اخبار داغ

تغییر لفاظی‌های خشن ولیعهد سعودی در مورد ایران!

عدم حمایت ترامپ از هرگونه برنامه جنگی با تهران/ جنگ عربستان سعودی با ایران تنها یک شوخی در خاورمیانه است

عدم حمایت ترامپ از هرگونه برنامه جنگی با تهران/ جنگ عربستان سعودی با ایران تنها یک شوخی در خاورمیانه است
ترکیبی از ظرفیت نظامی ضعیف عربستان سعودی، عدم تمایل آمریکا به شروع جنگی دیگر و نگرانی‌های اقتصادی مانند تأسیسات نفتی آرامکو، باعث شده تا ولیعهد سعودی طی هفته های اخیر لفاظی های خشن خود درباره ایران را تغییر دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ دو سال پیش، حاکم جوان و بی تجربه عربستان اطمینان داشت که می تواند ایران را از خاورمیانه محو کند، اما اکنون به دنبال گفتگو است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

به گفته trt، طی ماه گذشته بعد از حمله به تأسیسات نفتی آرامکو با موشک و هواپیماهای بدون سرنشین، تغییر واضحی در لحن خشن و زننده ضد ایرانیِ "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی رخ داده است.

, trt,

حوثی ها، دشمنان عربستان سعودی در یمن، مسئولیت حمله به این تأسیسات نفتی را بر عهده گرفتند، اما ریاض و واشنگتن به همراه بسیاری از کارشناسان معتقدند که تهران پشت حملات اخیر است.

,

در حالی که ولیعهد سعودی، ایران را متهم کرده اما هیچ عجله ای برای اعلان جنگ علیه تهران ندارد.

,

محمد بن سلمان طی مصاحبه 60 دقیقه ای با "نورا اودونیل" خبرنگار سی.بی.اس نشان داد که به دنبال راه حل مسالمت آمیزی با ایران (دشمن بزرگ پادشاهی) است و با بیان تنش های بین تهران و ریاض گفت: "راه حل سیاسی و مسالمت آمیز بهتر از راه حل نظامی است."

,

وی افزود: "این همان چیزی است که دونالد ترامپ و همه ما می خواهیم. این ایرانی ها هستند که بر سر میز مذاکره نمی نشینند."

,
 
,
, ,

 

,

شاهزاده با اشاره به چگونگی هدف قرار دادن "آرامکو" بزرگترین شرکت نفتی پادشاهی که چندین روز تأمین نفت را برای جهان تحت تأثیر قرار داد گفت: "جنگ با ایران می تواند منجر به بحران اقتصادی در جهان شود. ریاض در حال حاضر با راه اندازی عرضه اولیه عمومی (IPO) به دنبال فروش بخش مهمی از آرامکو است و جنگ می تواند شانس فروش خوب را کمرنگ کند."

,

برای ولیعهد جاه طلب که اشخاص برجسته خانواده سلطنتی سعودی را دستگیر و جنگ هزینه بری را در یمن آغاز کرده، صحبت در مورد گفتگو با ایران یک تغییر اساسی است.

,

چند سال پیش، محمد بن سلمان بدون در نظر گرفتن هرگونه مذاکره احتمالی با تهران درباره حیطه وسیع ایران در سراسر خاورمیانه از حمایت از رژیم اسد در سوریه تا نفوذ قدرتمند آن بر عراق با اکثریت شیعه و حزب الله لبنان می گفت.

,

محمد بن سلمان در اواخر آوریل سال 2017 طی مصاحبه ای طولانی که توسط تمام رسانه های سعودی پخش شد، گفت: "موضع ایران این است که "مهدی منتظر" می آید و برای ورود او باید محیطی پر برکت ایجاد شود و آنها باید کنترل جهان اسلام را به دست بگیرند."

,

از قتل خاشقچی تا ناکامی در جنگ یمن، اتفاقات زیادی در پادشاهی و خاورمیانه به قیمت تهدید ریاض و ولیعهد جوان آن رخ داده است. این امر، بن سلمان را وادار کرده تا لفظ خود نسبت به تهران که شبکه قدرتمندی را از آسیای مرکزی تا سواحل مدیترانه ایجاد کرده، عوض کند.

,

ایده محمد بن سلمان در سال 2017 این بود که جنگ پادشاهی را به سرزمین های ایران بکشاند.

,

او بسیار مطمئن به روزنامه انگلیسی گاردین گفت: "ما هدف اصلی رژیم ایران هستیم ... ما منتظر رسیدن جنگ به مرز عربستان سعودی نمی مانیم. در عوض، برای تحقق آن در ایران تلاش می کنیم."

,

اما این روزها، اوضاع کاملا برعکس اتفاق می افتد.

,

به گفته سازمان ملل متحد، ائتلاف جنگ یمن به رهبری عربستان سعودی که منجر به بزرگترین بحران بشریت در جهان شده، در مسیر مطلوب محمد بن سلمان پیش نرفته است. در عوض، سرزمین های پادشاهی مرتباً توسط حوثی های یمن مورد هدف قرار گرفته اند.

,
 
,
, ,

 

,

اکنون، ولیعهد عربستان به دنبال آتش بس است تا زمینه را برای خروج احتمالی از یمن فراهم کند. در طی مصاحبه ای با سی.بی.اس به نظر می رسید که وی خواستار پایان فوری جنگ است.

,

بن سلمان گفت: "امروز همه ابتکار عمل خود را برای یافتن راه حل سیاسی در یمن به کار می بندیم و امیدواریم که این امر به جای فردا، امروز اتفاق بیفتد."

,

کارشناسان دلایل مختلفی را برای تغییر سخنان محمد بن سلمان نسبت به ایران پیدا کرده اند.

,

یکی از آن دلایل، عدم حمایت آمریکا از جنگ احتمالی علیه ایران است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، متحد وفادار سعودی ها، محمد بن سلمان را به ویژه پس از عواقب قتل خاشقچی در جهان منزوی کرده است.

,

اخیرا، ترامپ از پشتیبانی هر برنامه جنگی با تهران خودداری کرده است. بسیاری از مقامات در واشنگتن نیز به دنبال پایان دادن به مداخله آمریکا در جنگ یمن هستند. دستیابی به راه حل مسالمت آمیز با رهبری حوثی ها، ائتلاف به رهبری عربستان را در برزخ قرار داده است.

,

دلیل دیگر این است که سعودی ها اشتیاقی به جنگی که پادشاهی تجربه نکرده، ندارند. ایران دارای کادرهایی از مبارزان با انگیزه بالا و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین نمایندگان شیعه در سراسر منطقه است.

,

از طرفی دیگر، سعودی ها ارتش بی تجربه ای دارند و برای دفاع از کشور خود اغلب به جنگجویان خارجی و سربازان آمریکایی متکی هستند. حوثی ها طی هفته جاری ادعا کردند که بیش از 2000 سرباز که برای عربستان سعودی می جنگیدند را اسیر کرده و 500 نفر دیگر نیز کشته یا زخمی شدند.

,

افرادی که با توانایی ارتش عربستان آشنا هستند، اغلب یکی از مشهورترین شوخی ها در خاورمیانه را جنگ عربستان سعودی با ایران می دانند.

,

ترکیبی از ظرفیت نظامی ضعیف عربستان سعودی، عدم تمایل آمریکا به شروع جنگی دیگر و نگرانی های اقتصادی مانند تأسیسات نفتی آرامکو، باعث شده تا ولیعهد سعودی طی هفته های اخیر لفاظی های خشن خود درباره ایران را تغییر دهد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه