اخبار داغ

مشکلات کشاورزان همچنان ادامه دارد؛

افسارگسیختگی بازار عرضه رب در آذربایجان غربی با بیشترین میزان تولید گوجه‌فرنگی/ تولیدکنندگان رب فله‌ای به کمک تنظیم بازار آمدند

افسارگسیختگی بازار عرضه رب در آذربایجان غربی با بیشترین میزان تولید گوجه‌فرنگی/ تولیدکنندگان رب فله‌ای به کمک تنظیم بازار آمدند
بازار ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی این روزها شاهد افسار گسیختگی قیمت عرضه رب گوجه فرنگی است و مردم را در خرید این محصول با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، بازار ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی این روزها شاهد افسار گسیختگی قیمت عرضه رب گوجه فرنگی است و مردم را در خرید این محصول با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز،,

محصولی که با تعیین قیمت از سوی سازمان صمت استان قرار است به ازای هر قوطی ۸۰۰ گرمی آسان بازشو ۱۶۵۰۰ تومان عرضه شود اما در بازار آزاد بین ۱۸ تا ۳۰ هزار تومان قیمت دارد.

,

برخی از فروشندگان نیز پخت خانگی و تهیه رب به روش سنتی را بهانه‌ای برای افزایش قیمت رب کرده و به قیمت های مصوب سازمان حمایت کاری ندارند. البته این قیمت‌ها فقط برای رب کارخانه ای بسته بندی شده بوده و رب فله تا کنون قیمتی مصوب ندارد.

,

مسئولان نظارت و بازرسی سازمان صمت در حالی از لازم الاجرا بودن نرخ اعلامی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای رب گوجه فرنگی در بازار از ۲۰ مرداد امسال سخن می گویند که با گذشت بیش از ۲ ماه از آن تاریخ، تاکنون هیچ گزارشی از اقدامات صورت گرفته احتمالی با متخلفان در این زمینه ارائه نشده است، آن هم در حالی که برخی تولیدکنندگان گوجه فرنگی قیمت محصولشان را بالاتر از نرخ مصوب شده عرضه می‌کنند و مردم همچنان با گرانی‌ها روبه رو هستند.

,

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، در واکنش به نابسامانی در بازار رب گوجه فرنگی و افزایش قیمت غیرمنطقی آن گفت: طبق اعلام سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر قیمت رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی با قوطی آسان بازشو حدود ۱۶۵۰۰ تومان است.

,

علیرضا محمودی، با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر عدم نظارت بر قیمت رب گوجه فرنگی، افزود: این نرخ در حضور نمایندگان واحدهای تولیدی این صنعت و انجمن صنایع کنسرو ایران اتخاذ شده و از ۲۰ مرداد سال جاری لازم الاجرا بوده است.

,

وی، با اشاره به اینکه این نرخ در سامانه ۱۲۴ نیز بارگذاری شده است، گفت: تولید رب گوجه فرنگی منحصر به قوطی فلزی ۸۰۰ گرمی نیست و این محصول دارای تنوع تولید با احجام مختلف است. این سازمان نسبت به آنالیز دقیق قیمت کالاهای تولیدی اقدام می کند و نتایج آن به کمیسیون تنظیم بازار استان و سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام می شود.

,

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی، بیان کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان تنها مرجع رسمی و صلاحیت‌دار تعیین قیمت کالا و خدمات اعم از تولید داخل و وارداتی در کشور هستند. بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از سوی کارشناسان معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت، واحدهای تولیدکننده رب گوجه فرنگی استان نیز نسبت به رعایت سقف قیمت تعیین شده اقدام کرده اند.

,

محمودی، تاکید کرد: در اغلب موارد موضوع غیرمعقول بودن قیمت‌ها، دلالتی بر گران فروشی ندارد و علاوه بر ماده اولیه سایر عوامل تولید نیز بر قیمت تمام شده کالا اثر دارد.

,

با توجه به اینکه رب در ارومیه و برخی شهرهای استان به صورت سنتی پخت شده و در بازار شاهد عرضه فله‌ای رب نیز هستیم، خبرنگار اروم نیوز گفت و گویی با کارشناس مسئول واحد نظارت بر کالای سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی انجام داد.

,

امیر آزاد، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به عدم اعلام قیمت مصوب گفت: طی نامه ای به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان خواستار اعلام قیمت رب به صورت عرضه فله ای خواهیم شد تا از گرانفروشی پیشگیری شود، هرچند کارخانه جات به صورت بسته بندی عرضه می کنند و عموما  رب خانگی به صورت فله ای عرضه می شود.

,

وی، تاکید کرد: تاکنون بازرسان سازمان صمت نظارت های متعددی بر بازار عرضه رب در ارومیه و شهرهای استان و نیز کارخانجات داشته اند که در تمامی موارد بازرسی قیمت های روی کالا به نرخ مصوب و حتی پایین تر از قیمت مصوب نیز بوده است به جز یک مورد که تاریخ رب مربوط به سال گذشته بوده و قیمت گرانتری داشت.

,

کارشناس مسئول واحد نظارت بر کالای سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، با بیان اینکه عرضه کنندگان رب قیمت پایه را رعایت کرده اند، گفت: قیمت مصوب قوطی ۸۰۰ گرمی آسان بازشو با ۱۶۵۰۰ تومان در تمامی مراکز عرضه رعایت شده و پایین ترین قیمت تا ۱۲۰۰۰ تومان نیز اقدام به عرضه رب داشته اند، که این قیمت از ۲۰ مرداد سال جاری به بعد باید رعایت شود.

,

با توجه به اینکه آذربایجان غربی یکی از استان‌های تولیدکننده گوجه فرنگی در کشور بوده و بازار خوبی در عرضه گوجه فرنگی دارد به طوریکه در حال حاضر قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در میادین عرضه میوه و تره بار کیلویی ۷۰۰ تومان است، انتظار می‌رود قیمت محصول رب پایین باشد تا همه اقشار مردم بتوانند آن را تهیه کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه