اخبار داغ

روایتی از روزگار تلخ مردان کوچک؛

سیلی فقر بر چهره کودکان کار/ رؤیاهایی که برباد می‌رود

سیلی فقر بر چهره کودکان کار/ رؤیاهایی که برباد می‌رود
کودکان کار برای کسب اندکی درآمد شب و روز خود را در خیابان‌ها و در پشت چراغ‌های قرمز سپری کرده و در پس بی توجهی مسئولان روزگار تخلی را می‌گذرانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، در کنار نام کودکانه‌اش، کلمه کار قرار گرفته، هنوز برق معصومیت در چشمانش موج می‌زند، لبخندی تلخ می‌زند و به بسته آدامسی که در دست گرفته نگاه می کند، شاید به این فکر می کند که امروز اینها را می تواند بفروشد یا نه تا با پولش مقداری مایحتاج برای خانواده تهیه کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک، ,

به بهانه هفته کودک سری به خیابان‌های شهر زدیم تا چند ساعتی را با کودکان کار بگذرانیم، به یکی از خیابان‌های شهر رفتیم، پسر بچه آدامس فروش نظرم را جلب کرد، کنارش رفتم و سر صحبت را با او باز کردم، نامش محمد جواد و 9 ساله ای است که در کلاس سوم ابتدایی درس می خواند، قد و قامتش برای کار کردن خیلی کوچک است اما انگار سرنوشت او را به این سمت و سو برده که چشم خود را به روی بسیاری از رویاهای کودکانه ببندد و ناخواسته وارد دنیای کار شود.

,

 

,

, ,

 

,

فراموشی رویاهای کودکانه

, فراموشی رویاهای کودکانه, فراموشی رویاهای کودکانه,


او هر روز بر سر یکی از چهار راه ها قرار دارد، آدامس و شکلات در دست گرفته و به هر خودرویی که از کنارش می گذرد با حسرت نگاه می کند، می‌گوید دلم برای یک زندگی بدون دغدغه تنگ شده است.

,
,

پدر محمد جواد اعتیاد داشته و حالا محمد جواد به همراه خواهر کوچکش و مادر در یک خانه اجاره ای زندگی می کنند، چاره ای ندارد جز اینکه هر روز ساعتی را برای کسب و کار به خیابان بیاید تا بتواند بخش اندکی از مایحتاج خانه را تامین کند.

,

 

,

, ,

 

,

می گوید تابستان و زمستان ندارد، هر روز را باید برای کار در خیابان باشد، گاهی علاوه بر آدامس و شکلات فال هم می فروشد، خودش می گوید فروش فال بهتر است و پولی بیشتری کسب می کند.

,


در این روزها و به بهانه هفته کودک همه سرگرم برگزاری برنامه ها و جشنواره های مختلف برای کودکان هستند، اما در چند قدمی ما کودکانی در حسرت یک روز زندگی کودکانه نشسته اند و شادی و هیاهوی کودکانه برایشان غریبه است، اصلا نمی دانند روز کودک چه روزی است.

,
,

 

,

, ,

 

,

دغدغه تامین معیشت کودکان کار

, دغدغه تامین معیشت کودکان کار, دغدغه تامین معیشت کودکان کار,

اعظم همتی جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: طبق آمار حدود 2 میلیون کودک کار در کشور وجود دارد که از این تعداد 88 درصد پسر و 12 درصد دختر هستند و بیشتر کودکان کار در رده سنی 13 سال است.

,


وی با اشاره به اینکه کودکان کار بیشتر از همه در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند افزود: این کودکان در شرایط سختی اقدام به کار می کنند و در معرض انواع آسیب ها قرار می گیرند.

,
,

 

,

, ,

 

,

این جامعه شناس فقر را مهمترین عامل گسترش کودکان کار دانست و عنوان کرد:  بسیاری از کودکان کار به دلیل محرومیت، فقر و بیسوادی اقدام به کار می کنند و یکی دیگر از عوامل مهمی که سبب می شود کودکان در سنین کم اقدام به کار کردن کنند، دگرگونی محیطی و مهاجرت هایی است که متاسفانه گاهی به دلیل حاشیه نشینی صورت می گیرد.

,


وی تصریح کرد: گاهی کودکان به صورت ساماندهی شده در خیابانها و چهار راه ها کار می کنند و آنقدر از زندگی کودکانه دور می شوند که ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

,
,

 

,

کودکان کار در معرض آسیب‌های اجتماعی

, کودکان کار در معرض آسیب‌های اجتماعی, کودکان کار در معرض آسیب‌های اجتماعی,

همتی با تاکید بر اینکه بهزیستی می تواند در این راستا نقش مهمی داشته باشد خاطر نشان کرد: ضروری است بهزیستی نسبت به شناسایی و حمایت از کودکان کار تلاش مضاعفی داشته باشد و این حمایت ها تقویت شود تا کودکان کار تحت پوشش این سازمان بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

,

 

,

, ,

 

,

وی اظهار داشت: کودکان کار، کودکانی بی دفاع هستند و در بسیاری از موارد افرادی به صورت ساماندهی شده این کودکان را وادار به کار کردن می کنند.

,

هر روز در کنار خیابان‌ها و یا پشت چراغ‌های قرمز کودکانی دیده می شوند که ملتمسانه درخواست خرید وسایلی که در دست دارند می کنند و یا می خواهند شیشه های خودروها را تمیز کنند تا اندکی روزی برای خانواده شان ببرند.

,

اما متاسفانه روز به روز بر تعداد این کودکان افزوده می شود و هیچ نهادی تاکنون اقدام قابل توجهی برای ساماندهی و یا جمع‌آوری این کودکان انجام نداده است که امیدواریم روزی برسد این کودکان مورد توجه قرار گرفته و دغدغه تامین معیشت نداشته باشند و همانند دیگر کودکان بچگی کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه