اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

سیستم خود اظهاری باید از نظام مالیاتی کشور حذف شود/ فرار مالیاتی به دلیل نبود بانک اطلاعاتی یکپارچه مودیان است

سیستم خود اظهاری باید از نظام مالیاتی کشور حذف شود/ فرار مالیاتی به دلیل نبود بانک اطلاعاتی یکپارچه مودیان است
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر نظام مالیاتی متکی به خود اظهاری است و مشکل آن این است که دچار کم شماری است یعنی مودیان کل درآمد خود را به طور شفاف ارائه نمی دهند و به نوعی گریز مالیاتی انجام می دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان؛ اظهار کرد: اجرای مالیات بر جمع درآمد اصل لازم الرعایه در نظام مالیاتی است و دلیل شکست نظام جامع مالیات بر در آمد در گذشته این است که یک نظام یکپارچه اطلاعاتی در کشور وجود ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: مشکل اصلی ما این است که بانک کامل اطلاعاتی مودیان مالیاتی نداریم که اگر این بانک اطلاعاتی وجود داشت به راحتی می توان بر اساس حجم و تعداد تراکنش مالیات دریافت کرد.

,

شیخی با بیان اینکه پرداخت مالیات باید براساس دو اصل عدالت محورِ توانایی پرداخت و انتفاع باشد، عنوان کرد: در حال حاضر نظام مالیاتی متکی به خود اظهاری است و مشکل آن این است که دچار کم شماری است یعنی مودیان کل درآمد خود را به طور شفاف ارائه نمی دهند و به نوعی گریز مالیاتی انجام می دهند.

,

وی بخش اعظم فرار مالیاتی را ناشی از خود اظهاری و کم اظهاری دانست و گفت: علاوه بر این بخش دیگری ازمشکلات ناشی از عدم اظهار است که در واقع دور زدن قانون است لذا اگر بخواهیم مشکل نظام مالیاتی حل شود باید یک بانک یکپارچه اطلاعاتی مودیان داشته باشیم که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی کشور به صورت مشترک می توانند آن را تشکیل دهند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: امروز بیش از 95 درصد سرمایه افراد در حساب های بانکی است و هر گونه جا به جایی پولی و مالی از همین طریق انجام می شود  لذا با استفاده از این گردش حساب ها می توان مالیات افراد را به خوبی وضع کرد ولی چون بانک ها مراوده اطلاعاتی با سیستم مالیاتی کشور ندارند پوشش کامل مالیاتی صورت نمی گیرد.

,

شیخی با انتقاد از نظام خود اظهاری در سیستم مالیاتی کشور، بیان کرد: متاسفانه هنوز بحث مشارکت در پرداخت هزینه های عمومی که به صورت تاریخی می توانست در جامعه پیاده شود ملکه عملی ذهنی مردم نشده است که همه بدانند این هزینه در واقع اخذ نیابت انجام فعالیت های عمومی برای مردم از طرف مردم است.

,

وی با بیان اینکه ایجاد مشارکت اجتماعی در تمام زمینه ها یک امر لازم است، خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت هم چون درآمد راحتی به نام نفت در جیب خود داشته است تا امروز نتوانسته است در خصوص اصلاح نظام مالیاتی کشور اقدامی انجام دهد و بحث مشارکت مردم در پرداخت هزینه های عمومی را در جامعه نهادینه کند.

,

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان مطرح کرد: برای نهادینه کردن فرهنگ پرداخت مالیات باید نظام آموزشی را اصلاح کنیم و فرزندان مااز همان کودکی باید بگیرند که پرداخت هزینه های بخش عمومی به عهده تک تک مردم است و هر که توانایی بیشتری دارد و از امکانات بیشتری استفاده می کند باید مالیات بیشتری بدهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه