اخبار داغ

دلیل تمایل به مصرف غذا‌های ناسالم چیست؟

دلیل تمایل به مصرف غذا‌های ناسالم چیست؟
محققان دریافتند، نداشتن خواب کافی، موجب خستگی بینی و کاهش ارتباط صحیح با مغز شده و در نتیجه فرد را به سمت مصرف غذا‌های شیرین و ناسالم هدایت می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مدیکال نیوز، تاثیر بی خوابی بر سیستم بویایی موجب کاهش آستانه بویایی و حساسیت مغز در دریافت سریع غذا خواهد شد. از طرفی سیستم بویایی قادر به برقراری ارتباط مؤثر با سایر نواحی مغز نبوده تا اطلاعات مربوط به غذا را دریافت و پردازش کنند، در نتیجه تغییر در انتخاب غذا صورت می‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
محقق این تحقیق تورستن کانت، اظهار کرد: هنگامی که دچار کم‌خوابی می‌شوید، ممکن است مناطقی از مغز اطلاعات کافی کسب نکنند و مواد غذایی با یک سیگنال انرژی غنی‌تر را ترجیح دهند که منجر به انتخاب دونات و یا چیپس سیب زمینی شود.
,
 
,
 
,
مطالعات اولیه نشان داد، کمبود خواب میزان برخی از اندوکانابینوئید‌ها که در رفتار جستجوی غذا و خوردن غذا و همچنین واکنش مغز به بو‌ها مؤثر هستند، را افزایش می‌دهد در نتیجه میزان ترشح این ماده در زمان‌های مختلف، مورد بررسی قرار گرفت.
,
 
,
 
,
در این تحقیق ۲۹ شرکت‌کننده ۱۸ تا ۴۰ ساله حضور داشتند که به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه اول در ابتدای آزمایش، خواب مناسب شبانه داشتند و بعد از چهار هفته بعد از چهار ساعت خواب شبانه، مورد بررسی قرار گرفتند و گروه دوم گروهی معکوس گروه اول بودند.
,
 
,
 
,
وعده غذایی آزمایشی نیز شامل صبحانه، ناهار و شام بود که بر اساس استاندارد‌های لازم تهیه شده بودند. شرکت‌کنندگان در هر دو گروه بعد از خواب شبانه کافی و یا کمبود خواب تحت نوعی اسکن ام ار‌ای قرار گرفتند که عملکرد مغز را نشان می‌داد.
,
 
,
 
,
بعد از اتمام تصویربرداری مغزی، شرکت‌کنندگان در معرض تنقلات مختلف قرار گرفتند و نتایج نشان داد که افراد با کمبود خواب در جستجوی غذا‌های پر انرژی مانند بیسکویت‌ها، شیرینی‌ها، چیپس‌های شکلاتی و چیپس سیب زمینی بودند.
,
 
,
 
,
سپس ترکیبات اندوکانابینوئید‌ها در خون افراد با کمبود خواب اندازه‌گیری شد.
,
 
,
 
,
نتایج نشان داد میزان ترکیبات آراکیدونویل گلیسیرین ۲) -Arachidonoylglycerol) و اولئیک اسید گلیسیرین (۲-oleoylglycerol) هرچه افزایش یابد، دقت در انتخاب غذا نیز کمتر می‌شود.
,
 
,
 
,
افراد با کمبود خواب، تمایل به انتخاب غذا‌های پرمصرف و حاوی چربی بیشتر داشتند.
,
 
,
 
,
محقق این تحقیق در ادامه افزود: هنگامی‌که قشر پریفرم به‌درستی با انسولین ارتباط برقرار نکند، افراد مواد غذایی چرب‌تر را انتخاب می‌کنند و درواقع مقصر اصلی در این گزینش عدم ارسال اطلاعات صحیح به مغز توسط بینی است.
,
 
,
 
,
نتایج این تحقیق در نشریه elife منتشرشده است.
,
 
,
منبع:ایسنا
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه