اخبار داغ

چشم‌غره اصلاح‌طلبان به مرعشی

چشم‌غره اصلاح‌طلبان به مرعشی
موج تخریبی هماهنگی از سوی برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب علیه مرعشی راه افتاده است. تخریب‌هایی که البته ریشه در مناسبات عنادآلود سال‌های اخیر میان دو طیف راست و چپ جبهه اصلاحات دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اخیرا با انتشار اخباری مبنی بر ریاست یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بر ستاد انتخاباتی شورای عالی اصلاح‌طلبان، موج تخریبی هماهنگی از سوی برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب، علیه این شخص و حزب متبوعش به راه افتاده است؛ تخریب‌هایی که البته ریشه در مناسبات عنادآلود سال‌های اخیر میان دو طیف راست و چپ جبهه اصلاحات دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، اخیرا در گفت‌وگویی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ریاست سیدحسین مرعشی، دیگر عضو این حزب، بر ستاد مرکزی انتخاباتی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته است که برخی صحبت‌ها در ارتباط با ریاست آقای مرعشی بر ستاد مرکزی انتخاباتی شورای سیاست‌گذاری مطرح شده است ولی هنوز تصمیم قطعی در این رابطه صورت نگرفته است.
,
 
,
دستور حمله
,
 
,
پس از این اظهارات بود که تعدادی از رسانه‌های منتسب به جریان اصلاحات، در مقام نقد این انتخاب و مشخصا نقد شخص مرعشی، سیاست حمله را در پیش گرفتند. روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، در شماره اخیر خود با اشاره به فضای بلاتکلیفی حاکم بر جریان اصلاحات در آستانه انتخابات نوشت: اصلاح‌طلبان در چنین اوضاعی، اکنون بحث انتخاب رییس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان را مطرح کرده‌اند. نکته جالب‌تر اینکه در این رابطه شخصی به‌عنوان رییس ستاد انتخاباتی احتمالی مطرح شده است که خود می‌تواند اختلافات کنونی میان اصلاح‌طلبان را افزایش دهد. این شخص کسی نیست جز حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی. آفتاب یزد درباره مساله خروج حزب کارگزاران از جریان اصلاحات طی ماه‌های گذشته تصریح کرد: تشکیک در بحث رهبری اصلاحات، به معنای عبور وی و حزب کارگزاران سازندگی از جریان اصلاحات تلقی می‌شود و این در حالی است که بارها این حزب از خروجش از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خبر داده بود و همچنین کارگزاران و او، مدت‌هاست به نام دلسوزی در زمین رقیب بازی کرده‌اند و در لحظات حساس با کاشتن بذر نفاق در میان جریان چپ، زمینه‌های شکست جریان سیاسی اصلاح‌طلب را فراهم کرده‌اند. آفتاب یزد در بخش دیگری از گزارش خود، درباره مواضع ناهمراهانه مرعشی با جریان اصلاحات عنوان کرد: شخص حسین مرعشی اگرچه مواضعش علیه اصلاح‌طلبان با صراحت غلامحسین کرباسچی نبوده است؛ اما بارها نشان داده که مواضع حزبی را به مواضع جناحی ترجیح می‌دهد. او هیچ‌گاه از درِ نفی اظهارات کرباسچی، دبیر کل حزب خود برنیامده و تلاش داشته با تفسیر سخنان کرباسچی افکار عمومی حامی جریان چپ را آرام و چهره کرباسچی را نزد آن‌ها ترمیم کند.
,
 
,
انتقاد عیان روزنامه آفتاب یزد، البته اولین مورد از سلسله‌گزارش‌های انتقادی رسانه‌های وابسته به جناح چپِ جبهه اصلاحات علیه حزب کارگزاران سازندگی نبوده است. حدود یک‌ماه پیش «احمد غلامی» سردبیر جریده «شرق» در گزارشی با تیتر «پیچیدن از راست به راست» نشانه‌های تغییر در کارگزاران سازندگی را مورد واکاوی قرار داد.  
,
 
,
نویسنده شرق در آن مطلب با اشاره به موارد عدیده ضدیت حزب کارگزاران به عنوان نماینده جناح راست جبهه اصلاحات با افراد و رسانه‌های جناح چپ این جبهه، طی ماه‌های اخیر از جمله جدل کلامی بر سر قتل میترا استاد، همسر محمدعلی نجفی یا چالش بر سر رهبری اصلاح‌طلبان نوشت: «این حزب اصلاح‌طلب نشان داد از عیان‌شدگی این تعارضات ابایی ندارد. آنان همواره با اعتمادبه‌نفسی که از دولت هاشمی‌رفسنجانی در آنان به یادگار مانده، اصلاح‌طلبان را وامدار برنامه‌های توسعه‌گرایانه خود می‌دانند. این تکنوکرات‌ها باور دارند رویه اصلاح‌طلبی بیشتر با روحیه تکنوکراسی سازگار است و نسبت اصلاحات با اصلاح‌طلبان دیگر را چندان استراتژیک نمی‌دانند».
,
 
,
شرق در ادامه مطلب خود، با ذره‌بین انداختن روی مواضع چند ماهه اخیر اعضای ارشد کارگزاران، در پی القای نوعی تناسب و همرنگی میان این مواضع با پسندهای افراد و چهره‌های جریان اصول‌گرا برآمد. نویسنده دقیقا از همین نقطه به کارگزاران تاخت. او درباره مواضع همراهانه سعید لیلاز، عضو اقتصادی کارگزاران با «جبهه مقاومت» نوشت: «او در پی هویتی تازه است که بتواند مواضع مشترکی با اصول‌گرایان داشته باشد». نویسنده با حفظ همین رویه در قبال محمد عطریانفر نیز تصریح کرد: «عطریانفر با حفظ رویه انتقادی در مواجهه با اصول‌گرایان درصدد جست‌وجو و درشت‌نمایی مواضع مشترک بین کارگزاران سازندگی و اصول‌گرایان است». تلاش شرق برای همذات‌پنداری میان کارگزاران و اصول‌گرایان به محمد قوچانی نیز سرایت می‌کند. این جریده درباره قوچانی چنین پرنیش و طعن می نویسد: «محمد قوچانی که با راست‌ستیزی روی کار آمد، در مسیر کارش به چپ‌ستیزی روی آورد و در زمانه‌ای که چپ تریبونی مستقل برای دفاع از خود نداشت، حتی گذشته مبارزاتی آنان را نقد کرد».
,
 
,
این روزنامه در پایان گزارش خود با اشاره به فقر حزب کارگزاران در حوزه همراه ‌کردن توده‌های مردم با خود، تصریح کرد: «در انتخابات پیش‌رو که مشارکت مردم چندان قابل ارزیابی نیست، کارگزاران در پی آن‌ هستند که با پیوندهای فرااصلاح‌طلبانه پیروزی خود را حتی در مشارکت حداقلی نیز تضمین کنند».
,
 
,
در پایان باید دید با وجود روابط ناحسنه اصلاح‌طلبان با کارگزارانی‌ها، تکلیف فعالیت‌های انتخاباتی جریان اصلاح‌طلب چگونه پیش خواهد رفت؛ آیا ایشان موفق به ارائه لیست هماهنگ و منضبط براساس اقناع طیف گسترده‌ای از گروه‌های اصلاح‌طلبی خواهند بود یا نه. فعلا که اختلافات میان اصلاح‌طلبان، جوری بوده که پای مجمع روحانیون مبارز را برای وساطت و پادرمیانی به میدان ستیز باز کرده است؛ وظیفه‌ای که سابقا دیگر شیوخ اصلاح‌طلب از جمله عبدالله نوری بارها آن را ایفا کرده‌اند.
,
 
,
منبع: صبح نو
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه