اخبار داغ

رئیس جامعه المصطفی العالمیه:

دیپلماسی عمومی نقش مهمی در گسترش فرهنگ و مذهب دارد

دیپلماسی عمومی نقش مهمی در گسترش فرهنگ و مذهب دارد
رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: دیپلماسی عمومی نقش مهمی در گسترش فرهنگ و مذهب دارد و در این میان مراکز اسلامی و دانشگاهی نقش ویژه‌ای دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   قم فردا،  حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی عباسی پیش از ظهر امروز در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب که در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به ایام پیاده‌روی اربعین اظهار داشت: امروز در پدیده‌ای بزرگ اربعین این حضور جهانی را شاهد هستیم که از همه نقاط عالم در این راهپیمایی بی‌نظیر شرکت می‌کنند که بر جهانی بودن این پیام اشاره دارد.

وی جایگاه علم در اسلام را بسیار مهم برشمرد و ادامه داد: جایگاه علم در تفکر اسلامی بسیار برجسته است به‌طوری‌که در متون اسلامی در کنار ایمان به علم نیز تأکید فراوانی شده است.

عباسی افزود: دستگاه‌های آموزش علم در عالم که از آن‌ها به‌عنوان دانشگاه یاد می‌کنیم تاریخچه‌ای دیرینه‌ای دارند به‌طوری‌که در شرق و غرب در کانون‌های تمدنی مراکز علمی نقش اساسی و بنیادی داشته‌اند.

وی بابیان این‌که یکی از مؤلفه‌های تشکیل تمدن‌ها دانشگاه‌ها بوده‌اند، تصریح کرد: بر اساس اسناد موجود 5 قرن پیش از میلاد مسیح دانشگاه‌های در چین و هند وجود داشته‌اند و علاوه بر این دانشگاه جندی‌شاپور در ایران و دانشگاه ارسطو در یونان مراکزی بودند که در طول تاریخ بارها اثر خود را گذاشتند.

عباسی افزود: در دنیای اسلام نیز دانشگاه‌های مختلفی شکل‌گرفته‌اند که از این قبیل می‌توان به دانشگاه الا زهر در مصر اشاره کرد.

وی بابیان این‌که در دنیای جدید شبکه‌ای گسترده‌ای را دانشگاه‌ها با محوریت علم ایجاد کرده‌اند، بیان داشت: باید از این موضوع بهره‌ای کافی را ببریم و از دریچه علم انقلاب اسلامی ایران و اهداف آن را به جهانیان عرضه کنیم.

امروز دیپلماسی عمومی نقش مهمی را در بین جوامع ایفا می‌کند

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: امروز دیپلماسی عمومی نقش مهمی را در بین جوامع ایفا می‌کند به‌طوری‌که برای بهره بردن از این روش از مردم و گروه‌های مردمی نام‌برده می‌شود اما در پشت پرده دولت‌ها قرار دارند و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی ادامه داد: در مرحله‌ای بعد مؤسسات فرهنگی و عملی وارد می‌شوند و به ارتباط‌گیری با کشورهای مختلف می‌پردازند تا بتوانند در مسیر دیپلماسی عمومی کشورها گام بردارند و درواقع اینجا فرصتی برای ارائه ارزش‌ها است که باید مراکز علمی و دینی از آن بهره ببرند.

حوزه‌های علمیه از آغاز شکل‌گیری رویکرد بین‌المللی داشته‌اند

عباسی به نقش حوزه‌های علمیه در این زمینه پرداخت و گفت: حوزه‌های علمیه از آغاز شکل‌گیری رویکرد بین‌المللی داشته‌اند و دل‌های مشتاق از نقاط جهان را به سمت خود کشیده‌اند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه قم از حوزه‌های علمیه بی‌نظیر در جهان اسلام است که این جایگاه به دلیل تحولات مهمی است که در این حوزه رخ‌داده است.

عباسی افزود: قبل از انقلاب جمعیت طلاب و فضلای غیر ایرانی کمتر از هزار نفر بوده‌اند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت از 14 ملیت بوده‌اند اما امروز امتداد بین‌المللی حوزه علمیه به‌صورت گسترده‌ای افزایش‌یافته است به‌طوری‌که از 136 ملیت در جامعه المصطفی درس معنویت، اخلاق و معارف الهی را می‌آموزند که این دستاورد بزرگ می‌تواند در دیپلماسی عمومی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

در حوزه ادیان و مذاهب از قافله گفتگو فاصله‌داریم

وی ادامه داد: البته در حوزه ادیان و مذاهب از قافله گفتگو فاصله‌داریم و در این میان دانشگاه ادیان و مذاهب توانسته تا حدودی این خلأ را جبران کند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: در مطالعات تطبیقی ادیان باید بیش از گذشته عمل کنیم تا ارتباطات بین مذاهب افزایش داشته باشد و در سایه‌ای این شناخت‌ها زمینه برای ارتباطات بیشتر شود.

وی نقش دین در حکومت‌ها را موردتوجه قرارداد و گفت: کارکرد معنوی و اخلاقی دین و حتی کارکردهای اجتماعی دین نیز بر کسی پوشیده نیست اما در خصوص نقش سیاسی و حاکمیتی دین اختلاف‌ها زیادتر است.

انقلاب اسلامی یک تجربه‌ای جدید برای جهانیان است

عباسی افزود: در این زمینه‌ها انقلاب اسلامی یک تجربه‌ای جدید برای جهانیان است که نشان می‌دهد دین در توسعه‌ای علمی و حاکمیتی نقش مهم و ویژه‌ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز علیرغم تنگناها در عرصه‌ای علمی انقلاب اسلامی ایران کارنامه قابل قبولی دارد که نشان‌دهنده رشد علمی کشور است.

عباسی ابراز داشت: در سال 2012 رتبه علمی کشور در جهان 16 بود که نشان‌دهنده توفیق یک حاکمیت دینی در توسعه‌ای علمی کشور است که البته نمی‌توان از همت دانشگاه‌ها و مراکز علمی دررسیدن به جایگاه چشم‌پوشی کرد.


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, امروز دیپلماسی عمومی نقش مهمی را در بین جوامع ایفا می‌کند,
,
,
,
,
,
, حوزه‌های علمیه از آغاز شکل‌گیری رویکرد بین‌المللی داشته‌اند,
,
,
,
,
,
,
,
, در حوزه ادیان و مذاهب از قافله گفتگو فاصله‌داریم,
,
,
,
,
,
,
,
, انقلاب اسلامی یک تجربه‌ای جدید برای جهانیان است,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه