اخبار داغ

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی مطرح کرد؛

اختصاص فقط ۲۰ درصد از اعتبارات تبصره ۱۸ به بازآفرینی استان/ عدم همکاری ادارات در اختصاص زمین های بلااستفاده

اختصاص فقط ۲۰ درصد از اعتبارات تبصره ۱۸ به بازآفرینی استان/ عدم همکاری ادارات در اختصاص زمین های بلااستفاده
معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی در راستای اجرای طرح بازآفرینی شهری در سه شهر خراسان شمالی مصوب شده بود که از محل اعتبارات تبصره 18 مبلغ 39 میلیارد تومان اعتبار در سال 97 برای انجام پروژه های عمرانی اختصاص داده شود تا به کنون فقط هشت میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد عمادیان فر، معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره اجرای طرح بازآفرینی شهری اظهار کرد: پس از تصویب سند ملی بازآفرینی شهری، اجرای طرح آن در مهر ماه سال 93 به تصویب هیات وزیران رسید و به استان ها ابلاغ شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

عمادیان فر افزود: در همین راستا، ستادهای بازآفرینی شهری در استان ها نیز تشکیل شدند.

,

وی در ادامه افزود: برای عملیاتی شدن این برنامه، برنامه اجرایی برای استان ها تدوین شد که نیاز های محلات هدف در این طرح توسط مشاوران منتخب شناسایی و تعریف می شوند.

,

وی با بیان اینکه اجرای طرح بازآفرینی شهری در محلات بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی انجام می شود، تشریح کرد: هدف از انتخاب این محلات در این برنامه در راستای جلوگیری از گسترش و وسعت این مناطق در سطح کشور همچنین احیا، بازسازی، و نوسازی این مناطق بوده است که باید با انجام اقدامات عمرانی ( روبنایی و زیربنایی) همچنین اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، بهداشتی، امنیتی، ورزشی و خدماتی محقق شوند.

,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه گفت: در همین زمینه اولویت نخست در اجرای این برنامه با شهرهای بالای 50 هزار نفر در هر استان است که در این برنامه مقرر شده است تا اعتبارات اجرای اقدامات عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و ... در محلات هدف از محل اعتبارات تبصره 18، اعتبارات شرکت بازآفرینی شهری کشور همچنین 30 درصد از منابع داخلی دستگاه های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی شهری استان ها تامین شوند.

,

وی در ادامه با اشاره به استان خراسان شمالی اعلام کرد: در مرحله نخست از اجرای این طرح سه شهر بجنورد، شیروان و اسفراین در استان خراسان شمالی منتخب اجرای این طرح شده اند.

,

وی گفت: در راستای اجرای این طرح برای سه شهر یاد شده، مصوب شد که از محل اعتبارات تبصره 18 مبلغ 39 میلیارد تومان اعتبار در سال 97 برای انجام پروژه های عمرانی اختصاص داده شود که فقط هشت میلیارد تومان آن معادل 20 درصد از کل این اعتبار مصوب اختصاص یافت که در شهرهای بجنورد و شیروان هزینه شد.

,

عمادیان فر با یادآوری این مطلب که هر ساله هفت محله، هدف اجرای این طرح قرار می گیرند، اعلام کرد: اجرای پروژه های عمرانی در شهر شیروان با سرعت بیشتری در حال انجام هستند زیرا دستگاه های اجرایی این شهر پای کار تر بوده اند.

,

وی همچنین با اشاره به اینکه به علت نامعلومی شهر اسفراین در زمینه برخورداری از اعتبارات تبصره 18 این برنامه حذف شده است که موجب گلایه فرماندار اسفراین  نیز شده است، اعلام کرد: گلایه را به شرکت بازآفرینی کشور انعکاس داده ایم و جویای علت حذف شهر اسفراین در برخورداری از این اعتبار تخصیصی شده ایم که هنوز پاسخی به استان داده نشده است.

,

با این وجود، وی عنوان کرد: درصدد هستیم تا از محل اعتبارات شرکت بازآفرینی شهری ایران بالغ بر پنج میلیارد تومان اعتبار برای دو پروژه درحال اجرای اسفراین اخذ کنیم.

,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی درباره اجرای این برنامه در سایر شهرهای خراسان شمالی نیز عنوان کرد: مطالعات اجرای طرح بازآفرینی شهری برای سه شهر دیگر استان ( شامل گرمه، جاجرم و فاروج) نیز انجام و اجرای آن مصوب و ابلاغ شده است.

,

وی افزود: برای این سه شهر اقداماتی از جمله اختصاص قیر رایگان برای آسفالت معابر، بازسازی معابر، معرفی مالکان محلات هدف به بانک ها برای دریافت تسهیلات به منظور نوسازی منازل تخریبی و قدیمی انجام شده اند.

,

وی در بخشی دیگر از سخن خود به عدم استقبال مالکان ساکن محلات هدف از تسهیلات بانکی به منظور نوسازی منازل فرسوده خود نیز اشاره کرد و در این باره گفت: مبلغ 40 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 9 درصد اصلا متناسب با نرخ تورم سالانه نیست و این مبلغ تنها 15 درصد از هزینه ساخت یک بنا را جواب می دهد که این دستورالعمل تشویقی نیست.

,

با این وجود، عمادیان فر خاطر نشان کرد: دولت در زمینه نوسازی منازل فرسوده در محلات هدف، سیاست نوسازی منازل در این محلات را به صورت تجمیعی در قالب مشارکت بخش خصوصی با مالکان را با اختصاص تسهیلات 100 تا 120 میلیون تومان به ازای هر واحد را در دستور کار قرار داده است.

,

وی درباره روند اختصاص زمین های بلا استفاده از سوی دستگاه های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی شهری برای اجرای پروژه های تعریف شده در محلات هدف نیز عنوان کرد: انجام آن جزو مصوبات هیات وزیران و ابلاغیه رییس جمهور است.

,

وی افزود: با این وجود در استان خراسان شمالی تا به کنون فقط دو قطعه زمین در شهر های بجنورد و شیروان در محلات هدف به اجرای پروژه محول شده اند.

,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی استان اعلام کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان برای سرعت بخشی به این مصوبه هیات وزیران، کارگذاری را به همین منظور جذب خواهد کرد .

,

وی در خاتمه خواستار اختصاص اعتبارات محل تبصره 18 برای پیشبرد برنامه های اجرایی این طرح در سطح استان ها به ویژه خراسان شمالی شد.

,

عمادیان فر همچنین با بیان اینکه در این طرح مقرر شده است که اعضای ستاد بازآفرینی شهری در سطح استان ها تا 30 درصد از اعتبارات داخلی خود را برای اجرای این طرح هزینه کنند، تاکید کرد: در این زمینه فرمانداران باید پای کار باشند و دستگاه های اجرایی را به انجام آن ملزم کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه