال افزایش عدم تعادل‌های اقتصادی/ ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی در اثر مدیریت ضعیف اقتصاد

رشد افسار گسیخته تورم به دنبال افزایش عدم تعادل‌های اقتصادی/ ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی در اثر مدیریت ضعیف اقتصاد
استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: مدیریت قوی اقتصاد و ابزارهای قدرتمند می توانند عدم تعادل ها را به تعادل اقتصادی تبدیل کنند البته باید توجه داشت در صورت عدم درمان این بیماری، اقتصاد کشور می تواند با یک بحران جدی رو به رو می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین اکبری فرد استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در ارتباط با منشا عدم تعادل های اقتصادی و نقش تورم در اقتصاد ایران به خبرنگار راه آرمان؛گفت: وجود عدم تعادل ها در اقتصاد تا حدودی اجتناب ناپذیر است بدین معنی که در کوتاه مدت این عدم تعادل ها رخ می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

کارشناس اقتصاد عنوان کرد: عدم تعادل ها ممکن است در اثر تفاوت برنامه ریزی تولید کنندگان و متقاضیان ایجاد شوند از این رو محدودیت های بودجه مصرف کنندگان و جایگزینی محصولات می تواند در ایجاد این تفاوت نقش داشته باشد.

,

وی افزود: در برخی موارد امکان دارد منشا عدم تعادل های اقتصادی شوک هایی باشد که به اقتصاد یک کشور وارد می شود، به عنوان مثال زمانی که تولید ناخالص یک کشور در حال طی مسیری مشخص است به دنبال یک شوک که می تواند خارجی یا داخلی باشد، از مسیر خود منحرف می شود.

,

ایجاد شوک اقتصادی به دنبال ورود تکنولوژی های نوین به کشور

, ایجاد شوک اقتصادی به دنبال ورود تکنولوژی های نوین به کشور,

اکبری فرد اظهار داشت: این شوک ها می توانند به دنبال ورود تکنولوژی جدیدی به کشور وارد شوند البته می تواند مثبت باشد و باعث افزایش بهره وری و در نتیجه رشد اقتصادی کشور را بالا ببرند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان یادآور شد: اثر ایجاد عدم تعادل های اقتصادی گاهی در صنایع بروز می کند که عوامل اصطکاکی به وجود آورنده آن هستند بدین معنی که گاهی در اقتصاد تقاضا برای کالایی ایجاد می شود در نتیجه آن صنعت نمی تواند پاسخگوی تقاضا باشد و سبب عدم تعادل می شود.

,

وی ادامه داد: ریشه عدم تعادل ها در اقتصاد یک کشور تغییرات تکنولوژی و از سوی دیگر تکانه های تحمیل شده بر اقتصاد هستند.

,

اکبری فرد مطرح کرد: تغییرات نرخ ارز از جمله عدم تعادل های اقتصادی است که از تابستان 97 آغاز شد و در زمستان گذشته به اوج خود رسید و در نهایت با مدیریت آن از ابتدای سال 98 یک ثبات نسبی را تجربه کرده است.

,

این کارشناس اقتصاد بیان داشت: در بازه زمانی اوج نوسانات نرخ ارز، تقاضا از کشورهای خارجی همچون عراق برای دریافت مواد غذایی و کالاهای اساسی بالا رفت به گونه ای که به یکباره بازارهای مرزی تخلیه شدند در نتیجه این امر تورم در اقتصاد افزایش یافت به عبارت دیگر عدم تعادل ها در اقتصاد می تواند عامل افزایش تورم باشد.

,

وی تصریح کرد: البته برعکس این امر هم می تواند صورت گیرد به گونه ای که واردات کالاها از سایر کشور ها به صورت بی رویه انجام گیرد در نتیجه آن عرضه کالا نسبت به تقاضا بالا رود و قیمت ها کاهش یابند.

,

اکبری فرد افزود: تاثیر بهره وری در افزایش عدم تعادل ها می تواند به صورت ناگهانی سبب بالا رفتن عرضه محصولات شود در این صورت اقتصاد با کمبود تقاضا رو به رو می شود و نمونه آن را می توان در عرضه میوه های فصلی مشاهده کرد.

,

ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی در اثر مدیریت ضعیف اقتصاد

, ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی در اثر مدیریت ضعیف اقتصاد,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان یادآور شد: کشورهایی که ثبات اقتصادی ندارند عوامل ایجاد عدم تعادل های اقتصادی در آن ها به وفور مشاهده می شود.

,

وی گفت: بسیاری از کشورها توانایی دفع سریع عدم تعادل های اقتصادی را دارند اما در برخی دیگر این عوامل بلند مدت شده و اقتصاد ضعیف می شود، امکان دارد این عوامل از یک بخش به بخش دیگر سرایت کنند.

,

اکبری فرد عنوان کرد: مدیریت قوی اقتصاد و ابزارهای قدرتمند می توانند عدم تعادل ها را به تعادل اقتصادی تبدیل کنند البته باید توجه داشت در صورت عدم درمان این بیماری، اقتصاد کشور می تواند با یک بحران جدی رو به رو می شود.

,

این کارشناس اقتصاد در پایان تاکید کرد: ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی از جمله اثرات ایجاد بحران های اقتصادی در کشور است که پایه های اقتصاد را متزلزل می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه