اخبار داغ

به مناسبت روز جهانی عصای سفید

آرزوی دیرینه روشندلان کرمانشاهی/ اینجا راه برای ما هموار نیست

آرزوی دیرینه روشندلان کرمانشاهی/ اینجا راه برای ما هموار نیست
داشتن راه و مسیر مناسب از اولین حقوق افراد در جوامع شهری است اما نابینایان کرمانشاهی از این حق محروم بوده و داشتن راهی هموار، به آرزوی دیرینه آنها مبدل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اگر ساعتی را او با چشمان بسته در پیاده روها و خیابانهای شهر راه بروید خواهید دید که چقدر این راه ناهموار است و چه صدمات و مخاطراتی می تواند در این راه ناهموار متوجه شما باشد راهی که هر روز بسیاری از نابینایان شهر آن را طی می کنند و مشکلات زیادی را برای آنها پیش می آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد, ،,

 ۲۳ مهرماه روزی است که در تقویم ها به نام روز جهانی «عصای سفید» نامگذاری شده و برای یک روز هم که شده آنهایی که تمام عمرشان را نمی‌بینند، دیده شده، مهم می شوند و سپس به دست فراموشی سپرده خواهند شد.

,

روز جهانی عصای سفید، روز افرادی است که دلشان می‌خواهد به جای نابینا، روشندل خطاب شوند، اما دوست دارند همانند یک فرد معمولی در جامعه مورد توجه بوده و حقوق شهروندی شان رعایت شود.

,

وجود معابر مناسب در شهر، موقعیتی برای تحصیل و اشتغال و توجه به توانمندی‌های  این افراد، خواسته هایی است که آنها از جامعه خود دارند، خواسته هایی که با اندکی همت مسئولان ممکن و میسر خواهد شد.

,

ضرورت راه اندازی سیستم صوتی در اتوبوس‌ها

, ضرورت راه اندازی سیستم صوتی در اتوبوس‌ها,

سجاد سنجری، مسئول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مسائل و مشکلات نابینایان گفت: از جمله مشکلات نابینایان می‌توان به موضوع ایاب و ذهاب آنها اشاره کرد.

,

وی افزود: برای مثال در وسایل نقلیه عمومی چون اتوبوس ها شرایط مناسبی برای نابینایان وجود ندارد و نابینایان با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستند.

,

مسئول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه تصریح کرد: برای مثال فرد نابینا نمی داند که چه زمانی به ایستگاه مورد نظر رسیده و پیاده شود.

,

وی به ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخت و ادامه داد: به منظور رفع این مشکل ما در کمیته مناسب‌سازی شهر کرمانشاه پیشنهاد دادیم که یک سیستم صوتی در اتوبوس ها راه اندازی شده که مشکل نابینایان از این نظر مرتفع شود اما تاکنون هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

,

معابر و مبلمان شهری برای نابینایان مناسب سازی نشده است

, معابر و مبلمان شهری برای نابینایان مناسب سازی نشده است,

این مسئول گفت: در بحث مناسب سازی  و مبلمان شهری نیز ما مشکلات زیادی داریم و در این زمینه یا خیلی کاری صورت نگرفته است و یا جاهایی که کار شده، خیلی کارها کارشناسی شده نیستند.

,

وی تصریح کرد: برای مثال مسیری که برای نابینایان تعریف شده باید از هر نظری امن باشد و زمانی که نابینا با پاهایش را لمس می کند از امنیت آن اطمینان خاطر داشته باشد و بدانند که این مسیر امن است.

,

مسئول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه افزود: گاهی اوقات این مسیرها به موانعی چون تیر چراغ برق یا میله های دوقلویی که برای ممانعت از ورود ماشین ها یا موتورسیکلت ها سر کوچه ها و پیاده روها قرار داده  شده‌اند، منتهی می شود.

,

, ,

بساط هایی که سد راه می شوند

, بساط هایی که سد راه می شوند,

 وی بیان داشت: این میله ها که در پیاده روها و کوچه ها قرار داده شده اند، موانع بسیار سختی بوده و در صورت اصابت فرد نابینا با این موانع آسیب زیادی به او می‌رسد و بسیار برای او خطر ساز است.

,

سنجری به ارائه پیشنهادی نیز در این زمینه پرداخت و گفت: پیشنهاد ما در وهله اول این است که ارتفاع این میله ها به گونه‌ای تنظیم شود که در زمان اصابت خیلی به فرد نابینا آسیب وارد نشود.

,

وی بساط های  مغازه داران در پیاده روها را دیگر مانع سر راه نابینایان عنوان کرد و گفت: از دیگر مشکلات نابینایان هنگام عبور از پیاده روها، مواجه شدن با بساط این مغازه‌داران بوده که یا به خود نابینا و یا بساط آن ها صدماتی وارد می شود.

,

مسئول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه تاکید کرد: نظارتی در این زمینه نمی‌شود و این در حالی است که باید ویترین هر مغازه ای داخل آن باشد نه این که در پیاده روها  اقدام به این کار کنند.

,

چاله های مخاطره انگیز بر سر راه نابینایان

, چاله های مخاطره انگیز بر سر راه نابینایان,

سنجری، دیگر مانع سر راه نابینایان را چاله های سطح معابر دانست که برای تخلیه آب های سطحی و فاضلاب های شهری ایجاد شده اند.

,

وی افزود: درپوشی بر روی اغلب این چاه ها وجود ندارد و در مواردی نیز که به هر دلیلی(سرقت و...) درپوش این چاه ها از بین رفته، هیچ اقدامی برای تعمیر و گذاشتن مجدد درب روی اینها صورت نمی گیرد و بسیاری از نابینایان به داخل این چاه ها سقوط کرده و دچار آسیب های جدی می شوند.

,

این مسئول با بیان اینکه محل های پارک معلولین در داخل شهر بسیار کم است، گفت: متاسفانه دیده می شود که اغلب افراد غیر معلول در محل های پارک معلولین اقدام به پارک می‌کنند و هیچ برخوردی نیز از سوی راهنمایی و رانندگی با این افراد نمی شود.

,

عصای سفید باید مانند یک چراغ قرمز مورد احترام باشد

, عصای سفید باید مانند یک چراغ قرمز مورد احترام باشد,

مسئول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه تاکید کرد: عصای سفید به عنوان نماد یک نابینا در مجلس مصوب شده است و باید مانند یک چراغ راهنمایی قرمز مورد احترام قرار گیرد.

,

وی تصریح کرد: بنابر قانون فوق اگر کسی عصای سفید در دست داشته باشد، به منزله ایست کامل برای  خودروها است، لذا اگر کسی به این موضوع توجه نداشته باشد، باید مانند عبور از چراغ قرمز مشمول جریمه شود.

,

سنجری افزود: این موضوع نیز نادیده گرفته شده و هم از طرف رانندگان و هم مسئولین راهنمایی و رانندگی خیلی مورد توجه نیست و نابینایان زیادی به این علت دچار حوادث رانندگی و آسیب هایی شده اند.

,

توجه به مشکلات نابینایان به یک روز ختم نشود

, توجه به مشکلات نابینایان به یک روز ختم نشود,

مسئول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه ضمن گرامیداشت روز جهانی عصای سفید، خواستار توجه به مسائل و مشکلات نابینایان در تمام طول سال شد.

,

وی گفت: انتظار ما این است که تنها در این روز به مسائل و مشکلات ما توجه و رسیدگی نشود، بلکه هر روز حق شهروندی ما به عنوان جمعی از افراد این جامعه که حق زندگی و حضور در این جامعه را داریم، رعایت و شناخته شود و اجازه دهند که ما هم با آرامش خیال بیشتری در این جامعه زندگی و تردد کنیم.

,

سنجری، اغلب نابینایان را افرادی توانمند دانست و گفت: انتظار ما این است که توانمندی های این قشر از جامعه نیز دیده شده و مسئولیت هایی را نیز به آنها بسپارند.

,

وی ادامه داد: نباید این تصور به وجود آید که این افراد چون نابینا هستند، توانایی کاری را ندارند بلکه اینها تنها از نظر بینایی دچار مشکل بوده اما از دیگر ابعاد و نظارات، افراد بسیار توانمندی هستند.

,

مسئول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه تاکید و خاطر نشان کرد: نباید به عنوان یک ناتوان به این قشر از جامعه نگاه شود، بلکه باید این نگاه از افراد نابینا برداشته شود.

,

مردم قبل از کمک به افراد نابینا از آنها سوال کنند

, مردم قبل از کمک به افراد نابینا از آنها سوال کنند,

 وی ضمن تقدیر از مردم به دلیل حس نوع‌دوستی و کمک به نابینایان گفت: مردم عزیزمان نیز زمانی که با یک نابینا در خیابان برخورد می‌کنند، حتماً از او سوال کنند که به کمک نیاز دارد یا نه و سپس اقدام به کمک کردن به او کنند.

,

سنجری تصریح کرد: گاهی فرد نابینا اصلا نیاز به کمک ندارد و مردم از سر دلسوزی و محبت اقدام به کمک می‌کنند و در مواردی حتی از فرد سوال نمی شود و انتظار ما این است که با علم و آگاهی از اینکه فرد نابینا به کمک نیاز دارد، یا نه اقدام به این کار کند.

,

وجود ۵۲۰۰ نابینا در استان کرمانشاه

, وجود ۵۲۰۰ نابینا در استان کرمانشاه,

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در گفتگو با  خبرنگار مرصادنیوز از وجود ۵۲۰۰ نابینا در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۶۹۰ نفر زن و ۳ هزار و ۵۱۰ نفر مرد هستند.

,

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای توانمندسازی نابینایان استان گفت: پرداخت تسهیلات خوداشتغالی از جمله اقدامات ما در این راستا بوده است.

,

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نابینایان را افراد توانمندی در سایر حوزه ها دانست و بر استفاده از ظرفیت های دیگر این افراد در جامعه تاکید کرد.

,

پرداخت ۶۰ مورد تسهیلات خود اشتغالی به نابینایان/ تحصیل در مقاطع بالای تحصیلی

, پرداخت ۶۰ مورد تسهیلات خود اشتغالی به نابینایان/ تحصیل در مقاطع بالای تحصیلی,

وی تعداد مددجویان نابینای معرفی شده به بانک جهت دریافت وام خود اشتغالی را ۶۰ مورد اعلام کرد که در حرفه های دامپروری، لوازم خانگی، سوپر مارکت، شیشه بری و ... اقدام به ایجاد شغل کرده اند.

,

این مسئول همچنین تعداد دانشجویان نابینای تحت پوشش بهزیستی استان کرمانشاه را ۲۰ نفر عنوان کرد که ۲ نفر در مقطع کاردانی، ۱۱ نفر در مقطع کارشناسی، ۶ نفر در مقطع ارشد و یک نفر در مقطع دکترا تحصیل می کنند.

,

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: تحصیل این افراد در مقاطع بالای تحصیلی نشان از توانمندی بسیار بالای آنها است و باید این توانایی ها مورد توجه قرار گیرند.

,

ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای پیشگیری از نابینایی/غربالگری ۲۵ هزار کودک در کرمانشاه

, ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای پیشگیری از نابینایی/غربالگری ۲۵ هزار, کودک در کرمانشاه,

رضوان مدنی بر انجام اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن این شکل از معلولیت در جامعه تاکید کردو گفت: از ابتدای امسال تا کنون توسط بهزیستی ۲۵ هزار نفر از کودکان ۳ تا ۶ سال در تمام استان کرمانشاه غربالگری بینایی شده اند.

,

وی تصریح کرد: غربالگری برای عموم مردم از آغاز سال در پایگاه سلامت اجتماعی بهزیستی و در مهدهای کودک نیز از ۱۵ آبان به بعد انجام می  شود.

,

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه ادامه داد: از کل تعداد نوزادانی که غربالگری بینایی شدند، تعداد ۲۵۴ نفر به مداخله درمانی نیاز داشتند که به ۱۴۵ مورد عینک داده شده، برای ۳ مورد درمان آب‌مروارید صورت گرفته، ۵ مورد انحراف چشم بوده و ۱۰۱ مورد نیز در انتظار اعلام نتیجه غربالگری از سوی متخصص هستند.

,

با توجه به مطالب فوق و مشکلاتی که نابینایان به عنوان بخش عمده ای از جمعیت جامعه با آن مواجه هستند، در وهله اول باید تدابیری اندیشیده شود که معابر و فضاهای شهری به گونه ای طراحی و احداث شوند که این بخش از جامعه نیز بتوانند با آرامش و سهولت از این فضاها تردد کنند و از سوی دیگر نیز به این افراد به عنوان افرادی ناتوان نگاه نشده و از استعدادها، ظرفیت ها و سایر توانمندی های آنها در سطوح مختلف استفاده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه