اخبار داغ

۱۳ هزار سالمند در بیجار زندگی می کنند/ بیجار پیرترین شهر استان کردستان است

۱۳ هزار سالمند در بیجار زندگی می کنند/ بیجار پیرترین شهر استان کردستان است
مدیر شبکه بهداشت و درمان بیجار با اشاره به آمارهای استخراج شده از سامانه سیب بیان داشت: در شهرستان بیجار بیش از سیزده هزار نفر سالمند زندگی می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، وجود سالمندان در هرخانواده نعمت های بزرگی هستند که سرد و گرم روزگار را چشیده اند و زحمتکشان دیروز و چشم وچراغ منازل در  جامعه کنونی ماهستند.حال که به این  دوران رسیده اند ، انتظار تأمین نیازهای، معنوی و تکریم از سوی خانواده، جامعه را دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

 

,

سالمندی، مصیبتی جانکاه نیست که به آن با دیدی منفی بنگریم و برایش متأسف باشیم. این دیدگاه که آدمی، پیری و سالمندی را تنها از دید ضعف قوا و انحطاط بدن یا ضعف دید و گوش و دیگر حواس مورد توجه قرار دهد، اشتباهی بس بزرگ است. ارزش سالمندی تا بدان جاست که رسول اکرم صلی الله علیه و آله ، سالمندان را مایه برکت، و وجود آنان را در میان خانواده و جمع، همانند پیامبر در میان امت به شمار آورده اند.

,

 

,

 سالمندی، مرحله ای از مراحل عمر، همراه با زیبایی هایی است که بیشتر افراد به دلیل ناآگاهی یا نداشتن زمینه مناسب، با نگرانی و تأسف با آن برخورد می کنند و به آن حساسیت نشان می دهند. سالمندی، دوران برداشت محصول زندگی است که آدمی حاصل تلاش و فعالیت سال های عمر دراز و طولانی خود را در پیش رو می یابد.

,

 

,

روزگار می گذرد و آنچه که از این ایام و خاطرات جوانی به یادگار می ماند خاطرات خوب و بدی است که در ذهن هرکس نقش بسته است طبق آیات و روایات والدین دارای جایگاه ویژه ای هستند و این جایگاه باید توسط همان جوانانی که سالمندان فردا هستند حفظ شود.

,

 

,

در دین مبین اسلام نیز توصیه فراوانی به احترام و توجه به سالمندان شده است، تا جایی که پیامبر گرامی اسلام (ص) در احادیث متعددی ضرورت احترام به افراد سالمند را به امت خود متذکر شدند و فرمودند: تکریم والدین امری واجب است و این احترام باید همیشه ادامه داشته باشد.

,

 

,

در احادیث فراوانی نیز که از سوی پیشوایان بزرگ اسلام وارد شده، تکریم و احترام سالمندان، از وظایف اخلاقی و حقوقی مردمان شمرده شده است. ادای این مسئولیت، علاوه بر این که منافع و مزایای تربیتی و دنیایی دارد، برای خدمت‌گزاران نیز اجر و پاداش معنوی و اخروی همراه خواهد داشت.

,

 

,

سالمندان، گنجینه‌هایی گران‌بها از تجربه‌های بسیار و اندوخته‌های گران‌بارند. این تجربه و اندوخته سالمندان، می‌تواند راهنما و راه‌گشای جوانان و کسانی باشد که هنوز در سراشیبی مشکلات زندگی، تجربه‌ای نیندوخته و اندوخته‌ای ندارند. چه بسا با مشورت و راهنمایی یک سالمند توانا و مهربان، می‌توان از بسیاری از ضررها در خانواده و حتی جامعه جلوگیری کرد. از این رو، قشر سالمند جامعه، برای جوانان و حتی میان‌سالان، بهترین هادی و راهنما هستند و شایسته است بر توانمندی‌هایشان ارج نهاد و از تجربیاتشان، چراغی فرا روی راه آینده برگزید.

,


میزان شاخص سالمندی در شهرستان بیجار 70.4 است

,
, میزان شاخص سالمندی در شهرستان بیجار 70.4 است, میزان شاخص سالمندی در شهرستان بیجار 70.4 است,


مدیر شبکه بهداشت و درمان بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: دوران پس از 60 سالگی را آغاز دوران سالمندی برمی‌شمارند و این مرحله از عمر، دوران سوم زندگی است.

,
,

 

,

وی افزود:در این دوران همان زن یا مردی که خود را زمانی صاحب قدرت و نفوذ می‌دانست،خود را تنها و بدون قدرت می‌یابد و این ناراحتی گاهی به حوادثی نامناسب می‌انجامد و موجب ناراحتی روانی سالمندان است.

,

 

,

جعفری با اشاره به آمارهای استخراج شده از سامانه سیب بیان داشت: در شهرستان بیجار بیش از سیزده هزار نفر سالمند زندگی می کنند.

,

 

,

وی ادامه داد: شهرستان بیجار از نظر رشد و پیری جمعیت در  سطح استان درصدر قرار دارد و شاخص سالمندی در این سامانه ۷۰/۴ است.

,

 

,

مدیر شبکه بهداشت و درمان بیجار با اشاره به ویژگی ها و حساسیت های  دوران سالمندی گفت: در این دوران سالمندان،با کاهش نسبی قوای جسمی و حساسیت های عاطفی و روحی مواجه هستند که نیازمند توجهات ویژه خانواده  و جامعه می باشند.

,

 

,

جعفری ادامه داد: احساس تنهایی به خصوص در مواردی که شخص شاهد از دست دادن یکی از دوستان، بستگان و هم سن و سالان و افراد همدوره خویش است، از ویژگی‌های دیگر این دوران است که مراکز جامع سلامت کلاسهای ۴ دوره ایی مهارت آموزی برای مواجه با این احساسات را برنامه ریزی کرده است .

,

 

,

این مسوول بیماری های قلبی وعروقی را از شایع ترین بیماری های سالمندان نام برد واظهار داشت: با توجه به شایع شدن این بیماری در میان سالمندان، غربالگری بیماری های قلبی وعروقی و مجموعه آزمایشات این بیماری بصورت رایگان در مراکز جامع سلامت انجام می شود.

,

 

,

وی ادامه داد: سرطان پستان در میان بانوان و سرطان کلورکتال در بین آقایان از شایع ترین بیماری های دوره سالمندی است.

,

 

,

جعفری در پایان تاکید کرد:آغوش گرم خانواده سلامت روانی سالمندان را تضمین می کند و بخش عمده ای از مشکلات این قشر را مرتفع می نماید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه