اخبار داغ

رئیس انجمن داروسازان استان یزد:

بروز گونه های مقاوم میکروب‌ها نتیجه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها/شرایط اقتصادی عامل افزایش خوددرمانی در جامعه

بروز گونه های مقاوم میکروب‌ها نتیجه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها/شرایط اقتصادی عامل افزایش خوددرمانی در جامعه
رئیس انجمن داروسازان استان یزد اظهار داشت: عوارض مصرف آنتی بیوک ها بروز گونه های مقاوم میکروب ها است که گریبانگیر مردم هم شده است اما متوجه این موضوع نیستند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا پورشفیعی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: با توجه به آمار بالای مبتلایان به بیماری های دیابت و فشار خون در استان یزد بالتبع بیشترین مصرف دارویی استان نیز در زمینه داروهای کنترل دیابت؛ فشار خون و بیماری هایی تنفسی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی در خصص تفاوت کیفیت داروهای داخلی و مشابه خارج آن ها گفت: در تولید دارو نیز مانند کالاهای دیگر ؛ تجربه فاکتور مهمی است اما تکنولوژی های نوین توانسته است این فاصله را جبران نماید.

,

رئیس انجمن داروسازان استان یزد با اشاره به رواج خوددرمانی در جامعه عنوان کرد: متاسفانه در خصوص فروش بدون نسخه داروها آمار دقیقی در دست نیست اما  به طور کلی میتوان حدس زد که میزان خود درمانی به سمت کاهش سوق داده شده است.

,

پورشفیعی تصریح کرد: خوددرمانی تحت تاثیر عوامل مختلف در مناطق مختلف استان و شهر از یک داروخانه به داروخانه دیگر، از یک قشر به قشر دیگر متفاوت است اما ظاهرا تمایل برای مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و داروهای درمان بیماری های اعصاب بیشتر است.

,

شرایط اقتصادی عاملی بر افزایش خوددرمانی

, شرایط اقتصادی عاملی بر افزایش خوددرمانی, شرایط اقتصادی عاملی بر افزایش خوددرمانی,

وی در مورد دلایل رواج خوددرمانی تصریح کرد: ضعف  عوامل فرهنگی در جامعه و همچنین عوامل اقتصادی، کاهش قدرت خرید، کوچکتر شدن سبد  خرید خانوار ها، در دسترس بودن دارو و پائین بودن نرخ دارو در بروز خوددرمانی‌ها موثر است.

,

پورشفیعی با بیان این که از لحاظ دستورالعمل وزارت بهداشت ؛ داروخانه می‌تواند داروی درخواستی بیمار بدون نسخه را  تا ۷۳ ساعت تامین نماید افزود:قطعا نظارت بر فروش دارو وجود دارد اما همانند بخش های دیگر مانند جلوگیری از فروش دارو در بعض از مطب ها و کلینیک ها ؛ که بصورت فراگیر رخ نمی دهد؛ در داروخانه ها نیز بدین گونه می‌باشد و در درجات متفاوتی داروخانه ها اقدام به فروش داروهای بدون نسخه می کنند.

,

خوددرمانی و افزایش گونه های مقاوم و خطرناک میکروب ها/ خوددرمانی خطری برای کل جامعه

, خوددرمانی و افزایش گونه های مقاوم و خطرناک میکروب ها/ خوددرمانی خطری برای کل جامعه, خوددرمانی و افزایش گونه های مقاوم و خطرناک میکروب ها/ خوددرمانی خطری برای کل جامعه,

وی با بیان این که عوارض مصرف آنتی بیوک ها بروز گونه های مقاوم میکروب ها است که گریبانگیر مردم هم شده است اما متوجه این موضوع نیستند افزود: برای هر بیماری عفونی یک دوره درمانی و یک آنتی بیوک مناسب باید مصرف شود اما اغلب فرد بیمار یک آنتی بیوتیک غیرموجه و با مقادیر کمتر از نیاز درمانی تهیه می کند که نتیجه آن می شود که میکروب هایی که به این شکل در معرض آنتتی بیوتیک ها متفاوت قرار گرفته‌ا ند؛ در برابر اثر آنتی بیوتیکی مقاوم می شوند.

,

رئیس انجمن داروسازان استان یزد ادامه داد: فردی در یک سوی شهر اقدام به خودرمانی می کند اما فردی در سمت دیگر شهر دچار همان عفونت می‌شود منتهی به عفونت مقاوم مبتلا می‌شود از این رو فردی که خوددرمانی می کند این طور نیست که فقط به خودش ضربه بزند بلکه به شهروندان دیگر هم ضربه می زند.

,

پورشفیعی تصریح کرد: عفونت های مقاوم بحث روز پزشکی دنیا است زیرا خیلی از عفونت هایی به وجود امدن که با وجود آن که آنتی بیوتیک باید روی آن‌ها اثر بگذارد اما اثر گذاری لازم را ندارد و متاسفانه تلفات هم می دهند.

,

عوارض جبران‌ناپذیر مصرف خودسرانه داروها

, عوارض جبران‌ناپذیر مصرف خودسرانه داروها, عوارض جبران‌ناپذیر مصرف خودسرانه داروها,

وی با بیان این که خوددرمانی عوارض متعددی دارد اذعان داشت: خوددرمانی می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد به طوری که ممکن است مصرف خودسرانه دارو فرد را دچار عوارض دارویی کند که بر روی بیماری فرد سوار شود و تبعات گوناگونی برای بیمار ایجاد کند.

,

پورشفیعی به انباشته شدن انواع مختلف داروها در اغلب منازل اشاره و اظهار کرد: از دلائل انباشته شدن دارو در منازل اضافه بر عدم اطمینان از ثبات در بازار دارویی  و همچنین عدم نظارت فرد کارشناس و تشکیل پرونده برای بیماران باشد و مهمتر از این ها عدم تکمیل دوره کامل درمان است که باعث شده در هر خانه ای حجم قابل توجهی از داروهای مختلف وجود داشته باشد.

,

رئیس انجمن داروسازان استان یزد با اشاره به تبعات منفی و اقتصادی انباش دارو در منازل تصریح کرد: اجرای صحیح طرح پزشک خانواده در این زمینه می تواند راهگشا باشد.

,

انتهای پیام/ق

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه