اخبار داغ

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین:

نذورات فرهنگی سلاح مناسبی برای مقابله با مشکلات اقتصادی است

نذورات فرهنگی سلاح مناسبی برای مقابله با مشکلات اقتصادی است
دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین گفت: اقدامات خیرخواهانه در نذورات فرهنگی سلاح مناسبی برای مقابله با جنگ نرم و مشکلات اقتصادی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید خورشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ درباره‌ی اهمیت نذر فرهنگی اظهار کرد: از دیرباز انسان‌ها با واژه‌ی نذر آشنا هستند و با نذورات خود در زمینه‎های مختلفِ مادی مانند ساخت‌وساز، اطعام و کمک به هیئات اقدامات خیرخواهانه انجام می‌دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: امروزه با وجود مطرح شدن فعالیت‌های دشمن در زمینه‌ی فرهنگی باید طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در عرصه‌ی فرهنگ پیشتاز بود و نذر فرهنگی گزینه‌ی مناسبی برای مقابله با مشکلات فرهنگی است.

,

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین اذعان کرد: اقدامات خیرخواهانه در نذورات فرهنگی سلاح مناسبی برای مقابله با جنگ نرم و مشکلات اقتصادی است؛ زیرا ضرورت بخشی به نیت خیر که مستمر انجام می‌شود به راحتی می‌تواند با کمترین هزینه موجب افزایش سطح آگاهی و رشد مردم شود.

,

خورشیدی ابراز کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از نذورات فرهنگی خدمت‌رسانی به محرومین است که نمونه‌ی بارز آن تشکیل نیروهای جهادی خودجوش است که در تمامی زمینه‌ها برای رفاه و آسایش مردم از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند و علاوه بر انجام فعالیت‌های ساخت و ساز، عملیات فرهنگی نظیر تشکیل کلاس‌های آموزشی را در مناطق محروم انجام می‌دهند.

,

وی عنوان کرد: نذورات فرهنگی در کنار مادی بودن باید معنوی هم باشد مانند ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یا تشکیل مقر کتاب و اهدای کتب با موضوعات مختلف می‌تواند آگاهی مردم را افزایش دهد از سوی دیگر انس با کتاب مناسب می‌تواند درهای جدیدی از اطلاعات را به سوی انسان بگشاید و آدمی را در انتخاب راه‌های خوب ترغیب کند.

,

نذورات فرهنگی نیاز به مطرح شدن و توجه دارد

, نذورات فرهنگی نیاز به مطرح شدن و توجه دارد,

خورشیدی بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی را در نذورات فرهنگی ایفا کنند؛ زیرا توجه مردم به رسانه بیشتر از سایر حوزه‎ها دیده می‌شود و رسانه‌ها می‌توانند با ابلاغ و انتشار سخنان ناب و احادیث معتبر در سطح افزایش آگاهی مردم موثر باشند.

,

وی ادامه داد: اطعام در روز عاشورا همان‌قدر مهم است که توجه به نماز ظهر عاشورا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است اگرچه نذورات مادی ملموس هستند اما خروجی عملیات بسیار ضعیف است؛ اما نذورات فرهنگی با وجود ملموس نبودن تاثیر بیشتری در جامعه‌ی کنونی دارند و مردم باید بدانند آن‌چه که اسباب انتقال مفهوم عاشورا و حماسه‌ی امام حسین(ع) به نسل آینده می‌شود ترویج فرهنگ حسینی است.

,

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین تصریح کرد: در ایام محرم و مراسمات سوگواری انجام نذورات فرهنگی هیئات نباید تنها مختص به انتخاب سخنران و مداح مناسب باشد بلکه باید با انجام امورات مستمر مانند معرفی یک کتاب در شب‌های عزاداری مردم را به آگاهی ترغیب کند که در سال جاری شاهد معرفی و اهدای یک کتاب در دهه‌ی اول محرم مردم تا 10شب بودیم.

,

وی در ادامه گفت: برخی هیئات در کنار برگزاری مراسمات مذهبی کارگاه‌ها و مهد کودک‌هایی برای کودکان در نظر می‌گیرند و در مدت زمانی که کودک از والدین خود جدا می‌شود با انجام بازی‌های آموزشی و یادگیری مطالب مفید آموزشی و تربیتی در مسیر رشد فرهنگی قرار می‌گیرند و از سوی دیگر والدین بدون دغدغه و نگرانی می‌توانند از برنامه‌های هیئات استفاده کنند.

,

خورشیدی گفت: نذورات فرهنگی نیاز به مطرح شدن و توجه دارد؛ اگرچه روند نسبتا طولانی‌تری را نسبت به سایر نذورات طی می‌کند اما می‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد زیرا نذوراتی مانند اطعام بعد از اتمام فراموش می‌شود و این فرهنگ است که در ذهن نقش می‌بندد و زمینه‌ی فعالیت را جهت می‌دهد.

,

وی در پایان گفت: نذر فرهنگی حتی در کوچکترین قالب اجرایی و ابلاغی خود مانند اهدای بسته‌ی فرهنگی گاهی می‌تواند بسیار تاثیرگزار و مهم باشد که لازم است در مناسبت‌ها و مراسمات خاص مورد توجه قراربگیرد تا دستاورد‌ها و ارزش‌ها به نسل بعدی منتقل شود و مردم با آگاهی بیشتری با مسائل روبه‌رو شوند.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه