اخبار داغ

نقدی بر فضاسازی شهری مشهد در ایام اربعین؛

مسئولان شهری از قافله جا ماندند/ غفلت از فضاسازی اربعینی مشهد در بروکراسی اداری شهرداری/ باز هم مردم جور مسئولان را کشیدند

مسئولان شهری از قافله جا ماندند/ غفلت از فضاسازی اربعینی مشهد در بروکراسی اداری شهرداری/ باز هم مردم جور مسئولان را کشیدند
عزاداران حسینی دسته به دسته از مشهد مقدس به جمع راهپیمایان اربعین در کربلای معلی می پیوندند، با این وجود مسئولان شهرداری از این قافله جا مانده‌اند و فضاسازی اربعینی مشهد در بروکراسی اداری این سازمان متوقف شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ یکی از موضوعات و عرصه‌هایی که از طریق آن می‌توان به منظور اطلاع‌رسانی و یا آگاه‌سازی شهروندان در مناسبت های مختلف اقدام کرد فضاهای فراهم شده در بیلبوردهای شهری و در معنای عام تمامی فضاهایی است که می‌توان در عرصه شهری از آن در تبلیغات و فضاسازی شهری بهره گرفت. باتوجه به اینکه بخش زیادی از اوقات هر فرد در فضای شهری گذرانده می شود، تبلیغات شهری امروز جزء لاینفک زندگی شهروندان است و به نوعی بر شکل گیری هویت و احساسات مردم تأثیرگذار است. امروزه فضاسازی شهری به عنوان یک علم مطرح است و دیگر صرفا نمی‌توان به آن نگاه ذوقی داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

از ابتدای ماه محرم امسال در سطح شهر مشهد تابلوها، بیلبوردها و مضامینی با محوریت ماه محرم و صفر خودنمایی کرده است که واکنش‌های مختلفی را از سوی فعالان فضای مجازی و شهروندان در پی داشته است.

,

, ,

فراتر از نوع ترکیب رنگ و مضامین تبلیغات و فضاسازی شهری در ماه محرم در مشهد که دور از ذهنیت و متفاوت از گذشته بود و نوع خاصی از تبلیغات محسوب می شد، این روزها علی رغم فرارسیدن موسم پیاده روی اربعین و غلیان شور و حال حسینی در مردم متأسفانه کمبود فضاسازی شهری با موضوع اربعین را شاهد هستیم.

,

مردم مشهد این روزها از فضاسازی شهری و متولیان امر سبقت گرفته اند و خود به استقبال این ایام رفتند و گویی مسئولان شهری و فرهنگی مشهد از این قافله عظیم جامانده اند.

,

مسلم ابراهیم‌زاده، معان فرهنگی منطقه 8 شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: فضاسازی ویژه، در خیابان امام رضا(ع) مشهد در اربعین و دهه اخر صفر انجام می شود.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه در دهه آخر صفر ایستگاه های اسقبال از زائر در میدان پانزده خرداد و پایانه مسافربری برپا می شود افزود: تا امروز برای ایام اربعین تعداد بیش از 10 ایستگاه صلواتی مجوزهای لازم را برای پذیرایی از زائران اخذ کرده اند و برای دهه آخر صفر تعداد ایستگاه های صلواتی به 45 مورد خواهد رسید که در آن ها پذیرایی صبحانه، ناهار و شام صورت می گیرد.

,

معاون فرهنگی منطقه 8 شهرداری مشهد گفت: با هماهنگی شورای اجتماعی محلات در میدان پانزده خرداد مشهد، ابتدای خیابان جنت و باغ ملی تئاترهای آیینی محرمی اجرا خواهد شد و با 800 پرده مشکی و قرمز در منطقه و 600 پرده مشکی در مسیر اتوبوس های بی‌آرتی خیابان امام رضا(ع) فضاسازی انجام خواهد شد.

,

وی افزود: این آمار و نصب بنرهای تسلیتی، نسبت به سال گذشته افزایش 1.5 برابری داشته است و اماکن استقبال از زائران اربعین و دهه آخر صفر برای اسکان و پذیرایی پیش بینی شده است.

,

ابراهیم‌زاده تصریح کرد: نماینده هایی در شورای اجتماعی در محلات برای تسهیل گری حضور دارند که خدمات مردمی را سازماندهی کرده اند.

,

وی افزود: سالن های ورزشی منطقه ظرفیت 600 نفر را برای اسکان دارد و خدمات پذیرایی و اطعام توسط خیرین انجام می شود.

,

, ,

معاون فرهنگی منطقه 8 شهرداری مشهد با بیان اینکه در این منطقه، ستاد اربعین و دهه اخر صفر راه اندازی شده است و هیئت های مذهبی در این فضاسازی ها مشارکت دارند خاطرنشان کرد: برنامه های اجرایی از هفته گذشته آغاز شده ولی فضاسازی و ایستگاه‌های صلواتی یک هفته قبل از اربعین فعالیت خودشان را آغاز خواهند کرد.

,

در ادامه صدرا یوسفی، مسئول امور هنری و فضاسازی شهری شهرداری مشهد گفت: اقدامات درباره فضاآرایی شهری شهرداری مفصل است اما باید از مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی اقدامات کامل دریافت شود.

,

وی افزود: به ایام اربعین ده روز دیگر مانده است و فضاآرایی اربعین از چند روز آینده شروع خواهد شد.

,

رضا نوریانی، مسئول پیگیری های ویژه و رئیس اداره روابط عمومی سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: هنوز گزارش موضوعات و موارد فضاسازی ها آماده نیست و در آینده منتشر می شود.

,

وی افزود: فضاسازی رویداد مهم دهه اخر صفر از چند روز قبل از اربعین آغاز و تا آخرین روز ماه  صفر ادامه خواهد داشت.

,

رئیس اداره روابط عمومی سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد گفت: تبلیغات شهری و بیلبوردها نیز در اختیار روابط عمومی مرکز است و با جمع بندی اطلاعات گزارش در مورد فضاسازی هنری تا فردا منتشر خواهد شد.

,

, ,

در ادامه پیگیری عدم فضاآرایی شهری اربعین توسط شهرداری مشهد، محمد رهنما رئیس اداره رسانه شهرداری موضوع را به معاون معاونت فرهنگی این سازمان ارجاع داده که وی نیز در این زمینه به خبرنگار ما پاسخگو نبود.

,

محمد حسین زاده، معاونت فرهنگی سپاه امام رضا(ع) نیز با اشاره به این مطلب که برای پذیرایی از زائران دهه اخر صفر برنامه ها و اقداماتی پیش بینی شده گفت: مسئول مستقیم موضوع فضاسازی شهری در ایام اربعین و همچنین دهه اخر صفر، استانداری و شهرداری مشهد هستند که باید برنامه ریزی های درخور این مناسبت ها صورت پذیرد.

,

موضوع فضاسازی شهری ایام اربعین و دهه آخر صفر در مشهد مقدس که میزبان بسیاری از زائران است، اهمیت فراوانی دارد و امید است که هر چه زودتر مسئولین شهری این کمبود را جبران کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه