اخبار داغ

ریاض و تکرار اشتباهات گذشته/ایران هراسی؛ دستاویز حضور آمریکا

ریاض و تکرار اشتباهات گذشته/ایران هراسی؛ دستاویز حضور آمریکا
اعلام آمریکا مبنی بر اینکه قصد دارد نظامیان و تجهیزات نظامی جدید به عربستان برای مقابله با ایران بفرستد حاوی پیام های مهمی خطاب به مقامات ریاض است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اعلام وزارت دفاع آمریکا مبنی بر اینکه قصد دارد ۳ هزار نظامی جدید به عربستان سعودی اعزام کند توجه بسیاری از تحلیل گران سیاسی را به خود جلب کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وزارت دفاع آمریکا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از ارسال نیرو و تجهیزات نظامی بیشتر به عربستان سعودی خبر داد. این وزارت خانه اعلام کرد: ما قرار است ۳ هزار نیروی نظامی جدید به همراه دو سامانه دفاع موشکی تاد و پاتریوت به خاک عربستان سعودی اعزام کنیم. همچنین در زمینه هوایی، دو اسکادران جدید از جنگنده‌های پیشرفته در عربستان استقرار خواهند یافت.
,
 
,
مقامات آمریکایی رسما و علنا اعلام کرده اند که این اقدام در راستای مقابله با ایران و دفاع از امنیت عربستان صورت میگیرد.
,
 
,
این اقدام آمریکا در حالی صورت می گیرد که نیروهای یمنی اخیر موفق شده بودند دو پالایشگاه بسیار مهم وابسته به شرکت نفتی آرامکو را هدف قرار دهند. در جریان این حملات که در تاریخ ۱۴ سپتامبر صورت گرفت خسارات گسترده ای به پالایشگاه های مذکور وارد آمد به طوریکه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام از تولید روزانه عربستان کاهش یافت. همچنین این حمله باعث وارد شدن شوک به بازار انرژی و جهش ۱۹ درصدی بهای نفت در بازار جهانی شد.
,
 
,
وزیر دفاع آمریکا مجددا با تکرار ادعاهای بدون سند و مدرک خود مدعی شد که «واضح است که ایرانی‌ها مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی هستند. شرکای بین‌المللی ما از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با ما موافقند و این را علناً اعلام کرده‌اند. این رفتارهای ایران بخشی از تلاش این کشور برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه و ایجاد اختلال در اقتصاد جهانی است».
,
 
,
 
,
 
,
در واقع می توان گفت که حملات موفقیت آمیز یمنی ها به تأسیسات نفتی عربستان که در سایه بالارفتن سطح توان نظامی نیروهای مقاومت یمن صورت گرفته تبدیل به دستاویزی برای آمریکا در راستای اعزام نظامیان بیشتر به منطقه و گسترش ایران هراسی شده است.
,
 
,
این اقدام در حالی صورت می گیرد که تجهیزات دفاعی آمریکایی که سعودی ها با مبالغ هنگفت آن را از واشنگتن خریداری کرده بودند در برابر این حملات کاملا ناکارآمده بوده و نتوانستند آنها را دفع کنند. ناکارآمدی سیستم دفاع موشکی پاتریوت بارها برای سعودی ها مشخص شده و حتی مسئولان این کشور به این مسأله اذعان کرده اند اما آمریکا مجددا اقدام به ارسال این تجهیزات دفاعی ناکارآمد به عربستان سعودی می کند.
,
 
,
آمریکایی ها در حالی مدعی هستند که قصد دارند عربستان را در برابر حملات ایران قدرتمند کنند که تاکنون نتوانسته اند از شهرهای مختلف این کشور در برابر حملات نیروهای مقاومت یمن محافظت کنند. یمنی ها بارها با انجام حملات موشکی و پهپادی علیه تأسیسات مهم عربستان سعودی، ادعاهای مقامات آمریکایی در محافظت از امنیت این کشور را زیر سؤال برده اند.
,
 
,
این مسأله به قدری سر و صدا به پا کرد که حتی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به آن واکنش نشان داد. وی تاکید کرده بود که عربستان سعودی اگر می‌خواهد از حریمش محافظت کند، باید سامانه اس-۴۰۰ خریداری کند.
,
 
,
سامانه دفاع موشکی پاتریوت نه تنها برای محافظت از عربستان در برابر حملات یمنی ها ناکارآمد بوده بلکه هزینه های سرسام آوری را نیز بر ریاض تحمیل کرده است.عربستان برای رویارویی با حملات یمنی ها از موشک های پاتریوت آمریکایی استفاده می کند که هزینه این موشک ها نیز به ۳ میلیون دلار می رسد به طوریکه ساقط کردن یک موشک بالستیک یمنی ها، دست کم به سه موشک پاتریوت نیاز دارد. در آوریل گذشته ائتلاف سعودی اعلام کرد که نیروهای یمنی ۱۱۹ موشک بالستیک به سمت عربستان شلیک کردند این بدان معنی است که تنها مقابله با این موشک ها دهها میلیون دلار برای عربستان هزینه داشته است.
,
 
,
با وجود تمام این کمک های نظامی که به عربستان سعودی می شود اما ضعف نظامی این کشور در برابر یمنی ها بسیار مشهود است. اخیرا محمد بن سلمان ولی عهد عربستان در خصوص این ضعف نظامی توجیهاتی را مطرح کرده بود که خود جای تأمل دارد. بن سلمان درباره حملات یمنی ها، به رغم اینکه ریاض اولین وارد کننده سلاح و تجهیزات نظامی در جهان است، گفت: عربستان تقریبا به اندازه یک قاره است، کشور ما از اروپای غربی بزرگتر است، ما از همه طرف با خطرات و تهدیدات احاطه شده‌ایم از این رو تامین امنیت این مقدار از مساحت به طور کامل دشوار است، سامانه‌های دفاع هوایی، سامانه‌های پاتریوت و موشک هاوک آمریکا هیچ کدام برای انداختن پهپادها طراحی نشده‌اند!
,
 
,
 
,
به نظر میرسد مقامات سعودی نه تنها قصد ندارند از اتفاقات گذشته درس عبرت بگیرند بلکه به تکرار اشتباهات گذشته خود در قبال منطقه و ایران و تکیه کردن به آمریکا اصرار دارند.در همین رابطه یک کارشناس امنیتی عربستانی اعلام کرده بود که سیستم های دفاع هوایی و تسلیحات آمریکایی که ریاض میلیاردها دلار برای آنها پول داده است تا از تاسیسات نفتی عربستان دفاع کنند کجا بودند؟ اگر آنها توانسته اند با چنین دقتی حملات خود را انجام بدهند این توانایی را نیز دارند که تاسیسات آب شیرین کن و سایر اهداف را نیز هدف قرار بدهند.
,
 
,
در هر صورت باید گفت که عربستان سعودی نخست باید از ناکارآمدی سیستم های دفاعی آمریکایی که در حال حاضر در خاک عربستان مستقر هستند و نتوانسته اند حتی حملات نیروهای یمنی را خنثی کنند درس عبرت بگیرند و دوم آنکه اوضاع کنونی در شمال سوریه را مد نظر داشته باشد. قبل از آغاز حمله نظامی ترکیه به مواضع نیروهای دموکرات سوریه در شمال شرق این کشور، دولت آمریکا به صورت ناگهانی اعلام کرد که از مواضع خود در این منطقه عقب نشینی می کند که این مسأله واکنش گسترده نیروهای کرد را به دنبال داشت؛ نیروهایی که تاکنون از حمایت گسترده آمریکایی ها برخوردار بوده و انتظار چنین واکنشی را از سوی آمریکایی ها نداشتند.
,
 
,
آمریکایی ها ثابت کرده اند که هم پیمان قابل اعتمادی نیستند و مقامات سعودی بهتر است بیش از پیش به این اصل ثابت شده که ایرانی ها بارها بر آن تاکید کرده اند توجه کنند؛ امنیت خریدی نیست و سعودی ها نباید در خارج به دنبال آن بگردند.
,
 
,
در این بین، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می کوشد تا با گسترش ایران هراسی در منطقه و معرفی کردن ایران به عنوان دشمن درجه یک کشورهای منطقه به ویژه کشورهای مرتجع عرب هر چه بیشتر اقدام به خالی کردن جیب آنها کند همان طور که ترامپ اعلام کرده، عربستان هزینه این اعزام نیرو و تجهیزات را پرداخت خواهد کرد.
,
منبع: مهر
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه