اخبار داغ

رد پای پول‌های کثیف در قانون حداقلی و ناقص/ تمایز شفافیت در هزینه کرد با استانی شدن

رد پای پول‌های کثیف در قانون حداقلی و ناقص/ تمایز شفافیت در هزینه کرد با استانی شدن
"پول کثیف" اصطلاحی است که با انتخابات در کشور عجین شده اما مسئولین و نمایندگان عنوان می‌کنند قانونی برای مبارزه با پول‌های کثیفِ دخیل در انتخابات وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آناج؛ تاثیر ثروت و پول‌های هنگفت در انتخابات موضوع چالش برانگیزی بوده که همواره انتخاب برخی افراد را در سیبل انتقادات قرار داده است. در برخی انتخابات و به ویژه در برخی مقاطع، کفه انتخاب به سمت کاندیدایی که در موضع ثروت و قدرت بوده و یا جریان‌های ثروت از وی حمایت می‌کردند، سنگینی کرده و گاه همین مساله در انتخابات بسیار تاثیرگذار بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

خرید رای، برگزاری ضیافت‌های مفصل و تبلیغات گسترده، محصول پول‌های هنگفتی است که در هنگام انتخابات وارد عرصه می‌شود و جالب اینجاست که در برخی از اوقات این مبالغ از جیب کاندیداهای مورد نظر خرج نمی‌شود بلکه جریانات و نفرات دیگری در پسِ پرده‌ی  تامین هزینه‌ها هستند که البته این کارها در راه خیر و محض رضای خدا انجام نمی‌شود. به عنوان مثال برخی آمارها طی سالهای گذشته نشان می‌داد که کفِ هزینه برای تبلیغات مجلس یک میلیارد تومان است در حالی که بسیاری از کاندیداها مستقلا چنین هزینه‌ای ندارند.

,

اینجاست که پای جریان‌های ثروت به میان می‌آید و این جریان‌ها سرمایه‌گذاری خود را آغاز می‌کنند! مسلما اگر کاندیدای احتمالی در انتخابات مجلس و شورای شهر انتخاب شود در پسِ پرده ملزم است جواب چنین محبت‌هایی را با استفاده از قدرت و اعمال نفوذ خود بدهد که زمینه را برای دخالت و فساد توسط جریان‌های قدرت و ثروت فراهم می‌کند. جالب اینجاست که گاه این هزینه‌های انتخاباتی از طریق پولهای کثیفی که از قبال پولشویی به دست آمده نیز تامین می‌شود.

,

پول‌هایی که منشا آنها مشخص نیست

,

اصطلاح "پول کثیف" در سالهای اخیر با انتخابات عجین شده و اگر پول‌ کثیف را محدود نکنیم باید اذعان کرد که تمام مبالغی که در انتخابات هزینه می‌شود اما منبع و منشا آن مشخص نیست را می‌توان پول کثیف نامید. همین عدم مشخص بودن منشا پول‌ انتخابات باعث شده تا برخی کاندیداها در آستانه انتخابات با ترفند پول پاشی آرایی را به سبد خود راهی کنند که در نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد. 

,

نبود قانون نظارت بر پول انتخابات و خلایی که در این خصوص وجود دارد بسیاری از کارشناسان را نگران کرده که در انتخابات آتی این مساله نتایج را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد و به جای افراد شایسته کسانی صاحب کرسی نمایندگی شوند که می‌توانند پول بیشتری را خرج کنند و کاندیداهایی که چنین توانی ندارند و تحت حمایت جریان‌های ثروت نیستند علی‌رغم شایستگی از انتخاب باز بمانند.

,

سخنگوی شورا نگهبان که نظارت بر روند انتخابات و تایید صلاحیت کاندیداها را برعهده دارد نیز خلا قانونی در خصوص نظارت بر پول‌های انتخابات و شفافیت انتخابات را تایید می‌کند و این نظارت را در گرو تصویب مجلس می‌داند.

,

قانون انتخابات، ناقص و حداقلی!

,

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان چند روز قبل در نشست خبری درباره نقش شورای نگهبان در مبارزه با پول کثیف در انتخابات گفت: ملاک و میزان برای شورای نگهبان قانون انتخابات است که محور اصلی آن نبود مفاسد اقتصادی و اخلاقی و عدم مخالفت با حاکمیت است. درخصوص نقش پول در انتخابات که همه مسئولان و مردم نگران هستند نیازمند قوانین بهتری هستیم و شورا تلاش می‌کند با اختیارات قانونی در جاهایی که پول در انتخابات نقش، موثر در انتخابات دارد و انحرافی را ایجاد کرده برخورد کند.

,

وی ادامه داد: قانون انتخابات ما ناقص و حداقلی بوده و در مواردی مانند حوزه تبلیغات و هزینه‌های انتخاباتی به نوعی ساکت است و نیازمند قانون جامع هستیم. متاسفانه هر چه تلاش کردیم دستمان خالی است لذا می‌خواهیم مجلس هر چه زودتر در این خصوص عمل کند.

,

سخنگوی شورای نگهبان به نوعی نظارت بر پول‌های کثیف را منوط به تصویب مجلس درباره قانونی در این خصوص دانست و با این اوصاف و با توجه به فرار نمایندگان فعلی از طرح‌هایی مانند شفافیت آرا بعید می‌رسد که طرح شفافیت در انتخابات و نظارت بر پول‌های کثیف در مجلس دهم به تصویب برسد.

,

تمایز شفافیت در هزینه کرد با استانی شدن

,

محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با آناج در خصوص عدم شفافیت هزینه‌کرد کاندیداهای مجلس اظهار داشت: قانون اصلاح انتخابات که تحت کلیات استانی شدن انتخابات مطرح شد، با وجود برخی پیشنهادات برای ایجاد شفافیت، به دلیل عدم تصویب کلیات طرح نیز رد شد.

,

وی ادامه داد: اگرچه موارد اصلاحی کافی نبود اما باز هم برای شفافیت مطلوب بود. شورای نگهبان طرح استانی شدن انتخابات را به دلیل ایراداتی رد کرده و به مجلس بازگرداند. به نظر می‌رسد مجلس باید طرح هزینه کرد و شفافیت هزینه‌های انتخاباتی را از استانی شدن انتخابات جدا کند تا در فرصت باقیمانده تصویب شود.

,

نماینده مردم تبریز تاکید کرد: البته بنده معتقدم باید فراتر از این برای تغییرات قوانین انتخابات عمل کرد چون قانونگذار که مجلس است، خود مشارکت در انتخابات دارد نمی‌تواند به موقع در این خصوص ورود پیدا کرده و تصمیم بگیرد و سلامتی انتخابات هنگام تبلیغ را تضمین کند.

,

وی تصریح کرد: شورای نگهبان صیانت از آرا پای صندوق‌های رای را برعهده دارد و در این زمینه نیز قوانین سفت و سختی وجود دارد اما درباره سلامت به هنگام تبلیغات شورای نگهبان وظیفه‌ای ندارد و گاهی حتی خرید و فروش آرا با همان پول‌های به اصطلاح کثیف دیده می‌شود که باید قوانین سختی برای آن تصویب شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه