اخبار داغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مطرح کرد؛

صادرات ۳۵۹ تن زعفران طی سال گذشته/ زعفرانکاران اسیر تبلیغات و جوسازی دلالان نشوند

صادرات ۳۵۹ تن زعفران طی سال گذشته/ زعفرانکاران اسیر تبلیغات و جوسازی دلالان نشوند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: جای تاسف است که می شنویم کسانی که امروز منافعشان از ایجاد بورس زعفران به خطر افتاده، می گویند کاری می کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی صبح امروز در نشست هم اندیشی زعفران که در سالن اجتماعات فرمانداری تربت حیدریه برگزار شد، اظهار کرد: بورس زعفران و شفاف سازی هم برای کشاورز، هم برای واسطه ها و هم برای تاجری که می خواهد یک نگاه منطقی به بازار داشته باشد، روشی نوین و مفید می باشد و لذا خطاب به کسانی که از عملکرد بورس انتقاد دارند، می گوییم شما چه سابقه خوبی از زعفران قبل از اینکه بورس زعفران ایجاد شود، در ذهن تان دارید؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان اینکه تعریف و برنامه ما از زعفران دربرگیری منافع ملی حاصل از تولید و صادرات آن می باشد و نه نفع یک گروه خاص، گفت: قبل از بورس هیچ سابقه درخشانی از زعفران در ایران به چشم نمی خورد و در عین حال ادعا نداریم با ورود بورس تمام مشکلات زعفران کاران را توانستیم برطرف کنیم.

,

اورانی با تاکید بر اینکه زعفرانکاران نباید اسیر تبلیغات و جوسازی دلالان شوند، افزود: جای تاسف است که می شنویم کسانی که امروز منافعشان از ایجاد بورس زعفران به خطر افتاده، می گویند کاری می کنیم سازمان تعاون روستایی زعفران حاصل از خرید توافقی را به دریا بریزد و یا روز دیگر ادعا می کنند که کاری می کنیم بورس زعفران موفق نشود.

,

رئیس سازمان جهان کشاورزی خراسان رضوی به ظرفیت های علمی و تحصیل کرده تولید کنندگان زعفران اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می کنیم نخست شهرستان هایی که دست‌ اندرکار زعفران هستند، زعفران کاران تحصیل کرده یا فرزندان تحصیلکرده آن ها را شناسایی و برای این افراد کارگاه های آموزشی آشنایی با ادبیات و الفبای بورس را دایر کنید زیرا با این شیوه قادر خواهیم بود زعفرانکاران را به سلاح علم روز تجهیز و در نتیجه قادر شویم از این ظرفیت جدید یعنی بورس کالایی زعفران به نحو مطلوب استفاده کنیم.

,

وی بیان کرد: بر اساس آمار گمرک، میزان صادرات پارسال زعفران ۲۸۱ تن بود و در نیمه نخست امسال نیز ۷۸ تن صادرات زعفران داشتیم و اگر ما این 2 رقم را کنار هم بگذاریم و با میزان تولید زعفران مقایسه کنیم، در واقع زعفرانی نباید موجود باشد.

,

اورانی تاکید کرد: اگر سطح زیر کشت ۱۱۴ هزار هکتار زعفران در کشور را ملاک بگیریم، ۹۰ هزار هکتار به خراسان رضوی و ۱۵ هزار هکتار هم به خراسان جنوبی اختصاص دارد و از این روی با همه تبلیغات غیرواقعی که می گویند: اینک زعفران در همه جای کشور کشت شده، از این عدد فقط ۹ هزار هکتار باقی می ماند که حدود 6 هزار هکتار آن در خراسان شمالی کشت می شود.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به این نکته مهم نیز اشاره کرد و افزود: اگر زعفران تا چند سال پیش صرفا به عنوان یک ادویه به جهان صادر می شد، امروز از مرز ادویه و طعم دهنده غذا گذشته و به عنوان یک دارو مطرح و صادر می شود و این یعنی یک ارزش افزوده جدید که ایجاد شده است.

,

وی بیان کرد: حالا ما این میزان ۴۰۰ تن تولید را اگر به جمعیت جهان تقسیم کنیم، باید دنبال ظرفیت‌های تولید جدید برویم و لذا تولیدکننده ما باید نگاهش به بازارهای بیرون باشد و خود را محدود به مصرف داخلی نکند.

,

79 درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره 90 هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.

,

بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.

,

یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده، زعفران می باشد، که از مجموع 70 هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، 21 هزار هکتار آن به تربت حیدریه و زاوه اختصاص دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه