اخبار داغ

مربی کودکان کم‌شنوا و ناشنوا:

تشخیص زودهنگام و آموزش مناسب کلید موفقیت کودکان کم‌شنوا و ناشنواست

تشخیص زودهنگام و آموزش مناسب کلید موفقیت کودکان کم‌شنوا و ناشنواست
مربی مرکز آموزشی-توانبخشی کودکان کم‌شنوا و ناشنوای پرنیان قزوین گفت: با توجه به پیشرفت علم و امکان تشخیص اختلال شنوایی از بدو تولد والدین حتما مشکل فرزند خود را از همان سن کم پیگیری کنند؛ چراکه در این صورت فرزندان موفق‌تری خواهند داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ گفته می‌شود ناشنوایی یک معلولیت پنهان است شاید از آن جهت که ظاهر و نگاه افراد ناشنوا هیچ فرقی با سایر افراد عادی جامعه نداشته و تا زمانی که با چنین شخصی صحبت نکنید؛ نمی‌توانید به وجود نقص در او پی ببرید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

افت شنوایی همچون سایر معلولیت‌ها، پیامدهای اجتماعی و فردی متعددی به دنبال دارد که مهمترین ضعف‌ قابل مشاهده در افراد ناشنوا و کم‌شنوا، عدم سازگاری اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی با دیگران باشد.

کودکان دارای نارسایی شنوایی اغلب قادر به ایجاد روابط اجتماعی و متقابل با هم سن‌وسالان خود و بزرگ‌سالان نیستند و همین امر آنها را در زندگی با دشواری‌هایی فراوانی مواجه می‌سازد.

خوشبختانه پیشرفت علم و تکنولوژی فقط منحصر به دنیای انسان‌های عادی و سالم جامعه نبوده بلکه به کمک معلولان نیز آمده و توانسته با ارائه خدمات لازم در بهبود کیفیت زندگی اینگونه افراد نیز تاثیر بگذارد که کودکان ناشنوا و کم شنوا هم از این قاعده مستثنا نیستند؛ به طوریکه انجام عمل جراحی کاشت حلزون و یا استفاده از سمعک سکوت را در دنیای آنها شکسته و صدا را برایشان به ارمغان آورده است.

اما یکی از نکات مهم برای رشد و موفقیت کودکان کم شنوا و ناشنوا گذراندن دوره‌های آموزشی و تربیت شنوایی و گفتارخوانی است.

کودکان نا‌شنوا علی‌رغم محدودیت شنوایی از هوش و تمرکز بالایی برخوردارند

میترا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌گوید: کودکان کم‌شنوا در کنار محدودیتی که دارند اما به خواست خدا از هوش، توجه و تمرکز بسیار بالایی برخوردارند و هر آموزشی را سریع یاد می‌گیرند.

وی که دارای کارشناس روانشناسی عمومی بوده و از سال 86 تاکنون به عنوان مربی کودکان کم‌شنوا فعالیت دارد؛ عنوان می‌کند: ممکن است مشکل کم شنوایی کودکان کمی دیر تشخیص داده شود که در این صورت نسبت به دیگر گروه همسالان عادی خود کمی به لحاظ آموزشی عقب‌تر باشند.

مربی مرکز آموزشی-توانبخشی کودکان کم‌شنوا و ناشنوای پرنیان بیان می‌کند: با همکاری بین کادر آموزشی مرکز با والدین، این کودکان هرگز از آموزش عقب نمی‌مانند، تنها کافی است که اولیای کودکان هم‌قدم با مربیان، در منزل با فرزندانشان مباحث آموزش داده شده را کار کنند.

وی که به کودکان مقطع سنی 3تا6سال آموزش می‌دهد؛ اضافه می‌کند: تعامل و هماهنگی بین والدین و مربیان موجب می‌شود که کودک وقتی به سن مدرسه رسید همچون کودکان سالم وارد مدارس عادی شود.

قاسمی می‌گوید: بسیاری بر این باورند که کودک 4 یا 5 ماهه آموزش پذیر نیست؛ اما ما در مرکز واقعا تجربه کردیم که شروع آموزش از سنین پایین، اثرات و نتایج بهتری را به دنبال دارد.

وی می‌افزاید: موردی داشتیم که کودکی که آموزش‌های لازم را از از سنین خیلی پایین دیده بود، توانست وارد مدارس عادی شد اما از طرفی کودکانی هم داشتیم که والدین آنها دیر متوجه کم‌شنوایی فرزندشان شدند که در نتیجه آنها به مدارس عادی راه پیدا نکردند.

مربی کودکان کم شنوا عنوان می‌کند: تفاوت آشکاری بین کودکان آموزش دیده از سنین کم با کودکانی که در سنین 6 یا 7 سالگی وارد مرکز شدند؛ وجود دارد، متاسفانه کودکانی که دیر وارد مرکز شدند از نظر گفتاری دچار مشکل بوده و به لحاظ آموزشی و اطلاعاتی که باید در این سن داشته باشند به طور مثال شمارش اعداد و درک مفاهیمی همچون تشخیص جهت‌ها را نیز بلد نیستند.

والدین نمی‌خواهند مشکل فرزندشان را قبول کنند

وی تصریح می‌کند: با توجه به پیشرفت علم و امکان تشخیص اختلال شنوایی از همان بدو تولد به والدینی که کودک آنها کم شنواست؛ توصیه می‌کنم حتما مشکل فرزند خود را از همان سن کم پیگیری کنند که در این صورت فرزندان موفق‌تری خواهند داشت.

قاسمی بیان می‌کند: یکی از مشکلات والدین کودکان ناشنوا و کم‌شنوا این است که هرگز نمی‌خواهند مشکل فرزندشان را قبول کنند و پس از مراجعه به مرکز و مشاهده سایر کودکان به مرور مشکل را می‌پذیرند اما پس از آن نیز با این ترس و وحشت مواجه‌اند که مبادا اطرافیان یا وابستگان متوجه مشکل فرزندشان شوند، حتی موردی داشتیم که کودک در خیابان و بیرون از مرکز سمعک استفاده نمی‌کرد.

وی می‌گوید: با توجه به اهمیت ارائه خدمات آموزشی و تاثیر آن در بهبود زندگی فرد، بهزیستی به خانواده‌های دارای مشکلات اقتصادی کمک هزینه پرداخت می‌کند؛ ضمن اینکه مدیر مرکز نیز در شهریه تخفیف می‌دهد.

مربی کودکان کم‌شنوا و ناشنوا تصریح می‌کند: در دوران فعالیتم کودکی بود که والدین او به سختی مشکل فرزندشان را قبول کردند اما پس از دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی وارد مدارس عادی شد و حتی در المیپاد ریاضی مقام اول را آورد.

قاسمی می‌گوید: دیدن کودکانی که نزد ما آمده و اکنون در گفتارشان مشکلی ندارند و راحت می‌توانند با دیگران حرف بزنند حس بسیار خوبی در من ایجاد می‌کند که قابل وصف نیست.

وی بیان می‌کند: اگر شیفته کارم نبودم شاید سال‌های پیش رهایش می‌کردم اما احساس آرامش و رضایت خاطری که در نتیجه آموزش به کودکان در وجودم حس می‌کنم، باعث شده که تا به امروز در این شغل بمانم.

این مربی عنوان می‌کند: در این سال‌ها پیشنهادات کاری مناسب با شرایط مالی بهتر برایم پیش آمد؛ اما رضایتی که از این کار نصیبم می‌شد مرا وابسته به شغلم کرد.

قاسمی در پایان می‌گوید: تاثیر دعای مادر این کودکان را در زندگی شخصی‌ام حس کردم؛ زیرا خدا بارها در لحظات سخت دستم را گرفته است.

انتهای پیام/

,

افت شنوایی همچون سایر معلولیت‌ها، پیامدهای اجتماعی و فردی متعددی به دنبال دارد که مهمترین ضعف‌ قابل مشاهده در افراد ناشنوا و کم‌شنوا، عدم سازگاری اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی با دیگران باشد.

,

کودکان دارای نارسایی شنوایی اغلب قادر به ایجاد روابط اجتماعی و متقابل با هم سن‌وسالان خود و بزرگ‌سالان نیستند و همین امر آنها را در زندگی با دشواری‌هایی فراوانی مواجه می‌سازد.

,

خوشبختانه پیشرفت علم و تکنولوژی فقط منحصر به دنیای انسان‌های عادی و سالم جامعه نبوده بلکه به کمک معلولان نیز آمده و توانسته با ارائه خدمات لازم در بهبود کیفیت زندگی اینگونه افراد نیز تاثیر بگذارد که کودکان ناشنوا و کم شنوا هم از این قاعده مستثنا نیستند؛ به طوریکه انجام عمل جراحی کاشت حلزون و یا استفاده از سمعک سکوت را در دنیای آنها شکسته و صدا را برایشان به ارمغان آورده است.

,

اما یکی از نکات مهم برای رشد و موفقیت کودکان کم شنوا و ناشنوا گذراندن دوره‌های آموزشی و تربیت شنوایی و گفتارخوانی است.

,

کودکان نا‌شنوا علی‌رغم محدودیت شنوایی از هوش و تمرکز بالایی برخوردارند

, کودکان نا‌شنوا علی‌رغم محدودیت شنوایی از هوش و تمرکز بالایی برخوردارند,

میترا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌گوید: کودکان کم‌شنوا در کنار محدودیتی که دارند اما به خواست خدا از هوش، توجه و تمرکز بسیار بالایی برخوردارند و هر آموزشی را سریع یاد می‌گیرند.

,

وی که دارای کارشناس روانشناسی عمومی بوده و از سال 86 تاکنون به عنوان مربی کودکان کم‌شنوا فعالیت دارد؛ عنوان می‌کند: ممکن است مشکل کم شنوایی کودکان کمی دیر تشخیص داده شود که در این صورت نسبت به دیگر گروه همسالان عادی خود کمی به لحاظ آموزشی عقب‌تر باشند.

,

مربی مرکز آموزشی-توانبخشی کودکان کم‌شنوا و ناشنوای پرنیان بیان می‌کند: با همکاری بین کادر آموزشی مرکز با والدین، این کودکان هرگز از آموزش عقب نمی‌مانند، تنها کافی است که اولیای کودکان هم‌قدم با مربیان، در منزل با فرزندانشان مباحث آموزش داده شده را کار کنند.

,

وی که به کودکان مقطع سنی 3تا6سال آموزش می‌دهد؛ اضافه می‌کند: تعامل و هماهنگی بین والدین و مربیان موجب می‌شود که کودک وقتی به سن مدرسه رسید همچون کودکان سالم وارد مدارس عادی شود.

,

قاسمی می‌گوید: بسیاری بر این باورند که کودک 4 یا 5 ماهه آموزش پذیر نیست؛ اما ما در مرکز واقعا تجربه کردیم که شروع آموزش از سنین پایین، اثرات و نتایج بهتری را به دنبال دارد.

,

وی می‌افزاید: موردی داشتیم که کودکی که آموزش‌های لازم را از از سنین خیلی پایین دیده بود، توانست وارد مدارس عادی شد اما از طرفی کودکانی هم داشتیم که والدین آنها دیر متوجه کم‌شنوایی فرزندشان شدند که در نتیجه آنها به مدارس عادی راه پیدا نکردند.

,

مربی کودکان کم شنوا عنوان می‌کند: تفاوت آشکاری بین کودکان آموزش دیده از سنین کم با کودکانی که در سنین 6 یا 7 سالگی وارد مرکز شدند؛ وجود دارد، متاسفانه کودکانی که دیر وارد مرکز شدند از نظر گفتاری دچار مشکل بوده و به لحاظ آموزشی و اطلاعاتی که باید در این سن داشته باشند به طور مثال شمارش اعداد و درک مفاهیمی همچون تشخیص جهت‌ها را نیز بلد نیستند.

,

والدین نمی‌خواهند مشکل فرزندشان را قبول کنند

, والدین نمی‌خواهند مشکل فرزندشان را قبول کنند,

وی تصریح می‌کند: با توجه به پیشرفت علم و امکان تشخیص اختلال شنوایی از همان بدو تولد به والدینی که کودک آنها کم شنواست؛ توصیه می‌کنم حتما مشکل فرزند خود را از همان سن کم پیگیری کنند که در این صورت فرزندان موفق‌تری خواهند داشت.

,

قاسمی بیان می‌کند: یکی از مشکلات والدین کودکان ناشنوا و کم‌شنوا این است که هرگز نمی‌خواهند مشکل فرزندشان را قبول کنند و پس از مراجعه به مرکز و مشاهده سایر کودکان به مرور مشکل را می‌پذیرند اما پس از آن نیز با این ترس و وحشت مواجه‌اند که مبادا اطرافیان یا وابستگان متوجه مشکل فرزندشان شوند، حتی موردی داشتیم که کودک در خیابان و بیرون از مرکز سمعک استفاده نمی‌کرد.

,

وی می‌گوید: با توجه به اهمیت ارائه خدمات آموزشی و تاثیر آن در بهبود زندگی فرد، بهزیستی به خانواده‌های دارای مشکلات اقتصادی کمک هزینه پرداخت می‌کند؛ ضمن اینکه مدیر مرکز نیز در شهریه تخفیف می‌دهد.

,

مربی کودکان کم‌شنوا و ناشنوا تصریح می‌کند: در دوران فعالیتم کودکی بود که والدین او به سختی مشکل فرزندشان را قبول کردند اما پس از دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی وارد مدارس عادی شد و حتی در المیپاد ریاضی مقام اول را آورد.

,

قاسمی می‌گوید: دیدن کودکانی که نزد ما آمده و اکنون در گفتارشان مشکلی ندارند و راحت می‌توانند با دیگران حرف بزنند حس بسیار خوبی در من ایجاد می‌کند که قابل وصف نیست.

,

وی بیان می‌کند: اگر شیفته کارم نبودم شاید سال‌های پیش رهایش می‌کردم اما احساس آرامش و رضایت خاطری که در نتیجه آموزش به کودکان در وجودم حس می‌کنم، باعث شده که تا به امروز در این شغل بمانم.

,

این مربی عنوان می‌کند: در این سال‌ها پیشنهادات کاری مناسب با شرایط مالی بهتر برایم پیش آمد؛ اما رضایتی که از این کار نصیبم می‌شد مرا وابسته به شغلم کرد.

,

قاسمی در پایان می‌گوید: تاثیر دعای مادر این کودکان را در زندگی شخصی‌ام حس کردم؛ زیرا خدا بارها در لحظات سخت دستم را گرفته است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه