اخبار داغ

آذربایجان‌غربی؛ قطب تولید دوشاب

دوشاب؛ فرآورده‌ای که ظرفیت افزایش گردشگر را دارد/ کشورهای عربی و روسیه مشتری پروپاقرص شیره انگور آذربایجان غربی

دوشاب؛ فرآورده‌ای که ظرفیت افزایش گردشگر را دارد/ کشورهای عربی و روسیه مشتری پروپاقرص شیره انگور آذربایجان غربی
«دوشاب» یا شیره انگور از محصولات خاص و ارگانیک تهیه شده توسط مردم آذربایجان غربی است، این فرآورده شیرین باعث شده تا بسیاری از مسافران و اهالی دیگر مناطق برای خرید سفری به آذربایجان غربی داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، پخت «دوشاب» یا شیره انگور از قدیم الایام یکی از روش های سنتی برای حفظ آب انگور و خواص آن در طولانی در منطقه آذربایجان بوده و مردم ارومیه و شهرهای آذربایجان غربی از اواخر شهریور ماه همزمان با آغاز فصل پاییز که انگورها کاملا رسیده و شیرین هستند، آغاز به دوشاب پزان می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

می توان به جرئت گفت تقریبا در تمام مناطق آذربایجان غربی که انگور کشت می شود، دوشاب نیز تهیه می شود و به صورت خانگی در پخت خاگینه و انواع شربت و مرباها یا در تهیه حلوای هویج و گردو و نیز استفاده به عنوان مخلوط دوشاب و شیر کاربرد دارد.

,

* پخت ۴۰۰ کیلو دوشاب در دو هفته

, * پخت ۴۰۰ کیلو دوشاب در دو هفته,

«حسن. ک» یکی از کشاورزان ارومیه، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: امسال به لطف الهی بیش از ۸ تن انگور از تاکستان های خود برداشت کردیم که بخشی از آن را به صورت تازه خوری، بخشی به تهیه کشمش و بخشی را به پخت دوشاب اختصاص دادیم.

, اروم نیوز, اروم نیوز,

این کشاورز، می افزاید: امسال طی دو مرحله و با کمک فرزندان حدود ۴۰۰ کیلو دوشاب به صورت محلی و در خانه باغ خود تهیه کردیم که بخشی را برای مصرف شخصی و بخشی را به فروش رساندیم.

,

«ایمان» از دیگر کشاورزان ارومیه است که همراه با خانواده اقدام به پخت دوشاب کرده است. وی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اذعان می کند: ۷ فرزند و عروس و داماد و نوه دارم که همگی در انگورچینی و مراحل سنگین دوشاب کمک حال خانواده بوده و با همکاری آن ها حدود ۳۰۰ کیلو دوشاب تهیه کردیم.

, اروم نیوز,

وی، می گوید: انگور چینی، آوردن انگورها با جعبه به خانه، شستن انگور، ریختن در گونی مخصوص توری، له کردن در چَرَز و آب گیری انگورها، خاک پاشی و تصفیه انگور، منگنه و توبره کردن انگور و در نهایت پختن شیره یا دوشاب یکی از لذت بخش ترین مراحل زندگی من در فصل پاییز بوده و شور و شوق وصف ناپذیری برای اهالی خانه دارد.

,

* رتبه ۴ استان در تولید انگور

, * رتبه ۴ استان در تولید انگور,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، با اشاره به آغاز فصل برداشت انگور از باغات انگور آذربایجان غربی، اظهار داشت: سطح باغات انگور استان ۲۰ هزار و ۳۷۲ هکتار بوده و شهرستان ارومیه با بیش از ۱۱ هزار هکتار رتبه اول سطح زیر کشت این میوه در استان می‌باشد و امسال با پیش‌بینی تولید بیش از ۱۴۰ هزار تن بیشترین میزان تولید را در استان به خود اختصاص داده است.

,

رسول جلیلی، با بیان اینکه این استان رتبه چهارم کشوری در تولید انگور را به خود اختصاص داده، ابراز می‌کند: حدود ۳۵ درصد از محصول تولیدی انگور به‌صورت تازه خوری مصرف شده و حدود ۳۰ درصد نیز تبدیل به کشمش می‌شود.

,

* صادرات انگور از آذربایجان غربی به کشورهای خارجی

, * صادرات انگور از آذربایجان غربی به کشورهای خارجی,

به گفته وی، با توجه به میزان تولیدات بیشتر و باکیفیت این محصول، هرساله بخشی از انگور تولیدی نیز سالانه به کشورهای عربی و روسیه صادر می‌ شود و بیش از ۳۰ نوع انگور در استان تولید که رقم سفید کشمشی، قرمز کشمشی، تبرزه سفید و قرمز، ریش‌بابا، حسینی، خلیلی، لعل بیدانه و قزل اوزوم از جمله آن هاست.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، با بیان اینکه از برگ مو و هسته این میوه بهشتی برای تهیه غذا و روغن‌گیری استفاده می‌شود، می ‌گوید: انگور به ‌صورت دوشاب (شیره)، کشمش، سبزه، آبمیوه، سرکه و غوره در صنایع تبدیلی تولید می ‌شود.

,

جلیلی، نیمه اول مردادماه را بهترین زمان آبغوره گیری دانسته و می ‌افزاید: در این استان که افزون بر ۲۰ هزار هکتار باغ انگور دارد، هر ساله در مرحله غوره شدن و قبل از رسیدن و شیرین شدن انگور بخشی از غوره‌ ها به آب ‌غوره تبدیل می‌ شود.

,

وی، با اشاره به اینکه به ‌واسطه برداشت این محصول برای چند هزار نفر شغل ایجاد می‌شود، تصریح می ‌کند: انگور پس از سیب دومین محصول باغی استان بوده و بیش از ۳۰ هزار بهره‌ بردار دارد و همچنین ۳۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در امر داشت و برداشت، بسته ‌بندی و حمل ‌و نقل انگور فعالیت داشته و از این راه امرار معاش می ‌کنند.

,

با توجه به اینکه دوشاب یکی از سوغاتی های خوشمزه ارومیه نیز به شمار می رود، سالانه بسیاری از مردم از شهرهای مختلف کشور برای دیدن نحوه پخت دوشاب و خرید آن به ارومیه سفر می کنند و خاطره سفری خوش و لذت بخش را در اذهان خود ثبت می کنند.

,

این فرآورده می تواند به تنهایی نقش موثر و قابل توجهی در افزایش گردشگر برای استان داشته باشد که این امر مستلزم توجه ویژه از سوی مسئولان جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی برای بهبود و رونق بازار آن است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه