اخبار داغ

یادداشت؛

فرانسه،‌ میانجی فریب‌کار

فرانسه،‌ میانجی فریب‌کار
فرانسه نقش پلیس خوب را برای متقاعد کردن ایران برای ماندن در برجام و در حقیقت ترغیب ایران برای مذاکره مستقیم و سطح بالا درباره‌ فرابرجام ایفاء می‌کند این درحالی است که باید به دلیل عدم انجام تعهدات برجامی و همکاری و همراهی با آمریکا، در معرض سؤال و اتهام باشد فریبکارانه نقش میانجی را به خود گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، فرانسه نقش پلیس خوب را برای متقاعد کردن ایران برای ماندن در برجام و در حقیقت ترغیب ایران برای مذاکره مستقیم و سطح بالا درباره‌ فرابرجام ایفاء می‌کند.
فرانسه که باید به دلیل عدم انجام تعهدات برجامی و همکاری و همراهی با آمریکا، در معرض سؤال و اتهام باشد فریبکارانه نقش میانجی را به خود گرفته است که در این مقال به برخی از اقدامات سیاست‌های فریبکارانه فرانسه اشاره خواهد شد.
 
* یک خوش‌بینی سهل‌انگارانه
آقای روحانی و امانوئل ماکرون در طول ماه‌های گذشته، چندین بار طی تماس تلفنی به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداخته‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که اول شهریورماه جاری با رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرده بود، در روزهای گذشته به دعوت ماکرون دوباره به فرانسه و البته محل برگزاری نشست جی ۷ رفت که اقدامی‌ غیرمنتظره تلقی شد.
این در حالی است که ماکرون مدتی قبل، مذاکره درباره موارد زیر را به‌عنوان بسته پیشنهادی خود مطرح کرده بود!و در حاشیه اجلاس اخیر نیویورک در یک هم‌صدایی بی‌سابقه با انگلیس و آلمان دوباره این خواسته‌های وقیحانه مطرح شد:
۱. مذاکره درباره توان موشکی
۲. توان منطقه‌ای ایران
۳. دائمی کردن محدودیت‌های برجامی
۴. توقف کاهش تعهدات برجامی و برگشت به نقطه اول.
واضح است که هدف فرانسه و اروپا؛ عقب‌نشینی ایران بدون کاهش تحریم‌های آمریکا است، که بیشتر به شوخی می‌مانَد!
 
*  فرانسه؛ پلیس خوب، یا پلیس بد!
هدف فرانسه در یک تقسیم‌کار فریب‌کارانه، به‌عنوان گاهی پلیس خوب و گاهی پلیس بد، در واقع، نشاندن ایران پای میز مذاکره مستقیم، در سطح بالا و فرا هسته‌ای با امریکا، است. این در واقع مهم‌ترین کاری است که اکنون فرانسه در حال انجام آن است. مسیر هم آن است که نهایتاً همه‌چیز به مذاکره مستقیم ایران و امریکا گره بخورد.اگرچه به‌ظاهر اخیر او در سازمان ملل، انجام مذاکرات با ۵+۱را مطرح کرده‌اند، لکن هدف اصلی همان، حل مسئله بین ایران و آمریکاست، بدون اینکه اتفاق خاصی در اجرای تعهدات افتاده باشد. در اصل اروپا با پادویی فرانسه، مثل همیشه دلّال مذاکرات ایران و آمریکا است.
 
*   فریب فرانسوی!
بی‌تردید دولت فرانسه مانند دیگر طرف‌های اروپایی خواهان این است که جمهوری اسلامی ایران به هر طریقی شده از برجام خارج نشود. بر اساس آنچه در برجام تعریف‌شده، برای کاهش تعهدات برجامی مراحلی در نظر گرفته‌شده است که دو مرحله آن طی شده و مرحله سوم نیز در حال اجراست.( حالا و درحالی‌که اروپا علیرغم همه تلاش‌هایش نتوانسته جلوی گام‌های ایران را بگیرد، درصدد است با تداوم نقش‌آفرینی فرانسه، ماکرون را به‌عنوان «پلیس خوب» وارد میدان و جمهوری اسلامی را مجاب کند که در ازای وعده تزریق ۱۵ میلیارد دلار به اینستکس (که فریب اروپایی است تا کانال مالی) دوباره به عقب برگشته و از گام‌های سه‌گانه خود کوتاه بیاید!
 
*     اذعان فرانسه به اینکه پیاده‌نظام آمریکاست
نکته‌ای که هرگز نباید از یاد برد، نقش دوگانه فرانسه از آغاز برجام (پلیس بد) تاکنون (پلیس خوب) است که اتفاقاً خود ماکرون در نشست خبری هفته گذشته خود با ترامپ به آن اذعان کرد و گفت: «توافق هسته‌ای کاستی‌هایی داشت و مذاکره‌کنندگان فرانسوی نیز در آن زمان برای امضای برجام بیش از دیگران سختگیری می‌کردند. فرانسه بیش از سایر طرف‌های برجام در مورد آن ‌تردید داشت.»؛ به‌طوری‌که بیشتر قطعنامه‌های سنگین شورای امنیت مانند قطعنامه ۱۸۰۳ (که برای اولین بار تحریم‌های اقتصادی علیه ایران وضع شد) از سوی فرانسه و انگلیس پیشنهاد می‌شد. همین فرانسوی‌ها بودند که در سال ۸۸ در همنوایی با آمریکا و انگلیس، ایران را متهم به ساخت مخفیانه یک مرکز زیرزمینی غنی‌سازی و نهان از دید بازرسان آژانس متهم کردند و باعث شدند که در مهرماه ۸۸، قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه تأسیسات فردو صادر شود. همین فرانسوی‌ها بودند که در کلوپ هسته‌ای لندن و گروه وین با کارشکنی علیه جمهوری اسلامی از صادرات هرگونه فناوری هسته‌ای به ایران جلوگیری کردند و ازاین‌دست مثال‌ها و موارد بسیاری که نشان می‌دهد فرانسه‌ای که امروز نقش پلیس خوب را بازی می‌کند، سال‌ها در قالب پیش‌قراول، تحرکات آمریکا به ایفای نقش پرداخته است.
 
* هماهنگی وصف‌ناپذیر امریکا و اروپا در برابر منافع ایران
۱- سابقه‌ی بد اروپایی‌ها: اروپایی‌ها در حالی وعده اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری به اینستکس می‌دهند که پیش از آن، حاضر نشدند وعده ۴ میلیون یورویی برای اینستکس را عملی کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
, * یک خوش‌بینی سهل‌انگارانه,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *  فرانسه؛ پلیس خوب، یا پلیس بد!,
,
,
, *   فریب فرانسوی!,
,
,
, *     اذعان فرانسه به اینکه پیاده‌نظام آمریکاست,
,
,
, * هماهنگی وصف‌ناپذیر امریکا و اروپا در برابر منافع ایران,
,

۲- طرف بدعهد برجام، خودش صلاحیت میانجیگری برای ارتباط با خودش را ندارد. دولت فرانسه از زمان خروج آمریکا از برجام (طی یک سال و نیم گذشته) نه‌تنها به هیچ‌یک از تعهدات برجامی خود درباره مقابله با تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی عمل‌نکرده بلکه با نقض و زیرپاگذاشتن قراردادهای خود با ایران مانند توتال، پژو و ایرباس و... نشان داده برای تشدید تحریم‌ها در هماهنگی کامل با آمریکا به سر می‌برد و جز فریب طرف ایرانی سودایی در سر ندارد.

,

۳- وعده‌ی پوچ اروپا: مدتی قبل، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از نشست غیررسمی ‌وزرای خارجه اتحادیه اروپا در هلسینکی در یک کنفرانس خبری در خصوص اجرای اینستکس گفت: «اولین معاملات اینستکس هنوز به اتمام نرسیده است و زمان می‌برد و زمان بسیار زیادی می‌برد.»

,

4- رؤیای مشترک اروپا و آمریکا درباره ایران: ماکرون چند روز پیش در نشست خبری مشترک با ترامپ در اظهاراتی خصمانه و با ادبیاتی تحقیرآمیز علیه ملت ایران گفت: «ما می‌خواهیم یک توافق هسته‌ای جدید با ایران منعقد کنیم. ما باید به توافقی گسترده‌تر برای تأمین خواسته‌های امنیتی خود دست‌یابیم» و «با ترامپ موافقم که ایران باید به تعهدات خود در برجام پایبند باشد».

,

۵- در خصوص هماهنگی میان فرانسه و آمریکا: لازم به یادآوری است که در اوایل خردادماه سال جاری، ماکرون در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ گفت: «فکر می‌کنم ما قطعاً اهداف یکسانی در قبال ایران داریم. چه‌کارهایی مدنظرمان است که انجام دهیم؟ اول، می‌خواهیم مطمئن شویم آن‌ها به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند، منظورم این است تا سال ۲۰۲۵ ابزاری در اختیارداریم، می‌خواهیم از آن فراتر برویم و به اطمینان کامل در درازمدت دست پیدا کنیم.» ماکرون اضافه کرد: «دوم، ما می‌خواهیم فعالیت آن‌ها درزمینهٔ موشک‌های بالستیک را کاهش دهیم. سوم، می‌خواهیم فعالیت منطقه‌ای آن‌ها را مهار کنیم.» رئیس‌جمهور فرانسه برقراری صلح در منطقه را چهارمین هدف مشترک واشنگتن و پاریس خواند و گفت: «بنابراین، ما باید با یکدیگر این چهار هدف را محقق کنیم.» ماکرون در ادامه اذعان کرد آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال ایران «وحدت راهبردی» دارند و ازلحاظ روش‌های محقق کردن اهداف خود در قبال ایران اختلاف دارند.
 
* جمع‌بندی:
دستگاه دیپلماسی کشورمان لازم است با اتخاذ مواضع تهاجمی، و دوری از انفعال، مواجهه قاطع‌تر و بازدارنده‌تری را نسبت به سه کشور اروپایی عضو برجام به‌ویژه فرانسه اتخاذ کرده و سیاست‌های اصولی نظام را با صراحت تمام به ایشان ابلاغ نماید. هم‌صدایی بی‌سابقه و وقیحانه سه کشور اروپایی با پادویی امانوئل مکرون در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و ایفای نقش مزورانه وی در مواجهه با هیئت ایرانی نشان داد، به هیچ‌کدام از این کشورها نمی‌توان اعتماد کرد.

محسن رحمانی

انتهای پیام/

,
,
, * جمع‌بندی:,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه