اخبار داغ

آقایان مدعی فرهنگ کجایند؟

البرز میزبان اولین مرکز تخصصی نگارگری ایران می شود/ حذف 20 ساله دروس نگارگری از دبیرستان و دانشگاه!

البرز میزبان اولین مرکز تخصصی نگارگری ایران می شود/ حذف 20 ساله دروس نگارگری از دبیرستان و دانشگاه!
طی 20 سال اخیر رشته نگارگری از دروس هنرستان ها حذف شده و چند سالی است که دیگر شاهد بخش عملی رشته نقاشی ایرانی، کتاب آرایی و هنرهای اسلامی از سرفصل دروس تعدادی از دانشکده ها نیستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از "تیتریکنگارگری اسلامی والاترین جایگاه خود را به طور ویژه در ایران به دست آورده و در صدر هنرهای اسلامی قرار گرفته است، اما هنوز آن چنان که باید به آن توجهی نمی شود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "تیتریک, تیتریک,
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، طی نشست و گفتگوی صمیمی با محمد باقر آقامیری استاد مسلم نگارگری و اعلام آمادگی وی،  از راه اندازی اولین مرکز تخصصی نگارگری ایران در استان خبر داد.
 
,
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، طی نشست و گفتگوی صمیمی با محمد باقر آقامیری استاد مسلم نگارگری و اعلام آمادگی وی،  از راه اندازی اولین مرکز تخصصی نگارگری ایران در استان خبر داد.
,
 
,
, ,
 
,
اولین مرکز تخصصی نگارگری ایران در البرز راه اندازی می شود
, اولین مرکز تخصصی نگارگری ایران در البرز راه اندازی می شود ,
 
,
ناصر مقدم در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت : نگارگر ایرانی، موضوعات فلسفی، مذهبی، اساطیری و تخیلات بزرگان سرزمین پارسی را با ظرافت خارق العاده و بواسطه تارهای ظریف قلم موی خود به تصویر می کشد.
, تیتریک,
 
,
وی اظهار داشت: پس از انقلاب هنر نگارگری در ایران در اوج خود بسر می برد و نگارگران کشورمان در مراکز هنری و دانشکده های هنر، مشغول تدریس، آموزش و خلق هنرهای بدیع هستند و با حضور محمد باقر آقامیری که از اساتید بنام ایران و جهان در استان است  قصد تاسیس اولین مرکز تخصصی نگارگری ایران در استان البرز را داریم تا نوجوانان و جوانان بتوانند از تخصص و تجربیات ایشان بهره مند شوند. 
,
 
,
, ,
 
,
نگارگری؛ هنری که سرمایه گذاری در آن برگشت پذیر است
, نگارگری؛ هنری که سرمایه گذاری در آن برگشت پذیر است ,
 
,
یک استاد دانشگاه هنر در استان در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: نگارگری (مینیاتور) از جمله هنرهایی است که جمال شناسی و کمال یابی را نمی توان تنها با حواس ظاهری شناخت بلکه باید چشم باطن بیدار باشد تا درک آن به خوبی امکان پذیرد.
, تیتریک,
 
,
زیبا کریمی افزود: شناخت زیبایی های هنر نگارگری بدون شناخت آثار ادبی و شعر ایرانی از یک سو و دیدگاههای عارفانه از سوی دیگر ممکن نیست زیرا هنرمند نگارگر برای تصویرسازی خود خود بیش از عالم ماده به عالم معنا نیاز دارد.
,
 
,
وی با بیان اینکه احداث مرکز تخصصی نگارگری ایران در البرز، اتفاق بزرگی است، اظهار داشت: وجود استاد آقامیری در البرز افتخار و نعمت بزرگی است که سالیان سال مغفول مانده و افتتاح مرکز تخصصی نگارگری و استفاده از ظرفیت ها و تجارب این استاد افتخار بزرگی است زیرا باید گنجینه ای از نگارگری ایرانی برای آیندگان تهیه شود.
,
 
,
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: نگارگر ایرانی با بهره گرفتن از بستر ارزشمند شعر و ادب فارسی و همچنین مفاهیم عمیق حکمت ایرانی و عرفان اسلامی، نه در پی بازنمایی طبیعت ملموس، بلکه به فرانمایی جلوه های نمادین می پردازد و این مهم سبب یکتایی آثار نگارگری ایرانی با نمونه های خارجی آن می شود.
,
 
,
کریمی با اشاره به اینکه هنر نگارگری در سالهای اخیر مورد بی مهری قرار گرفته است، گفت: نگارگری هنری است که به شدت مورد استقبال مردم است و خوشبختانه تنها هنری است که اگر هنرمند با نوآوری در این زمینه آثاری خلق کند سریع به فروش رفته و سرمایه گذاری در آن برگشت پذیر است.
,
 
,
وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم با افتتاح مرکز نگارگری در البرز، حضور اساتید برجسته این هنر در کشور و تشکیل کارگروه، زمینه شکوفایی و برجسته شدن نگارگری و دنیا فراهم شده و با صادرکردن آثار برجسته این هنر به کشورهای مختلف دنیا زمینه عدم وابستگی به درآمدهای نفتی را فراهم سازیم.
,
 
,
, ,
 
,
حذف دروس نگارگری در دبیرستان و دانشگاه؛ نوعی تهاجم فرهنگی برای حذف هنر ایرانی و اسلامی است
, حذف دروس نگارگری در دبیرستان و دانشگاه؛ نوعی تهاجم فرهنگی برای حذف هنر ایرانی و اسلامی است ,
 
,
همچنین محمد باقر آقامیری ضمن قدردانی از مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان البرز در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: بیست سال است رشته نگارگری از دروس هنرستان ها حذف شده و چند سالی است که دیگر شاهد بخش عملی رشته نقاشی ایرانی، کتاب آرایی و هنرهای اسلامی از سرفصل دروس تعدادی از دانشکده ها نیستیم  در حالی که با دروس تئوری چیزی عاید دانشجو نمی شود و به نظر من این نوعی تهاجم فرهنگی برای حذف هنر ایرانی و اسلامی است.
, تیتریک,
 
,
وی افزود : در دانشکده های هنری ما صرفا نقاشی مدرن آموزش داده می شود، در حالی که تاریخ و فرهنگ آن را نمی دانند، این یک صدمه بزرگ به فرهنگ و هنر مملکت ماست زیرا فرهنگ و هنر ما در جهان ممتاز است، هنر باید با دانش همراه بوده و کنترل آن به دست هنرمند باشد.
,
 
,
رییس انجمن نگارگری ایران با بیان اینکه آثار نگارگری در سال‌ های اخیر از منظر کیفی راضی‌ کننده نبوده است، اظهار داشت: نوآوری آنگونه که باید، در اغلب فعالیت های هنری به ویژه آثار نگارگران جوان مشاهده نمی ‌شود زیرا نگارگری با مضامین گسترده ‌ای مواجه است و هنرمندان می‌توانند به فراخور ابتکار و نوآوری ‌هایی که به خرج می ‌دهند از آنها به خوبی در کار خود استفاده کنند، اما این ظرفیت‌ها به کار گرفته نمی ‌شود.
,
 
,
آقا میری در خاتمه با تاکید بر اینکه نگارگری زیربنای ایرانی دارد، تصریح کرد: هنر نگارگری بیشتر با ادبیات و بویژه ادبیات کهن مرتبط بوده و همواره نزد مردم با اقبال همراه است و به این هنر سنتی دلبستگی دارند. تمامی هنرها زیرساخت سنتی داردند، حتی آثاری که به شیوه مدرنیزه تصویر شده ‌اند، باز هم برگرفته از سنت ‌ها هستند بنابراین این هنر علیرغم بی مهری ها با استقبال مخاطبان روبرو است.
,
 
,
و اما در خاتمه آنچه مسلم است استاد محمد باقر آقامیری از سوی شورای عالی فرهنگ و هنر، عنوان دکترای درجه یک هنر در نقاشی هنرهای اسلامی را دریافت کرده است.
,
 
,
مدال طلای نمایشگاه جهانی الجزایر ( ۱۳۶۷ )،‌ مدال طلا ولوح تقدیر نفر اول مسابقات هنری دبیرستان های کشور درسه دوره متوالی، از جمله جوایز دریافت شده محمد باقر آقا میری است و وی کاندیدای هنر برای جایزه صلح نوبل در سال ۱۳۶۳ بوده است.
,
 
,
آقا میری تا کنون تصویر سازی و تذهیب نقاشی بیش از ۴۰ عنوان از کتاب های تاریخی، ادبی و مذهبی را به عهده داشته است و بیش از ۳۰ جلد قرآن را تذهیب کرده است.
,
 

 
,
,
,
 
,
انتهای پیام/ 
 
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه