اخبار داغ

در پی تصمیمات اخیر دولت صورت گرفت؛

سایه سنگین بی‌تدبیری بر سر محصولات کشاورزی/ سیب‌هایی که به جای صادرات روی زمین ماندند/ درآمد محصولات کشاورزی دیگر کفاف هزینه کارگر را هم نمی‌دهد

سایه سنگین بی‌تدبیری بر سر محصولات کشاورزی/ سیب‌هایی که به جای صادرات روی زمین ماندند/ درآمد محصولات کشاورزی دیگر کفاف هزینه کارگر را هم نمی‌دهد
مشکلات تکراری باغداران سیب آذربایجان غربی به موضوعی تقریبا عادی و حل نشدنی تبدیل شده و متاسفانه هیچ اقدام مناسبی در راستای رفع مشکل آن ها صورت نمی‌پذیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، مشکلات تکراری باغداران سیب آذربایجان‌غربی به موضوعی تقریبا عادی و حل نشدنی در اوایل پاییز تبدیل شده و همان‌گونه که هرسال با وجود طرح مشکلات باغداران و کشاورزان در جلسات متنوع و مختلف توسط مسئولان استانی و کشوری، هیچ اقدام مناسبی در راستای رفع جدی مشکل سیب صورت نمی‌پذیرد، امسال هم مشکل سیب حل نشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

با وجود اینکه آذربایجان‌غربی قطب تولید سیب کشور است، اما دلالان همچنان بیشترین سود را از نبود امکانات عرضه مناسب سیب به بازار برده و کشاورزان بیشترین ضرر را در این میان به جان می‌خرند.

,

 

,

* درآمد سیب کفاف هزینه کارگران را نیز نداد

, * درآمد سیب کفاف هزینه کارگران را نیز نداد,

«سعید ـ ع» یکی از کشاورزان و باغداران ارومیه، در گفت و گو با خبرنگار اروم‌نیوز، با اشاره به مشکلات کشاورزی و به صرفه نبودن سیب، می‌گوید: با سختی و زحمت فراوان سیب درجه یک کاشت و برداشت می‌کنیم اما هنگام فروش و زمانی که باید نتیجه زحمات خود را ببینیم، شاهد این موضوع هستیم که درآمد حاصل از فروش محصول گاه کفاف هزینه کارگران را هم نمی‌دهد و بیشترین سهم عاید دلالان سیب ارومیه می‌شود.

,

 

,

, ,

«احمد ـ ب» کشاورز دیگر ارومیه از روستای دستجرد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، با اشاره به تگرگ شهریور‌ماه امسال که موجب خسارات زیادی به باغداران شد، می‌گوید: امسال برداشت محصول سیب بسیار خوب بود ولی قیمت پایین این محصول مشکلات زیادی را برای باغداران منطقه به وجود آورده است، در تگرگی که شهریورماه در برخی از مناطق ارومیه از جمله روستای دستجرد بارید بسیاری از باغ‌های سیب از بین رفت و ما نیز جزو کشاورزان آسیب دیده از این موضوع شدیم.

,

وی، ادامه می‌دهد: برخی از فامیل و روستائیان ما که اقدام به اجاره باغ کرده بودند کلا متضرر شدند و هزینه یک سال زحمات خود را بر باد رفته دیدند.

,

این کشاورز ارومیه‌ای، در ادامه سخنان خود با اشاره به پایین بودن قیمت سیب، ابراز می‌کند: ما هرساله با مشکل فروش سیب درختی برداشت‌ شده از باغات خود مواجه هستیم، در حالی که بهترین و باکیفیت‌ترین سیب در استان تولید می‌شود ولی بازار مناسبی برای فروش این محصول وجود ندارد و این مسئله نگرانی‌های زیادی را برای ما ایجاد کرده، چرا‌که هرکس به هر نرخی که بتواند محصول خود را به فروش می‌رساند.

,

* پیگیری خرید حمایتی سیب

, * پیگیری خرید حمایتی سیب,

ماجرای پیگیری قیمت خرید حمایتی سیب از کشاورزان موضوعی است که متاسفانه طی سال‌های مختلف و بنا بر شرایط هر سال با افت و خیز فراوانی روبرو می‌شود. این موضوع تا جایی پیش رفته که طی سال جاری شاهد قیمت‌گذاری چندباره برای خرید حمایتی سیب بودیم و همین امر موجب ضرر جبران‌ناپذیر برای بسیاری از کشاورزان شده است.

,

استاندار آذربایجان‌غربی، ۲ هفته قبل، در پایان جلسه هماهنگی خرید و فرآوری سیب صنعتی استان، اظهار داشت: طی توافق صورت گرفته با کارخانجات کنسانتره استان مقرر شد که کارخانجات تا زمان متعادل شدن قیمت، سیب صنعتی را به ازای هر کیلو حداقل ۶۰۰ تومان از کشاورزان خریداری کنند.

,

محمدمهدی شهریاری، افزود: با توجه به تولید و عرضه بالای سیب صنعتی در آذربایجان‌غربی متاسفانه طی روزهای گذشته شاهد افت قیمت این محصول بودیم که مطمئنا در روزهای آتی با مدیریت عرضه، قیمت سیب صنعتی نیز افزایش خواهد یافت؛ لذا از کشاورزان تقاضا داریم با توجه به ماندگاری سیب زیردرختی تا یک الی دو هفته، در برداشت و عرضه محصول خود به کارخانجات عجله نکنند.

,

, ,

وی، همچنین از پیگیری موضوع خرید حمایتی سیب صنعتی استان نیز خبر داد و گفت: پیگیر تصویب این موضوع در ستاد تنظیم بازار کشور هستیم که در صورت نهایی شدن، خرید حمایتی سیب صنعتی در استان نیز همانند محصول گوجه فرنگی انجام خواهد گرفت.

,

* تغییر چندین باره قیمت و سردرگمی کشاورزان

, * تغییر چندین باره قیمت و سردرگمی کشاورزان,

اما تنها چند روز پس از این سخنان و اعلام نرخ جدید خرید سیب صنعتی، بار دیگر نوبت به استاندار آذربایجان‌غربی رسید تا نسبت به اعلام مجدد نرخ خرید حمایتی سیب اقدام کند!

,

این‌بار و بر اساس خبری از سوی روابط عمومی استانداری، محمدمهدی شهریاری نرخ خرید حمایتی سیب زیردرختی یا همان سیب صنعتی را ۸۰۰ تومان اعلام کرد.

,

این اعلام قیمت که برای چندمین بار طی سال جاری از سوی استانداری اعلام می‌شود، نشان دهنده عدم توانایی مسئولان مربوطه در زمینه نظارت اصولی و نیز قیمت‌گذاری اصولی برای محصول است باعث شده تا کشاورزان دچار سردرگمی شوند و در فروش محصولات خود با تعلل و بی‌ارادگی اقدام کنند.

,

* رشد ۱٫۴ درصدی برداشت سیب درختی در آذربایجان‌غربی

, * رشد ۱٫۴ درصدی برداشت سیب درختی در آذربایجان‌غربی,

با این وجود، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، میزان تولید سیب در سال گذشته را ۷۵۰ هزار تن اعلام کرده و اظهار داشت: پیش بینی می‌شود در سال جاری میزان تولید سیب درختی بیش از یک میلیون تن باشد که با این وضعیت نسبت به سال گذشته رشد ۱٫۴ درصدی را شاهد خواهیم بود.

,

رسول جلیلی، به وسعت ۱۰۱ هزار و ۴۵۹ هکتاری باغ‌های آذربایجان‌غربی اشاره کرد و گفت: ۵۴ هزار و ۶۵۱ هکتار از آن زیر کشت درختان سیب قرار دارد که حدودا نیمی از باغ‌های استان را شامل می‌شود.

,

وی، با بیان اینکه سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها نگهداری شد، ذخیره ۷۰۰ هزار تن سیب طی امسال در کارخانه‌ها را پیش بینی کرد.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، در خصوص مشکل دپوی سیب در کنار جاده‌های استان، ابراز کرد: جهت حل مشکل دپوی سیب در کنار جاده‌ها و مجوز ایجاد مرکز خرید سیب با نظارت و کنترل معاونت غذا و دارو و سازمان جهاد کشاورزی صادر شده که با بازگشایی این مراکز نقش دلالان کمرنگ شده و جهت جلوگیری از افزایش سیب در کنار جاده‌ها اصلاح و جایگزینی باغات فرسوده در حال اجرا است.

,

, ,

* وعده‌هایی که نیاز واقعی کشاورزی را رفع نمی‌کند

, * وعده‌هایی که نیاز واقعی کشاورزی را رفع نمی‌کند,

سفر یک روزه رئیس کل بانک مرکزی که روز جمعه گذشته انجام شد و حضور وی در کارخانجات کنسانتره ارومیه، این امید را در دل‌های فعالان حوزه کشاورزی و به ویژه صادرکنندگان محصولات ایجاد کرد که شاهد رفع مشکلات موجود در مسیر صادرات سیب و محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی باشند.

,

اما با پایان یافتن این سفر و وعده‌های همتی و مدیران استانی در خصوص حل مشکلات موجود در «آینده» بار دیگر ناکامی مسئولان بخش دولتی و خصوصی آذربایجان‌غربی در زمینه استفاده از فرصت‌های موجود برای رفع مشکلات علنی شد و فعالان حوزه صادرات و فروش محصولات همچنان چشم به راه تصمیمات نامشخص و همیشگی مدیران بالادستی خواهند ماند.

,

وعده رفع مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و البته وضعیت خرید میوه‌های صنعتی به‌ویژه سیب، هرساله برای کشاورزان و صادرکنندگان استان تکرار می‌شود و همانند بسیاری از وعده‌های مسئولان بی‌نتجه و بدون ثمره مشخص برای این قشر به سال بعد منتقل می‌شود.

,

 

,

* صادرات در سایه سیب صنعتی جان می دهد!

, * صادرات در سایه سیب صنعتی جان می دهد!,

البته ناگفته نماند که تمام دغدغه امروز مسئولان و مدیران چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی معطوف به موضوع سیب صنعتی شده و هیچ‌کس توجهی به سیب صادراتی و درجه یک ارومیه و دیگر مناطق آذربایجان‌غربی ندارد.

,

موضوعی که در ماه‌های آینده می‌تواند به معضلی بزرگتر از مشکلات موجود فعلی تبدیل شود و با نبود صادرات و اتمام زمان نگهداری محصول در سردخانه‌ها، نوبت به پیگیری سریع این مشکل برسد!

,

امری که نیازمند تدبیر مناسب از سوی مدیرانی است که همچنان خود را درگیر قیمت‌گذاری سیب زیردرختی کرده‌اند و البته نیک می‌دانند که چنین قیمت‌گذاری‌ها و هماهنگی‌ها تاثیری در اصل ماجرا یعنی بی ثباتی بازار و نبود امکانات لازم برای حل مشکلات سیب‌کاران ندارد.

,

با توجه به اظهارات کشاورزان که تنها گوشه‌ای از دغدغه‌های فعالان حوزه کشاورزی آذربایجان‌غربی را نقل کردند و البته سخنان و وعده‌های مدیران دولتی، با وجود تلاش برای رفع مشکلات سیب، همچنان سیب باغداران و کشاورزانی که حاصل ماه‌ها تلاش و زحمت آنان برای رسیدن به درآمد و کسب روزی حلال است، در کنار جاده‌ها و خیابان‌ها خاک خورده و در بدترین وضعیت فروش به سر می‌برد.

,

اکنون که بار دیگر امید کشاورزان در سال‌جاری ناامید شد، امید است با توجه مسئولان و متولیان این حوزه و نظارت‌های بیشتر بر عرضه سیب ارومیه در کنار جاده‌ها که به صورت غیربهداشتی دپو شده، سفره کشاورزان و باغداران سیب در سال‌های آتی خالی نماند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه