اخبار داغ

خم و چم مدیریت ترافیک شهر اراک؛

هزار راه نرفته در مدیریت ترافیک اراک/فاصله راهکارهای ترافیکی از نظر تا عمل

هزار راه نرفته در مدیریت ترافیک اراک/فاصله راهکارهای ترافیکی از نظر تا عمل
با توجه به وضعیت ترافیکی شهر اراک و روند رو به افزایش تصادفات شهری می توان گفت که این شهر نیاز به تصمیمات ترافیکی خاص دارد که باید هر چه سریع تر اتخاذ شده و به مرحله اجرا در آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دیار آفتاب؛ در روزهای ابتدایی مهر ماه با توجه به تقارن آغاز به کار دوباره مدارس و دانشگاه ها و افزایش حجم ترافیک شهری و از طرفی با توجه به فرا رسیدن هفته نیروی انتظامی مسئله ترافیک و اثرات و نتایج آن به شدت مورد توجه همگان قرار می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

مطمئنا ترافیک شهری از جمله مسائلی است که در دنیای مدرن امروز به یکی از تعیین کننده ترین مسائل روز تبدیل شده است و بسیاری از فعل و انفعالات شهری را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

مدیران شهری در همه جای دنیا سعی دارند با اتخاذ تصمیمات درست و برنامه ریزی شده از این چالش مدرن نجات پیدا کنند و شهر تحت مدیریت خود را از پیچیدگی و گره های ترافیکی که عواقب بسیار زیادی دارد، نجات دهند. این مهم گاها با اصلاح هندسی معابر، تعریض معابر، ایجاد تقاطع های غیر هم سطح، به کار گیری طرح های ترافیکی، توجه به وسایلی مانند دوچرخه، توجه به پیاده راه سازی و بهبود شرایط حمل و نقل عمومی قابل حل و پیگیری است.

باید گفت استان مرکزی و شهر اراک نیز از مسئله ترافیک بی نصیب نمانده! و هر روزه در اقصی و نقاط استان بالاخص در مرکزیت استان یعنی شهر اراک با مشکلات بسیاری روبه رو هستیم.

بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور، استان مرکزی دارای ۶۵۰ هزار وسیله نقلیه است که از این تعداد ۱۵۰ هزار موتور سیکلت در سطح شهر تردد دارند و ۶۰ درصد این وسایل مختص شهر اراک است. همچنین به گفته فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی این استان رتبه دوم کشور در نرخ وقوع تصادفات را داراست و از طرفی نرخ تصادفات درون شهری استان مرکزی روند افزایشی دارد. علی رغم اینکه روند تصادفات عابرین کاهشی بوده است اما رئیس پلیس راهور استان معتقد است این آمار هنوز هم بالاست و سال گذشته  ۹۱ نفر که ۳۸ نفر از آنها عابر پیاده و ۳۷ نفر راکب موتور بوده اند در این تصادفات جان خود را از دست داده اند.

حال با توجه به وضعیت ترافیکی شهر اراک و روند رو به افزایش تصادفات شهری می توان گفت که این شهر نیاز به تصمیمات ترافیکی خاص دارد که باید هر چه سریع تر اتخاذ شده و به مرحله اجرا در آید. در زیر به بخشی از اقدامات لازم و ضروری که مورد بی توجهی برخی از مسئولین قرار گرفته و یا که در دست اقدام است می پردازیم.

طرح جامع شهر

یکی از پایه های اصلی مدیریت شهری طرح جامع هر شهر است که تصمیمات و برنامه ریزی های شهری در حوزه های مختلف بر اساس این طرح اتخاذ می شود. این درحالی است که طرح جامع شهر اراک بعد از چندین سال تعویق در ارائه آن طی ماه های گذشته در شورای عالی معماری و شهر سازی کشور به تصویب رسید و کلیات آن ابلاغ شد و از استانداری مرکزی خواسته شد تا در مکاتباتی دبیر خانه ای طی یک ماه برخی از جزییات طرح، برای تایید نهایی به دبیرخانه شورای عالی شهر سازی ارسال شود تا این طرح به مرحله اجرایی برسد.

علی رغم تعیین بازه زمانی یک ماهه و گذر از این بازه زمانی همچنان نیز استانداری مرکزی جزییات مد نظر شورای عالی شهرسازی را ارائه نداده است و بسیاری از تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های حوزه ی شهری بلا تکلیف است.

این مسئله از این جهت اهمیت می یابد که پروژه ۵۸ متری، به عنوان یکی از پر بحث ترین پروژه های شهر اراک که بیش از ۱۵ سال است که مردم و مسئولین را گرفتار خود کرده بود، در طرح جدید لغو و به عنوان جایگزین از مدیریت استان و شهر خواسته بودند که طرح های ترافیکی و اصلاح هندسی معابر را برای کنترل ترافیک شهر در دستور کار قرار دهند.

در حال حاضر یکی از مهم ترین مسائلی که باید ذیل طرح جامع شهر اراک مد نظر قرار گیرد ارائه طرح های ترافیکی است که مطمئنا تا زمانی که اصل طرح جامع به نتیجه نهایی خود نرسد اقدامات جزئی ای در این راستا صورت نخواهد گرفت.

انتقال مسیر وسایل نقلیه عبوری به خارج از شهر

بنا بر گفته مدیرکل راهداری استان مرکزی طی شش ماهه ابتدای امسال ۲۲ میلیون و ۹۱۴ هزار وسیله نقلیه به استان وارد و ۲۲ میلیون و ۶۶۷ هزار وسیله نقلیه نیز خارج شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش داشته است. جالب توجه ‏که پرترددترین مسیر استان در این مدت از نظر متوسط نرخ ساعتی عبور و مرور شازند به اراک با یک میلیون و ۱۳۲ و اراک به شازند با یک میلیون و ۸۰ وسیله نقلیه بوده است.

با توجه به اینکه مسیر شازند به اراک و اراک به شازند یکی از پرتردد ترین مسیرها هستند و این حجم وسیله نقلیه از شهر اراک عبور می کند؛ باید گفت که خواه نا خواه این مسئله آسیب های محیط زیستی و زیر ساختی سنگینی به شهر وارد می سازد. به همین دلیل ترمیم و تکمیل کنار گذر اراک در این خصوص بسیار تاثیر گذار خواهد بود و می تواند حجم بسیار بالای عبور وسایل نقلیه سنگین را به سمت خود بکشاند و شهر را از آلودگی و ترافیک نجات دهد.

متاسفانه این کنار گذر که قبل از انقلاب نیز به عنوان اتوبان تهران به اهواز بر روی آن برنامه ریزی شده بود با گذر بیش از ۴۰ سال از آغاز به کارش، حتی از ابتدایی ترین لازمه های ترافیکی و عبور و مرو برخوردار نبوده و مورد بی مهری مسئولین شهری و استانی قرار گرفته است.

نکته قابل توجه اینجاست که مسئولین به جای آنکه در راستای تکمیل و بهبود وضعیت کنار گذر اراک فعال باشند چند سالی است که خود و مردم را درگیر پروژه پل سنجان کرده اند. پروژه ای که حتی برخی بر عدم نیاز به این پروژه و براساس تصمیمات شخصی برخی از مسئولین استانی سابق بودنش، تاکید دارند. پروژه ای که سال هاست با مشکلات بسیاری رو به رو ست و برای مردم منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

حتی رئیس پلیس راهور در واکنش به این مسئله گفته است که ای کاش هزینه این پل را به کنار گذر اراک اختصاص می دادند.

به گفته یکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک کنار گذر اراک بیش از ۴۰ سال است که همین وضعیت را دارد و هیچ یک از مسئولین در راستای بهبود وضعیت و راه اندازی آن اقدام در خوری نداشته اند.

احداث این کنار گذر نه تنها می تواند تردد ماشین های سنگین عبوری را از شهر خارج کند بلکه در نتیجه ی بهبود این پروژه، کمربندی های فعلی ساختاری بزرگرراهی به خود گرفته و در کنترل ترافیک شهری کمک کننده خواهند بود.

حمل و نقل عمومی

افزایش کمی و کیفی حمل و نقل عمومی و دوری از خودرو های تک سر نشین یکی دیگر از سیاست هایی است که می تواند شهر را از بند ترافیک سنگین نجات دهد و با فرهنگ سازی صحیح نظم لازم، به شهر بخشیده شود.

 این در حالی است که ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده توسط شهرداری اراک نزدیک به دو سال در پارکینگ ها ماند و واگذاری این اتوبوس ها به موقع صورت نگرفت و علی رغم گذشت زمان و واگذاری تعدادی از آنها، هنوز هم ۷ اتوبوس دیگر باقی است که هیچ بهره برداری در مزایده ها حاضر به پذیرش آن ها نبوده چرا که با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور این کار صرفه اقتصادی لازم را برای بهره برداران ندارد.

البته ۱۳ دستگاه اتوبوس دیگر نیز برای برقراری خطوط بی آر تی در سطح شهر کنار گذاشته شده است که همچنان وارد خطوط اتوبوسرانی شهر نشده اند و برخی از منابع از اجاره دادن این اتوبوس ها خبر می دهند!

این در حالی است که این ۲۰ دستگاه و تعدادی دیگر که سالیان گذشته توسط وزارت کشور به شهرداری اختصاص یافته بود و به دلیل مشکلات فنی فقط مدت کوتاهی به کار گرفته شدند، می توانند بسیاری از مشکلات ترافیکی و حمل و نقل عمومی شهر را کاهش دهند.

در همین راستا شورای اسلامی کلانشهر اراک به درخواست شهردار کلانشهر اراک به تازگی برای تعیین تکلیف این تعداد اتوبوس ۲۰ روز کاری فرصت داده که امید است این مهم هر چه سریع تر به نتیجه برسد.

پیاده راه سازی

یکی از اصلی ترین راه کارهایی که در مدیریت شهری به آن توجه می شود، محور قرار گرفتن عابرین پیاده است. به عبارتی پروژه هایی چون تعریض خیابان ها و احداث تقاطع های غیر هم سطح، در غیر موارد ضرور، آن چنان که باید مورد توجه نیست. طرح های ترافیکی چون پیاده راه سازی، محوریت استفاده از دوچرخه و اصلاح هندسی معابر از دیگر طرح هایی است که در راستای مدیریت ترافیکی شهر مورد توجه است.

این مهم از جایی قابل بحث است که بیش از یک سال از ایجاد معبر های دوچرخه در برخی محله های شهر اراک می گذرد که گویا مورد اعتراض شهروندان و ساکنین آن محله ها قرار گرفته است و حتی پلیس نیز با احداث این چنین مسیرهایی مشکل دارد. از طرفی طرح پیاده راه سازی شهر اراک که از خیابان پاسداران(حصار) آغاز شد، بااعتراض کسبه و ساکنین این خیابان روبه رو شد. در حال حاضر این مورد نیز در گرو تصویب طرح جامع ترافیک است که این طرح نیز همچنان بی نتیجه باقی مانده و تصمیم گیری اساسی در شورای ترافیک استان در خصوص آن صورت نگرفته است.

پلیس هوشمند

مطمئنا استفاده از ابزارهای هوشمند در برخورد با متخلفان خود یکی از اصلی ترین مواردی است که می تواند در کنترل ترافیک شهری مورد توجه قرار گیرد که این مهم را می توان مد نظر داشت. امروز دیگر روش های سنتی حتی در بسیاری از شهر های کشور خودمان منسوخ شده و نیاز است که متخلف در لحظه از خلاف خود، بدون دخالت نیروی انسانی و به واسطه ابزارهای مدرن مطلع شود و همین مسئله مانع وقوع تخلفاتی چون پارک دوبله و سوبله، پارک های غیر مجاز می شود و در ترافیک شهری تاثیر گذار خواهد بود.

شهردار کلانشهر اراک نیز از نصب دوربین های کنترل سرعت و تجهیز دو خودرو و تحویل آن به پلیس در راستای مدیریت هوشمند ترافیک خبر داده است که این اتفاقات طی یکی دو ماه آینده رقم خواهد خورد که امید است به این مسئله پرداخته شود.

مرکزیت زدایی

یکی از محوری ترین مشکلات شهر های بزرگ تمرکز بیش از حد خدمات شهری در یک نقطه است که این مسئله در افزایش حجم ترافیک شهر تاثیر گذار است و شهر ها را با معضلات بسیاری رو به رو می سازد.

در شهر اراک با توجه به اینکه تمرکز مراکز خرید مایحتاج روزانه و فصلی مردم و همچنین محل مراجعات درمانی و خدماتی مورد نیاز تقریبا در یک نقطه از شهر قرار دارد، این مهم منجر به وقوع سطح بالایی از ترافیک روزانه در این منطقه شده است. این مهم نه تنها حجم ترافیکی را افزایش داده بلکه نمای بسیار بدی به مرکزیت شهر که همان بافت تاریخی شهر را هم شامل می شود، داده است.

چندسالی است که بحث تمرکز زدایی توسط مدیران شهری مورد توجه بوده، که پیاده راه سازی، انتقال مراکز خرید، انتقال مراکز خدماتی مورد بررسی قرار گرفته اما متاسفانه همچنان این مهم نیز مورد بی توجهی عملی مسئولین است.

مجموعه ای از این عوامل و بسیار عوامل ریز و درشت دیگر مانند فرهنگ سازی برای مردم در جهت اهمیت دادن به فضای زیست محیطی از اولویت هایی است که باید مورد توجه مسئولین و مردم قرار گیرد.

البته نکته مهم این جاست که تمام موارد مطرح شده در بالا از بدیهیات موجود است و مسئولین در کلام و نظر تسلط خاصی بر این موارد دارند اما یکی از بزرگترین مشکلات زمانه ما فاصله نظر تا عمل است که باید پوشش داده شود.

انتهای پیام/

,

مطمئنا ترافیک شهری از جمله مسائلی است که در دنیای مدرن امروز به یکی از تعیین کننده ترین مسائل روز تبدیل شده است و بسیاری از فعل و انفعالات شهری را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

,

مدیران شهری در همه جای دنیا سعی دارند با اتخاذ تصمیمات درست و برنامه ریزی شده از این چالش مدرن نجات پیدا کنند و شهر تحت مدیریت خود را از پیچیدگی و گره های ترافیکی که عواقب بسیار زیادی دارد، نجات دهند. این مهم گاها با اصلاح هندسی معابر، تعریض معابر، ایجاد تقاطع های غیر هم سطح، به کار گیری طرح های ترافیکی، توجه به وسایلی مانند دوچرخه، توجه به پیاده راه سازی و بهبود شرایط حمل و نقل عمومی قابل حل و پیگیری است.

,

, ,

باید گفت استان مرکزی و شهر اراک نیز از مسئله ترافیک بی نصیب نمانده! و هر روزه در اقصی و نقاط استان بالاخص در مرکزیت استان یعنی شهر اراک با مشکلات بسیاری روبه رو هستیم.

,

بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور، استان مرکزی دارای ۶۵۰ هزار وسیله نقلیه است که از این تعداد ۱۵۰ هزار موتور سیکلت در سطح شهر تردد دارند و ۶۰ درصد این وسایل مختص شهر اراک است. همچنین به گفته فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی این استان رتبه دوم کشور در نرخ وقوع تصادفات را داراست و از طرفی نرخ تصادفات درون شهری استان مرکزی روند افزایشی دارد. علی رغم اینکه روند تصادفات عابرین کاهشی بوده است اما رئیس پلیس راهور استان معتقد است این آمار هنوز هم بالاست و سال گذشته  ۹۱ نفر که ۳۸ نفر از آنها عابر پیاده و ۳۷ نفر راکب موتور بوده اند در این تصادفات جان خود را از دست داده اند.

,

حال با توجه به وضعیت ترافیکی شهر اراک و روند رو به افزایش تصادفات شهری می توان گفت که این شهر نیاز به تصمیمات ترافیکی خاص دارد که باید هر چه سریع تر اتخاذ شده و به مرحله اجرا در آید. در زیر به بخشی از اقدامات لازم و ضروری که مورد بی توجهی برخی از مسئولین قرار گرفته و یا که در دست اقدام است می پردازیم.

,

, ,

طرح جامع شهر

, طرح جامع شهر,

یکی از پایه های اصلی مدیریت شهری طرح جامع هر شهر است که تصمیمات و برنامه ریزی های شهری در حوزه های مختلف بر اساس این طرح اتخاذ می شود. این درحالی است که طرح جامع شهر اراک بعد از چندین سال تعویق در ارائه آن طی ماه های گذشته در شورای عالی معماری و شهر سازی کشور به تصویب رسید و کلیات آن ابلاغ شد و از استانداری مرکزی خواسته شد تا در مکاتباتی دبیر خانه ای طی یک ماه برخی از جزییات طرح، برای تایید نهایی به دبیرخانه شورای عالی شهر سازی ارسال شود تا این طرح به مرحله اجرایی برسد.

,

علی رغم تعیین بازه زمانی یک ماهه و گذر از این بازه زمانی همچنان نیز استانداری مرکزی جزییات مد نظر شورای عالی شهرسازی را ارائه نداده است و بسیاری از تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های حوزه ی شهری بلا تکلیف است.

,

این مسئله از این جهت اهمیت می یابد که پروژه ۵۸ متری، به عنوان یکی از پر بحث ترین پروژه های شهر اراک که بیش از ۱۵ سال است که مردم و مسئولین را گرفتار خود کرده بود، در طرح جدید لغو و به عنوان جایگزین از مدیریت استان و شهر خواسته بودند که طرح های ترافیکی و اصلاح هندسی معابر را برای کنترل ترافیک شهر در دستور کار قرار دهند.

,

در حال حاضر یکی از مهم ترین مسائلی که باید ذیل طرح جامع شهر اراک مد نظر قرار گیرد ارائه طرح های ترافیکی است که مطمئنا تا زمانی که اصل طرح جامع به نتیجه نهایی خود نرسد اقدامات جزئی ای در این راستا صورت نخواهد گرفت.

,

, ,

انتقال مسیر وسایل نقلیه عبوری به خارج از شهر

, انتقال مسیر وسایل نقلیه عبوری به خارج از شهر,

بنا بر گفته مدیرکل راهداری استان مرکزی طی شش ماهه ابتدای امسال ۲۲ میلیون و ۹۱۴ هزار وسیله نقلیه به استان وارد و ۲۲ میلیون و ۶۶۷ هزار وسیله نقلیه نیز خارج شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش داشته است. جالب توجه ‏که پرترددترین مسیر استان در این مدت از نظر متوسط نرخ ساعتی عبور و مرور شازند به اراک با یک میلیون و ۱۳۲ و اراک به شازند با یک میلیون و ۸۰ وسیله نقلیه بوده است.

,

با توجه به اینکه مسیر شازند به اراک و اراک به شازند یکی از پرتردد ترین مسیرها هستند و این حجم وسیله نقلیه از شهر اراک عبور می کند؛ باید گفت که خواه نا خواه این مسئله آسیب های محیط زیستی و زیر ساختی سنگینی به شهر وارد می سازد. به همین دلیل ترمیم و تکمیل کنار گذر اراک در این خصوص بسیار تاثیر گذار خواهد بود و می تواند حجم بسیار بالای عبور وسایل نقلیه سنگین را به سمت خود بکشاند و شهر را از آلودگی و ترافیک نجات دهد.

,

متاسفانه این کنار گذر که قبل از انقلاب نیز به عنوان اتوبان تهران به اهواز بر روی آن برنامه ریزی شده بود با گذر بیش از ۴۰ سال از آغاز به کارش، حتی از ابتدایی ترین لازمه های ترافیکی و عبور و مرو برخوردار نبوده و مورد بی مهری مسئولین شهری و استانی قرار گرفته است.

,

نکته قابل توجه اینجاست که مسئولین به جای آنکه در راستای تکمیل و بهبود وضعیت کنار گذر اراک فعال باشند چند سالی است که خود و مردم را درگیر پروژه پل سنجان کرده اند. پروژه ای که حتی برخی بر عدم نیاز به این پروژه و براساس تصمیمات شخصی برخی از مسئولین استانی سابق بودنش، تاکید دارند. پروژه ای که سال هاست با مشکلات بسیاری رو به رو ست و برای مردم منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

,

حتی رئیس پلیس راهور در واکنش به این مسئله گفته است که ای کاش هزینه این پل را به کنار گذر اراک اختصاص می دادند.

,

به گفته یکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک کنار گذر اراک بیش از ۴۰ سال است که همین وضعیت را دارد و هیچ یک از مسئولین در راستای بهبود وضعیت و راه اندازی آن اقدام در خوری نداشته اند.

,

احداث این کنار گذر نه تنها می تواند تردد ماشین های سنگین عبوری را از شهر خارج کند بلکه در نتیجه ی بهبود این پروژه، کمربندی های فعلی ساختاری بزرگرراهی به خود گرفته و در کنترل ترافیک شهری کمک کننده خواهند بود.

,

حمل و نقل عمومی

, حمل و نقل عمومی,

افزایش کمی و کیفی حمل و نقل عمومی و دوری از خودرو های تک سر نشین یکی دیگر از سیاست هایی است که می تواند شهر را از بند ترافیک سنگین نجات دهد و با فرهنگ سازی صحیح نظم لازم، به شهر بخشیده شود.

,

 این در حالی است که ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده توسط شهرداری اراک نزدیک به دو سال در پارکینگ ها ماند و واگذاری این اتوبوس ها به موقع صورت نگرفت و علی رغم گذشت زمان و واگذاری تعدادی از آنها، هنوز هم ۷ اتوبوس دیگر باقی است که هیچ بهره برداری در مزایده ها حاضر به پذیرش آن ها نبوده چرا که با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور این کار صرفه اقتصادی لازم را برای بهره برداران ندارد.

,

, ,

البته ۱۳ دستگاه اتوبوس دیگر نیز برای برقراری خطوط بی آر تی در سطح شهر کنار گذاشته شده است که همچنان وارد خطوط اتوبوسرانی شهر نشده اند و برخی از منابع از اجاره دادن این اتوبوس ها خبر می دهند!

,

این در حالی است که این ۲۰ دستگاه و تعدادی دیگر که سالیان گذشته توسط وزارت کشور به شهرداری اختصاص یافته بود و به دلیل مشکلات فنی فقط مدت کوتاهی به کار گرفته شدند، می توانند بسیاری از مشکلات ترافیکی و حمل و نقل عمومی شهر را کاهش دهند.

,

در همین راستا شورای اسلامی کلانشهر اراک به درخواست شهردار کلانشهر اراک به تازگی برای تعیین تکلیف این تعداد اتوبوس ۲۰ روز کاری فرصت داده که امید است این مهم هر چه سریع تر به نتیجه برسد.

,

پیاده راه سازی

, پیاده راه سازی,

یکی از اصلی ترین راه کارهایی که در مدیریت شهری به آن توجه می شود، محور قرار گرفتن عابرین پیاده است. به عبارتی پروژه هایی چون تعریض خیابان ها و احداث تقاطع های غیر هم سطح، در غیر موارد ضرور، آن چنان که باید مورد توجه نیست. طرح های ترافیکی چون پیاده راه سازی، محوریت استفاده از دوچرخه و اصلاح هندسی معابر از دیگر طرح هایی است که در راستای مدیریت ترافیکی شهر مورد توجه است.

,

, ,

این مهم از جایی قابل بحث است که بیش از یک سال از ایجاد معبر های دوچرخه در برخی محله های شهر اراک می گذرد که گویا مورد اعتراض شهروندان و ساکنین آن محله ها قرار گرفته است و حتی پلیس نیز با احداث این چنین مسیرهایی مشکل دارد. از طرفی طرح پیاده راه سازی شهر اراک که از خیابان پاسداران(حصار) آغاز شد، بااعتراض کسبه و ساکنین این خیابان روبه رو شد. در حال حاضر این مورد نیز در گرو تصویب طرح جامع ترافیک است که این طرح نیز همچنان بی نتیجه باقی مانده و تصمیم گیری اساسی در شورای ترافیک استان در خصوص آن صورت نگرفته است.

,

پلیس هوشمند

, پلیس هوشمند,

مطمئنا استفاده از ابزارهای هوشمند در برخورد با متخلفان خود یکی از اصلی ترین مواردی است که می تواند در کنترل ترافیک شهری مورد توجه قرار گیرد که این مهم را می توان مد نظر داشت. امروز دیگر روش های سنتی حتی در بسیاری از شهر های کشور خودمان منسوخ شده و نیاز است که متخلف در لحظه از خلاف خود، بدون دخالت نیروی انسانی و به واسطه ابزارهای مدرن مطلع شود و همین مسئله مانع وقوع تخلفاتی چون پارک دوبله و سوبله، پارک های غیر مجاز می شود و در ترافیک شهری تاثیر گذار خواهد بود.

,

شهردار کلانشهر اراک نیز از نصب دوربین های کنترل سرعت و تجهیز دو خودرو و تحویل آن به پلیس در راستای مدیریت هوشمند ترافیک خبر داده است که این اتفاقات طی یکی دو ماه آینده رقم خواهد خورد که امید است به این مسئله پرداخته شود.

,

, ,

مرکزیت زدایی

, مرکزیت زدایی,

یکی از محوری ترین مشکلات شهر های بزرگ تمرکز بیش از حد خدمات شهری در یک نقطه است که این مسئله در افزایش حجم ترافیک شهر تاثیر گذار است و شهر ها را با معضلات بسیاری رو به رو می سازد.

,

در شهر اراک با توجه به اینکه تمرکز مراکز خرید مایحتاج روزانه و فصلی مردم و همچنین محل مراجعات درمانی و خدماتی مورد نیاز تقریبا در یک نقطه از شهر قرار دارد، این مهم منجر به وقوع سطح بالایی از ترافیک روزانه در این منطقه شده است. این مهم نه تنها حجم ترافیکی را افزایش داده بلکه نمای بسیار بدی به مرکزیت شهر که همان بافت تاریخی شهر را هم شامل می شود، داده است.

,

چندسالی است که بحث تمرکز زدایی توسط مدیران شهری مورد توجه بوده، که پیاده راه سازی، انتقال مراکز خرید، انتقال مراکز خدماتی مورد بررسی قرار گرفته اما متاسفانه همچنان این مهم نیز مورد بی توجهی عملی مسئولین است.

,

مجموعه ای از این عوامل و بسیار عوامل ریز و درشت دیگر مانند فرهنگ سازی برای مردم در جهت اهمیت دادن به فضای زیست محیطی از اولویت هایی است که باید مورد توجه مسئولین و مردم قرار گیرد.

,

البته نکته مهم این جاست که تمام موارد مطرح شده در بالا از بدیهیات موجود است و مسئولین در کلام و نظر تسلط خاصی بر این موارد دارند اما یکی از بزرگترین مشکلات زمانه ما فاصله نظر تا عمل است که باید پوشش داده شود.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه