اخبار داغ

گزارشی از روند کند اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری

بازآفرینی شهرها، رویایی که فقط با پول تعبیر می‌شود/ ساماندهی آشفته‌بازار بافت‌های فرسوده؛ نیازمند عزم جدی دستگاه‌های اجرایی

بازآفرینی شهرها، رویایی که فقط با پول تعبیر می‌شود/ ساماندهی آشفته‌بازار بافت‌های فرسوده؛ نیازمند عزم جدی دستگاه‌های اجرایی
ابلاغیه اجرای طرح بازآفرینی شهری به عنوان سند ملی و راهبردی به استان ها در سال 93 گویای آن بود که تصمیم گیران کشوری با تصویب این سیاست کلان، در گیرو و دار مسائل و مصائب متعدد کشور، متوجه اهمیت ارتقای کیفیت زندگی انسان و جایگاه شهروند محوری آن شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش عصر اترک، با توجه به اینکه هیچ نگاهی در این کشور ناآشنا با بناهای فرسوده و تخریبی در محلات بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی همچنین وضعیت آشفته و نابرخوردار این مناطق از حداقل خدمات تفریحی، رفاهی، آموزشی، بهداشتی، امنیتی نیست و لزوم احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی این محلات ناکارآمد نیز بر هیچ انسان و مسئول متعهد، آگاه و متخصصی پوشیده نیست، تدوین، تصویب و ابلاغ  سیاست کلان طرح بازآفرینی شهری در این محلات در یک دهه جاری از سوی آنان نشان داد که مسئله و صورت مسئله به درستی تشخیص داده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک، ,

اما! وقتی پس از پنج سال به سراغ ارزیابی صورت مسئله می رویم و پای صحبت دست اندارکاران اجرای طرح در سطح محلات هدف در استان ها می نشینیم، دوباره حرف ها و گلایه هایی از جنس نبود یا کمبود اعتبارات، عدم همکاری جدی دستگاه های اجرایی، عدم استقبال مردم از پروژه ها تکرار می شوند، این نکته به ذهن خطور می کند که چطور شده مسئله و حل مسئله به درستی تشخیص داده شده است اما برای حل مسئله، ابزارهای موثر به موقع و کافی پای کار آورده نشده اند.

,

با توجه به اینکه در اجرای طرح بازآفرینی شهری محور برنامه علاوه بر اجرای پروژه های عمرانی روبنایی و زیربنایی برای بازسازی و بهسازی محلات هدف است همچنین اجرای اقدامات فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، آموزشی برای توانمندسازی محلات نیز ملاک عمل قرار گرفته اند، در این گزارش روند اقدامات عمرانی در راستای اجرای طرح بازآفرینی شهری در استان خراسان شمالی در گفت و گو با مسئولان ذی ربط مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت که تمامی صحبت ها حکایت از کندی اجرای اقدامات عمرانی در محلات هدف طی پنج سال اخیر در مرحله نخست از این سیاست کلان داشت.

,

به اذعان مسئولان ذی ربط در استان اجرای اقدامات عمرانی برنامه بازآفرینی سه شهر بالای 25 هزار نفر خراسان شمالی که به شدت گرفتار گستردگی محلات ناکارآمد هستند، با موانعی از جمله کمبود اعتبارات، عدم همکاری لازم دستگاه های اجرایی و فقدان سیاست های تشویقی برای جلب مشارکت مردم مواجه است.

,

درحالیکه اجرای این برنامه، پنج سال از عمر خود را در سه شهر خراسان شمالی پشت سر گذاشته است و هنوز شاخص عملکردی آن در ابتدای نمودار است، شاهد هستیم که پنج شهر دیگر خراسان شمالی که زیر 25 هزار نفر جمعیت دارد نیز به شدت خواهان آن هستند تا از اعتبارات طرح بازآفرینی شهری برخوردار شوند و احیا و بازسازی محلات بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی آنان نیز کلید بخورد.

, .,

 

,

دستگاه های اجرایی همکاری نکردند

, دستگاه های اجرایی همکاری نکردند, دستگاه های اجرایی همکاری نکردند,

هادی خودنیا، معاون عمرانی فرمانداری بجنورد در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره وضعیت اجرای طرح بازآفرینی شهری در مرکز استان اظهار کرد: اجرای این طرح ملی برای شهر بجنورد که دارای 24 محله سکونتگاه غیررسمی همچنین محلات بافت فرسوده است در سال 93 از سوی ستاد بازآفرینی استان به فرمانداری بجنورد ابلاغ شد.

, .,

خودنیا گفت: همزمان با ابلاغ این طرح به فرمانداری بجنورد، انجام مطالعات اجرای آن در محلات بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی شهر بجنورد توسط مشاور آغاز و مطالعات پس از بررسی و ارزیابی در ستاد بازآفرینی شهری استان مصوب شد.

, .,

وی عنوان کرد: در مرحله نخست مصوب شد تا در شهر بجنورد هفت محله شامل محلات امام هادی، باقرخان 2، تصفیه خانه، جوادیه، صادقیه، مطهری و نیروگاه که عمر مفید مسکن های این محلات و سیما و منظر شهری آنها دچار مشکل هستند در دستور کار اجرای طرح بازآفرینی شهری بجنورد قرار گیرند.

, .,

وی افزود: در ستاد بازآفرینی شهری مصوب شد که 58 پروژه در قالب اقدام مشترک در این محلات اجرایی شوند.

, .,

معاون عمرانی فرمانداری بجنورد گفت: برخی از پروژه ها در برخی از این محلات یاد شده آغاز شده است که البته تکمیل آنها و حتی شروع دیگر پروژه ها در این محلات به اختصاص اعتبارات پایدار نیاز دارد.

, .,

وی تصریح کرد: این در حالی است که کمبود اعتبارات اختصاصی برای اجرای این پروژه ها در محلات هدف، پیشبرد اجرای این طرح را با چالش مواجه کرده است.

, .,

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که نگاه دولت در برنامه ششم توسعه برای حل مشکلات مناطق ناکارآمد شهری در قالب اجرای طرح بازآفرینی شهری، انجام بهسازی، بازسازی و توانمندسازی این مناطق بوده است، خاطر نشان کرد: با این وجود، دولت در جلب همکاری و مشارکت مردمی در این مناطق می بایست از مردم در مورد کمبودها و توانمندی های این محلات نظر سنجی می کرد.

, .,

در عین حال، خودنیا تصریح کرد: تامین زمین توسط دستگاه های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی شهری از محل زمین های مازاد در اختیار خود از جمله مصوباتی بوده است که باید انجام می شد تا برای انجام پروژه ها اختصاص داده می شدند و این در حالی است که در این زمینه دستگاه های اجرایی خود را به اجرای آن موظف نمی دانند و عملکرد آنان در این زمینه ضعیف بوده است.

, .,

 

,

, ,

 

,

اجرای طرح بازآفرینی شهری نیازمند اختصاص اعتبارات پایدار

, اجرای طرح بازآفرینی شهری نیازمند اختصاص اعتبارات پایدار, اجرای طرح بازآفرینی شهری نیازمند اختصاص اعتبارات پایدار,

صمد ایزانلو، معاون امور عمرانی فرمانداری شیروان نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره روند اجرای طرح بازآفرینی شهری در شیروان اظهار کرد: شهر شیروان در سال 95 مشمول اجرای این سیاست کلان کشوری شد که البته قبل از ابلاغ این طرح به شهر شیروان، مطالعات مقدماتی برای بهسازی، نوسازی و توانمند کردن شهر شیروان انجام شده بود و در حال حاضر نیز مطالعات تکمیلی آن در حال انجام است.

, .,

ایزانلو عنوان کرد: در شهر شیروان چهار محله شامل شهرک ولی عصر، شهرک منتظری، شهرک سه یک آب و منطقه 2 هاشمی که 37 درصد از جمعیت شهر شیروان و 22 درصد از وسعت این شهر را شامل شده است، هدف اجرای این طرح ملی قرار گرفتند.

, .,

وی یادآور شد: این چهار محله، محلات بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی بوده اند.

, .,

وی افزود: در ستاد بازآفرینی شهری استان مصوب شد که در مرحله نخست، اجرای پروژه های عمرانی مصوب در محله شهرک ولی عصر با سه هزار و 181 نفر جمعیت و مساحت سه و نیم هکتار کلید بخورد.

, .,

ایزانلو اعلام کرد: تاکنون در این شهرک ساماندهی روشنایی معابر، بهسازی و نوسازی معابر، ساماندهی مسیل ها، تملک اراضی برای بازگشایی معابر انجام شده اند که البته 16 پروژه دیگر عمرانی از جمله آسفالت معابر در این شهرک باید در سال جاری اجرایی شوند.

, .,

وی خاطر نشان کرد: تعامل و هماهنگی دستگاه های اجرایی شهرستان برای اجرای پروژه های مصوب عمرانی به منظور توانمندسازی این شهرک مطلوب بوده است.

, .,

وی استقبال مالکان این منطقه از تسهیلات بانکی برای نوسازی منازل خود را خوب توصیف کرد.

, .,

معاون امور عمرانی فرمانداری شیروان در ادامه با ابراز رضایت و خرسندی از اقدامات انجام شده در شهرک ولی عصر در راستای اجرای طرح بازآفرینی شهری در این محله، تاکید کرد: پیشبرد اجرای این طرح ملی در دیگر محلات هدف در شهر شیروان که به آنها اشاره شد نیازمند اختصاص اعتبارات پایدار و به موقع است.

, .,

 

,

اسفراین، محروم از دریافت اعتبارات بازآفرینی شهری

, اسفراین، محروم از دریافت اعتبارات بازآفرینی شهری, اسفراین، محروم از دریافت اعتبارات بازآفرینی شهری,

طاهر رستمی، فرماندار اسفراین نیز در این باره اظهار کرد: در گام نخست از اجرای طرح بازآفرینی شهری در خراسان شمالی، سه شهر بجنورد، شیروان و اسفراین که جمعیت بالای 25 هزار نفر دارند در دستور کار قرار گرفتند.

, .,

رستمی گفت: اجرای این طرح در شهر اسفراین در سال 97 به فرمانداری اسفراین ابلاغ شد که در مرحله نخست در هفت محله ناکارآمد عملیاتی شود.

, .,

وی افزود: در ستاد بازآفرینی شهری استان مصوب شده تا 11 پروژه در این هفت محله اجرایی شوند.

, .,

وی در ادامه اعلام کرد: این در حالی است که از سال گذشته تا به کنون یک ریال اعتبار از محل اعتبارات تبصره 18 و درآمدهای داخلی شرکت بازآفرینی شهری کشور برای اجرای این مصوبات در شهر اسفراین اختصاص نیافته اند.

, .,

فرماندار اسفراین تصریح کرد: با وجود پیگیری های بسیار هنوز پاسخ قانع کننده ای به فرمانداری اسفراین داده نشده است.

, .,

وی خاطر نشان کرد: تاکنون هیچ اقدامی در محلات ناکارآمد اسفراین که هدف اجرای طرح بازآفرینی شهری قرار گرفته اند، انجام نشده است.

, .,

رستمی خواستار شد: مصوبات ستاد بازآفرینی شهری باید لازم الاجرا باشند و دولت نیز اعتبارات را عادلانه در مناطق هدف توزیع کند.

, .,

 

,

, ,

 

,

اعطای تسهیلات نوسازی مسکن، متناسب با تورم نیست

, اعطای تسهیلات نوسازی مسکن، متناسب با تورم نیست, اعطای تسهیلات نوسازی مسکن، متناسب با تورم نیست,

مهناز صادقی، مسئول واحد شهرسازی شهرداری جاجرم نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: بهسازی و نوسازی محلات بافت فرسوده شهر جاجرم از سال 91  (قبل از ابلاغیه طرح بازآفرینی شهری به استان) در دستور کار قرار گرفته بود.

, .,

صادقی گفت: پس از آنکه در سال 94 اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری به فرمانداری شهرستان جاجرم ابلاغ شد 79 هکتار از محدوده بافت فرسوده شهر جاجرم که در مرکز قدیمی این شهر واقع است برای اجرای این طرح مد نظر قرار گرفت.

, .,

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که اولویت نخست برای اجرای طرح بازآفرینی شهری با شهرها بالای 25 هزار نفر جمعیت است درحالیکه جمعیت شهر جاجرم 20 هزار نفر است، اعلام کرد: به همین علت شهر جاجرم از محل طرح بازآفرینی شهری هنوز برای انجام اقدامات عمرانی در این محدوده اشاره شده مبلغی را دریافت نکرده است.

, .,

در عین حال، وی بیان کرد: با توجه به اینکه هنوز هیچ اعتباری به شهر جاجرم بابت اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری اختصاص نیافته است، با این وجود، در ستاد بازآفرذینی شهری شهرستان جاجرم مصوب شده است که شهرداری جاجرم برای مالکان منطقه هدف این شهر 50 درصد تخفیف در صدور پروانه ساختمانی اعمال کند.

, .,

مسئول واحد شهرسازی شهرداری جاجرم خاطر نشان کرد: هر چند که این تخفیف اعمال می شود، با این وجود، مالکان منطقه هدف در شهر جاجرم استقبال چندانی برای نوسازی منازل قدیمی خود نداشته اند.

, .,

وی اعطای تسهیلات را متناسب با نرخ تورم ندانست همچنین سیاست اشتباه اعمال نرخ کارمزد 18 درصد برای این تسهیلات تا سال گذشته را از مهمترین علل عدم استقبال مالکان این مناطق از این تسهیلات اعلام کرد.

, .,

با این وجود، وی اجرای پروژه های بهسازی و ساماندهی معابر را از دیگر پروژه های عمرانی مصوب برای اقدام در محلات هدف در شهر جاجرم بیان کرد و گفت: در حال حاضر در تلاش هستیم تا بتوانیم در تعامل با اداره کل راه و شهرسازی، زمین های معوض را تحویل بگیریم و این زمین ها را به مالکانی که اراضی اشان در راستای بازگشایی معابر از دست داده اند را برای جبران به مالکان تحویل دهیم.

, .,

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در راستای اجرای طرح بازآفرینی شهری در محلات هدف شهر جاجرم اقداماتی از جمله کف سازی و مناسب سازی پیاده روها، ترمیم آسفالت معابر و مرمت آب انبار قدیمی و تاریخی این شهر انجام شده اند.

, .,

صادقی تاکید کرد: پیشبرد مصوبات اجرای طرح بازآفرینی به دریافت اعتبارات ملی نیاز دارد.

, .,

 

,

لزوم همکاری مردم و ادارات

, لزوم همکاری مردم و ادارات, لزوم همکاری مردم و ادارات,

مرتضی قلی زاده، مسئول امور شهرسازی شهرداری گرمه نیزعنوان کرد: در سال 94 اجرای طرح بازآفرینی شهری به شهرستان گرمه ابلاغ شد و اجرای آن کلید خورد.

, .,

قلی زاده با بیان اینکه محدوده اجرای این طرح در شهر گرمه 24 هکتار از اراضی بافت فرسوده این شهر است، گفت: از جمله مصوبات اجرایی برای این محدوده از شهر گرمه، نوسازی بافت تاریخی این منطقه، بهسازی معابر محلات و ارتقای سیما و منظر شهری در این محدوده بوده است.

, .,

وی گفت: تا به کنون در این پهنه، ساماندهی و حفاظت از آثار منطقه تاریخی باغ مزار، بهسازی چهار راه مرکزی شهر گرمه، پیاده رو سازی در محلات هدف انجام شده اند.

, .,

وی افزود: در عین حال، شهرداری گرمه برای بازگشایی معابر محلات این پهنه باید بخشی از اراضی مالکان را تملک کند که متاسفانه مالکان همکاری نمی کنند.

, .,

مسئول امور شهرسازی شهرداری گرمه در ادامه علاوه بر اینکه خواستار همکاری مردم و دستگاه های اجرایی شهرستان جاجرم با اجرای طرح بازآفرینی شهری در این شهر شد، در عین حال اظهار کرد: اختصاص اعتبارات ملی برای اجرای این طرح کافی و به موقع نیست.

, .,

 

,

, ,

اختصاص فقط 20 درصد از اعتبارات تبصره 18 به بازآفرینی خراسان شمالی

, اختصاص فقط 20 درصد از اعتبارات تبصره 18 به بازآفرینی خراسان شمالی, اختصاص فقط 20 درصد از اعتبارات تبصره 18 به بازآفرینی خراسان شمالی,

جواد عمادیان فر، معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره روند اجرای طرح بازآفرینی شهری در خراسان شمالی اظهار کرد: پس از تصویب سند ملی بازآفرینی شهری، اجرای طرح آن در مهر ماه سال 93 به تصویب هیات وزیران رسید و به استان ها ابلاغ شد.

,

عمادیان فر افزود: در همین راستا، ستادهای بازآفرینی شهری در استان ها نیز تشکیل شدند.

,

وی در ادامه با بیان اینکه برای عملیاتی شدن این برنامه، برنامه اجرایی برای استان ها تدوین شد که نیاز های محلات هدف در این طرح توسط مشاوران منتخب شناسایی و تعریف شوند.

,

وی با بیان اینکه طرح بازآفرینی شهری در دوره برنامه ششم توسعه در محلات بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی در دستور کار قرار گرفته است، تشریح کرد: هدف از انتخاب این محلات در این برنامه در راستای جلوگیری از گسترش و وسعت این مناطق در سطح کشور همچنین احیا، بازسازی، و نوسازی این مناطق بوده است که باید با انجام اقدامات عمرانی ( روبنایی و زیربنایی) همچنین اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، بهداشتی، امنیتی، ورزشی و خدماتی محقق شوند.

,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: در همین زمینه اولویت نخست در اجرای این برنامه با شهرهای بالای 50 هزار نفر در هر استان است که در این برنامه مقرر شده است تا اعتبارات اجرای اقدامات عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و ... در محلات هدف از محل اعتبارات تبصره 18، اعتبارات شرکت بازآفرینی شهری کشور همچنین 30 درصد از منابع داخلی دستگاه های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی شهری استان ها تامین شوند.

,

وی در ادامه با اشاره به استان خراسان شمالی اعلام کرد: در مرحله نخست از اجرای این طرح سه شهر بجنورد، شیروان و اسفراین در خراسان شمالی منتخب اجرای این طرح شده اند.

,

وی گفت: در راستای اجرای این طرح برای سه شهر یاد شده، مصوب شد که از محل اعتبارات تبصره 18 مبلغ 39 میلیارد تومان اعتبار در سال 97 برای انجام پروژه های عمرانی اختصاص داده شود که فقط هشت میلیارد تومان آن معادل 20 درصد از کل این اعتبار مصوب اختصاص یافت که در شهرهای بجنورد و شیروان هزینه شد.

,

عمادیان فر با یادآوری این مطلب که هر ساله هفت محله، هدف اجرای این طرح قرار می گیرند، اعلام کرد: اجرای پروژه های عمرانی در شهر شیروان با سرعت بیشتری در حال انجام هستند زیرا دستگاه های اجرایی این شهر پای کار تر بوده اند.

,

وی درباره گلایه فرماندار اسفراین در زمینه عدم برخورداری از اعتبارات تبصره 18 نیز اعلام کرد: گلایه را به شرکت بازآفرینی کشور انعکاس داده ایم و جویای علت حذف شهر اسفراین در برخورداری از این اعتبار تخصیصی شده ایم که هنوز پاسخی به استان داده نشده است.

,

با این وجود، وی عنوان کرد: درصدد هستیم تا از محل اعتبارات شرکت بازآفرینی شهری ایران بالغ بر پنج میلیارد تومان اعتبار برای دو پروژه درحال اجرای اسفراین اخذ کنیم.

,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی درباره اجرای این برنامه در سایر شهرهای خراسان شمالی نیز عنوان کرد: مطالعات اجرای طرح بازآفرینی شهری برای سه شهر دیگر استان نیز انجام و اجرای آن مصوب و ابلاغ شده است.

,

وی افزود: برای این سه شهر اقداماتی از جمله اختصاص قیر رایگان برای آسفالت معابر، بازسازی معابر، معرفی مالکان محلات هدف به بانک ها برای دریافت تسهیلات به منظور نوسازی منازل تخریبی و قدیمی انجام شده اند.

,

وی درباره عدم استقبال مالکان ساکن محلات هدف از تسهیلات بانکی به منظور نوسازی منازل فرسوده اعلام کرد: مبلغ 40 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 9 درصد اصلا متناسب با نرخ تورم سالانه نیست و این مبلغ تنها 15 درصد از هزینه ساخت یک بنا را جواب می دهد که این دستورالعمل تشویقی نیست.

,

عمادیان فر خاطر نشان کرد: دولت در این طرح اجرای نوسازی منازل فرسوده در محلات هدف را به صورت تجمیعی در قالب مشارکت بخش خصوصی با مالکان را با اختصاص تسهیلات 100 تا 120 میلیون تومان به ازای هر واحد را در دستور کار قرار داده است.

,

وی درباره روند اختصاص زمین های بلا استفاده از سوی دستگاه های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی شهری برای اجرای پروژه های تعریف شده در محلات هدف نیز عنوان کرد: انجام آن جزو مصوبات هیات وزیران و ابلاغیه رییس جمهور است.

,

وی افزود: با این وجود در استان تا به کنون فقط دو قطعه زمین در شهر های بجنورد و شیروان در محلات هدف به اجرای پروژه محول شده اند.

,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی استان اعلام کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان برای سرعت بخشی به این مصوبه هیات وزیران، کارگذاری را به همین منظور جذب خواهد کرد .

,

وی در خاتمه خواستار اختصاص اعتبارات محل تبصره 18 برای پیشبرد برنامه های اجرایی این طرح در سطح استان ها به ویژه خراسان شمالی شد.

,

عمادیان فر همچنین با بیان اینکه در این طرح مقرر شده است که اعضای ستاد بازآفرینی شهری در سطح استان ها تا 30 درصد از اعتبارات داخلی خود را برای اجرای این طرح هزینه کنند، تاکید کرد: در این زمینه فرمانداران باید پای کار باشند و دستگاه های اجرایی را به انجام آن ملزم کنند.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه