اخبار داغ

در گفتگوی تفصیلی با فرماندار تبریز مطرح شد؛

مسئولین قبلی در هر برهه ای باید پاسخگوی زمان مسئولیت خود باشند / منفعت طلبی های شورای شهر بیشتر فردی است تا سیاسی

مسئولین قبلی در هر برهه ای باید پاسخگوی زمان مسئولیت خود باشند / منفعت طلبی های شورای شهر بیشتر فردی است تا سیاسی
مهدوی فرماندار تبریز با حضور در تحریریه سایت خبری تبریزبیدار پاسخگوی مسایلی در حوزه سیاسی و اجتماعی شد که مشروح آن آورده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تبریز بیدار؛بهروز مهدوی فرماندار کلانشهر تبریز با حضور در تحریریه تبریزبیدار پاسخگوی پاره ای از مسایل در حوزه های سیاسی واجتماعی شد. این گفتگوی یک ساعته پیرامون موضعات گریبانگیر جامعه تبریز از جمله حاشیه نشینی، ساخت و سازهای بحث برانگیز وآلاینده های هوا بود که در ادامه رنگ و بوی انتخاباتی و شورای شهر به خود گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  تبریز بیدار,

ماحصل این گفتگو به شرح ذیل است:

,

حاشیه نشینی در نتیجه توزیع ناعادلانه ثروت و مهاجرت روستاییان به امید یافتن شغل است

,

تبریزبیدار: حاشیه نشینی از جمله مسایلی است که سال ها است تبریز با آن گریبانگیر است و هر دولت و شهرداری که سر و کار می آید حرف هایی می زنند و می روند. تدبیر شما برای اصلاح این بافت چیست؟

,

حاشیه نشینی یک پدیده اجتماعی بوده و در تمام دنیا وجود دارد و در اکثر کلانشهر های ایران چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن وجود داشته و دارد .

,

 

,

 

,

برای پدیده حاشیه نشینی دلایل متعددی می توان بیان کرد؛ از جمله عوامل حاشیه نشینی بحث های کلان شامل ساختار، توزیع نا عادلانه ثروت و قدرت و امکانات است که باعث شده تعدادی در فقر زندگی کنند.

,

با کوچ روستاییان به شهرها برای تصرف مسکن، حاشیه نشینی به وجود آمده است. روستاییان با فکر اینکه به شهرها کوچ کرده و از درآمد بهتری بر خوردار شده و شغل مناسبی پیدا می کنند به حاشیه نشینی روی آورده و بعد از اینکه ساکن شدند مشکلات زیادی گریبانگیر آنها می شود و بحث آسیب های اجتماعی اصولا در مناطق حاشیه نشین بیشتر اتفاق می افتد.

,

مسائل اقتصادی و توجه بیشتر به مرکز و بی توجهی به پیرامون باعث تشدید حاشیه نشینی می شود. روستاییان با این فکر که اگر به شهر ها کوچ کنیم گرفتار فقر نمی شویم و در در شهرها شغل مناسبی پیدا نمی کنند اما به دست فروشی، سیگار فروشی، فروش پوست گوسفند و مشاغل سطح پایین جامعه روی می آورند و وقتی به این مشاغل دست پیدا می کنند احساس نابرابری کرده و در برخی مناطق برای جبران این نابرابری ها گاها به خرید و فروش مواد مخدر می پردازند تا به ثروت کلان دست پیدا می کنند که این موضوع در برخی مناطق تبریز مشهود بود.

,

 

,

 

,

حاشیه نشینی اساسا وجود خواهد داشت پس باید به مناطق امن سوق دهیم

,

نظریه پردازان نیز به این نتیجه رسیده اند که حاشیه نشینی اساسا وجود خواهد داشت چرا که توجه بیش تر به مرکز شهر و بی توجهی به پیرامون، توزیع نا عادلانه ثروت و فقر باعث پیدایش آن می شود پس بهتر است به جای اینکه در مناطق نا امن و روی گسل برای ساخت و ساز مجوز داده می شد در جنوب شهر تبریز، مناطق سهند و اندیشه مجوز داده می شد تا حاشیه نشینی به مناطق امن منتقل شود.

,

امروز حدود ۵۰۰ هزار نفر در تبریز مناطق حاشیه نشین زندگی می کنند،: دلسوزی های بیجا در مقاطع قبلی باعث بروز آن شده و بهتر بود به جای صدور مجوز ساخت و ساز در حاشیه اتوبان پاسداران، در مناطق امن مکان داده می شد.

,

اخیرا آقای رشیدی(مجری برنامه مطالبه) حرف های بنده در یک جلسه را درست متوجه نشده بود و یادداشتی در نقد من نوشته بود که لازم است بطور دقیق و کامل سخنان مرا بخواند نه اینکه بخشی از آن را مطالعه کرده و قضاوت کند.

,

اگر به جای ریزش کوه در باغمیشه، سیل و زلزله اتفاق می افتاد فاجعه انسانی به بار می آمد

,

تبریزبیدار: در برخی مناطق تبریز شاهد ساخت و سازهای غیراصولی و حادثه آفرین هستیم که نمونه آن در ریزش کوه در شهرک باغمیشه دیده شد. تا کی باید مسئولین از پاسخگویی فرار کنند؟

,

شیب تند، دخالت انسان در کوه، نرم بودن خاک و لایه های رسوبی عامل ریزش کوه در شهرک باغمیشه بود. امروز  ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه لازم است تا شیب کوه در آن منطقه کم شود. اگر به جای ریزش کوه در شهرک باغمیشه، رانش کوه، سیل و زلزله اتفاق می افتاد فاجعه انسانی به وجود آمده بود چون زمین پایداری مناسبی در آن محل ندارد.

,

مسئولین قبلی در هر برهه ای باید پاسخگوی زمان مسئولیت خود باشند

,

مسئولین قبلی باید در هر زمانی پاسخگوی زمان مسئولیت خود باشند. در سال ۷۹ شهرداری شهرک باغمیشه را تحویل گرفته است،  اگر آن زمان تراس بندی می شد امروز  ریزش کوه اتفاق نمی افتاد.

,

قدیم الایام خانه به عنوان یک مامن برای خانواده شناخته می شد ولی اکنون به ثروت تبدیل شده و همه به فکر جنبه اقتصادی آن هستند.

,

واحد های آلاینده غرب تبریز تا پایان سال به استاندارد های جهانی می رسند

,

تبریزبیدار: برخی کارخانه ها و واحدهای صنعتی از جمله پتروشیمی و پالایشگاه و... مشکلات زیست محیطی از جنبه آلایندگی هوا برای مردم درست کرده اند. راهگکار صحیح این موضوع چیست؟

,

ابتدا باید بگویم پتروشیمی و پالایشگاه از نعمت های اقتصادی شهر تبریز هستند و در بحث اقتصادی و در آمدزایی به شهر کمک می کنند. با تولید بنزین یورو ۶ و یورو ۵ و با پرداخت مالیات هزار میلیارد تومانی در سال و همچنین اشتغالزایی، عامل رونق اقتصادی شهر هستند.

,

واحد های آلاینده غرب تبریز تا پایان سال به استاندارد های جهانی می رسند و پالایشگاه تبریز نیز به عنوان واحد سبز نمونه کشوری بوده که از جهت رعایت مسایل زیست محیطی برای دیگر پالایشگاه های کشور الگو است.

,

تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخابات، رصد می شود

,

تبریزبیدار: همانطور که مستحضر هستید امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم و فرمانداری هم متولی اجرای آن است. تمهیدات شما برای اجرای این مهم چیست و چه تبیینی برای شائبه دخالت مجریان علیه یا له کاندیداها دارید؟

,

بر اساس اصل ۲۵ قانون انتخابات، تنها تشکیلات مجری انتخابات وزارت کشور است و جنبه حاکمیت داشته و نظارت کننده است و ما هم به عنوان رئیس هیات اجرایی قطعا یک ساختاری در قانون داریم و ایجاد کننده امنیت و مجری انتخابات هستیم.

,

با تمام توان انتخابات را قانون مند، سالم و امانت دارانه برگزار می کنیم. در عمل باید برای مردم ثابت کنیم تا انتخابات را قانون مند و رقابتی برگزار می کنیم و تمامی کاندیداها انتظار دارند ما امانت دار باشیم.

,

کسانی که ثبت نام می کنند باید صلاحیت داشته باشند و کسانی که تبلیغات زود هنگام کنند تخلف محسوب شده و اعمال آنها ثبت و ضبط  می شوند و بر رفتار آنها نظارت می کنیم.

,

در هیات اجرایی سوابق تمام کاندیداها بررسی شده و از چهار مرجع استعلام کرده که منجر به تایید یا رد صلاحیت آنها از سوی هیات اجرایی می شود.

,

کسانی که با حضور در بعضی از مجالس و یا تبلیغات تجاری، قبل از موعد قانونی تبلیغات داشته باشند، بدانند که فعالیت های آنها رصد می شود.

,

کارمندان دولت فقط با اخذ مرخصی یا خارج از وقت اداری حق حضور در ستادهای انتخاباتی دارند

,

در مورد شائبه دخالت در انتخابات هم بگویم که ما مجریان اعم از فرمانداران، بخشداران و... به هیچ وجه حق حضور در برنامه های انتخاباتی یا صحبت علیه یا له کاندیداها نداریم اما کارمندان دولت می تواند بعد از وقت اداری یا با گرفتن مرخصی در ستادهای انتخاباتی حضور یابند به شرطی که از بیت المال و امکانات دولتی هزینه ای نشود.

,

 

,

 

,

منفعت طلبی های شورای شهر بیشتر فردی است تا سیاسی

,

تبریزبیدار: فرمانداری بعنوان بازوی نظارتی شورای شهر است. گاهی حس می شود شورای شهر دچار معاملات سیاسی شده و از منافع شهری غافل می شوند. در این مورد چه دیدگاهی دارید؟

,

در وظایف شورای شهر هیچ گونه مسایل سیاسی نیامده اسن. شوراها برای نظارت برعملکرد شهرداری، عزل و نصب شهردار و برای تسریع در امور فرهنگی و اجتماعی تشکیل می یابند و نباید در امور اجرایی دخالتی داشته باشد. اینکه شورا گاهی سیاسی می شود را قبول دارم اما اغلب این منفعت طلبی ها در حوزه فردی است نه سیاسی.

,

شهرداری تبریز ۴۵۰۰ نفر ظرفیت نیرو دارد اما ۱۲۵۰۰ نفر کار می کند

,

مردم نگران قومی و قبیله ای شدن شهرداری هستند

,

مردم نگران این هستند که شهرداری قومی و قبیله ای شده و که هر فردی یا عضو شورایی در هر دوره، نیروهایی را به شهرداری بیاورد. امروز ظرفیت نیرو در شهرداری تبریز ۴۵۰۰ نفر است ولی در حال حاضر ۱۲۵۰۰ نفر در آن مشغول هستند.

,

وزارت کشور نامه ای ارسال کرده و استفاده از هر گونه نیروی جدید را منع کرده اما اگر شهرداری می خواهد نیرو جذب کند، باید  کارهای خود را به بخش خصوصی محول کند و به صورت کار حجمی و با الزامات قانونی حرکت کند.

,

بر اساس اعلام سازمان قطار شهری تبریز، آبدار بازنشسته است

,

تبریزبیدار: در مورد مدیران بازنسشته ای که همچنان سر کار هستند، چه اقداماتی می شود، مخصوصا اینکه نامه بازنشستگی یکی از این مدیران در فضای مجازی منتشر شد.

,

سابقه خدمتی آقای آبدار(مدیر کل میراث فرهنگی) تمام شده اما ممکن است برخی سوابق بصورت غیررسمی بوده است هر چند در نامه استعلام از مدیرعامل قطار شهری اعلام شده که بازنشسته است.

,

در کل هر مدیری بازنشسته ای که سرکار باشد، تخلف کرده است و باید به جوانان میدان دهند، البته در کنار جوانگرایی هم باید از تجربیات و مشاوره های مدیران باتجربه بهره برد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه