اخبار داغ

گزارش تصویری/

تصاویر/ عمق 240 متری

تصاویر/ عمق 240 متری
معدن «آق دربند» واقع در شهرستان سرخس، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین معدن زغال سنگِ شمال شرق کشور است که نیاز سوخت واحد فولادسازی خراسان را تامین می‌کند.
[

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این معدن با مساحت 40کیلومترمربع، دارای ذخیره اکتشافی 12میلیون تُن زغال سنگ کُک‌شو و حرارتی است و سالانه، 20هزار تُن زغال سنگ از آن استخراج می‌شود. علاوه بر اکتشاف و استخراج در این معدن، واحدهای زغال‌شویی و کُک‌پزی نیز موجود است.
معدن «آق دربند» چهار تونل استخراج زغال سنگ دارد و برای 170 نفر اشتغال ایجاد کرده است. کارگران برای استخراج باید به عمق 240متری زمین بروند و برای رسیدن به کارگاه اصلی، هر روز بیشتر از 1500پله را پایین می‌روند. از دیگر بخش‌های معدن، به غیر از تونل، گَزَنگ است که شیب و 250متر طول دارد، اما تونلِ 120، بیش از هزار و 500متر طول دارد. ورودی تونل‌ها در معدن را با داربستی از چوب می‌سازند تا آمد‌وشد برای کارگران در این راه، ایمن باشد.
اسکانِ کارگران باید به معدن نزدیک باشد. از همین رو بیشتر کارگران، از بومی‌های روستای معدن آق‌دربند هستند و 90درصدشان در خانه‌های سازمانی زندگی می‌کنند. شکلِ این خانه‌ها با خانه‌های سازمانی که در شهر ساخته می‌شود کاملا متفاوت است. به طوری که دیوار بیرونی‌شان خشتی و داخل آن‌ نیز ساده است. قدمت این خانه ها بیش از 40سال و غالبشان فرسوده است. مساحتشان بزرگترین خانه هم 60مترمربع است.
این روزها، کارگران معدن زغال سنگ آق‌دربند، از 9ماه حقوق معوق و بی‌توجهی مسئولان به ایمنی محیط کارشان گلایه دارند.
گفته می‌شود زغال‌سنگ می‌تواند به عنوان سوخت در صنایع فولادسازی جایگزین گاز شود. هم اینک مصرف داخلی این ماده مقرون به‌صرفه و دارای بازار خارجی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه