اخبار داغ

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان:

لزوم فرهنگسازی برای استفاده از نان های سبوس دار/ نان سفید؛ منشاء بسیاری از بیماری ها

لزوم فرهنگسازی برای استفاده از نان های سبوس دار/ نان سفید؛ منشاء بسیاری از بیماری ها
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه سفید بودن نان دلیل بر کیفیت آن نیست، گفت: نان سفید؛ منشاء بسیاری از بیماری های شایع امروزی در کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامعلی گنجعلی در گفت وگو با عصرهامون، با بیان اینکه امروزه فرهنگ مصرف نان در کشور به سمت بیراهه رفته و این مساله زمینه ساز بروز بیماری و مشکلات جدی در امر سلامت و تندرستی مردم شده، گفت: متاسفانه تفکر و نگاه نادرست مردم کشورمان به نان باعث شده تا اغلب اینگونه گمان کنند که هر چه نان سفیدتر باشد، کیفیت و ارزش غذایی بیشتری دارد، در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست.

وی ادامه داد: اتفاقا برخلاف این باور عمومی، بررسی های کارشناسان حوزه سلامت چیزی خلاف این را به اثبات رسانده؛ یافته های علمی و آزمایشگاهی ثابت کرده که هر چه نان تیره تر باشد، کیفیت و مرغوبیت بیشتری دارد و به لحاظ ارزش غذایی مغذی تر است.

وی عامل بروز طیف گسترده ای از بیماری هایی که امروز مردم کشور با آن مواجه اند را استفاده از نان بی کیفیت دانست، تصریح کرد: شاید به نظر عجیب برسد اما اکثر بیماری ها و ناراحتی های گوارشی، کلسترول و ... در افراد از همین نان بی کیفیت ناشی می شود. امروزه ما نانی را مصرف می کنیم که آرد آن از تنها از مغز گندم تشکیل شده؛ این آرد به تعبیری تفاله ای از گندم به حساب می آید، چرا که پوسته ی گندم که در معرض نور خورشید قرار داشته و سرشار از مواد مغذی است قبل از تبدیل شدن به آرد جداسازی می شود.

وی در ادامه از فرآوری و عمل آوردن غلط خمیر توسط نانوایان به عنوان عامل تاثیرگذار دیگر در افت کیفی و بیماری ساز بودن نان یاد کرد و گفت: قدیمی تر ها به خوبی با مراحل خمیر کردن آرد و نحوه و مدت زمان لازم برای آماده سازی یا عمل آمدن خمیر آشنایی دارند. مساله ای که متاسفانه امروزه از طرف نانوایان ما چندان رعایت نمی شود و باعث شده تا نان با گذشت چند ساعت از پخت، مانند چوب سفت و غیرقابل استفاده شود.

قیمت پایین؛ عامل اسراف و بی توجهی به اهمیت نان
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان با اشاره به اینکه سالیان زیادی است که استان ما درگیر خشکسالی است؛ در سال جاری نیز آمار خرید گندم کاهش بسیار محسوسی داشته، اظهار کرد: سیستان و بلوچستان استانی 100درصد مصرف کننده گندم است، این نیاز 12 استان کشور تأمین می شود که بخشی از آن از طریق جاده، بخشی از طریق ریل و بخشی از نیاز نیز از طریق کشتی تأمین می شود. هر کیلو گرم از این گندم بالای 2 هزار تومان برای دولت تمام می شود و در نهایت کیلویی 665 تومان در اختیار کارخانه آرد قرار می گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: نازل بودن قیمت نان باعث شده تا از طرفی مصرف کننده الزامی برای استفاده صحیح برای خود قائل نشود و نانوا هم نسبت به پخت آن صحیح و به اندازه بی توجهی کند. نانوایی ها از صبح اقدام به پخت بی حساب و کتاب نان می کنند، چرا که نگرانی بابت سهمیه آرد خود ندارند، هرچه فروش رفت می فروشند و هر چه ماند به نان خشکی هایی که برای تهیه خوراک دام اقدام به جمع آوری نان های خشک و مانده می کنند، می فروشند. کمبود نیروی نظارتی در این بخش نیز مضاف بر علت شده و شرایط را برای تخلفات هموارتر کرده است.

کاهش درصد سبوس گیری گندم امری اجتناب ناپذیر است
گنجعلی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی گسترده اقشار مختلف جهت آشنایی مردم از مضرات استفاده از نان های سفید، تصریح کرد: همه ما باید نقش خود را برای آگاه سازی هر چه بیشتر افراد از تاثیر وجود سبوس در نان بر سلامت جامعه ایفا کنیم. کاهش درصد سبوس گیری گندم امری اجتناب ناپذیر است اما لازمه آن روشنگیری اذهان عمومی و تغییر ذائقه و سلیقه مردم است. شهروندان باید خود به این باور برسند که هر چه نان تیره تر باشد، سلامت و ارزش غذایی بیشتری دارد.

وی با اشاره به اقدامات گسترده فرهنگی در جهت آشنایی اذهان عمومی از مضرات نان های سفید و فواید استفاده از نان سبوس دار، اذعان داشت: با توجه به اینکه فرهنگیان فرهیخته و دانش آموزان عزیز می توانند به عنوان اقشار تاثیرگذار در بیان و انتشار گسترده اطلاعات نقش آفرین باشند هماهنگی های خوبی با اداره کل آموزش و پرورش استان برای تحقق این هدف از کانال مدارس صورت گرفت و جلسات تعامل و ارائه مفاهیم آموزشی در این خصوص نیز با معلمان در سطح مدارس در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
, قیمت پایین؛ عامل اسراف و بی توجهی به اهمیت نان,
,
,
,
,
, کاهش درصد سبوس گیری گندم امری اجتناب ناپذیر است,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه