اخبار داغ

نشنال اینترست:

اسقاط پهپادآمریکایی توسط ایران تمایل دیدار با روحانی را بیشتر کرد

اسقاط پهپادآمریکایی توسط ایران تمایل دیدار با روحانی را بیشتر کرد
با وقوع بحران های متعدد در عربستان سعودی و پاسخ های حداقلی واشنگتن به آنها، متحدان ایالات متحده امریکا ممکن است نیاز به ارزیابی مجدد برنامه های احتمالی خود داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «ایلاد شاویت» با عنوان « بحران عربستان سعودی، نشان دهنده تغییر سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا» منتشر نموده است. نویسنده این مقاله معتقد است متحدین امریکا باید برنامه های خود را مجددا ارزیابی کنند و دیگر امید چندانی به حمایت امریکا از خود نداشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
متن کامل مقاله در ادامه آمده است.
,
 
,
پاسخ بی رمق ایالات متحده امریکا به حملات علیه تأسیسات آرامکو عربستان سعودی، نشان دهنده تغییری چشمگیر در سیاست خارجی ایالات متحده امریکاست و متحدین آن باید درک کنند که  آمادگی واشنگتن برای سرمایه گذاری در منابع نظامی و اقتصادی جهت دفاع از امنیت متحدین خود در حال کاهش است.
,
 
,
در حالی که رئیس جمهور دونالد ترامپ این تغییر را با طرح ایدئولوژی و شعار اعلام کرد، نگرش رئیس جمهور باراک اوباما نسبت به متحدین امریکا به عنوان «موج سواران» منشا آن بود. امروزه بسیاری از سیاستمداران از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در مورد کاهش مسئولیت ایالات متحده در برابر متحدان اتفاق نظر دارند اما باید گفت که این رویکرد می تواند پیامدهای مهمی برای سیستم اتحاد جهانی در پی داشته باشد.
,
 
,
اکنون کسی نمی تواند در مورد تمایل واشنگتن به عدم دخالت در درگیری های خارجی بدون مراجعه به درگیری های طولانی، پرهزینه و بی شائبه آن در افغانستان و عراق بحث کند. به همین دلیل بحث در مورد هرگونه اقدام احتمالی نظامی برای آمریکایی ها دشوار شده است، به جزء حملات هواپیماهای بدون سرنشین علیه گروه های تروریستی بین المللی.
,
 
,
به نظر می رسد گزینه هایی مانند جنگ نظامی تمام عیار تا حد زیادی از گفتمان ایالات متحده امریکا حذف شده است زیرا عموم مردم و تصمیم گیران ایمان چندانی به توانایی واشنگتن جهت انجام عملیات نظامی خارجی ندارند. این امر دست تصمیم گیرندگان ایالات متحده را بسته و مانع استفاده قاطع از نیروی نظامی در خارج از مرزها می شود. باید گفت اعتبار کم تهدیدات واشنگتن علی رغم لفاظی های رهبران آن، به بازیگران یاغی و آشوبگر فرصت فعالیت بیشتر داده است.
,
 
,
باید گفت وقتی صحبت از متحدین می شود، ترامپ بر موضوع انتزاعی نظم جهانی متمرکز نیست. در حال حاضر کاخ سفید طرفدار فروش سلاح به متحدان مورد تهدید امریکاست به جای اینکه نیروهای نظامی خود را در خاک آنها مستقر کند،  با این امید که فروش اسلحه های گران قیمت به متحدین باعث می شود آنها بتوانند از خود دفاع کنند (ضمن بهره مند شدن اقتصاد ایالات متحده از آن و کمک به انتخاب مجدد وی در سال ۲۰۲۰ و ادامه این روند). اما همانطور که از مداخلات عربستان سعودی در یمن مشهود است، حتی گرانترین و پیشرفته ترین سیستم های تسلیحاتی قادر به مقابله با تهدیدات استراتژیک نخواهند بود اگر در چارچوب یک استراتژی منسجم توسط نیروهای ذیصلاح به کار برده نشوند.
,
 
,
این باور که ایالات متحده امریکا اکنون مستقل از انرژی است کاملاً صحیح نیست، با این وجود در شکل دادن به سیاست خارجی آمریکا مهم است زیرا رئیس جمهور به آن معتقد است.
,
 
,
مطمئناً، بازارهای نفت هنوز جهانی هستند بنابراین قیمت در ایالات متحده از عرضه و تقاضا در سراسر جهان جدا نیست. با این حال، این واقعیت که بسیاری از بزرگترین تأمین کنندگان انرژی جهان - از جمله ایالات متحده و روسیه که از نظر تولید از عربستان سعودی پیشی گرفته اند - در خاورمیانه نیستند، قطعاً اهمیت نسبی منطقه را در بازار نفت کاهش می دهد.
,
 
,
به همین دلیل امریکا به اقدامات ایران در منطقه پاسخ حداقلی داده است. با وجود خروج ترامپ از توافق برجام و تحمیل سیاست فشار حداکثری به تهران، بعید است که ایران تسلیم خواسته های ایالات متحده شود و محتمل تر این است که به مقاومت ادامه داده و امریکا را مجبور به عقب نشینی کند. تهران از زمانی که متوجه شد امریکا هر اقدامی را جهت جلوگیری از رویارویی نظامی انجام می دهد در مقابل واشنگتن بی پروا شده از جمله به هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در خلیج فارس حمله نمود. در حقیقت، حمله ایران به هواپیماهای بدون سرنشین امریکا و سایر اقدامات آن، تمایل ترامپ برای دیدار با رئیس جمهور حسن روحانی و حل و فصل اختلافات بین دو کشور را افزایش داده است.
,
 
,
سوال اکنون این است که سایر متحدین ایالات متحده امریکا چه درسی باید از حملات حوثی های یمن به عربستان و پاسخ حداقلی واشنگتن به آن فراگیرند؟
,
 
,
درسی که باید فراگیرند این است که آنها باید برای مقابله با چالش های امنیتی خود آمادگی داشته باشند و فقط بر خودشان تکیه کنند. مطمئناً پرونده عربستان سعودی از بعضی جهات متفاوت از سایر متحدین بوده و باعث می شود امریکا از آن دفاع چندانی نکند.
,
 
,
عربستان سعودی در آمریکا در پی قتل روزنامه نگار جمال خاشقجی، جنگ در یمن و نقش درک شده آن در ۱۱ سپتامبر بسیار نامحبوب شده است. علاوه بر این، سیاست های نامنظم و عمدتا خودسرانه ولیعهد محمد بن سلمان و همچنین عملکرد ضعیف ارتش سعودی، احتمالاً مستحکم ترین طرفداران عربستان سعودی در واشنگتن را به مکث و بررسی مجدد روابط دوجانبه سوق داده است.
,
 
,
اما باید گفت که بحران عربستان سعودی، نشان دهنده تغییر سیاست خارجی ایالات متحده آمریکاست و قرار است پیامدهای فراتر از عربستان سعودی داشته باشد.
,
 
,
اسرائیل ممکن است دریابد که واقعیت های جدید سیاست خارجی ایالات متحده امریکا مبنی بر اینکه دیگر واشنگتن از متحدینی که در معرض تهدیدات استراتژیک قرار دارند دفاع نخواهد کرد، به ارزیابی مجدد نیاز دارد.
,
 
,
از آنجا که فرضیات دیروز درباره میزان تعهد ایالات متحده امریکا به متحدانش مورد تردید است، دشمنان امروز امریکا و متحدانش قطعا جسورتر می  شوند.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه