اخبار داغ

به میزبانی ارومیه؛

گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی آغاز شد

گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی آغاز شد
چهارمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در ارومیه آغاز به کار کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، صبح امروز چهارمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی با حضور میهمانان ایرانی و خارجی به میزبانی دانشگاه ارومیه آغاز به کار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز, .,

در این گردهمایی شخصیت هایی همچون نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، قائم مقام وزیر علوم، رئیس دانشگاه ارومیه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و نیز اندیشمندان و صاحب نظران داخلی و خارجی ادبیات فارسی حضور دارند.

, .,

* ۴۲۰ مقاله به دبیرخانه همایش بین‌المللی ادبیات فارسی ارسال شد

, * ۴۲۰ مقاله به دبیرخانه همایش بین‌المللی ادبیات فارسی ارسال شد,

دبیر علمی چهارمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی از ارسال ۴۲۰ مقاله به دبیرخانه همایش ادبیات فارسی خبر داد.

, .,

علیرضا مظفری در آئین افتتاحیه این گردهمایی، اظهار داشت: انجمن زبان و ادبیات فارسی در سال ۹۶ در کشور آغاز به کار کرد.

, .,

وی، با اشاره به تاسیس شعبات استانی انجمن، افزود: پژوهش ها در سال ۹۷ آغاز شد و با نامزدی دانشگاه ارومیه در برگزاری همایش با حمایت های بی بدیل اساتید کار آغاز شد و ۴۲۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد.

, .,

دبیر علمی چهارمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، تاکید کرد: ۲۳۳ مقاله از مجموع مقالات پذیرفته شده و چکیده مقالات به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد.

, .,

* تفرق زبانی از آیات الهی است

, * تفرق زبانی از آیات الهی است,

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز در این مراسم طی سخنانی با تاکید بر اهمیت زبان فارسی اظهار داشت: پراکندگی و تفرق زبان ها از آیات خداوند بر روی زمین است.

, .,

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، افزود: خداوند در قرآن ابعاد مختلف اعجاز را بیان فرمود یکی از اعجاز خبر از آینده و پیشگویی است، به رفت و آمد شب و روز، دریاهای خروشان، کثرت کوههای سربه فلک کشیده و قله های بلند اشاره کرده و در آیات عدیده ای مسئله قوم آخر و اعراب را خطاب می کند.

, .,

وی، ابراز کرد: خداوند در قرآن خطاب به قوم آخر می فرماید اگر شما دین نیاوردید اشکالی ندارد پس از شما قوم دیگری می آید که تبلیغ و ترویج دین را عهده دار می شود.

, .,

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، گفت: اولین ترجمه قرآن هزاران سال پیش به زبان فارسی بوده است، این همایش در مقابل یکی از مطالبات مهم رهبری انجام گرفته است و امید است تا با تلاش دانشجویان گستره زبان فارسی فراتر رود.

, .,

* همه ایرانیان در راستای حفظ زبان فارسی وظیفه سنگینی دارند

, * همه ایرانیان در راستای حفظ زبان فارسی وظیفه سنگینی دارند,

در ادامه مراسم، سید علی اصغر میر باقری فرد، اظهار داشت: رشته ادبیات فارسی در شرایط خاص و مهمی به سر می برد.

, .,

وی، افزود: دوره جهش و تعالی قلمداد می شود و همه ما ایرانیان وظیفه داریم این میراث بزرگ را در حوزه زبانی و ادبیات و خط حفظ کنیم، ارتقا ببخشیم و کوشش کنیم ظرفیتی که در این میراث جهانی وجود دارد بهره ببریم برای مقاصد علمی و ادبی.

, .,

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، ادامه داد: توجه خاص دیگر این است که از این سرمایه بزرگ برای اعتلای فرهنگی جامعه بهره ببریم، امروز در سیاستگذاری های فرهنگی این مسئله مطرح است که چطور از این سرمایه های فرهنگی برای بالابردن درک علمی و ادبی مردم بهره ببریم.

, .,

وی، با تاکید بر اینکه باید کوشش ببریم سهم زبان و ادبیات فارسی را بالا ببریم، اذعان کرد: این نشست ها  و گردهمایی ها فقط به برگزاری جلسات ختم نشده و باید به همراه نتایج کاربردی باشد.

, .,

میرباقری فرد، با تقدیر از استاد مهدی محقق که زیر سایه وی این انجمن شکل گرفت، افزود: از سال ۵۰ تا کنون انجمن ترویج زبان فارسی جایگاه خوبی در سطح کشور دارد و در دوره دوم فعالیت های خودش ترویج زبان و ادب فارسی را در دستور کار خود دارد ما باید کوشش کنیم از ظرفیت فارسی برای سامان بخشیدن و اعتلای جامعه بهره ببریم.

, .,

وی، گفت: امروز دوره تاریخی را پشت سر می گذاریم، ارتقای زبان فارسی به عنوان یکی از زبان های معتبر دنیا و زمینه تعمیق جایگاه آثار مختلف در زمینه ادبیات فارسی قرار داده تا ما در سیاست های کلان کشور جایگاه خاصی داشته باشیم.

, .,

* تاکید مقام معظم رهبری بر گسترش زبان فارسی، نشانگر اهمیت این زبان است

, * تاکید مقام معظم رهبری بر گسترش زبان فارسی، نشانگر اهمیت این زبان است,

همچنین، حجت الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری در این مراسم، اظهار داشت: در تحولات ادبی به ایران قبل از ورود ایران به اسلام کمتر شاهد تربیت شعرایی همچون فردوسی، سعدی و حافط بوده ایم.

, .,

وی، افزود: سه مثلث قدرت در جهان اسلام امپراتوری های عثمانی، گورکانیان و صفوی همه یا به زبان فارسی سخن می گفتند یا فارسی جز تعیین کننده ترین زبان های این دوره بوده است به طوری که در ایران در امپراتوری صفوی مکاتبات عمده دربار به زبان فارسی صورت می گرفت.

, .,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، ابراز کرد: در حاکمیت عثمانی در آسیای صغیر تعداد شعرایی که به زبان فارسی شعر سرودند نزدیک به ۳۰۰ نفر از شعرا اسم برده شده که یکپارچگی و اتحاد را حفظ کرده و آیینه تمام نمای فرهنگ ما بوده است.

, .,

حجت الاسلام خدایاری، با تاکید بر جایگاه ویژه زبان فارسی در عصر حاضر گفت: امروز هم زبان فارسی جایگاه خوبی در دنیا دارد و رهبر معظم انقلاب تاکید ویزه بر حفظ و پاس داشتن زبان فارسی دارد.

, .,

در آئین افتتاحیه این گردهمایی پیام های وزیر علوم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حداد عادل نیز قرائت شد.

,

این گردهمایی به مدت ۳ روز در دانشگاه ارومیه برگزار می شود.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه