اخبار داغ

وعده نانوشته دولت عملی نشد؛

24 ماه کانکس‌نشینی به امید خانه‌دار شدن/ گره کور خانه‌ به‌ دوشان زلزله‌زده کرمانشاهی

24 ماه کانکس‌نشینی به امید خانه‌دار شدن/ گره کور خانه‌ به‌ دوشان زلزله‌زده کرمانشاهی
مستاجران زلزله‌زده سرپل ذهابی 24 ماه است به امید خانه‌دار شدن در کانکس زندگی می‌کنند و به وعده نانوشته دولت برای اعطای زمین و خانه‌دار شدن دلخوش کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، دو سالی از پاییز غم‌بار سال 96 می‌گذرد؛ همان پاییزی که دنیا برای مرزنشینان غربی کشور آوار شد و در چند ثانیه تلی از خاک را روی دست مردم گذاشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

آنهایی که سقفی داشتند و در زلزله کذایی آوار شد، امروز خانه‌ها را از نو برپا کرده‌اند و یا در حال ساخت هستند، اما از بین آنها که تمام دارایی‌شان زیر سقف‌های اجاره‌ای ماند و از بین رفت برخی‌ها به حاشیه شهرهای دیگر پناه بردند و برخی‌ها اما هنوز در کانکس‌های 16 متری زندگی می‌کنند.

,

آنها به وعده اعطای زمین به مستاجران دلخوش کردند که هیچ وقت محقق نشد و لا‌به‌لای مشکلات ریز و درشت دیگر به فراموشی سپرده شد و حالا بعد از دو سال هنوز دغدغه یک سقف دارند.

,

در حال حاضر علی‌رغم اینکه بسیاری از مستاجران عطای این موضوع را به لقای آن بخشیده اند و با رهن و اجاره یک منزل استیجاری، کانکس ها و چادرها را تخلیه کرده اند، از بین بیش از ۴۰۰۰ زلزله زده مستاجر سرپلذهابی، هستند کسانی که به امید این وعده دولت هنوز هم رنج زندگی در کانکس و چادر را تحمل می کنند تا شاید به هدف خود یعنی اعطای زمین از سوی دولت برای خانه دار شدن برسند.

,

آبی پاکی معاون استاندار روی دست زلزله زدگان /مکان دیگری برای زندگی اجاره کنید

, آبی پاکی معاون استاندار روی دست زلزله زدگان /مکان دیگری برای زندگی اجاره کنید,

علی رغم وعده وعیدهایی که طی دو سال گذشته برای پیگیری و واگذاری زمین به مستاجران زلزله داده شده بود، چندی پیش بود که خبرهایی از جمع آوری چادرها و کانکس های درون شهر سرپلذهاب که این مستاجران در آنها سکنی داشتند، به گوش رسید.

,

ا

, ا,

به جز تعداد معدودی که اقدام به اجازه منزل مسکونی کرده بودند، برای ساماندهی پارک ها و فضاهای عمومی داخل شهر سرپلذهاب سایر کانکس نشینان مستاجر زلزله زده به کمپ هایی که به این منظور تدارک دیده شده بود، منتقل شدند.

,

پس از آن نیز مهرداد سالاری، معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در نشست ستاد بازسازی استان که در تاریخ ۲۶ شهریور ۹۸ برگزار شد، آب پاکی را روی دست مستاجران زلزله زده ریخت و از آنها خواست تا مکان دیگری را برای زندگی اجاره کرده و کانکس ها را تخلیه کنند.

,

وی در این نشست با اشاره به تسهیلاتی که به زلزله زدگان پرداخت می شود، گفت: مستاجران زلزله زده پیش از این نیز واحدی نداشتند و اکنون که حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به هر خانوار کمک شده باید جای دیگر را اجاره کنند.

,

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه از وضعیت مستاجران مناطق زلزله زده انتقاد کرد و افزود: این افراد پیش از زلزله نیز واحدی نداشته اند و در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به هر یک از این خانوارها کمک شده و باید جای دیگر را برای زندگی اجاره کنند.

,

برخی مستاجران حاضر به تخلیه کانکس های خود نیستند/تسهیلات پرداختی کافی نیست

, برخی مستاجران حاضر به تخلیه کانکس های خود نیستند/تسهیلات پرداختی کافی نیست,

جواد رضایی، یکی از شهروندان زلزله زده سرپلذهابی در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص گفت: در حال حاضر برخی از مستاجران زلزله زده اقدام به رهن و اجاره منزل مسکونی ای کرده و ساکن شده اند، اما قول هایی که مسئولین برای واگذاری زمین به آنها داده اند برخی را متوقع کرده و حاضر به تخلیه کانکس های خود نمی شوند.

,

وی افزود: از دیگر دلایل این موضوع این است که برخی از مستاجران از نظر مالی توانایی گرفتن خانه ای را ندارند و با تسهیلات ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی هم نمی توان منزل مناسبی را رهن کرد.

,

پافشاری زلزله زدگان مستاجر برای زندگی در کانکس /امید به تحقق وعده دولت

, پافشاری زلزله زدگان مستاجر برای زندگی در کانکس /امید به تحقق وعده دولت,

این شهروند سرپلذهابی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از این افراد با وقوع زلزله تمام سرمایه و یا اشتغال خود را هم از دست داده اند، قادر به پرداخت اجاره های بالا نیستند و تسهیلات مذکور هم نمی تواند کمک چندانی در این زمینه به آنها کند.

,

وی علت اصلی پافشاری مستاجران زلزله زده برای حضور در کانکس ها و عدم ترک آنها را علی رغم موارد فوق همان قول مسئولین برای واگذاری زمین به آنها دانست.

,

رضایی گفت: هم اکنون چند کمپ در شهرستان سرپلذهاب تدارک دیده شده که افرادی که هنوز کانکس ها را تخلیه نکرده اند و توسط فرمانداری و شهرداری برای تخلیه و ساماندهی پارک ها و مکان های عمومی تحت فشار قرار گرفتند، به این کمپ ها منتقل شده و در کانکس های خود در محیط ۴ تا ۵ کمپ تدارک دیده شده زندگی می کنند.

,

پیگیر واگذاری زمین به مستاجران زلزله هستیم

, پیگیر واگذاری زمین به مستاجران زلزله هستیم,

محبت جمالی نیا، فرماندارسرپلذهاب نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص گفت: مجموعه استان از جمله آقای استاندار و ما پیگیر این موضوع هستیم اما تاکنون نتیجه ای نگرفته ایم.

,

وی افزود: هم اکنون وضعیت شهر به گونه ای نیست که تصور شود کل شهر را مستاجران زلزله زده گرفته‌اند و همه مستاجران در اماکن عمومی شهر حضور دارند، بلکه بسیاری از مستاجران با توجه به اینکه می بینند هنوز دستیابی به این امتیازات و واگذاری زمین خبری نیست، نسبت به تهیه خانه های استیجاری اقدام کرده اند.

,

واگذاری زمین به مستاجران زلزله زده نیازمند اعتبارات کلان کشوری است

, واگذاری زمین به مستاجران زلزله زده نیازمند اعتبارات کلان کشوری است,

فرماندار سرپلذهاب تاکید کرد: آقای استاندار، ما و همکاران ما در ستاد بازسازی به صورت مستمر پیگیر این موضوع هستند اما این مهم یک موضوع ملی بوده و نیازمند اعتبارات کلان کشوری برای تهیه زمین است.

,

وی تصریح کرد: تهیه زمین و موافقت با واگذاری زمین موضوعاتی است که به سازمان ملی زمین و مسکن و وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد و تا این ساعت علی رغم پیگیری ها مجموعه استان هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

,

ا

, ا,

جمالی نیا اشاره ای نیز به وضعیت شهر سرپلذهاب داشت و گفت: در حال حاضر که دو سال از زلزله گذشته تمام زیرساخت های شهر آماده بوده و کار بازسازی اکثر منازل تعمیری و تخریبی به پایان رسیده است.

,

اراده سازمان ملی زمین و مسکن بر اعطای زمین به مستاجران زلزله زده است

, اراده سازمان ملی زمین و مسکن بر اعطای زمین به مستاجران زلزله زده است,

مسعود شریفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص اظهار داشت: اراده سازمان ملی زمین و مسکن بر این است که این کار انجام شود و واگذاری زمین به مستاجران زلزله زده صورت گیرد.

,

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه افزود: مسئولین کشوری و استانی از جمله خود استاندار و حسب دستور وی هم مجموعه راه و شهرسازی پیگیر این موضوع بوده و به جد آن را دنبال می کنیم.

,

وی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن این موضوع  نیازمند تصمیم گیری در سطح کلان و ملی است، گفت: باید یک دستور العمل کلی در سطح ملی برای این امر  صادر شود تا بتوان آن را اجرایی کرد.

,

شریفی خاطرنشان کرد: سازمان ملی زمین و مسکن به جد دنبال این موضوع است که انجام شود و قسمت مهمی از کار نیز انجام شده است.

,

این مسئول ادامه داد: خود وزیر راه و شهرسازی هم به انجام شدن این موضوع تمایل دارد و دستگاه های ذیربط چون بنیاد مسکن نیز باید در این زمینه پای کار بیایند.

,

ظاهرا دولت بیش از اینکه به دنبال واگذاری زمین به این افراد و خانه دار شدنشان باشد، به دنبال ساماندهی شهر و تخلیه کانکس ها به شیوه خود است و پرداخت تسهیلات ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومانی به این افراد نیز تنها در این راستا است، تسهیلاتی که چندان گره ای از مشکلات این قشر آسیب دیده نمی کاهد و حتی کفاف ودیعه مساکن اجاره ای هم نخواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه