اخبار داغ

گزارشی از سفر یک روزه همتی به ارومیه؛

فعالان اقتصادی آذربایجان‌غربی از حضور رئیس کل بانک مرکزی هم منتفع نشدند/ تکرار وعده‌های تکراری!

فعالان اقتصادی آذربایجان‌غربی از حضور رئیس کل بانک مرکزی هم منتفع نشدند/ تکرار وعده‌های تکراری!
سفر یک روزه رئیس کل بانک مرکزی به آذربایجان‌غربی و دیدار با فعالان اقتصادی این استان، همانند دیگر برنامه‌های مرتبط بدون خروجی مشخص و مهمی به پایان رسید!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، عبدالناصر همتی روز جمعه به منظور بررسی وضعیت واحدهای تولیدی و نیز نشست با فعالان اقتصادی آذربایجان‌غربی برای بررسی و حل مشکلات این بخش، سفر یک روزه‌ای به ارومیه داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

بر اساس اخبار منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری آذربایجان‌غربی، در این سفر که بدون دعوت از خبرنگاران و اصحاب رسانه انجام شد، گویا نه دغدغه اصلی بخش صنعت و نه مشکلات اصلی بخش اقتصاد استان مطرح شده و کل سخنان استاندار و رئیس کل به بیان موضوعات همیشگی و وعده‌های تکراری مسئولان استانی و کشوری که از ابتدای سال ارائه می‌شود، اختصاص یافته است.

,

رئیس کل بانک مرکزی، در ابتدای این و با همراهی استاندار، تعدادی از مدیران بخش اقتصاد و نیز برخی نمایندگان حوزه‌های انتخابیه آذربایجان‌غربی، از چند واحد تولیدی و کنسانتره و سردخانه‌ای بازدید کرده و سپس دیداری با فعالان اقتصادی در محل اتاق بازرگانی ارومیه داشت.

,

هرچند بازدیدهای رئیس کل و مسئولان از واحدهای فعال بخش اقتصادی استان قطعا به منظور نشان دادن مشکلات موجود در زمینه کشاورزی و نیز صادرات محصولات مربوطه بوده ولی جای خالی بخش صنعت و به ویژه بزرگ‌ترین واحد تولید فولاد شمال‌غرب کشور که اکنون در سایه سیاست‌های نادرست بانکی به یکی از سوله‌های خالی از سکنه تبدیل شده، در میان این بازدیدها بیش از دیگر موضوعات به چشم می‌خورد.

,

روابط عمومی استانداری آذربایجان‌غربی، جزئیات بازدیدها و نیز گزارشات مربوطه در خصوص بازدید رئیس کل و مسئولان از واحدها را ارائه نداده و تنها به ثبت چند تصویر از این بازدیدها بسنده کرده است تا نسبت به انتشار اخبار مهم‌ترین بخش سفر یعنی دیدار با فعالان اقتصادی استان بپردازد.

,

اما از این جلسه نیز تنها ۲ خبر کوتاه و نه چندان مشخص درج شده که حاوی اظهارات مدیر ارشد استان و نیز رئیس کل بانک مرکزی می‌شود.

,

* دعوت رئیس کل از فعالان اقتصادی برای تشکیل جلسه با معاونان!

, * دعوت رئیس کل از فعالان اقتصادی برای تشکیل جلسه با معاونان!,

بر اساس آنچه بر خروجی سایت روابط عمومی استانداری قرار گرفته، عبدالناصر همتی در این دیدار، پس از بیان مقدماتی از وضعیت فعلی اقتصاد کشور و مشکلات موجود در این حوزه، گفت: در یک سال گذشته خوشبختانه ذخایر اسکناس ارزی‌مان نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش نیز داشته است و امسال بخش مهمی از ارز مورد نیاز کشور برای واردات از طریق صادرات غیرنفتی تامین شد.

,

رییس کل  بانک مرکزی، با دعوت از فعالان اقتصادی آذربایجان‌غربی برای ادامه جلسه با حوزه ارزی، نظارت و اعتباری این بانک در تهران، تصریح کرد: پیش از این با فعالان اقتصادی سایر استان‌ها نیز چنین جلساتی برگزار شده و نتایج خوب و مثبتی از این جلسات حاصل شده است. از این رو در ارتباط با آذربایجان‌غربی نیز همین راهکار را در پیش می‌گیریم.

,

* بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد امری ضروری است

, * بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد امری ضروری است,

وی، افزود: براساس صحبت‌هایمان، به عقیده من عمده مشکلات شما به صادرات باز می‌گردد. حل مشکلات شما برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است. شما تا همین امروز مبلغ قابل توجهی صادرات داشتید، این حجم از صادرات در شرایط فعلی برای اقتصاد کشور بسیار مهم است. از طرفی بخشی از فشاری که دشمن به اقتصاد کشورمان وارد می‌آورد، باید توسط شما فعالان اقتصادی خنثی شود، لذا از این منظر بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور امری ضروری به حساب می‌آید. از این رو معاونت ارزی بانک مرکزی تلاش خواهد کرد مشکلات فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات را برطرف کند.

,

همتی، با تعدادی از تولید کنندگان استان جداگانه ملاقات و مسائل آن‌ها را بررسی و دستورات لازم برای حل مشکلات آن‌ها را صادر کرد.

,

در این جلسه، استاندار آذربایجان‌غربی نیز ضمن اشاره به دستاوردهای مثبت اقتصادی استان در کاهش نرخ بیکاری، رشد مشارکت اقتصادی و اشتغال و جایگاه برتر کشور در حوزه بهبود فضای کسب و کار، افزود: با وجود این تحولات مثبت و امیدآفرین که به مدد همه مجموعه‌های استان به دست آمده هنوز در شاخص‌هایی چون درآمد سرانه و آموزش از وضعیت نامطلوبی برخور‌داریم.

,

* راهکارهای استاندار برای حل مشکلات اقتصاد استان

, * راهکارهای استاندار برای حل مشکلات اقتصاد استان,

وی، ادامه داد: با وجود اینکه دولت در شرایط سخت تحریمی بسر می‌برد اما معتقدیم اگر نگاه ویژه‌ای در خصوص تامین سرمایه در گردش، برگشت ارزهای صادراتی، تقسیط بدهی واحدهای تولیدی  و اعطای تسهیلات ویژه صورت پذیرد، این استان توانایی آن را دارد تا در زمینه تامین بخش عمده‌ای از نیازهای داخل نقش آفرینی کند.

,

محمدمهدی شهریاری، افزایش اعتباری و رفع محدودیت‌های بانکی، تسهیل در واگذاری املاک تملیکی و افزایش میزان و سهم استان از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را از جمله نیازهای استان برشمرد.

,

بر اساس اعلام روابط عمومی استانداری، این نشست بیش از ۴ سال به طول انجامید و فعالان اقتصادی مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند، اما تنها خروجی جلسه برای افکار عمومی، همین سخنان استاندار و رئیس کل بوده و هیچ توضیحی در خصوص اظهارات فعالان بخش خصوصی ارائه نشده است.

,

* خروجی سفر یک روزه؛ تقریبا هیچ!

, * خروجی سفر یک روزه؛ تقریبا هیچ!,

با این وضعیت و وعده‌های همیشگی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص پیگیری مشکلات و نیز دعوت از فعالان اقتصادی برای دیدار با معاونین خود در تهران، باید گفت که سفر یک روزه همتی به آذربایجان‌غربی بدون نتیجه و خروجی خاصی به پایان رسیده و فعالان اقتصادی استان باید چشم به آینده‌ای بدوزند که از چند سال قبل آغاز شده و هنوز پایانی ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه