اخبار داغ

مدیرعامل آب منطقه ای زنجان خبرداد

تشدید بحران آب در دشت سجاس خدابنده/ برداشت یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب از آبهای زیرزمینی استان زنجان

تشدید بحران آب در دشت سجاس خدابنده/ برداشت یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب از آبهای زیرزمینی استان زنجان
مدیرعامل آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی در استان زنجان گفت: در حال حاضر میزان مصرف آبهای زیر زمینی در استان زنجان یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یوسف رضا پور در گفت و گو با خبرنگار  موج رسا; با اشاره به بارندگی های مطلوب امسال که تقریبا 2 برابر سال گذشته افزایش داشته است، اظهار کرد: براساس آمار، 9 ایستگاه باران سنجی استان که تحت کنترل این شرکت است، بارش باران از اول مهرماه سال گذشته تا 19 مهرماه سالجاری بیش از ۴۱۵ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی تصریح کرد: این میزان در مقایسه با متوسط بلند مدت این بارندگیها 38 درصد افزایش را نشان می دهد.

,

رضاپور مهمترین رسالت و ماموریت شرکت آب منطقه ای زنجان را حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی دانست و گفت: اگر با متخلفین منابع آبی برخورد جدی و بدون اغماضی صورت می گیرد، در راستای احیای منابع آبی شهرستان و حفظ نسل های آینده است.

,

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تراز آبهای زیرزمینی در استان بیان کرد: از 7 دشت استان 5 دشت در حالت بحرانی قرار دارد که دشت سجاس از مهمترین این دشتهای بحرانی است.

,

وی افزود: 2 دشت که در شهرستان طارم و ماهنشان است، چندان در معرض کم آبی قرار ندارند و روند مصرف که بیش از میزان آب وارده به سفره های آب زیرزمینی است می تواند ذخائر آبی استراتژیک را با بحران جدی روبرو کند.

,

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان، اظهارکرد: در مجموع سالیانه حدود 77 سانتی متر سطح تراز آب های زیرزمینی در این استان پایین می رود و اگر درست مصرف کردن را در برنامه های کشاورزان و بهره برداران قرار ندهیم، در 20 سال آینده آبی برای شرب هم در این مناطق نخواهیم داشت.

,

رضاپور با اشاره به اینکه یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب مصرف آب زیرزمنیی در استان داریم، گفت: 85 درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی و مابقی در بخش صنعت و آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد.

,

وی با اشاره به اینکه بحران آب در استان ناشی از مصرف بیش از اندازه است، گفت: بیش از 86 درصد از منابع قابل برنامه ریزی را مصرف میکنیم و برخورد با تخلفات آبی هم از دیگر مشکلات حوزه آب در استان است.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،در پایان از مسئولین و کشاورزان شهرستان خدابنده خواست،با دقت در مصارف آب در بخش کشاورزی،کمک شایانی در حل بحران آب به ویژه در دشت سجاس داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه